Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-18, 17:31
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vilken sannolikhet då? Att hon styckades på liknande sätt som "Slaktarens" offer?

När en kropp påträffas styckad så ligger vanligtvis ett brott bakom (utöver brottet som själva styckningen innebär), exempelvis mord, dråp eller vållande till annans död. Men vid enstaka tillfällen har offret dött för egen hand - genom självmord eller överdos - men någon/några har av ett eller annat skäl velat göra sig av med liket och genomför då en s.k. transportstyckning.

I da Costa-utredningen har rättsmedicinska undersökningar inte kunnat fastställa dödsorsaken men rent statistiskt så talar det mesta för att hon blev mördad.
Citera
2012-05-18, 17:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Vid ett tillfälle försökte t.o.m Härm i ren desperation pressa Allgén till att erkänna mordet under ett gemensamt förhör med åklagaren. Så någon djupare vänskap dem emellan fanns inte, nej. Appropå tidpunkten för mordet (om det nu var ett mord) så finns det minst två vittnen som sett Da Costa i livet-(och ytterligare en som har talat med hene i telefon- flera dagar efter Pingsthelgen. Att åklagaren inte ens kunde hitta ett datum för mordet som stämmer med verkligheten är under all kritik. F.d kriminalinspektör Olle Torge har gjort en mycket intressant analys av dessa vittnesuppgifter: http://www.nyhetsverket.se/nyhet/13356/Cold-case-gruppen-kan-hitta-da-Costas-m%C3%B6rdare
Intressant läsning, den tjejen det står om har varit nämnd i tråden tidigare tror jag. Hon har gått med i något metadonprogram eller liknande. Jag tycker att den ev lojalitet hon har känt för herr X borde vara försvunnen idag. Nog har hon information att komma med, de borde plocka in henne. Samtidigt som de kollar de män de var inne på i artikeln som muckade mellan en viss tid. Jag tror dessvärre inte de vill, skandalen blir för stor när det visar sig hur utredningen styrts från början. Anders Helin, Jovan Rajs osv.. alla kommer de ligga pyrt till (det gör de iofs redan)!
Senast redigerad av why123 2012-05-18 kl. 17:52. Anledning: ..
Citera
2012-05-18, 18:02
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

1. Det måste vara väldigt irriterande för dig att vi har en fri debatt här
, vi är många som är övertygade om läkarnas skuld i detta brottsfall.

Du trodde väl förstås i din enfald att det bara är förvirrade stackars anhängare av ett påstått "justitiemord" som skulle få skriva av sig all sin ångest här ?

2. Innerst inne vet du att läkarna med stor sannolikhet är skyldiga men ändå trilskas du, varför?

1. Nej, inte det minsta. För varje gång som du gör ett nytt inlägg så informeras en oinsatt trådläsare om de fullständigt bisarra idéer som lett fram till denna moderna häxprocess.

2. Tvärtom. Sedan jag började läsa in mig på fallet så lever jag i förvissning om att varken Härm eller Allgén har något med da Costas död och styckning att göra.
Citera
2012-05-18, 20:34
Medlem
Citat:
Snälla du, Helin gjorde ett antagande att Da Costa blev styckad under pingsthelgen, ingen vet exakt när hon faktiskt blev det, hon kan ha blivit uppstyckad vid en annan tidpunkt, Helin behöver inte ha haft rätt om just detta men han hade rätt i det stora hela att det är läkarna som är dom skyldiga.

Allgens fru kan ju faktiskt ha kommit ihåg fel också vad gäller dagar och tidpunkter, det vet inte vi nu.
Det är märkligt att Allgens fru helt plötsligt är så trovärdig, hon ljuger minsann om dom påstådda övergreppen mot deras dotter men hon talar sanning om Allgens påstådda alibi.
Allt detta går inte ihop eller tycker du det ?
Om Allgens fru är trovärdig vad gäller hans alibi under pingsthelgen så betyder ju det att hon är trovärdig också vad gäller den lilla flickan , Catrine kan ha styckats vid en annan tidpunkt än just pingsthelgen 1984 så mamman har kanske talat sanning hela tiden.

Slutligen så var det personalen som först slog larm om den lilla flickan och mamman gick sen vidare med det hela och varför skulle hon inte göra det ?
Flickan hade uppenbart varit med om någonting exceptionellt och det hela måste utredas, du tycker väl förstås att sånt där ska sopas under mattan och glömmas bort ?
Det vore intressant att få veta hur du så bestämt kan veta att mamman "vantolkade" den lilla flickans berättelse ?
Vad säger att det är en vantolkning ?

"Snälla Du", Jag har aldrig påstått att Christina Allgén är trovärdig. Vad jag anser om henne har inte med denna fråga att göra. Du påstod att läkarnas anhöriga ljög om deras förehavanden under pingsthelgen i syfte att skydda dem. Min enda fråga, som Du inte kan eller vill besvara, var och är: Hur troligt är det att Christina Allgén ljög om Thomas´ förehavanden i syfte att skydda honom? När Du svarat på den frågan kan vi fortsätta debatten.
Citera
2012-05-20, 01:52
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Det måste vara väldigt irriterande för dig att vi har en fri debatt här, vi är många som är övertygade om läkarnas skuld i detta brottsfall.

Du trodde väl förstås i din enfald att det bara är förvirrade stackars anhängare av ett påstått "justitiemord" som skulle få skriva av sig all sin ångest här ?

Innerst inne vet du att läkarna med stor sannolikhet är skyldiga men ändå trilskas du, varför ?

Det är fullt möjligt att läkarna begick brottet men det är ingen ursäkt för domslutet där läkarna anklagades för ett preskriberat brott. Ett demokratiskt samhälle kan inte sjunka till någon form av sovjetisk rättsstandard och utfärda domar som inte går att överklaga.
Citera
2012-05-20, 09:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är oehört svårt att veta vad som hände, men här finns bara offer. Om jag inte minns fel så kände inte Allgén och Härm varann speciellt bra, åtminstone inte så att de umgicks något speciellt, och ska man mörda och stycka ett lik bör man vara bra polare i alla fall.
Eller att man har fått klara order som man lyder. Så vem delade ut den ordern? Den lokala stormogulen för satanistpatriarkatkonspirationen?
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
När en kropp påträffas styckad så ligger vanligtvis ett brott bakom (utöver brottet som själva styckningen innebär), exempelvis mord, dråp eller vållande till annans död. Men vid enstaka tillfällen har offret dött för egen hand - genom självmord eller överdos - men någon/några har av ett eller annat skäl velat göra sig av med liket och genomför då en s.k. transportstyckning.

I da Costa-utredningen har rättsmedicinska undersökningar inte kunnat fastställa dödsorsaken men rent statistiskt så talar det mesta för att hon blev mördad.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Det är fullt möjligt att läkarna begick brottet men det är ingen ursäkt för domslutet där läkarna anklagades för ett preskriberat brott. Ett demokratiskt samhälle kan inte sjunka till någon form av sovjetisk rättsstandard och utfärda domar som inte går att överklaga.
Men fullt möjligt hur då? Hade någon ett schema för hur lång tid alla de olika momenten skulle ta, givet att de även grillade och åt kroppsdelar?
Citera
2012-05-20, 13:57
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Eller att man har fått klara order som man lyder. Så vem delade ut den ordern? Den lokala stormogulen för satanistpatriarkatkonspirationen?Ok.Men fullt möjligt hur då? Hade någon ett schema för hur lång tid alla de olika momenten skulle ta, givet att de även grillade och åt kroppsdelar?

Det finns en del märkliga omständigheter men om vi ser till flickans berättelse och dagboksvittnet så är också fullt möjligt att de är oskyldiga. Personligen tycker jag att det är ointressant huruvida de är oskyldiga eller inte, det intressanta är snarare domslutet.

Om inte tingsrätten hade fattat det idiotiska beslutet hade vi aldrig haft en tråd med 520 sidor (!)
Citera
2012-05-21, 11:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Det finns en del märkliga omständigheter men om vi ser till flickans berättelse och dagboksvittnet så är också fullt möjligt att de är oskyldiga. Personligen tycker jag att det är ointressant huruvida de är oskyldiga eller inte, det intressanta är snarare domslutet.

Om inte tingsrätten hade fattat det idiotiska beslutet hade vi aldrig haft en tråd med 520 sidor (!)
Men vänta nu! Stopp och belägg! Det var ju inte så att man drog lappar ur en hatt för att välja vilka som skulle få domslutet (om det nu rent tekniskt var en dom). Det var två personer man ansträngde sig hårt för att leda i bevis att de var skyldiga.

Så skuldfrågan är själva fundamentet - i synnerhet som man anklagade dom för saker som rent logistiskt sett var en mardröm, även om alla bitarna var på plats när de behövdes och risken för att tas på bar gärning var helt eliminerad.

Däremot så är det maskineri som producerade domslutet intressant. För hade det inte varit dom som justitiemördades så hade någon annan blivit det (vilket iofs sker hela tiden).
Citera
2012-05-21, 17:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det var länge sedan jag läste "döden är en man", men jag minns den bestämda uppfattningen jag fick av Tomas Allgéns oskuld. Den uppfattningen har inte ändrats!

Det är oehört svårt att veta vad som hände, men här finns bara offer. Om jag inte minns fel så kände inte Allgén och Härm varann speciellt bra, åtminstone inte så att de umgicks något speciellt, och ska man mörda och stycka ett lik bör man vara bra polare i alla fall.

Boken "Döden är en man" är ju oerhört partisk och enögd och lägger ut villospår för att dra uppmärksamheten bort från läkarna.

Vad gäller själva "styckningen" så kan läkarparet ha hamnat i en situation där allt urartade helt och hållet och blev som det blev.
Citera
2012-05-21, 17:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Hur som helst så är dom olämpliga att utöva läkaryrket så det finns egentligen inget att gnälla om.
Ett preskiberat brott då ja år 1988 men 5 år senare så förlängdes tiden till 5 år istället för 2 år.
Läkarna hade tur helt enkelt.
Citera
2012-05-21, 18:36
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Hur som helst så är dom olämpliga att utöva läkaryrket så det finns egentligen inget att gnälla om.
Ett preskiberat brott då ja år 1988 men 5 år senare så förlängdes tiden till 5 år istället för 2 år.
Läkarna hade tur helt enkelt.

Du försöker frångå det faktum att läkarna utsatts för ett justitiemord genom den högst olämpliga formuleringen av domslutet. Vidare är inte köp av prostituerade tillräckligt för att bli av sin yrkeslicens.

Anser du verkligen att domslutet var förenligt med de principer som kännetecknar en rättsstat?
Citera
2012-05-22, 11:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du försöker frångå det faktum att läkarna utsatts för ett justitiemord genom den högst olämpliga formuleringen av domslutet. Vidare är inte köp av prostituerade tillräckligt för att bli av sin yrkeslicens.

Anser du verkligen att domslutet var förenligt med de principer som kännetecknar en rättsstat?

Det var en mycket BRA formulering av domslutet eftersom läkarna trots allt befanns vara skyldiga till styckningen av Da Costa men brottet var preskiberat TYVÄRR eftersom preskriptionstiden för detta brott bara var två år 1988, dvs alldeles för kort tid men det skulle snart ändras, 1993 förlängdes denna tid till fem år.

Det var helt rätt att läkarnas legitimationer drogs in 1989.
Vi kan väl knappast ha läkare i tjänst som springer runt och styckar prostituerade narkomaner på sin fritid även fast dom inte blivit dömda för detta brott just pga en olycklig "juridisk formalitet" ?

Vem i herrans namn känner förtroende för sådana läkare ?
Du kanske ?
Läkarkårens namn skulle dessutom bli nedsmutsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in