2013-02-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Här finns en oskriven lärobok för polisen.

Onekligen. Den värsta sextonhundratalspsykosen har väl lagt sig, men visst slirar det fortfarande här och var. Nu senast avslöjades sekten kring Thomas Quick, helt fruktanvärt, men det finns en rolig slutkläm för den som orkar skratta. TQ vill nu stämma poliser och terapeuter runt honom för att de psykiskt misshandlat honom Han var ju deras egendom och ansvar medan han blurpade ur sig erkännanden och ledde polisen till förkolnade träbitar och annat matnyttigt. Karln har onekligen en poäng. Hå hå ja ja. Nu när han fått uppmärksamhet, underhållning, frisk luft och roliga piller övergår han till att kräva pengar. Tja, varför inte För den som vill skriva en tjock, sedelärande lunta om svenska justitiemord finns det väl en del att ta av antar jag. Da Costa och Quick ¨får väl anses vara ngn sorts makabra, sorgliga nationalklenoder numera, och skulle självklart kunna utgöra två kronjuveler/grundplåtar i en bok om svensk rättsröta och grupphysteri.
Senast redigerad av Eremona 2013-02-06 kl. 15:29.
Citera
2013-02-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
DN, 31 mars 1990, "En smärtsam vandring i dödsriket". Påståenden om rituella skändningar, "dödsrum" mm. Är det detta som kallas för kultur?
http://imageshack.us/photo/my-images/515/olssonddsriket2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/46/olssonddsriket.jpg/

Otäck epok, otäck författare, otäcka tidningar. Visst är detta kultur. Tyvärr. En kulturavart med enormt genomslag. Hanna Olsson gav Obducent-myten en lockande kvasiakademisk inramning, paketerade den och sålde den över disk, gjorde en bestseller och exploaterade ond bråd död och krossade liv, och Olsson har fått med sig massor av intelligenta människor och forum genom åren, tex Sara Lidman, Ernst Brunner, Teater Galeasen, Ebba Witt-Brattström, förlaget Carlsson, förlaget Pocky (ger ännu ut boken i originalskick), förlaget En bok för alla, Katarina Frostenson (som inkluderade obducenttemat i en dikt), PO Enquist, Yrsa Stenius, DN, Svenska Dagbladet (SD var den vettigaste tidningen ska dock sägas), Lars Borgnäs (som tog Olssons fackla och exporterade Obducent-smörjan till SVT) osv osv ... masspyskosen var total, ingen behövde sätta sig in i nånting, men alla visste, alla hade hört, och som vi vet finns det ännu stackare som försvarar ursrpungsstoryn, tex lawnownerman och barnet. Hrm. Jag beklagar sorgen
Senast redigerad av Eremona 2013-02-06 kl. 15:33.
Citera
2013-02-06, 15:38
Medlem
Skjulet vid andra fyndplatsen: http://imageshack.us/photo/my-images/248/skjulet.jpg/
Båda dumpningsplatserna ligger vid bostäder/strukturer, försök att vilseledda eller bekanta platser för mördaren, eller hoppades han att säckarna skulle hittas? Varför inte gå längre in i skogen och begrava dem, få ett större försprång? Eller en panikartad åtgärd, personen ville sannolikt inte stanna för länge med bilen vid samma ställen. Dock riskabelt att välja ut just platser nära byggnader, men det är sommar, folk är bortresta, lätt att reka innan osv. En viss man i Solna hade ju en far som ägde ett byggföretag.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-02-06 kl. 15:55.
Citera
2013-02-06, 16:07
Medlem
hmm länken med numret ur Oberoende med intervjun med SS är bruten, ej cachad..går bara läsa genom "snabbtitt" i google.. någon som inte vill att den ska läsas? Hoppas någon sparat den till pdf...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-02-06 kl. 16:16.
Citera
2013-02-06, 16:27
Medlem
Citat:
Skjulet vid andra fyndplatsen: http://imageshack.us/photo/my-images/248/skjulet.jpg/
Båda dumpningsplatserna ligger vid bostäder/strukturer, försök att vilseledda eller bekanta platser för mördaren, eller hoppades han att säckarna skulle hittas? Varför inte gå längre in i skogen och begrava dem, få ett större försprång? Eller en panikartad åtgärd, personen ville sannolikt inte stanna för länge med bilen vid samma ställen. Dock riskabelt att välja ut just platser nära byggnader, men det är sommar, folk är bortresta, lätt att reka innan osv. En viss man i Solna hade ju en far som ägde ett byggföretag.

De båda fyndplatserna har likheter ja, både fysiskt och socialt. En manskapsvagn på ena stället och en kåkstad/småindustrisamling på den andra. Ena stället är en skräpig allmänning där sexköpare stannar, den andra ett sorts ingemansland, en halvt bortglömd knegarzon. Det fanns olika fungerande verksamheter där (kanotuythyrning, åkeri, flyttfirma tex), men lokalerna på Eugeniavägen var tydligen dåligt underhållna, och området skövlades också, 1987 tror jag det var. Båda platserna är helt logiska/väntade som dumpningsplatser pga läge och sociala markörer. Jag känner att manskapsboden liksom markerar en likhet, gör den mer påtaglig.

Jag har tjatat om sociala kännetecken förut, men hur som helst så är styckmördare sällan välutbildade, rika och välfungerande. Ett styckmord är ofta ett symptom, en produkt av en dålig livssituation, missbruk, kriminalitet osv, och är man välfungerande och socialt etablerad kan man hävda sig på sofistikerade sätt, och man hamnar sällan i en akut situation med ett lik som måste styckas och forslas bort på stubben (likstyckningar är ofta praktiskt motiverade). Och vart vill jag komma nu? Jag vill mena att styckaren/dumparen borde vara ngn som matchar fyndplatserna, som ju matchar brottet. Likdelarna hittas på platser som kan anses vara normala i sammanhanget, och logiken borde fortsätta med utgångspunkt från den slutsatsen.

Just själv dumpningen kan man grubbla ihjäl sig på. Dumpningarna är inte jättesnygga, och jag tror som du skriver, att dumparen var snabb, han var skraj, och han klev bara in bland träden och langade bort säckarna, och andra dumpningen är inte heller ngt glimrande jobb. Jag har hittat en rätt skev detalj förresten. Eugenia-säckarna låg vid ett stängsel som du vet, men det var ca 1,5 meter mellan säckarna, och mitt emellan säckarna fanns en kraftig stubbe. Varför undrar man. Första säckparet låg tätt ihop, inte det andra. Det där glappet mellan säckarna tycker jag absolut talar för att dumparen hade bil. Håller du med mig? Han langar en säck, går till skuffen, och har så bråttom att han hamnar 1,5 meter ifrån första säcken, och stressjobbar man med grejer tagna från en bil kan det lätt diffa med ngn meter. Han går iaf inte med två säckar en längre bit, för då hade han bara släppt dessa vid fötterna, eller hur?

Att personen ville att säckarna skulle hittas är mkt troligt, och det kan vara ett sjukt sensationssökande, men ett pervo skulle med all säkerhet iscensätta mkt mer. Jag tror att dumparen antingen ville meddela att CdC var död (dåligt samvete) eller att han var förbannt upprörd och stressad, rädd. Och om dumparen hade bil, blir bilen ett handikapp, och den får inte stå oskyddad för länge, motorn ska stå på tomgång, folk kan se nummerskylten osv ... dumparen måste dessutom känna att han har kontakt med bilen, hans trygghet, och han vill inte lämna den ur sikte riktigt, och därför hamnar säckparen på så patetiska ställen, vid vägkanten, ett par steg in i skogen bara.

Men då uppstår frågan varför en bilburen person inte gav sig iväg riktigt långt, varför han inte övergav tätorten. Det kan bero på panik, ett sammanbrott, total förvirring, och det kan bero på att han ville att CdC skulle hittas (händerna också kvar) eller en kombination såklart.
Citera
2013-02-06, 16:30
Medlem
Citat:
hmm länken med numret ur Oberoende med intervjun med SS är bruten, ej cachad..går bara läsa genom "snabbtitt" i google.. någon som inte vill att den ska läsas? Hoppas någon sparat den till pdf...

Intressant. Den finns säkert någonstans, sparad. Annars finns det ju kvar en del intresserade människor som läst Sabas förhör, så hon kommer inte att glömmas bort inte.
Senast redigerad av Eremona 2013-02-06 kl. 16:39.
Citera
2013-02-06, 16:38
Medlem
[quote=echoesofglory]Skjulet vid andra fyndplatsen: http://imageshack.us/photo/my-images/248/skjulet.jpg/QUOTE]

Ja jävlar alltså. Tänkvärd bild. Jag har en annan bild från E-vägen, ska skanna in den åt dig. Det där skjulet har jag inte sett tydligt. Okej, man hittar likdelar nära 1) en manskapsvagn på en plats som används av sexköpare/prostituerade och 2) ett träskjul i en kåkstad/industrizon, men ingen gör ett enkelt överslag och tar ut en vettig riktning, man letar inte efter personer vars profiler/yrken matchar dumpningsplatserna, utan man drunknar i vilda spekulationer och börjar jaga en läkare som knappt dricker en droppe istället
Citera
2013-02-06, 21:19
Medlem
Tragiskt att de två inte har fått upprättelse än
Citera
2013-02-07, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunae

Ja verkligen
Citera
2013-02-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunae

Ja, helt otroligt. Och som civilperson man får dra sitt strå till stacken och göra ngt, vad som helst för att förbättra. Internet är tex ingen lekstuga längre, det finns massor av seriösa människor som sprider info om allt möjligt, och man kan tex ta chansen och bygga upp den här tråden. Den är faktiskt 10 år gammal nu, och när det dyker ngn ny person som vill sätta sig in i fallet da Costa, kommer den personen garanterat att läsa i denna tråd (det gjorde jag i flera månader innan jag började bidra själv) och därför ska denna tråd vara så bra och korrekt som möjligt, och typer som lawnownerman och barnet ska inte få stå oemotsagda.
Citera
2013-02-07, 10:37
Medlem
Jag hade tänkt skanna in FUP-bilder idag, men skannern har vaknat på helt fel sida. Hur som helst så framgår det av polisens bilder att fyndplats 2 (Eugeniavägen) fanns inne i kåkstaden/industriområdet, vid en Y-korsning som jag uppfattar det. Säckarna borde absolut ha lämnats av ngn som kände området väl, ngn som kände sig trygg och inte var rädd för att irra bort sig, tappa riktningen osv. Hade säckarna lämnats i utkanten av området hade det varit en annan sak. Säckarna vid E-vägen låg en bit från vägkanten. Utdrag ur polisens protokoll:
En plastsäck ligger på marken ca 2 m norr om skjulets norra vägg och ca 2,5 m väster om Gunnebostaketet. Vid närmare undersökning konstateras att det är två svarta plastsäckar på denna plats. Den ena istoppad i den andra. Den inre säcken är knuten med en halvknut runt eget material s k överhandsknop i högervarv. Yttersäcken är oknuten

I innersäcken ligger bålen och ett avskuret kvinnobröst.

Den andra plastsäcken ligger ca 1,5 m norr om den förstnämnda. Avståndet till Gunnebostaketet är ca 3 m och avståndet till Eugeniavägens östra asfaltkant är ca 2,5 m. Måtten är ugefärliga och beräknade till säckarnas mitt.
Vid närmare undersökning konstateras att det även här är fråga om två svarta plastsäckar. En säck tillknuten med samma sorts knop som tidigare beskrivits och istoppad i en oknuten yttersäck.

Mitt emellan de båda plastsäckarnas anträffningsplatser finns en stor kraftig stubbe.
Jag har länge tyckt att idén om en bilburen gärningsman varit långsökt, men nu förstår jag bättre. Första säckfyndet gjordes i en dunge precis bredvid sk betonggrisar, alltså vägspärrar, en naturlig stopplats för en bilförare (det fanns också en mindre parkeringsyta framför dungen) och på Eugeniavägen var det 1, 5 m mellan säckarna, som låg vid själva vägen. Om man snabbt hämtar säckarna från en bil och slänger dessa vid vägen är det inte konstigt om det blir ett avstånd mellan säckarna.

Ang. Eugeniavägen kan jag tillägga att polisens koll av alla de baracker, lagerlokaler, kontor och sovplatser (anställda övernattade ibland på Eugeniavägen som var ngt av en labyrint) som fanns runt fyndplatsen var extremt ytlig och snabb. Området var fullt med företag men låg mer eller mindre öde, eftersom det var industrisemester. Polisen ansåg att trafiken på kvällar och nätter torde vara obefintlig.

I da Costas adressbok fanns dessutom en flyttjobbare uppskriven. Vi kan kalla honom OV. OV jobbade på en flyttfirma som hade sina lokaler på Eugeniavägen. Huruvida OV förhördes vet jag inte.
Senast redigerad av Eremona 2013-02-07 kl. 10:39.
Citera
2013-02-07, 10:46
Medlem
Rättelse ang. manskapsvagnen: den stora vagnen på bilden jag postade häromdagen är med all säkerhet polisens spaningsvagn, vilket en insatt/intelligent person upplyste mig om. Däremot framgår det av polisens protokoll att en annan vagn, en manskapsvagn, stod vid fyndplats 1:

Fyndplatsen av säckarna är belägen ca 15 m öster om Karlbergs
strand. Se foto och skiss. Mellan fyndplatsen och Karlbergs strand
finns en delvis asfalterad parkeringsplats som bla nyttjas av personer
som tränar löpning och rastar hundar i området.

På norra delen av parkeringsplatsen står en manskapsvagn uppställd [...]

Denna manskapsvagn avhandlas med torra 5 meningar. Inte ett ord om interiören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in