2012-09-14, 19:07
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Faktum är att det inte finns en enda vittesuppgift om att Teet (eller Allgén för den delen) någonsin ö.h.t har träffat CdC som har hållit för granskning. icke en endaste. Inte ens från CdCs "kollegor". Däremot har minst en uppgiftslämnare kunnat beslås med lögn och mened i efterhand.

Den "observation" som Lawnmowerman raljerar om (troligen är orginalinlägget skrivet av honom själv under ett av hans andra alias här på FB) har redan avhandlats ett par ggr tidigare i tråden. En sådan vittnesuppgift hade kunnat avgöra hela rättegången/polisutredningen. Hon hade blivit ett självklart huvudvittne. Fet chans att hon inte orkat/glömmt att medela sig till Polisen i 25 års tid...
Det verkar finnas en känslomässig komponent i det hela. Allt detta obehagliga som rapporterades i tidningarna, allt det som hela myten bygger på, detta att TH kommit att framstå som så obehaglig. Det går inte att sudda ut med all intellektuell kognitiv vilja i världen. Trots att man är överbevisad om hans och TAs oskuld, så "vill" reptilhjärnan inte släppa greppet om den "demoniske obducenten". Lite som en religion eller obsessive compulsive disorder.
Citera
2012-09-15, 14:27
Medlem
_Jago_s avatar
I domen från Attunda Tingsrätt listar kärandena (Allgèn och Härm) 139 fel och/eller försummelser som ska ha begåtts under hela denna rättsprocess (listningen börjar på sida 15). På sida 141 listar man de fel som staten "medger".

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skade_legio_08_attunda_tf_T_3798-07.pdf

Allgèn och Härm misslyckades dock, enligt Tingsrätten, förmå att visa att dessa fel och/eller förummelser bidragit till de påstådda skadorna. En av dessa 26 punkter som staten alltså medgav varit fel och/eller en försummelse, Anders Helins beslut att från början väcka åtal, ansågs alltså inte ligga till grund för de skador (t.ex. 20 års förlorad arbetsinkomst) som Allgèn och Härm utsatts för. Rajs inblandning godtogs alltså, liksom fotohandlarparets vittneskonfrontation. För mer detaljerade kommentarer av domen och vidareutveckling av ovan resonemang, se Anders Carlgrens blogginlägg: http://stadsholmen.blogspot.se/2010/02/rattsrotan-i-da-costa-fallet-fortsatter.html.
Citera
2012-09-16, 09:31
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaskeptikern

Jag är mest intresserad av fallet utifrån dåvarande tidsandans krumbukter, massmedias roll i "sanningen" och den lilla ankdammen Sveriges intellektuella inavel och svågerpolitik.

Följande är högst subjektiva uppfattningar, men kanske kan du finna värde i dem; vid tidpunkten var Sverige förhållandevis befriat från massmedialt uppmärksammade våldsbrott. Att då påträffa en missbrukande kvinna styckad blev ett trauma. Ett trauma som snabbt behövde en lösning, för det socialdemokratiska Sverige skulle vara fritt från ondska. Problemet i detta fall var att det fanns oändligt många uppslag på gärningsman (givet offret), vilket gjorde utredningsarbetet nära nog omöjligt. Man var således beredd att lyssna på vad som helst. Enter stage: C:s pappa. Både TH och TA är givetvis utsatta för vansinniga övergrepp (enligt mig). men det helt makalösa övergreppet utsattes TA för. Hans exfru trädde fram långt efter det att TH gjort entre i utredningen, och utpekandet formades mer eller mindre mot bakgrund av kända uppgifter.

Citat:
De talar i originaluteedningen och Rajs utlåtande om sexualsadistisk styckning av kroppen. Jag har tittat på dokumentären "styckmordet" och skisserna på delarna där visar egentligen bara hur armarna är lossade, men det talas i denna tråd och på andra ställen om att andra delar är styckade på makabert vis. Vad vet man egentligen om det? Finns det motsvarande teckningar på det, eller beskrivet i FUP någonstans, eller rättsläkarens utlåtande??

Den första frågan bör vara; vad är en sexualsadistisk styckning? Om du har källor som påstår att något skett på ett "makabert vis" vore jag supertacksam om du kunde länka, för jag har nog inte hört det påståendet.

Man brukar tala om två former av styckning inom straffrätt; sexualsadistisk och transport. I Sverige tror jag aldrig att man fullständigt har kunnat fastställa en sexualsadistisk (Lennarts skändande av liket kommer väl nära, men det var ingen styckning mig veterligen) Oftast handlar det dock om transport, alltså en styckning för att underlätta att dölja brott. Inget som jag känner till talar för att CdC skulle vara utsatt för annat än transport. Diskussionen har däremot handlat om huruvida en läkare utfört styckningen. I denna del har flertalet, jag själv inkluderad, pekat på att sättet som snitt lagts vid skulderbladen skulle kunna tala för en slaktare eller jägare (alltså en anatomiskt kunnig person, men inte för den delen en läkare).

Citat:
En annan sak. THs svärfar tipsade polisen om honom 2 år efter hans dotters död. Finns det något innan detta datum som tyder på agg från svärfaderns sida mot TH? Eller är hans misstankar en efterkonstruktion???

Det beror lite på hur man ser det. Rörande självmord nöjer jag mig kort med att konstatera att det måste vara ett fruktansvärt trauma för anhöriga, och att man benhårt försöker hitta en förklaring annan än självmord.

C:s pappa anklagade TH för självmordet dag 1, vilket också är anledningen till att det utretts inte mindre än 3 (?) gånger. Samtliga utredningar har visat att det varit fråga om ett självmord. Således kom inte C:s pappa 2 år efter dotterns död, han fann helt enkelt en ny vinkel för sitt skuldbeläggande ca 2 år efter sitt intiala utpekande.
Citera
2012-09-16, 09:36
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Lambertz har ingen skuld i denna cirkus. Tvärt om hör han till det det fåtal "officiella" personer som mer eller mindre öppet har uttalat sitt stöd för läkarna i direktsänd TV.
Att han som JK inte kunnat bevilja någon "resning" i målet beror snarast på det faktum att läkarna faktiskt aldrig har blivit fällda för något brott.

Tänker vi på samma Lambertz som i sin roll som JK indirekt hotade TH och TA med att det enda som skulle få honom att lyssna på deras åsikter var om de bytte ut Agell?
Citera
2012-09-16, 09:40
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Jag har hört att mellan 60 och 80% åv de "vittnesmål" som polisen får in är direkt fabricerade och mer eller mindre uppenbara lögner. Sen om folk intalar sig att de faktiskt upplevt det de säger, eller om de ljuger medvetet. Uppmärksamhet eller en sann vilja att hjälpa till att få fast några som man "vet" är skyldiga. Sorgligt är det hur som helst.

Jag vet inte hur den statistiken stämmer generellt, men det mest uppmärksammade vittnesmålet rörande CdC är väl den s.k. Jägmästaren i förvaltningsrätten (även Lilla Damen?). Ett tydligt utslag av hur en nyttig idiot försöker "hjälpa rättvisan på traven". Denna diskussion omfamnar även det s.k. Fotohandlarparet, vilka jag (högst personligen) anser vara av samma skrot och korn som Jägmästaren.
Citera
2012-09-16, 09:48
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Visst är det så. Och den ståndpunkten är ju helt begriplig också utifrån det material man kan få tag på. Men varför är han så hårdnackad i Quickfallet i så fall?

Lambertz är (enligt mig) långt ifrån utan skuld rörande CdC. Det är korrekt att läkarna aldrig i sak fälldes, men likväl fälldes de. Titta bara på de grundlagsvidriga processrättsfel som förvaltningsrätten rullade sig i när de prövade frågan om deslegetimering. Och det hade Lambertz kunnat försöka göra något åt. Men skuggan av könsmaktsordning hängde fortfarande tung, och beröringsskräcken var total. Han försökte som sagt skrämma läkarna till tystnad genom att kräva byte av ombud.

Varför är Lambertz hårdnackad rörande TQ? Svar:

Vem var JK under denna tid? Vem har tidigare granskat utredningen och sagt "den är skött prima och präglas av kvalitét"? Vem har allt att förlora genom att säga "sorry folks, jag var glad i alkohol och skötte mitt jobb med ena handen bakom ryggen"? Enter stage Göran Lambertz...

Edit: Eftersom avslutningen av ovanstående tenderar att mynna ut i ett personangrepp vill jag nämna att jag haft "glädjen" att träffa på Lambertz flertalet eftermiddagar under dennes tid som JK då minst en handfull glas smitit under skjortkragen. Mest minnesvärt var då denne, pilsnerstinn, bråkade om en räkmacka på Kastrup.
Senast redigerad av Vrängar'n 2012-09-16 kl. 09:54.
Citera
2012-09-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Alltså: Teet Härm låg med horor, vilket han medgav. Ingen har någonsin sett honom
tillsammans med Da Costa och ingen har heller sett Thomas Allgèn och Da Costa.
Du är dock så löjlig att du spekulerar i att det kanske fanns vittnen till detta
som inte vågat eller orkat träda fram.

Din jävla idiotjävel. Kan du få in i din förkrympta skalle att i Sverige, och alla andra
länder med rättssäkerhet, är man SKYLDIG eller ICKE SKYLDIG. det finns inget mellanting.
Om sådana idioter som du fått bestämma så skulle vi ha termen lite skyldig, och
det skulle räcka att slänga beskyllningar till höger och vänster för att sätta fast någon.
Säkert effektivt i diktaturstater men ännu inte i Sverige.

Jo det fungerar i Sverige och därför kan Lawnbrain och andra upprepa samma mantran år ut år in.
Citera
2012-09-16, 12:27
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n

Den första frågan bör vara; vad är en sexualsadistisk styckning? Om du har källor som påstår att något skett på ett "makabert vis" vore jag supertacksam om du kunde länka, för jag har nog inte hört det påståendet.

Ja, det är ju egentligen själva frågan. Utifrån det lilla offentliga material jag har tagit del av, e.g. skisserna i Lindebergs video om fotohandlarparet, kan väl endast en sak möjligtvis tolkas som sexualsadistiskt, öht. Att ena bröstet var bortskuret. Men med tanke på att armarna var borttagna på det sätt som de var, samt att allt bukinnehåll var urtaget, för detta mina tankar direkt till djurstyckning. I Sverige styckas mycket mjölkkor för sitt kött, och man tar då även bort juver då dessa är stora och ivägen på dessa djur.

Det har stått i flera texter jag har läst att könsdelar och anus skurits bort. Men jag har inga källor på det, eller sett några skisser. Frågan är vad man menar med könsdelar, bl a. Det kan ju fortfarande vara frågan om bukinnehåll och dessas fästen. Alltså inget sexualsadistiskt alls, utan snarare något som för tankarna till en slaktare/styckare eller jägare på total autopilot. Droger inblandade? Langare med denna bakgrund?

Lennart?

Vem är jägmästaren då? Framträdde han i rättegången 88 (eller var det 89?) Vad hade han att komma med i vittnesväg?

Och tusen tack för utförligt svar!
Senast redigerad av lillaskeptikern 2012-09-16 kl. 12:32. Anledning: tillägg
Citera
2012-09-16, 12:37
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Så Lambertz agenda är två; att rädda sitt eget anseende, och rädda polaren Borgströms anseende?
Citera
2012-09-16, 23:15
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ja, det är ju egentligen själva frågan. Utifrån det lilla offentliga material jag har tagit del av, e.g. skisserna i Lindebergs video om fotohandlarparet, kan väl endast en sak möjligtvis tolkas som sexualsadistiskt, öht. Att ena bröstet var bortskuret. Men med tanke på att armarna var borttagna på det sätt som de var, samt att allt bukinnehåll var urtaget, för detta mina tankar direkt till djurstyckning. I Sverige styckas mycket mjölkkor för sitt kött, och man tar då även bort juver då dessa är stora och ivägen på dessa djur.

Att ta ur bukinehåll kallas populärt för att passa viltet i jägartermer. Att så sker handlar om att bevara köttkvalitét, men innebär också en avsevärd viktlättnad när man flyttar viltet. Jag tror att detta varit huvudorsaken till förfarandet som sådant.

Du har rätt i att man kan fundera kring bröstet. Likväl tror jag att detta avlägsnats av praktiska skäl; för att underlätta transport.

Citat:
Det har stått i flera texter jag har läst att könsdelar och anus skurits bort. Men jag har inga källor på det, eller sett några skisser. Frågan är vad man menar med könsdelar, bl a. Det kan ju fortfarande vara frågan om bukinnehåll och dessas fästen. Alltså inget sexualsadistiskt alls, utan snarare något som för tankarna till en slaktare/styckare eller jägare på total autopilot. Droger inblandade? Langare med denna bakgrund?

Att ta bort dessa delar kallas i jakttermer för att sota, och kan möjligen ses som en naturlig del av att passa (se ovan).

Citat:
Lennart?

Lennart är en dömd mördare som har egen tråd här på FB. Att jag drog upp honom har att göra med att hans likskändande sannolikt hade sexuella inslag då han ägnade sig åt kannibalism. Men åter styckade han (mig veterligen) inte sina offer.

Citat:
Vem är jägmästaren då? Framträdde han i rättegången 88 (eller var det 89?) Vad hade han att komma med i vittnesväg?

Och tusen tack för utförligt svar!

Jag minns inte årtalen, men Jägmästaren och Lilla Damen dök upp under förvaltningsprocessen rörande deslegetimeringen.

Tack för de varma orden! Problemen i detta fall är att lagföring av en gärningsman knappt låter sig göras, för många år har passerat. Det enda man kan peka på är orimligheten i att TH och TA var gärningsmän.

I syfte att försöka tillföra något "nytt"; om TH och TA var gärningsmän och hade fri tillgång att förlusta sig på rättsläkarstationen, varför i hela friden dumpade man delar av CdC fullt synligt vid Karlberg?
Citera
2012-09-16, 23:20
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Så Lambertz agenda är två; att rädda sitt eget anseende, och rädda polaren Borgströms anseende?

Lambertz är av betydelse i denna tråd, men samtidigt börjar detta röra sig lite OffT och bör nog tas i tråden om TQ. Min avslutande kommentar kring detta är att jag inte tror att det finns en koppling mellan Lambertz och Borgström. Det handlar enkom om att Lambertz (likt Kwast) försöker rädda sitt eget skinn. Min subjektiva uppfattning.
Citera
2012-09-17, 05:41
Medlem
lillaskeptikerns avatar
Så rätt om Lambertz, vi lämnar honom.

Du är alltså precis som jag inne på att det är en "jägare på autopilot"?

Jag skulle tro att GM aldrig kommer att hittas. Men om han skulle hittas, även om han är avliden och brottet preskriberat så skulle det i alla fall rentvå läkarna. Som det är nu tror de allra flesta som inte är insatta i fallet att det var de som gjorde det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in