2013-04-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag är varken polis eller jurist (och det tror jag inte heller Lawn är) och det finns ju som bekant en verklighet utanför en rättssal. Tror man på läkarnas skuld (eller åtminstone inte kan utesluta deras inblandning av ett eller annat skäl), så är det ju fullt naturligt att man resonerar så här. Jag utgår ifrån den faktiska verkligheten.

Om du vill utgå från verkligheten ska du så sällan som möjligt lita på det-kan-vara-så-spåret. Leder ingenstans, eller rättare sagt rakt ut i fantasirymden ...
Citera
2013-04-13, 16:47
Medlem
Citat:
Dagispersonalen tyckte att fru Allgén skulle låta undersöka flickan, då de tyckte att det osade skumt. Det verkar inte ha varit på hennes eget initiativ inledningsvis.

Nej, men TA dömdes aldrig för incest och ingen läkare skrev papper på att barnet utsatts för övergrepp. Det är allt viktigt vi vet, allt viktigt vi någonsin kommer veta om just detta. Och ingen skrev ngt domskäl angående incestanklagelsen heller vad jag vet. Ingen skrev att det stod utom allt rimligt tvivel att TA förgripit sig på sitt barn. Då hade han väl tagit livet av sig, den stackars saten.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-13 kl. 17:00.
Citera
2013-04-13, 18:26
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Eller blev helt enkelt påminda om vad de upplevt.

Och det är rent idiotiskt att resonera som så att något som inte gått att finna aldrig existerat.
Att det kan finnas bilder på en styckad kropp är inte overkligt heller.

Och vi talar ju inte här om något som en sci-fi-författare fantiserat ihop, ja, m.a.o något som alla kan vara helt överens om absolut inte existerar i vår verklighet.

Du menar att dom behövde bli påminda om dessa bilder som hade fått dom att nästan spy och inte kunna äta eller sova?

Varför kom de inte på detta när det stod om en upphittad styckad kropp redan i Juli 1984? Dvs bara nån månad efter att de hade beskådat dessa hemska bilder?

Dessutom hittades kroppsdelarna inom en radie av någon kilometer från deras butik. Det borde verkligen ha fått deras minne att vakna till liv om inte förr.

Det är helt enkelt inte trovärdigt.
Citera
2013-04-13, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
det handlar inte alls om ngt som kan förväxlas med blåmärken.

Jag menar alltså att det som det funnits blåmärken på skurits bort.
Citera
2013-04-13, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Du menar att dom behövde bli påminda om dessa bilder som hade fått dom att nästan spy och inte kunna äta eller sova?

De hade ju inte någon anledning till att misstänka något eftersom bilderna var tydligen tagna i sjukhusmiljö. Dessutom presenterade fotoinlämnaren sig som en läkare och patolog. De hade ju många läkare som kunder och hade ingen anledning (då) att misstänka något, som sagt.

Citat:
Varför kom de inte på detta när det stod om en upphittad styckad kropp redan i Juli 1984? Dvs bara nån månad efter att de hade beskådat dessa hemska bilder?

De gjorde helt enkelt ingen koppling till bilderna i det stadiet. Och läs min kommentar ovan igen.

Citat:
Dessutom hittades kroppsdelarna inom en radie av någon kilometer från deras butik. Det borde verkligen ha fått deras minne att vakna till liv om inte förr.

Läs det jag skrivit ovan igen.
Citera
2013-04-13, 19:20
Bannlyst
Citat:
Nej, men TA dömdes aldrig för incest och ingen läkare skrev papper på att barnet utsatts för övergrepp. Det är allt viktigt vi vet, allt viktigt vi någonsin kommer veta om just detta. Och ingen skrev ngt domskäl angående incestanklagelsen heller vad jag vet. Ingen skrev att det stod utom allt rimligt tvivel att TA förgripit sig på sitt barn. Då hade han väl tagit livet av sig, den stackars saten.

Nej, han behöver inte alls ha förgripit sig på sin dotter. Men, styckfotona kan han mycket väl ha något att göra med. Apropå TA...har läst på många forum ute på nätet om detta fall och det finns många som tror han inte är skyldig, men att TH är det.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-13 kl. 19:32.
Citera
2013-04-13, 19:32
Bannlyst
Citat:
Att ta ur inre organ hör till slaktares, jägares och rättsmedicinares jobb. Yes sireee.

Japp, helt riktigt och det är intressant att du kursiverat "rättmedicinarens".
Citera
2013-04-13, 19:53
Medlem
Citat:
Jag menar alltså att det som det funnits blåmärken på skurits bort.

Du skrev: "Fotohandlarfrun mindes att hon sett blåmärken på den styckade kroppen och det kan vara det kött som hade skurits bort från låren eller åtminstone ett av låren".

Jag fattar exakt vad som menas, oavsett formuleringen. Samma sak. Och jag har redan svarat, se mitt tidigare inlägg om detta spörsmål.

Om du tror att "blåmärken" kan var det kött som skurits bort från låren eller ett av låren så har du dålig koll på styckningen, och du bör verkligen inte uttala dig om den, spekulera och tro saker. Du vet inte ens om kött avlägsnats från ett eller två lår, och du vet inget om skadans omfattning (höger lår - jättestor skada). Fotohandlarfrun är icke-trovärdighet på två ben. Jisses Amalia alltså.

Det finns ingenting alls hos obduktionstexterna och bilderna jag har som tyder på att fothandlarfrun säger rätt om detta eller att det tyder på att hon sett CdC:s kvarlevor. Fotohandlarfrun förutsetts ha sett bilder av en fullbordad styckning, men jisses, hon snackar goja. Det finns inga mindre, riktade avlägsnanden av hud/kött på CdC:s kvarlevor som kan påminna om blåmärken, det syns inte på bilderna och det står inte ett skit i obduktionspappren om det. Det finns däremot en stor vävnadsförlust på höger lår (rättare sagt är ca 1/4 av låret faktiskt borta förutom lårbenet) och det finns en betydligt mindre vävnadsförlust på vänster höft (inte konstigt iofs, eftersom kroppen delades rätt av, vid midjan).

Du har nu gett mig (som om jag behövde det) ännu ett skäl att såga fotohandlarfruns (och parets) utsagor om de påstådda styckbilderna.

Man får förmoda att tydliga blåmärken skulle upptäckts vid obduktionen, eftersom Rajs och kollegor sökte frenetiskt efter tecken på våld, strid, överfall osv! Efter allt letande hittade Rajs en enda pytteliten motvärnsskada på handen, och han fann den med mikroskop

Ja, herregud, det är så många virriga varv så jag blir helt yrslig.
Senast redigerad av Eremona 2013-04-13 kl. 19:57.
Citera
2013-04-13, 19:56
Bannlyst
Citat:
skede hört av sig och pratat om armar som styckats av med skulderbalden kvar, då hade det varit intressant.

Apropå detta...ingen kan väl begära att någon efter ett antal år ska kunna minnas varje liten detalj på en massa bilder (fotohandlaren sa något om 36 bilder tagna med blixt)...man glömmer detaljer eller så fanns inte dessa detaljer på bilderna.
Citera
2013-04-13, 20:00
Medlem
Citat:
Japp, helt riktigt och det är intressant att du kursiverat "rättmedicinarens".

Nej, helt onintressant. Det vara bara en poängtering, ett sätt att visa tillägg till mitt initiala resonemang, helt torrt.
Citera
2013-04-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ann-Catherine (THs första och enda hustru)...hon var ju sjuksköterska och hade tillgång till massvis med medicin (ja, genom sitt yrke). Ni förstår vad jag syftar på... Ja, varför skulle hon välja att ända sitt liv på ett sådant märkligt sätt. TH hävdar att hon gjorde det av kärlek till honom (läs Borgnäs' bok) och han ställer sig hela tiden i centrum för allt hon gör. Man får intrycket att hon var helt utlämnad åt honom. Hon väljer alltså det dödssättet för att han studerat självmord och hängningar. Det är liksom ett "passande" adjö till honom. Många tror idag som förr att han haft ett ekonomiskt motiv till att mörda henne, ett motiv som ingalunda varit och är ovanligt.

Rena spekulationer. Totalt ointressanta utan faktaunderlag. Och vidare: den här tråden handlar om CdC:s död, kanske ett mord. Du får gärna bevisa den intressanta kopplingen mellan Härms partners död och CdC. Finns ingen. Kände inte varandra, ingen kontakt bevisad, båda slutade sina liv på helt olika sätt. En hängd, hemma, enligt expertis var det självmord. Den andra: helt oklar dödsorsak + styckning. Två olika planeter.
Citera
2013-04-13, 20:06
Bannlyst
Citat:
Du skrev: "Fotohandlarfrun mindes att hon sett blåmärken på den styckade kroppen och det kan vara det kött som hade skurits bort från låren eller åtminstone ett av låren".

Jag fattar exakt vad som menas, oavsett formuleringen. Samma sak. Och jag har redan svarat, se mitt tidigare inlägg om detta spörsmål.

Om du tror att "blåmärken" kan var det kött som skurits bort från låren eller ett av låren så har du dålig koll på styckningen, och du bör verkligen inte uttala dig om den, spekulera och tro saker. Du vet inte ens om kött avlägsnats från ett eller två lår, och du vet inget om skadans omfattning (höger lår - jättestor skada). Fotohandlarfrun är icke-trovärdighet på två ben. Jisses Amalia alltså.

Det finns ingenting alls hos obduktionstexterna och bilderna jag har som tyder på att fothandlarfrun säger rätt om detta eller att det tyder på att hon sett CdC:s kvarlevor. Fotohandlarfrun förutsetts ha sett bilder av en fullbordad styckning, men jisses, hon snackar goja. Det finns inga mindre, riktade avlägsnanden av hud/kött på CdC:s kvarlevor som kan påminna om blåmärken, det syns inte på bilderna och det står inte ett skit i obduktionspappren om det. Det finns däremot en stor vävnadsförlust på höger lår (rättare sagt är ca 1/4 av låret faktiskt borta förutom lårbenet) och det finns en betydligt mindre vävnadsförlust på vänster höft (inte konstigt iofs, eftersom kroppen delades rätt av, vid midjan).

Du har nu gett mig (som om jag behövde det) ännu ett skäl att såga fotohandlarfruns (och parets) utsagor om de påstådda styckbilderna.

Man får förmoda att tydliga blåmärken skulle upptäckts vid obduktionen, eftersom Rajs och kollegor sökte frenetiskt efter tecken på våld, strid, överfall osv! Efter allt letande hittade Rajs en enda pytteliten motvärnsskada på handen, och han fann den med mikroskop

Ja, herregud, det är så många virriga varv så jag blir helt yrslig.

Finns det några tecken på att där inte funnits blåmärken? Och skär man loss kött som det är blåmärken på så behöver det ju inte synas på själva skelettet sedan eller på köttet precis under ingreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in