Citat:
Jag känner att det verkar ligga mycket i att lösningen skulle kunnat finnas någonstans i kretsarna i och runt Eugeniavägens bus.
Men jag känner också sorg över att vi - nog - aldrig kommer få någon vetskap om det - eftersom polisen hade behövt gått dit direkt och rotat runt då det begav sig, då vittnen levde och kunde förhöras och omständigheter var färska.
Vi kommer väl aldrig få nån konkret vetskap om exakt vad som ev hände den där gången C miste livet?
Eller vad tror ni? Jag tror inte det. Man kan ringa in en trolig miljö på sin höjd. Påpeka vad som gjordes fel eller aldrig gjordes. Men nån gärningsman får vi nog aldrig.
Men jag känner också sorg över att vi - nog - aldrig kommer få någon vetskap om det - eftersom polisen hade behövt gått dit direkt och rotat runt då det begav sig, då vittnen levde och kunde förhöras och omständigheter var färska.
Vi kommer väl aldrig få nån konkret vetskap om exakt vad som ev hände den där gången C miste livet?
Eller vad tror ni? Jag tror inte det. Man kan ringa in en trolig miljö på sin höjd. Påpeka vad som gjordes fel eller aldrig gjordes. Men nån gärningsman får vi nog aldrig.
Nej vi får aldrig veta exakt vad som hände.
De personer som eventuellt lever och kan berätta vad som hände med CdC (tex GM, en medgärningsman, de som träffade henne timmar innan hon dog eller vänner som hade insyn i hennes kretsar) kommer inte att säga någonting, för de tjänar ingenting på det, varken känslomässigt eller ekonomiskt. Att betala någon för en intervju är teoretiskt möjligt men det funkar inte i praktiken.
Det bör finnas ett par personer som kan hjälpa oss med de sista pusselbitarna (så att vi iaf kommer närmare gåtans lösning) men de kommer inte att samarbeta.
Det kan tom finnas ett par gamla missbrukare som vet exakt vad som hände med CdC. Det är möjligt att GM eller en medgärningsman lever. Det kan också vara så att GM eller en medgärningsman har berättat för en utomstående vad som hände med CdC.
Den information vi vill ha, kan finnas därute. Det finns också tre namn som är aktuella, om man vill spekulera om vem vi borde kontakta, men tillräckligt många personer har blivit uthängda i denna tråd, så vi skiter i den diskussionen, tycker jag.
När det gäller avlidna personer, så sticker BA ut. Jag har svårt att släppa dynamiken kring honom och "Monika". Det är uppenbart att BA mådde extremt dåligt i slutet av 80-talet. Han var i djup kris. Och enligt "Monika" sökte han tröst och stöd hos henne. Hon upplevde att det var jobbigt att vara hans "mammafigur", som hon sa i förhör. Samtidigt som han tydde sig till henne, spöade han skiten ur henne, så det fanns en väldigt konstig dynamik runt henne och BA. Och "Monika" sa också att hon hade "information om tidigare brottslighet där BA varit mycket aktiv". Detta sa hon 1986 eller 1987. Jag minns inte exakt årtal.
"Monika" var extremt rädd för BA och "skakade i hela kroppen" när hon förhördes.
En rimlig gissning är att "Monika" fick information om CdC:s öde, av BA. Hur det ligger till, får vi aldrig veta.