Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-20, 20:26
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Ja precis "Ragge" som fick ett samtal från Catrine "Nån eller ett par dagar" efter den 10 Juni som var hans Födelsedag. Men sen fanns det emellertid två vittnen som, i förhör, menat att de träffat en kvinna som skulle ha stött på Catrine den 12 Juni. De var bekanta med varandra enligt de två vittnena.
Sen blir det ju än mer intrikat när att av de två vittnena är styvson till "Ragge".
Citera
2024-12-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Men kära nån...får anhöriga papper efteråt från Rättsmedicin att deras avlidne släkting är kokad/styckad och ihopssydd igen innan begravningen? Kan ju tänka mig att inte alla skulle acceptera det här förfarandet.
Nej jag tror inte man beskriver obduktioner i detalj för anhöriga. Inte heller att anhöriga har vetorätt mot rättsmedicinska undersökningar. Och till sist det här har i stort sett inget med sakfrågan att göra..
Citera
2024-12-20, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Nej jag tror inte man beskriver obduktioner i detalj för anhöriga. Inte heller att anhöriga har vetorätt mot rättsmedicinska undersökningar. Och till sist det här har i stort sett inget med sakfrågan att göra..

Att du "tror dig veta" är dessvärre inte heller ett svar på min irrelevanta fråga. Kanske hade varit bättre för sakfrågan att du helt enkelt lät bli att svara överhuvudtaget...
Citera
2024-12-20, 20:51
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Ja precis "Ragge" som fick ett samtal från Catrine "Nån eller ett par dagar" efter den 10 Juni som var hans Födelsedag. Men sen fanns det emellertid två vittnen som, i förhör, menat att de träffat en kvinna som skulle ha stött på Catrine den 12 Juni. De var bekanta med varandra enligt de två vittnena.

Man kan ju fråga sig varför de "två vittnena" + Ragge (som dessutom har en inbördes släktskap med ett vittne) vill att ett offer levt längre än den 10 Juni?

Sen att det andra vittnet haft Catrine boende hos sig under en tid innan Juni 1984 och vid husrannsakan får återlämna Catrines Pass och Dagbok så kan man ju börja undra.(Allt var löst där och då)

Solnapolisen hade helt enkelt inga Rättstekniska bevis som hade hållit i Domstol.
Citera
2024-12-20, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Öh hade du fel i sak eller vad?

Öhh... nej, jag tror faktiskt inte det. Jag läser utantill:

"På rättsmedicin utför man obduktioner för att utesluta brott och fastställa dödsorsak. Den kan även göras för att fastställa en avliden persons identitet."

"Medicinsk forskning bedrivs av forskare och läkare som bedriver forskning som förbättrar vår kunskap om människors hälsa och främjar utvecklingen av behandlingar."
Citera
2024-12-20, 20:52
Medlem
Jovan Rajs

Jag fick direkt känslan i dokumentären i första avsnittet att Jovan Rajs kastade Härm under bussen pga att han var fullt medveten om att Härm var enormt skicklig i sitt yrke trots sin unga ålder.

Efter att först ha pekat på ett verk av en slaktare valde Rajs att fundera, och välja en annan väg framåt. Han landade i att korsfästa Härm med hjälp av falska anklagelser. (Vilket han självklart borde ställas till svars för)

Varför gjorde Jovan Rajs detta? Han visste att det skulle inte dröja länge innan Härm passerade sin lärare i skicklighet och ses som Sveriges främsta obducent. Ett enormt slag för en person med för höga tankar om sig själv, den sortens människor är beredda att gå väldigt lång för att bevaka sin position och heder.

Med Härm ute ur bilden, har Jovan Rajs som jag förstått det hyllats i olika sammahang och det blivit många fina tillställningar genom åren. Säkerligen mycket gåslever, och jag utgår från att Jovan Rajs har säkerhetsställt att gåsen på dessa tillställningar har blivit styckad såsom man styckar en kyckling.
Citera
2024-12-20, 20:57
Medlem
Citat:
Öhh... nej, jag tror faktiskt inte det. Jag läser utantill:

"På rättsmedicin utför man obduktioner för att utesluta brott och fastställa dödsorsak. Den kan även göras för att fastställa en avliden persons identitet."

"Medicinsk forskning bedrivs av forskare och läkare som bedriver forskning som förbättrar vår kunskap om människors hälsa och främjar utvecklingen av behandlingar."

Frågan handlade väl ursprungligen huruvida man kokade av köttet från människors ben? Där kunde du väl vara lite ödmjuk och erkänna att du hade fel?

Sedan rent klassifikationsmässigt är så klart rättsmedicin en underdisciplin till medicinvetenskapen. Det hörs liksom på namnet. Eller hur? Forskar man inom rättsmedicin - exempelvis genom att koka kroppsdelar för att preparera skelett - då bedriver man en form av medicinsk forskning. Även om kunskaperna tillämpas inom juridik eller rättsväsendet. En obducent är exempelvis ofta läkare och har därmed en medicinsk utbildning.

Fan vad obildad du är? Det där med att koka vildsvin är det en heltidssysselsättning? Nog borde du ha tid att läsa en bok eller två någon gång och få lite vett?
Citera
2024-12-20, 21:00
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Varför gjorde Jovan Rajs detta? Han visste att det skulle inte dröja länge innan Härm passerade sin lärare i skicklighet och ses som Sveriges främsta obducent.

Jag tror det var enklare än så. Om det skulle visa sig att en adept till Jovan Rajs var en sadistisk styckmördare och Rajs inte varit medveten om detta skulle det kunna slå tillbaka på Rajs och hans framtida karriär. Efter viss eftertanke valde han då taktiken "anfall är bästa försvar" och uppfann den ena vansinniga teorin efter den andra som kunde peka ut Teet Härm som skyldig.
Citera
2024-12-20, 21:10
Medlem
Citat:
Att du "tror dig veta" är dessvärre inte heller ett svar på min irrelevanta fråga. Kanske hade varit bättre för sakfrågan att du helt enkelt lät bli att svara överhuvudtaget...
Ordet tror var sarkastiskt i sammanhanget. Du kan byta det mot "du kan vara säker på".
Citera
2024-12-20, 21:11
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag tror det var enklare än så. Om det skulle visa sig att en adept till Jovan Rajs var en sadistisk styckmördare och Rajs inte varit medveten om detta skulle det kunna slå tillbaka på Rajs och hans framtida karriär. Efter viss eftertanke valde han då taktiken "anfall är bästa försvar" och uppfann den ena vansinniga teorin efter den andra som kunde peka ut Teet Härm som skyldig.
Ja, han ville så gärna distansera sig från Härm att han blev hans främsta anklagare. Någonstans hade han lärt sig överleva till varje pris även om det var andra som betalade priset.
Citera
2024-12-20, 21:18
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det visade sig att hon "utbildat" de psykologer som tolkade och verifierade Barnets Berättelse.

Nja Hanna Olsson kom in senare.
Men barnets berättelse baseras väl lite på incestskräcken som fanns på 80-talet. Då utbildades många poliser i att bli experter på incest och övergrepp mot barn. Bland annat kvinnan som var "experten" under fallet Kevin startade sin karriär som incestpolis under dessa utbildningar. Men jag vet inte vem det som var som höll i dessa och vad de baserades på.
Citera
2024-12-20, 21:18
Medlem
Citat:
Jag har en känsla av att inte hela sanningen är framme ännu vad gällande Hanna Olssons eventuella inverkan på det så kallade dagboksvittnet.

Nä där finns fortfarande ett fett scoop.
Horsaren och bedragaren Marianne och Hanna Olsson hade starka band. Fräscht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in