2013-04-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hagenbak-Desinformatör vill vilseleda igen: Antingen så vet hen inte något om Vincent eller om utredande. Eller - kanske troligare - så vet hen precis allt om Vincents gärningar.
Dvs brottet Skyddande av brottsling ligger alltjämt i agendan. Undrans , om såna som Hagenbock skulle få sparken från Sth polismästardistrikt...????

Antingen eller. Med tanke på polisutredningens oerhört låga nivå så kan man iaf inte anta ngt vettigt alls om ngn medverkande utan att kolla noga. Man får gå till källorna och lita på sitt förnuft, eller rättare sagt vårt samlade förnuft här. Med tanke på vad polisutredningen ledde till kan man spontant utesluta totalt professionella, nyktra anledningar till de beslut som togs iaf, och jag väntar tålmodigt på Vincents förhör innan jag gör min slutliga bedömning av polisens insats. Jag föredrar såklart att skaffa material och kolla det själv framför att låtsas veta. Det stoff jag fått fram säger ju iaf en hel del, både om polisen och Vincent. Skönt för honom att bilarna och jobbet och bostaden (eller bostäderna) inte kollades alls. Vad han än pysslade med fick han pyssla ifred.
Citera
2013-04-24, 14:10
Bannlyst
Citat:
Eller ger snarare sth-polisens "syn på saken". Dvs: allt är polisiärt uppklarat. Fniss.nu.

Läkarna åtalades och fick sin dom genom skrivningen i domskälen. Så, jag tycker det i stort sett är uppklarat och jag är nöjd med det.

Men, jag hindrar er inte ifrån att jaga fantomer. Tycker ni att det är givande, så fortsätt gärna med det om ni så önskar.
Citera
2013-04-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
De släppte spåret Vincent. Det är ett faktum.

Futilt att sia om skäl utan info. Låtsas.
Citera
2013-04-24, 14:12
Medlem
Citat:
Det handlar om att jag själv inte ger mycket för Vincent-spåret. Det är kallare än Sibirien

Futilt att yra utan info. Läs på.
Citera
2013-04-24, 14:14
Medlem
Citat:
De släppte spåret Vincent. Det är ett faktum.

Nej, det handlar inte om något desinformerande alls från min sida. Det handlar om att jag själv inte ger mycket för Vincent-spåret. Det är kallare än Sibirien. Jag ger bara min egen syn på saken här och det ska inte förväxlas med att jag desinformerar. Har ni blivit paranoida, efter att ha tittat för djupt i Tomtboken? Hoppas ni inte får skrämselhicka av att se er egen skugga...

HÄPP! en Freudiansk felskrivning, där? Ty det var ju till mycket stor del i "Sibirien" som den gode Vincent verkade.... I Norra delarna av Sibirien, närmare bestämt. Så klart att du anser detta kallt..
Minnena av Vincent....hur ser dom ut förresten??
Citera
2013-04-24, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Futilt att sia om skäl utan info. Låtsas.

Det vet du väl att de släppte Vincent-spåret, eller hur? Det är ju uppenbart.
Det behöver man inte vara en raketforskare för att begripa.
Citera
2013-04-24, 14:23
Bannlyst
Citat:
HÄPP! en Freudiansk felskrivning, där? Ty det var ju till mycket stor del i "Sibirien" som den gode Vincent verkade.... I Norra delarna av Sibirien, närmare bestämt. Så klart att du anser detta kallt..
Minnena av Vincent....hur ser dom ut förresten??

Jo, börjar man se "freudianska felskrivningar", "förtäckta ledtrådar" och "tomtar" i varje hörn, ja, då är det nog bäst att vila hjärnan lite, tycker du inte det? Tänk på din dassiga mage också.

Det har ingen större betydelse för mig om det är Vincent eller något annat lika kallt spår som ni är inne på. Det är bara så himla pinsamt att se er leta efter något som inte finns. Ja, något som aldrig funnits där från första början. Det är illa nog att ni inte ser skogen för träden, men ni ser inte ens träden för sjutton gubbar.
Citera
2013-04-24, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ännu en egendomlighet i detta fall: författaren Lena Holfve, kanske inte så känd idag, inspirerade polisen i styckmordsfallet: http://imageshack.us/f/24/holve.jpg/
1987 dyker hon upp igen och berättar om sitt möte med allmänläkaren

Jahapp, då har ni fått med ännu en i "den onda feministiska sekten". *GÄSP*
Citera
2013-04-24, 14:41
Medlem
TH:s maka ME har varit tråkigt frånvarande i tråden, men handlingar rörande henne upptar faktiskt s. 18 - 51 i mitt ex av FUP, och jag postar hennes FUP-delar efterhand. Hon förhördes i omgångar och förekommer i ett sk spaningsuppslag. Låt oss börja från början då, på s. 18 i en pappersbunt full med sammandrag och förhör. Jag kommenterar inte ME:s uppgifter alls, jag tycker de talar för sig själva, dessa förhör och uppslag, och för den som är mkt intresserad kan detta vara läsvärt som det är.

----------------------------------

Spaningsuppslag 841207

Upprättat av krinsp Eklund/Martinson

Den 7.12.84 kl 1200 sammanträffade vi med ME [min förkortning] f. 62xxxxxxxx i bostaden xxxvägen 33, Täby. Vi hade avtalat tid med henne för kompletterande förhör med anledning av de brott hennes make Teet Härm misstänktes för.

När vi skulle påbörja förhöret föll hon i gråt och förklarade, att hon inte orkade med att svara på några frågor.

Något senare svarade hon på några av våra frågor, men något förhör gick ej att hålla.
Följande svarade hon på:
Beträffande pingsthelgen 1984 (dagarna 9-11/6) var hon hemma på tomten tillsammans med Teet och de arbetade på huset. Hon minns att de bl.a. byggde på en trappa. Hon kunde inte erinra sig att Teet var borta något under den tiden.
Den 12.6. begav sig hon och Teet till respektive arbete och de for hemifrån tidigt på morgonen som de brukar. Hon börjar sitt arbete kl 0700 De åker alltid med sin egen bil. De åkte hem vid 17-tiden och strax efter detta kom hennes pappa från Borlänge. Han stannade sedan hos dem till ganska sent - omkring kl 23 - varefter han for vidare på en resa till Tyskland. Den 13.6. och några dagar framåt var hon sjukskriven, men hon kan inte minnas vad det var för fel på henne. Det var inte ryggskada, vilket hon sagt vid tidigare förhör. Hon har erinrat sig att den skadan var tidigare.

Hon tillfrågades om vad hon och Teet företog sig den 2.12.84 med anledning av att det i pressen förekommit uppgifter om att Teet varit synlig på Malmskillnadsgatan natten mellan Söndag och Måndag.
Hon säger, att de åkte in till stan/Stockholm vid 17-tiden eller lite tidigare,. De parkerade bilen i ett garage vid NK och sedan besökte de en hamburgerbar och åt lite mat. Därefter besökte de en biograf på Sveavägen - och där såg den en film med Lady och Lufsen. Filmen slutade någon gång vid 19-tiden varpå de for hem till bostaden och där fanns de sedan under natten.

ME tillfrågades även om några fotografier, som påträffats i deras hem och som enl. uppgift skall visa såväl henne som Teet nakna och fastbundna på en säng.
Hon förklarar, att detta är riktigt, men det är inget speciellt "bakom" dessa foton menar hon.
Det var hon som vid något tillfälle, när de bodde på Krukmakargatan, kom på idén med dessa foton. Det var hon som föreslog att de skulle vara bundna och att de skulle ta foton.
Teet hade inte varit speciellt intresserad av att medverka säger hon.

[slut på spaningsuppslag]
Citera
2013-04-24, 14:51
Medlem
Citat:
Här är den längre texten om Vincent, innehållande diverse spaningsuppgifter och en liten del av ett förhör med Vincent. Detta är sista delen, den tredje. Förhörsutdraget är med i andra delen också.

Utdrag ur förhör med Vincent Karlsson 6/2 1985

Protokoll vid förhör med Vincent Karlsson född 40xxxxxxxx
Bor Box 38, 330 17 Rydaholm. Tel: 0472/20502
alt. Artistvägen 12, c/o Sjöström, Enskede, ej telefon
Kalrsson innehar för närvarande ingen anställning.
Förhöret hållet onsdagen den 6 febr.
1985 på kiminalavdelningens våldsrotel
med början kl 16.00 inför krinsp Lars
Jonsson utan tillgång till förhörsvittne

F= Förhörsledare
K= Karlsson

F: Vincent du har innan vi satt å bandspelaren underrättats om anledning till det här färhäret. Att det avser dina förehavanden, din vistelse på Malsmkillnadsgatan och kontakt med en prostituerad som heter Catrin da Costa. Vincent kan du berätta när du lärde känna den här flkickan Catrin?

V: Jag tror det var ett par år sedan som vi började pratas vid. Man ejag har aldrig varit ihop med henne sexuellt. Men vi skojade och kramade om varandra. Ett stående skämt var att när hon hade slutat med narkotika så skulle vi vara tillsammans sexuellt. Och den här aktuella händelsen som ...... på Röda rummet [ant. en känd kroglokal i Sthlm, min anm] hände nån gång under vintern i fjol och föregicks av att vi blev avhysta från ...

F: Ja, under vilka omständigheter träffade du Catrin. Du träffade henne för några år sedan säger du?

V: För ett åar år sedan. Jag började heja och prata med henne där uppe på Malmskillnadsgatan.

F: Ja. Jag visar här ett fotografi på henne, känner du igen henne på det?

V: Ja.

[slut på uppdrag]

--------------------------------------------------------------------------

Ja, denne Vincent blir sannerligen inte mindre intressant av att man gräver. Och polisens hantering av honom är lika underlig som han själv. Här har vi alltså en uppenbart högintressant person som inte bara smiter i mer än ett halvår och ljuger (storyn om sjukdom är uppenbart fabricerad), han fifflar envetet med adresser och telefonnummer, han har konstigt rykte, han bor på Eugeniavägen, men när Catrine dör avslutar han tydligen både jobbet och livet i Stockholm, men när polisen får tag i Vincent har man trassalt in sig i ett absurt villospår, och man kollar inte Vincents arbetslokaler, vilket man självklart kunde gjort oavsett om han samtyckte eller inte, eftersom hans väninnan hittats styckat precis bekom knuten. Och när man söker Vincent påstår han att han inte fattar varför, vilket är ett totalt idiotiskt påstående, och mkt suspekt. Och att visa karln ett foto på Catrine i februari 1985, vad ska man säga om det? Vem kände inte igen Catrine i feburari 1985?

Det finns väldigt mkt att fundera över, och var och en får dra sina egna slutsatser, men jag gissar själv att Vincent hade mkt starka skäl för sitt handlande, och att han antingen var i händelsernas centrum eller att han hade viktig info.

Iom med att vi nu har namnet på Vincents företag, kan man ju eventuellt kolla vilka skattebetalande anställda han hade?

Kanske ngn som förekommit i debatten genom åren ?

Varför inte finkamma jobbarinfo, anställda på hela E-vägen, om det går?

Kanske ett jobb för dig, echoes?

Gamla företagarfakta, var finns de?

Bravo Eremona, mycket intressant om Vincent som alltså bedriver bordellverksamhet, är våldsam mot "flickorna", är bedragare etc, har tillgång till större bil med flak, bor vid en av platserna där CdC hittas, har åkeri, har antagligen en bordell i sin lägenhet på Fleminggatan, har slaktat djur, har inga problem med att döda några hästar av praktiska skäl meddelst drunkning kan alltså ha sett CdC som ett problem som man snabbt måste bli av med, kanske pga någon annan kund som orsakat hennes död eller varför inte: det var Vincent som CdC skulle lura på pengar. Tycker inte CdC framstår som någon naiv och försiktig person, tvärtom. Hon verkar ha varit ganska tuff vad gällde "affärerna" och tydligen hängde hon med råa typer som de andra på gatan undvek. Att ljuga och manipulera torde utgöra vardag för människor i sådana här råa miljöer. Hon kanske blåste fel person.

FÖrhöret hålls alltså i februari 1985? De hade kunnat mjölka ur honom mängder med info och givetvis lögner som går att kontrollera och ex. köra mot Sabas lögner men släpper direkt eftersom Rajs&Sedleighetsroteln snöat in på Rajs underordnade. Imponerande polisarbete. Verkligen. Undra just vad CdCs anhöriga säger om detta.
Citera
2013-04-24, 14:55
Medlem
Citat:
HÄPP! en Freudiansk felskrivning, där? Ty det var ju till mycket stor del i "Sibirien" som den gode Vincent verkade.... I Norra delarna av Sibirien, närmare bestämt. Så klart att du anser detta kallt.. Minnena av Vincent....hur ser dom ut förresten??

Kul uppslag, Niklas. Apropå personliga skäl och så, kan man notera att den stora irritationen uppstod ganska nyligen, och det finns starka skäl till att ett par historieförfalskare inte kan hålla sig ifrån Costa-debatten.

Och ungefär när vissa män i utredningen diskuterats ingående uppstod tydligen en stark irritation någonstans, hos någon, och man undrar varför.

Precis när stämningen höjts, när man jobbade på, koncentrerade sig på sakfrågor, inte på barnliga hyss och drygheter, då dök Hagnebach upp och flankerade sorgebarnet LOM, ivrigt intygande att detta inte var så viktigt, nej då, och ändå är Hagenbach här varje dag, totalt utan argumentation, bara platt förnekande, in absurdum, och jag undrar om Hagenbach och LOM tror det lurar en enda själ. Tror det att en enda människa ska luras att jorden är platt för det upprepas dagligen, veckovis, månadsvis?

Det är nästan tragiskt.

Både Hagenbach och LOM är såklart symptomatiska för hela Styckmordssåpan, och ibland tror jag att de har närstuderat både Rajs, Diesen och Olsson. Samma platta orerande, samma dövhet, samma brist på respekt för ämnet, för logiken, för andra människorna som detta handlar om.

Som sagt var, jag hoppas ngn skriver en sociologisk studie av detta fall ngn gång.

Undrar varför detta fall drar till sig de sorgligaste och ensammaste av foliehattar.
Citera
2013-04-24, 14:55
Medlem
Citat:
TH:s maka ME har varit tråkigt frånvarande i tråden, men handlingar rörande henne upptar faktiskt s. 18 - 51 i mitt ex av FUP, och jag postar hennes FUP-delar efterhand. Hon förhördes i omgångar och förekommer i ett sk spaningsuppslag. Låt oss börja från början då, på s. 18 i en pappersbunt full med sammandrag och förhör. Jag kommenterar inte ME:s uppgifter alls, jag tycker de talar för sig själva, dessa förhör och uppslag, och för den som är mkt intresserad kan detta vara läsvärt som det är.

----------------------------------

Spaningsuppslag 841207

Upprättat av krinsp Eklund/Martinson

Den 7.12.84 kl 1200 sammanträffade vi med ME [min förkortning] f. 62xxxxxxxx i bostaden xxxvägen 33, Täby. Vi hade avtalat tid med henne för kompletterande förhör med anledning av de brott hennes make Teet Härm misstänktes för.

När vi skulle påbörja förhöret föll hon i gråt och förklarade, att hon inte orkade med att svara på några frågor.

Något senare svarade hon på några av våra frågor, men något förhör gick ej att hålla.
Följande svarade hon på:
Beträffande pingsthelgen 1984 (dagarna 9-11/6) var hon hemma på tomten tillsammans med Teet och de arbetade på huset. Hon minns att de bl.a. byggde på en trappa. Hon kunde inte erinra sig att Teet var borta något under den tiden.
Den 12.6. begav sig hon och Teet till respektive arbete och de for hemifrån tidigt på morgonen som de brukar. Hon börjar sitt arbete kl 0700 De åker alltid med sin egen bil. De åkte hem vid 17-tiden och strax efter detta kom hennes pappa från Borlänge. Han stannade sedan hos dem till ganska sent - omkring kl 23 - varefter han for vidare på en resa till Tyskland. Den 13.6. och några dagar framåt var hon sjukskriven, men hon kan inte minnas vad det var för fel på henne. Det var inte ryggskada, vilket hon sagt vid tidigare förhör. Hon har erinrat sig att den skadan var tidigare.

Hon tillfrågades om vad hon och Teet företog sig den 2.12.84 med anledning av att det i pressen förekommit uppgifter om att Teet varit synlig på Malmskillnadsgatan natten mellan Söndag och Måndag.
Hon säger, att de åkte in till stan/Stockholm vid 17-tiden eller lite tidigare,. De parkerade bilen i ett garage vid NK och sedan besökte de en hamburgerbar och åt lite mat. Därefter besökte de en biograf på Sveavägen - och där såg den en film med Lady och Lufsen. Filmen slutade någon gång vid 19-tiden varpå de for hem till bostaden och där fanns de sedan under natten.

ME tillfrågades även om några fotografier, som påträffats i deras hem och som enl. uppgift skall visa såväl henne som Teet nakna och fastbundna på en säng.
Hon förklarar, att detta är riktigt, men det är inget speciellt "bakom" dessa foton menar hon.
Det var hon som vid något tillfälle, när de bodde på Krukmakargatan, kom på idén med dessa foton. Det var hon som föreslog att de skulle vara bundna och att de skulle ta foton.
Teet hade inte varit speciellt intresserad av att medverka säger hon.

[slut på spaningsuppslag]

Det där låter som den info som läckte till Monica Dahlström Lannes som ju kunde återge ME:s "tatueringar på ena skinkan". Då har polisen mao läckt förhöret eller så har MDL blandat sig i ett tidigt skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in