2007-10-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av free4you
Vet inte om det här säger så mkt,men hittar inget aktuellare.
http://tv4nyheterna.se/1.186598/nyheter/2007/10/10/jk_oppnar_for_styckmordsprocess
Citat:
Som villkor för att dra tillbaka preskriptionsinvändningen framför Lambertz att de båda läkarna byter ut sitt ombud eller stärker sin förmåga att föra talan med ytterligare ett ombud.
Varför kräver Lambertz nytt ombud?
Citera
2007-10-11, 17:13
Medlem
Evaristos avatar
Klargörande: JK:s uttalande handlar inte om preskriptionstiden för det ursprungliga brottet - som ju löper ut 2009 - utan om de missgrepp av rättssystemet som skulle kunna medföra att läkarna får skadestånd. Man har alltså hittills avfärdat skadeståndskraven med hänvisning till att de fel som ev har begåtts har preskriberats.

Jag delar inte Lambertz uppfattning att de har små chanser att vinna en process. Jag förstår inte heller hans krav när det gäller ombud. Det borde rimligen vara den sökandes ensak.

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Preskriptionstider kan väl ändå inte ändras retroaktivt?
Om preskriptionstiden inte löpt ut så skulle en ändring eller avskaffande preskriptionen även kunna gälla för redan begångna brott. Det du tänker på är kanske att ny brottslagstiftning inte gäller retroaktivt, dvs man kan inte åtalas för en handling om den kriminaliseras efter att brottet begicks.
Citera
2007-10-11, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag förstår inte heller hans krav när det gäller ombud. Det borde rimligen vara den sökandes ensak.
Vem har de som ombud?
:jag-har-inte-läst-hela-tråden-smily:
Citera
2007-10-11, 17:18
Bannlyst
Citat:
Jag delar inte Lambertz uppfattning att de har små chanser att vinna en process.

Nej, just den biten är mycket svårt att begripa. Med tanke på de (många) processuella fel som begicks i den förvaltningsrättsliga delen, dvs den som handlar om deras legitimationer, framstår deras chanser som tämligen goda. Per Lindebergs bok "Döden är en man" innehåller en väldigt god sammanställning av alla de klantigheter som kammarrätten begick, bland annat att ta ställning till skuldfrågan i ett brottmål. Som ligger helt utanför kammarrättens domvärjo.
Citera
2007-10-11, 17:27
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Vem har de som ombud?
:jag-har-inte-läst-hela-tråden-smily:
Senaste jag känner till är prof em i civilrätt Anders Agell.
Citera
2007-10-11, 17:51
Medlem
Hela artikeln,vet inte om den innehåller mkt mer substans,orkar inte jämföra.
http://www.rod.nu/rod_utv.nsf/Webb/555481904D3EB899C12573700056448D?OpenDocument
Citera
2007-10-11, 18:57
Medlem
Citat:
Senaste jag känner till är prof em i civilrätt Anders Agell.
Okej, tack.
*Googlar frenetiskt*
http://www.mediemordet.com/resningsansokan-agell.html

Citat:
Ursprungligen postat av free4you
Hela artikeln,vet inte om den innehåller mkt mer substans,orkar inte jämföra.
http://www.rod.nu/rod_utv.nsf/Webb/555481904D3EB899C12573700056448D?OpenDocument
"I klartext i ett av e-breven i akten förklarar Lambertz rent ut att läkarnas nuvarande ombud inte är skickad att i en rättegång föra deras talan."
Citera
2007-10-11, 20:12
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulan45
Såg ” förnimmelse av mord ” på kanal 5 i går . Suspekt program.
Minst sagt. JG skulle inte ens kunna hitta sina bilnycklar med sitt "sjätte sinne" om så hans liv hängde på det.
Citera
2007-10-13, 21:19
Avslutad
Citat:
Jag tror inte det berörts i tråden. Vad jag vet var det inget med dem som var konstigt. Hon hade tagit dem själv innan hon hon hängde sig, fotat sig i spegeln bl a. Ingen av dem visade henne hängd, om det nu var det du syftade på.

Visst. Men problemet var ju att vissa av korten omöjligen kunde ha tagits av henne. Vinkeln var fel. Dessutom undrar jag om mattan som låg under har undersökts.
Citera
2007-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Det har funnits rykten om att säkerhetskedjan på ytterdörren är synlig på de foton som Obducentens hustru tog på sig själv strax innan hon dog. Detta var en central detalj i de inledande förhören med Obducenten. Han hävdade att den var på och att det var ett satans meck att få av den och komma in i lägenheten medan vissa uppgifter menade att den på fotona inte var påhakad och att Obducentens berättelse därmed var osann eller förändrad.

Om jag minns rätt var det ingen åverkan på dörren vilket polisen tyckte var underligt om nu kedjan var på... Obducenten visade dock att man utifrån, med skruvmejsel, kunde skruva loss bläcket genom dörrglipan och sedan när dörren var öppen skruva tillbaka den igen, vilket han alltså hävdade att han gjort för att strax därefter finna sin hustru död i lägenheten.

Enligt Per Lindebergs bok "Döden Är En Man", så hängde dörrkedjan löst iskruvad med bara en skruv (s. 34). Obducenten och hans kvinnliga bekant Monika visade för poliserna hur de hade fått upp dörren. Obducentens fru hade enligt samma bok försökt att ta livet av sig ett antal gånger tidigare.
Citera
2007-10-27, 20:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Enligt Per Lindebergs bok "Döden Är En Man", så hängde dörrkedjan löst iskruvad med bara en skruv (s. 34). Obducenten och hans kvinnliga bekant Monika visade för poliserna hur de hade fått upp dörren. Obducentens fru hade enligt samma bok försökt att ta livet av sig ett antal gånger tidigare.

Ja det fanns ju andra indikationer som var besynnerligt med utredningen, även om vissa inte tycker det. Bland annat att ställningen kvinnan låg i vid sängkanten/stolpen. Det är ganska uppenbart svårt att strypa sig själv iallafall, speciellt i en sängstolpe med cirka 50 cm ner till golvet.
Citera
2007-10-27, 21:20
Medlem
Det är väl antytt i döden är en man att både obducenten och hans första fru ägnade sig åt sm lekar. Ca 10 personer dör i sverige varje år efter att ha idkat stypsex med sig själva under onani. För några år sen var det väl en brittisk minister som dog under liknande omständigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in