Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-18, 00:09
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Och än en gång:

Bara för att det inte finns några (blytunga) bevis som binder Härm till det han anklagats för betyder inte per automatik att han är oskyldig. Man kan inte fara runt med resonemanget Inga bevis - oskyldig!. Glöm inte att han arbetade inom rättsmedicinen.

Och andra anställda på rättsläkarstationen har faktiskt reagerat på en del saker han sagt och gjort
där. Exempelvis en kvinna som hade varit anställd där hyggligt länge (sedan 1972) kände stor avsmak när det gick upp för henne vad Härm höll på med (rotade runt i en död kvinnas könsorgan eller om han t.o.m hade skurit ut det). Hon kände mycket väl till rutinerna kring ett fall med en trafikdödad och hade just detta rotande/skärande varit något helt vanligt och normalt i ett sådant fall, så hade hon väl knappast reagerat som hon gjorde. Och varför noterade inte Härm att han tagit av huvudet på den prostituerade, som han haft att obducera? Han ska visst dessutom ha förvarat journaler och obduktionsbilder hemma, helt mot reglerna. Dessutom är det fullt möjligt att det var han som mördade den prostituerade kvinnan som han fick i uppdrag att obducera. Vad är det som talar mot det?
Ang. det fetade: Allvarligt? Jag har vid upprepade tillfällen bemött detta i tråden och haft en källa på det jag påstår. Både du och Lawnmoverman har helt ignorerat detta och bara väntat ett tag för att sedan presentera samma "fakta" igen. Någonting blir inte sant bara för att det upprepas tillräckligt många gånger. Har du en källa på det fetade? (Jag betackar mig för ett svar i stil med "nej det har jag inte, men det behöver inte innebära att han är oskyldig för det").
Citera
2012-01-18, 00:47
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesK
Fast nu har det utretts flera gånger (fem tror jag) och vid inget av tillfällena kom man fram till att det var mord. Vid det sista tillfället konstaterade utredaren explicit att Härm var oskyldig, något som är högst ovanligt. Normalt benämner man det som att "brott inte kunde styrkas"...

Märkligt är det i alla fall med inte minst hängningssättet och så...jag är inte helt övertygad.
Citera
2012-01-18, 00:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Om hon nu har kunnat se säckarna från där hon stod...ja, hur nära säckarna befann hon sig?
Var det känt att Catrine da Costa försvunnit då? Just detta har jag inte brytt mig om att titta närmare på. Har funnits betydligt mer intressanta saker att titta på i detta fallet. Men, alltså, om hon skulle ha fel angående säckarna...måste hon då ha fel angående om hon sett Härm och Catrine tillsammans?

Marie Råden hade inga som helst problem att känna igen både Härm och Da Costa, obducenten från polisutbildningen och Catrine från stritan, hon var känd narkoman och prostituerad.

Den andra kvinnliga polisen som sett Härm och Catrine tillsammans var Ann-Charlotte Lindberg som promenerade i Gamla stan i december 1982 och såg då detta par tillsammans.
Citera
2012-01-18, 01:04
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Jag tror som sagt inte heller att han gjorde det. Intressant att du tar upp skillnaden i tillvägagångssätt vad gäller styckningarna och jag håller med om att det vore intressant att veta hur Gonerka hade avlägsnat armarna, bara för jämförelsens skull.

På tal om tillvägagångssätt, de fall som Borgnäs försöker koppla ihop med da Costa innehåller inga inslag av styckning eller stympning. Blir inte det ännu märkligare om mördaren ska ha inspirerats av Jack the Ripper?

Dom borde ha utrett Gonerka bättre, helt klart, med tanke på hans historia. En av många missar som gjorts, vad gäller detta fall. Den s.k. Arkitekten borde dom också ha kollat noga. Han ska ju ha varit den som senast såg Catrine i livet, innan hon försvann. En otrolig miss...

Att dom andra kvinnomorden inte hade inslag av någon form av lemlästning utesluter inte per automatik att dom kan ha fallit offer för samma person som också mördade och styckade Catrine. Det är just det att i samtliga fall är det prostituerade kvinnor som mördats och det har varit vanskligt att komma fram till exakt hur dom tagits av daga (min personliga misstanke är att dom strypts eller kvävts), att samtliga berövades livet i början av 80-talet, i 08-området, att kropparna i samtliga fall verkar ha dumpats där dom också påträffades och att dessa fall är olösta. Kan vara tal om seriemord, men det behöver inte vara någon som rent medvetet velat imitera Jack Uppskäraren.
Citera
2012-01-18, 01:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Ang. det fetade: Allvarligt? Jag har vid upprepade tillfällen bemött detta i tråden och haft en källa på det jag påstår. Både du och Lawnmoverman har helt ignorerat detta och bara väntat ett tag för att sedan presentera samma "fakta" igen. Någonting blir inte sant bara för att det upprepas tillräckligt många gånger. Har du en källa på det fetade? (Jag betackar mig för ett svar i stil med "nej det har jag inte, men det behöver inte innebära att han är oskyldig för det").

Härm stal mördade prostituerade Annica Nordbergs huvud ur frysrummet på sin arbetsplats och förvarade sedan hennes kranium på sitt arbetsrum som någon sorts makaber "souvenir"

Det är fakta, har du svårt för att läsa ?

Det är bara att googla så finner du våra källor.

Läkarna blir inga helgon bara för att du och andra här upprepar det i all evighet.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2012-01-18 kl. 01:12.
Citera
2012-01-18, 01:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Dom borde ha utrett Gonerka bättre, helt klart, med tanke på hans historia. En av många missar som gjorts, vad gäller detta fall. Den s.k. Arkitekten borde dom också ha kollat noga. Han ska ju ha varit den som senast såg Catrine i livet, innan hon försvann. En otrolig miss...

Att dom andra kvinnomorden inte hade inslag av någon form av lemlästning utesluter inte per automatik att dom kan ha fallit offer för samma person som också mördade och styckade Catrine. Det är just det att i samtliga fall är det prostituerade kvinnor som mördats och det har varit vanskligt att komma fram till exakt hur dom tagits av daga (min personliga misstanke är att dom strypts eller kvävts), att samtliga berövades livet i början av 80-talet, i 08-området, att kropparna i samtliga fall verkar ha dumpats där dom också påträffades och att dessa fall är olösta. Kan vara tal om seriemord, men det behöver inte vara någon som rent medvetet velat imitera Jack Uppskäraren.

Seriemördare brukar ofta bli värre med tiden, brotten blir grövre och offren blir mer vanställda.

Det blir som en ond spiral.

Uttrycket det börjar med en nål och slutar med en silverskål kan även appliceras på dom tre olösta mordfallen på prostituerade kvinnor i Stockholmsområdet på 80-talet.

Det är väldigt intressant att Härm stal Nordbergs huvud (mordoffret 1982) för att sedan ha det på sitt rum.

Härms intresse för prostitution och våld var exceptionellt.
Citera
2012-01-18, 01:18
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Jag skulle vilja lämna skuldfrågan ett tag. Hur ser ni, främst lamashta och Lawnmoverman2011, på hur rättssäkerheten har hanterats i detta fall. Jag syftar då i första hand på hur de två läkarna har behandlats ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Vad har ni för syn på att man uttalade sig så starkt om ett preskriberat och icke åtalat brott i domskälen och på så sätt försatte de två friade männen i ett "Moment 22"?
Är det någonsin rätt att man som lagman, oavsett vad man själv tror i skuldfrågan, uttalar sig om ett preskriberat brott i domskällen?
Finns det överhuvud taget anledning att göra det i det här fallet?
Ur ett juridiskt perspektiv är styckaren inte per automatik den samma med mördaren åt varken det ena eller andra hållet. Det handlar enbart om vad man kan bevisa, bortom allt rimligt tvivel.

Vad tycker ni om att man tillät en förvaltningsdomstol bedöma ett preskriberat fall "som om det vore ett brottmål"?

Läkarna borde inte ha dömts i förväg av varken en folkdomstol eller mediadomstol, utan getts en schysst rättegång i dom olika rättsalarna, oavsett vad man anser om deras skuld i frågan. Om man inte kunde styrka det bortom allt rimligt tvivel att dom begått mord, så är det ju naturligtvis märkligt att dom samtidigt liksom döms för styckning, ett redan då preskriberat brott. Om dom styckat offret, hur har dom i så fall fått tag på kroppen? Så, jag tycker att antingen ska dom dömas för mord eller så ska dom inte dömas för mord och i detta sista fall ska dom inte ta med något om en styckning, i så fall. För den tycker jag hör samman med mordet. Jag tror att den som mördat henne också styckat hennes kropp. Men, samtidigt: hade läkarna blivit friade på riktigt, så att säga, så vet jag inte om det är så bra att dom får sina legitimationer tillbaka, eftersom man aldrig kan vara 100 på att dom verkligen är helt oskyldiga, trots friande dom. Saknad av bindande bevis innebär ju inte per automatik att dom är helt oskyldiga. Knepigt, detta...
Citera
2012-01-18, 01:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ena benet (låret?) hade väl tagits av på ett "klumpigt" och "oproffsigt" sätt och det kan ju tänkas att det var Allgén, då. Som armarna (med skulderbladen) tagits av kan ju vara en skenmanöver, helt enkelt, för att få det att se ut som att en slaktare varit i farten. Dels hade kroppen styckats på ett "proffsigt" sätt och dels på ett "oproffsigt" sätt. Behöver dock inte vara två gubbar som gjort just detta. En enda person kan föra andra bakom ljuset. Men, med tanke på bilderna som den mysko kunden lämnade in för framkallning, så kan man sluta sig till att två var inblandade i detta. En som styckar, en som fotar och dom byter mellan varven plats, kanske.

Allmänläkaren lämnade ju in en makaber fotorulle för framkallning så han var i högsta grad involverad, dessa hemska bilder har aldrig återfunnits.

Själva anledningen till att Catrine dog kan ju faktiskt ha varit i samband med sk. strypsex, någonting gick helt snett och Catrine dog.

Läkarna sitter rejält i klistret nu och bestämmer sig för att stycka offret tillsammans för att det ska bli lättare att transportera delarna.

Huvudet och vitala delar försvinner för gott, kanske i någon förbränningsanläggning men resten dumpas på ett par platser nära obducentens arbetsplats.

Det här är en teori om vad som hände, låter det otroligt ?
Citera
2012-01-18, 01:25
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Härm stal mördade prostituerade Annica Nordbergs huvud ur frysrummet på sin arbetsplats och förvarade sedan hennes kranium på sitt arbetsrum som någon sorts makaber "souvenir"

Det är fakta, har du svårt för att läsa ?

Det är bara att googla så finner du våra källor.

Läkarna blir inga helgon bara för att du och andra här upprepar det i all evighet.

Aftonbladet och Expressen var väl några tunga källor som du hade?

Har du kommit på när du tror hon blev mördad än?
Citera
2012-01-18, 01:27
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Allmänläkaren lämnade ju in en makaber fotorulle för framkallning så han var i högsta grad involverad, dessa hemska bilder har aldrig återfunnits.

Själva anledningen till att Catrine dog kan ju faktiskt ha varit i samband med sk. strypsex, någonting gick helt snett och Catrine dog.

Läkarna sitter rejält i klistret nu och bestämmer sig för att stycka offret tillsammans för att det ska bli lättare att transportera delarna.

Huvudet och vitala delar försvinner för gott, kanske i någon förbränningsanläggning men resten dumpas på ett par platser nära obducentens arbetsplats.

Det här är en teori om vad som hände, låter det otroligt ?

Ja det gör det eftersom makarnas vittnesmål icke är särskilt hållbart.
Citera
2012-01-18, 01:31
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Vad tycker ni om att man tillät en förvaltningsdomstol bedöma ett preskriberat fall "som om det vore ett brottmål"?

Detta gällde styckningen, alltså. Jag vet inte varför dom gjorde så här. Om något, så ska ju brott mot griftefriden tas upp i en domstol som har hand om brottmål och då ska det inte ha hunnit bli preskriberat.
Citera
2012-01-18, 01:35
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaRegemente
... Jag håller med och skulle också återupprepa min fråga till L....2011 och L-a. Har Ni lyssnat på de inspelade förhören av det s.k fotohandlarparet? Det räcker med att Ni svarar ja eller nej

Nej.

PS.
Har läst både Lindebergs och Borgnäs' böcker. Och jämfört det jag läst. Bör tilläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in