2024-12-29, 20:01
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Satan, jag trodde att jag hade förhöret som datafil. Jag har det bara i pappersform. Jag måste scanna in det och göra en PDF-fil, och sen kan jag posta länk. Jag återkommer angående detta.

Det intressanta med Ragge, är att han omedelbart (direkt efter identifieringen av BO) signalerar att 1) han är skiträdd för TÅ och BM 2) att han misstänker att de har med BO:s död att göra 3) att det förekom grovt våld i nära relation, dvs mellan TÅ och 4) att TÅ och BM snackade ihop sig och att Ragge upplevde detta som suspekt.

Och när Ragge signalerar allt detta, agerar han illojalt mot två personer som han känner mycket väl.
Han tar en risk i förhållande till TÅ och BM, och detta gränsöverskridande beteende är en utredare skyldig att notera och jobb vidare med, men utredarna verkar ha varit födda i farstun. De verkar ha varit förvånansvärt korkade.

När en sårbar person som Ragge (han var gammal och skadad efter en trafikolycka) snitchar på två personer som han både har en egen relation till och är rädd för, finns det en tyngd i det han säger.

Det fattade inte utredarna, och de verkar inte ens ha samkört Ragges förhör med TÅ:s och BM;s förhör.

Svenska poliser är oftast skitdåliga psykologer, men detta förbiseende av tydliga signaler från ett tidigt vittne, är något i hästväg....
Bra grävt, nu väcks minnen till liv. Men det var väl inte bara "Ragge" som var rädd för T.Å?
Catrine nämnde väl till ett vittne att hon funnit "Finnen" konstig och ville bort från honom.
Var detta vittne M. Säppele?
Citera
2024-12-29, 20:03
Medlem
Vi har torftiga uppgifter om TÅ:s utseende.

Marianne S sa att han var omkring 170 cm och utan mustasch (citerat från dropboxen) och på ett annat ställe säger ett vittne att han var omkring 180 cm lång och hade mustasch. Förvirrande.

En detalj som sticker ut, är iaf hans "hårläggning", som gjordes i Midsommarkransen.
Pomada är ung samma sak som dagens hårvax, som jag fattar det. Kvinnan som iakttog en man och en kvinna på Kungsholmen (ett kvinna hon trodde var BO) uppgav att kvinnans sällskap såg "pomaderad" ut. Vad ska man säga?

Jag har svårt att tänka mig att Vinof skulle vara "pomaderad" och enligt en person som umgicks med honom under 1984, var hans hår "axellångt".

Det är frestande att tro att den "tuppiga" mannen som vittnet beskrev, var TÅ. TÅ hjälpte ju BO med allt möjligt, om det var någon medelålders man som hjälpte BO med en flytt i närheten av Saba (som uppgav en adress på K-holmen i juli 1984) och la håret, var det antagligen TÅ.

Och om det var TÅ, berättade han inte allt om äventyren med BO i centrala S-holm.

Å andra sidan verkar tiotals sidor ha försvunnit ur hans förhör .......
Citera
2024-12-29, 20:06
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone19
Är också våldsamt nyfiken. Det måste finnas flera som har blivit brända på olika sätt. Lyssnade idag på en del av en intervju med TA i podden Bildningskomplexet. Måste bli patreon för att höra hela. Där beskriver TA lite mer om hur det gick till när han och CA blev ihop. Först dejtade han en kvinna som var kompis med CA, och denna första kvinna är han tydligen fortfarande vän med. Sen kom CA och hängde med dem och limmade på TA trots att han hade denna tjej som var CA:s kompis. Till slut fick CA som hon ville och TA och CA inledde en relation. Det lät ju på TA som att hon hade dominerat fram att de skulle skaffa barn också. CA låter som kompisen från helvetet som hade siktat in sig på TA och inte gav sig. Hon verkar vara en person som får för sig något och sen ska det bara vara på hennes sätt till varje pris. Det är ju ett sätt att vara på som borde gå igen i fler relationer och på jobbet.
Intressant. Just deras relation är lite av ett svart hål i den här soppan. Framkom det inget om någon vårdnadskonflikt eller åtminstone något försök ifrån honom att få något umgänge med sin dotter? Det är svårt att förstå varför hon byggde upp ett sådant fruktansvärt hat emot honom.
Citera
2024-12-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Bra grävt, nu väcks minnen till liv. Men det var väl inte bara "Ragge" som var rädd för T.Å?
Catrine nämnde väl till ett vittne att hon funnit "Finnen" konstig och ville bort från honom.
Var detta vittne M. Säppele?

Jag minns inte vad MS sa, men jag vill minnas att Korsvall sa att BO upplevde TÅ som efterhängsen och svartsjuk. Ett annat vittne har beskrivit honom som "klängig", "barnslig", "tafsande" och "tjatig" i förhållande till BO (det står om detta i dropboxen).

Och att TÅ stalkade BO tillsammans med BM, det har ju TÅ uppgett själv. Han har såklart inte sagt "stalking" men han har beskrivit ett stalkingbeteende.

Om en svartsjuk man letar efter en motsträvig och rädd flickvän (som är 23 år yngre) i flera dagar tillsammans med en allmänt konstig vän, vad ska man kalla det? Stalking skulle jag säga.
Citera
2024-12-29, 20:18
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi har torftiga uppgifter om TÅ:s utseende.

Marianne S sa att han var omkring 170 cm och utan mustasch (citerat från dropboxen) och på ett annat ställe säger ett vittne att han var omkring 180 cm lång och hade mustasch. Förvirrande.

En detalj som sticker ut, är iaf hans "hårläggning", som gjordes i Midsommarkransen.
Pomada är ung samma sak som dagens hårvax, som jag fattar det. Kvinnan som iakttog en man och en kvinna på Kungsholmen (ett kvinna hon trodde var BO) uppgav att kvinnans sällskap såg "pomaderad" ut. Vad ska man säga?

Jag har svårt att tänka mig att Vinof skulle vara "pomaderad" och enligt en person som umgicks med honom under 1984, var hans hår "axellångt".

Det är frestande att tro att den "tuppiga" mannen som vittnet beskrev, var TÅ. TÅ hjälpte ju BO med allt möjligt, om det var någon medelålders man som hjälpte BO med en flytt i närheten av Saba (som uppgav en adress på K-holmen i juli 1984) och la håret, var det antagligen TÅ.

Och om det var TÅ, berättade han inte allt om äventyren med BO i centrala S-holm.

Å andra sidan verkar tiotals sidor ha försvunnit ur hans förhör .......
Visste att det fanns en koppling mellan Saba och T.Å

T.Å med B.M möller ger en helt osannolik rövarhistoria med "Damen i vitt" och den nymuckade/alternativa gärningspersonen. De menar att de träffat Damen den 12/6 i STHLM.

Ragge menar i förhör att Catrine undersökt möjligheterna att hyra en stuga i Ösmo "nån eller ett par dagar efter den 10/6.

S. Saba menar att hon sett Catrine så sent som den 15/6.

Två (tre om man räknar in B.M) av alla senareläggningar av Catrines förmodade död den 10/6, när Arkitekten släppt av henne i Kungsträdgården, görs av personer i olika relation med T.Å.
Citera
2024-12-29, 20:27
Medlem
Citat:
När det gäller säckarna med Catrines kvarlevor så var de knappast utplacerade av en slump.
Man ville försvåra en identifiering men samtidigt ge Polisen misstanke om att det kunde röra sig om Catrine. Om gärningspersonen visste att Catrine, stundtals åtminstone, hängde med "skumt" folk
i Solna så tar man ju bort focus från sig själv. I synnerhet viktigt om man haft samröre med Catrine strax innan hennes försvinnande som sedan andra kan intyga i förhör. Det hade då inte sett bra ut om hon bara försvunnit i tomma intet. Hellre då lämna kvarlevor som Polisen kunde misstänka
var Catrines i ett "skumt" område.

Jag undrar ja om säckarnas utplaceringar har någon vidare planering.. Känns som de är utplacerade hyfsat nära där gärningsmannen bor men ändå tillräckligt långt ifrån..
Citera
2024-12-29, 20:30
Medlem
Citat:
Visste att det fanns en koppling mellan Saba och T.Å

T.Å med B.M möller ger en helt osannolik rövarhistoria med "Damen i vitt" och den nymuckade/alternativa gärningspersonen. De menar att de träffat Damen den 12/6 i STHLM.

Ragge menar i förhör att Catrine undersökt möjligheterna att hyra en stuga i Ösmo "nån eller ett par dagar efter den 10/6.

S. Saba menar att hon sett Catrine så sent som den 15/6.

Två (tre om man räknar in B.M) av alla senareläggningar av Catrines förmodade död den 10/6, när Arkitekten släppt av henne i Kungsträdgården, görs av personer i olika relation med T.Å.

Sabas relation till TÅ är oklar.

Andra vittnen:
JE hade inte någon relation till TÅ. JE verkar ha träffat BO den 15/6.
CB hade inte heller någon relation till TÅ. CB verkar ha umgåtts tätt med BO efter pingsten.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-29 kl. 20:32.
Citera
2024-12-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Känns som att det är mycket vi inte känner till om TÅ och BM och deras ”äventyr” 1984. Undrar hur starka alibin de hade för dagarna efter pingsthelgen.

Vet du om Möllers flickvän på Essingen fortfarande är vid liv? Hon kunde ju tydligen bli helt otroligt arg.

Ser fram emot Ragges förhör

Nej jag vet inte om hon lever.

Konstiga människor allihop: Möller Åberg och Möllers partner. Hon bodde väl i en etta på Essingen? Och hade ett barn också. Och Möller bodde i en lastbil (!) också.

En annan konstig grej är Åbergs brist på lokalkännedom.
Marianne S påstod att han hittade dåligt i Stockholm.

Han var bilmekaniker, hade bott på Kungsholmen på sjuttiotalet, var ihop med en narkoman i Stockholm och var mångårig vän med en lastbilschaufför.

BO saknade fö körkort och skjutsades överallt av TÅ.

Svårt att tro att han hittade dåligt....
Citera
2024-12-29, 20:53
Medlem
Citat:
När det gäller säckarna med Catrines kvarlevor så var de knappast utplacerade av en slump.
Man ville försvåra en identifiering men samtidigt ge Polisen misstanke om att det kunde röra sig om Catrine. Om gärningspersonen visste att Catrine, stundtals åtminstone, hängde med "skumt" folk
i Solna så tar man ju bort focus från sig själv. I synnerhet viktigt om man haft samröre med Catrine strax innan hennes försvinnande som sedan andra kan intyga i förhör. Det hade då inte sett bra ut om hon bara försvunnit i tomma intet. Hellre då lämna kvarlevor som Polisen kunde misstänka
var Catrines i ett "skumt" område.

Kan det vara så att Gonerka körde upp säckarna från Södertälje till Solna för att få polisen att tro att det var skummisarna på Eugeniavägen som låg bakom mordet.
Citera
2024-12-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Ja, paradoxalt nog hade det förmodligen varit bäst om de blivit dömda för mord i tingsrätten. Jag tror inte det hade gått till Högsta Domstolen ens utan avslutats på ett juridiskt korrekt sätt i hovrätt.
Mord är inte vilken anklagelse som helst, en åklagare bör väl ha starka bevis och övertygelse om de ska inleda en sådan rättegång. Om så är det konstigt att Helin inte överklagade. Hur ofta nöjer sig åklagaren med frikännande tingsrättsdom?
Citera
2024-12-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Vad bisarrt...Kan man läsa fler citat någonstans?

Hur kommer det sig att domaren inte närvarade sista dagen? Känns mycket märkligt med tanke på att det här var årtiondets näst mest uppmärksammade rättegång.
Det vet jag inte, dessa tror jag ev fanns på https://mediemordet.com/
Citera
2024-12-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Intressant, "Kulan45" skriver att TA sommaren 1984 ibland tjänstgjorde på Beckomberga sjukhus, där det fanns obduktionssal och kylrum. Dåtidens mentalsjukhus i Stockholmsregionen - Beckomberga och Långbro - var ju enormt stora och rätt ödsliga. Det var inte alls samma ruljangs som på vanliga sjukhus.

Den här tråden är så enormt omfattande att det är omöjligt att hålla koll på allt som skrivits och diskuterats, men det finns helt klart många intressanta uppslag här.
Så synd att det inte med hjälp av dnateknik gick att spåra om CdC varit på Beckombergas obduktionssal på den tiden. Hade CdCs dna hittats där , så hade väl fallet nästan varit löst. Men det gick ju inte då. På Beckomberga hade dom nog kunnat stycka i lugn och ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in