Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/47092-polis-fr-avslag-p-jo-anmlan
Det verkar inte bli några fler DNA-test. Konstigt. Undra varför mördaren ska skyddas på detta uppenbara vis?
bolsjevik, har du fått nått svar på din JO-anmälan än?
Förresten... Läste idag i Metro att "seriemördaren" Thomas Quick tagit tillbaka åtta av sina erkännanden i en TV-intervju som inte sänts än. Leif GW Persson uttalade sig och sa att han hela tiden trott att Thomas kommit med falska påståenden. Här har vi dock en person som fällts för mord på flera personer, som erkänt att han våldtagit, dödat, styckat och ÄTIT upp delar av sina offer. Någon teknisk bevisning har dock aldrig funnits, utan enbart hans egna märkliga historier. Nu talas det om resning i Högsta Domstolen och skadestånd. Mig veterligen har det aldrig skrivits någon bok om honom. Leif GW Persson håller dock på att skriva en.
Det jag ville komma till är hur fort Thoms Quick verkar ha fallit i glömska trots de bestialiska brotten. Ändå var det på 90-talet som han dömdes. Ingen verkar längre bry sig om brotten och offren, trots att det redan när han fälldes fanns tvivel. Just till skillnad från "Obucenten", en skrämmande gestalt som fortfarande ruvar i skuggorna. Som
aldrig glömts bort, som ständigt är närvarande, men som hela tiden hävdat att att han är oskyldig. Någon tekninsk bevisning har aldrig funnits. Det är 20 år sedan. Ändå lever myten om "Obducenten" i allra högsta grad. Det är så konstigt. Vad det är med da Costa-fallet som vägrar släppa greppet?
Näe… Jag reagerar när jag läste det där om Quick. Det känns som att svenskar i allmänhet får en nästan likgiltig inställning till vissa misstänkta, men inte till andra. Mycket märkligt.
Det råder tvivel om Thomas Quick. Varför råder inte lika starka tvivel i debatten om "Obducenten"? Kan någon förklara skillnaden för mig?
Verkar som enda slutsatsen man kan dra är att det tydligen för de flesta svenskar är värre att någon verkar misstänkt än att faktiskt erkänna sinnesjuka dåd. Eller vad ska man tro?
När Leif GW Persson pratar om att Thomas Quick är oskyldig, rycker folk på axlarna. Ingen verkar ens intresserad att diskutera. Utan Persson får helt utan vidare föra sina resonemang helt utan invändningar i tidningar, radio och TV. Men när han tar "Obducenten och Allmänläkaren" i försvar så tar det hus i helvete! Då plötsligt är Persson en gaggig gubbe som inte vet vad han pratar om.
Eller är skillnaden att Thomas Quick bara vill ha uppmärksamhet, medan "Obducenten" försöker gömma sig? Kan det ha någon betydelse? Jag har grubblat på detta idag.