Citat:
Jag jämförde lite snabbt med tillhörigheterna som lämnades hos Åberg och noterade att da Costa lämnat efter sig en kimono, ett nattlinne och handdukar i Gislaved. Men det säger i och för sig inte så mycket. Fynden på Eugeniavägen är däremöt väldigt talande. Vem lämnar efter sig en necessär och en trasig morgonrock? Båda dessa föremål förekommer ofta i badrum, vilket för tankarna till handduken på FP1. Badrum eller andra våtutrymmen är ju självklara platser för att utföra en styckning.
Det är även lite intressant att fynden var koncentrerade inom ett mindre område; dels vid nummer 33, dels nummer 29.
Morgonrocken och skorna är också uppseendeväckande av ett annat skäl. Hilton förnekar kännedom om dem och menar att någon måste ha placerat dem i hans lövsäck i efterhand. Ett sådant beteende ser jag som ytterst avvikande och en möjlig tolkning är att en gärningsman behöver göra sig av med bevismaterial, men inte vågar slänga det själv utan hoppas på att det ska åka med Hiltons skräp av bara farten.
Beträffande sandalerna ser jag att någon skrivit "begagnade" intill, så dessa skor som hittades på Eugeniavägen var uppenbarligen välanvända. Skostorleken var 5, vilket motsvarar en europeisk 38. Da Costa tycks ha haft 38/39 i skor.
Jag noterar även att det vid nummer 33 "bla" hittades en necessär i en plastpåse. Det lokaliserades alltså flera andra föremål som polisen reagerade över och samtliga av dessa ska ha redovisats i ett separat uppslag. Vad detta gods bestod av vill man gärna veta.