Citat:
Ursprungligen postat av lillaskeptikern
Jag är mest intresserad av fallet utifrån dåvarande tidsandans krumbukter, massmedias roll i "sanningen" och den lilla ankdammen Sveriges intellektuella inavel och svågerpolitik.
Följande är högst subjektiva uppfattningar, men kanske kan du finna värde i dem; vid tidpunkten var Sverige förhållandevis befriat från massmedialt uppmärksammade våldsbrott. Att då påträffa en missbrukande kvinna styckad blev ett trauma. Ett trauma som snabbt behövde en lösning, för det socialdemokratiska Sverige skulle vara fritt från ondska. Problemet i detta fall var att det fanns oändligt många uppslag på gärningsman (givet offret), vilket gjorde utredningsarbetet nära nog omöjligt. Man var således beredd att lyssna på vad som helst. Enter stage: C:s pappa. Både TH och TA är givetvis utsatta för vansinniga övergrepp (enligt mig). men det helt makalösa övergreppet utsattes TA för. Hans exfru trädde fram långt efter det att TH gjort entre i utredningen, och utpekandet formades mer eller mindre mot bakgrund av kända uppgifter.
Citat:
De talar i originaluteedningen och Rajs utlåtande om sexualsadistisk styckning av kroppen. Jag har tittat på dokumentären "styckmordet" och skisserna på delarna där visar egentligen bara hur armarna är lossade, men det talas i denna tråd och på andra ställen om att andra delar är styckade på makabert vis. Vad vet man egentligen om det? Finns det motsvarande teckningar på det, eller beskrivet i FUP någonstans, eller rättsläkarens utlåtande??
Den första frågan bör vara; vad är en sexualsadistisk styckning? Om du har källor som påstår att något skett på ett "makabert vis" vore jag supertacksam om du kunde länka, för jag har nog inte hört det påståendet.
Man brukar tala om två former av styckning inom straffrätt; sexualsadistisk och transport. I Sverige tror jag aldrig att man fullständigt har kunnat fastställa en sexualsadistisk (Lennarts skändande av liket kommer väl nära, men det var ingen styckning mig veterligen) Oftast handlar det dock om transport, alltså en styckning för att underlätta att dölja brott. Inget som jag känner till talar för att CdC skulle vara utsatt för annat än transport. Diskussionen har däremot handlat om huruvida en läkare utfört styckningen. I denna del har flertalet, jag själv inkluderad, pekat på att sättet som snitt lagts vid skulderbladen skulle kunna tala för en slaktare eller jägare (alltså en anatomiskt kunnig person, men inte för den delen en läkare).
Citat:
En annan sak. THs svärfar tipsade polisen om honom 2 år efter hans dotters död. Finns det något innan detta datum som tyder på agg från svärfaderns sida mot TH? Eller är hans misstankar en efterkonstruktion???
Det beror lite på hur man ser det. Rörande självmord nöjer jag mig kort med att konstatera att det måste vara ett fruktansvärt trauma för anhöriga, och att man benhårt försöker hitta en förklaring annan än självmord.
C:s pappa anklagade TH för självmordet dag 1, vilket också är anledningen till att det utretts inte mindre än 3 (?) gånger. Samtliga utredningar har visat att det varit fråga om ett självmord. Således kom inte C:s pappa 2 år efter dotterns död, han fann helt enkelt en ny vinkel för sitt skuldbeläggande ca 2 år efter sitt intiala utpekande.