Här är den längre texten om Vincent, innehållande diverse spaningsuppgifter och en liten del av ett förhör med Vincent. Detta är sista delen, den tredje. Förhörsutdraget är med i andra delen också.
Utdrag ur förhör med Vincent Karlsson 6/2 1985
Protokoll vid förhör med Vincent Karlsson född 40xxxxxxxx
Bor Box 38, 330 17 Rydaholm. Tel: 0472/20502
alt. Artistvägen 12, c/o Sjöström, Enskede, ej telefon
Kalrsson innehar för närvarande ingen anställning.
Förhöret hållet onsdagen den 6 febr.
1985 på kiminalavdelningens våldsrotel
med början kl 16.00 inför krinsp Lars
Jonsson utan tillgång till förhörsvittne
F= Förhörsledare
K= Karlsson
F: Vincent du har innan vi satt å bandspelaren underrättats om anledning till det här färhäret. Att det avser dina förehavanden, din vistelse på Malsmkillnadsgatan och kontakt med en prostituerad som heter Catrin da Costa. Vincent kan du berätta när du lärde känna den här flkickan Catrin?
V: Jag tror det var ett par år sedan som vi började pratas vid. Man ejag har aldrig varit ihop med henne sexuellt. Men vi skojade och kramade om varandra. Ett stående skämt var att när hon hade slutat med narkotika så skulle vi vara tillsammans sexuellt. Och den här aktuella händelsen som ...... på Röda rummet [ant. en känd kroglokal i Sthlm, min anm] hände nån gång under vintern i fjol och föregicks av att vi blev avhysta från ...
F: Ja, under vilka omständigheter träffade du Catrin. Du träffade henne för några år sedan säger du?
V: För ett åar år sedan. Jag började heja och prata med henne där uppe på Malmskillnadsgatan.
F: Ja. Jag visar här ett fotografi på henne, känner du igen henne på det?
V: Ja.
[slut på uppdrag]
--------------------------------------------------------------------------
Ja, denne Vincent blir sannerligen inte mindre intressant av att man gräver. Och polisens hantering av honom är lika underlig som han själv. Här har vi alltså en uppenbart högintressant person som inte bara smiter i mer än ett halvår och ljuger (storyn om sjukdom är uppenbart fabricerad), han fifflar envetet med adresser och telefonnummer, han har konstigt rykte, han bor på Eugeniavägen, men när Catrine dör avslutar han tydligen både jobbet och livet i Stockholm, men när polisen får tag i Vincent har man trassalt in sig i ett absurt villospår, och man kollar inte Vincents arbetslokaler, vilket man självklart kunde gjort oavsett om han samtyckte eller inte, eftersom hans väninnan hittats styckat precis bekom knuten. Och när man söker Vincent påstår han att han inte fattar varför, vilket är ett totalt idiotiskt påstående, och mkt suspekt. Och att visa karln ett foto på Catrine i februari 1985, vad ska man säga om det? Vem kände inte igen Catrine i feburari 1985?
Det finns väldigt mkt att fundera över, och var och en får dra sina egna slutsatser, men jag gissar själv att Vincent hade mkt starka skäl för sitt handlande, och att han antingen var i händelsernas centrum eller att han hade viktig info.
Iom med att vi nu har namnet på Vincents företag, kan man ju eventuellt kolla vilka skattebetalande anställda han hade?
Kanske ngn som förekommit i debatten genom åren

?
Varför inte finkamma jobbarinfo, anställda på hela E-vägen, om det går?
Kanske ett jobb för dig, echoes?
Gamla företagarfakta, var finns de?