Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Till Sanne...jo, jag vet vad Lars Borgnäs tror...men tror du själv att det verkligen var så? Att Cdc på ngt sätt dog medan hon var hos Arkitekten (överdos, mord), och att han sedan kontaktade Obducenten, som sedan styckade och fixade undan liket...
Vissa saker talar väl emot det (förutom att det är rena spekulationer), till att börja med vet vi väl inte riktigt exakt hur väl de två kände varandra. Mig veterligen har väl inte Obducenten erkänt ngn djupare vänskap dem emellan (kan ha fel här, men det är vad jag minns).
Om man sedan ska tro Lars Borgnäs, så bör man oxå tro den gärningsmannaprofil som den engelska rättspsykiatrikern tog fram. Vilket motsäger LGWP:s gärningngsmannaprofil, där han hävdar att det är en "transportstyckning".
Medan engelsmannen menar att det tvärtom är en "sexual-sadistisk styckning", vilket talar mot att Obducententen på ngt sätt skulle ha hjälpt Ariktektern att skaffa undan liket. Och om så var fallet, varför inte dumpa likdelarna i ngn sjö eller liknande? på det här sättet skulle det ju garanteras hittas förr eller senare...
Vid en sexualsadistisk styckning som jag tror detta är, (vilket talar emot mitt vidare resoneman iof) så är det än inte någon som inte mördat sitt offer innan det. Det talar emot att jag faktiskt inte tror att de mördade henne, jag tror att hon dog av en överdos. Det finns ingen motsättning i de båda sidorna ang dumpningen, det kan vara en sexualsadistisk styckning följt av dumpning.
Mitt resonmang faller ju lite här, men jag kommmer iallafall utveckla lite, även om det inte är i kronologisk ordning, eller har någon stor vetenskaplig undersökning som bas.
Först.
Jag tror att arkitekten + obducenten är inblandade i Catrines sista timmar, kanske någon mer. Jag tror att de hade avancerat sex innan catrine dog, vilket obducentens och arkitektens intressen också styrker.
Vad gäller obducentens vittnesmål att han inte kände arkitekten, kan man inte förlita sig helt på, då obducenten i början av förhören bestämt förnekade inblandning med prostituerade, vilket i efterhand kom att öka till bara titta, en, och senare ett flertal.
Det talar också 'för' att de kände varandra, då faktiskt de båda åtalade vid ett förberedande förhör ang arkitektens inblandning, inte hade alls några frågor, invändningar emot honom. De avstod faktiskt sin rätt att först få ställa frågor till den man som var den absolut enda som kunnat frikänna dem. Det tyder på att de velat förbise honom, anser jag. Det tyder också på att de ansåg att arkitekten visste mer än vad som i deras ögon ansågs som bra. Det fanns också vittnen (grannen till kopplingen polisen-obducenten) som sett honom åka där.
Många omständigheter tyder på att obducenten faktiskt hade ett lite annorlunda förhållande till sitt jobb, han tog kranier av just obducerade kvinnor, och hade på sitt rum. Vittnen har sett 2 män med barnvagn komma in på Rättstationen. Många av de som jobbade där, vittnade också om hans något annorlunda sätt att se på sina klienter, och hans villighet att utföra obduktioner på kvinnor från speciellt Malmskillnadsgatan.
Han var även med på obduktionen på Catrine Da Costa.
Det styrker att han
kan haft sex, på sin arbetsplats. Vilket fö inte är helt anmärkningsvärt i sig, men i ett obduktionsrum ses det nog lite annorlunda. Jag tror att Catrine dog därinne, och att han sen styckade kroppen, det kan också stödja det att kroppen är styckad sexualsadistiskt, att han precis varit inne i ett sånt skeende sexuellt. Att huvudet är borta, är en omständighet jag inte riktigt fått grepp om än.