2024-12-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Nu har jag inte sett sista avsnittet av den senaste dokumentärserien men jag har följt fallet sen det var en följetong i medierna på 80-talet. Men vet verkligen dottern om att hon är "barnvittnet".

Citat:
Ursprungligen postat av surfrider
Frågade samma sak för ett tag sedan, fick då reda på att i slutet av eftertexterna på avsnitt 3 (Runt 58:50) står det att de vart i kontakt med dottern och erbjudit henne att ta del av deras research men hon tackade nej Så tyvärr vet hon om det och tror på sin mors berättelse

Väldigt konstigt ställe att skriva det på enligt mig, tycker det ska stå precis i början av eftertexterna för det va väldigt lätt att missa och det är en viktig detalj enligt mig.

Om modern aldrig berättat sanningen, hittat på nån historia om att fadern är död/omgift/varit våldsam och därför nytt namn, kanske inte ens vet om att nytt namn. Kanske inte vet om sitt riktiga namn. Kanske inte alls vet om allt detta. Kanske fick veta först nu och chockad?? Då kanske hon sa, nej nej nej hejdå.
Citera
2024-12-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har aldrig läst några förhör med Madeleine och systern och skulle såklart gärna göra det.
Jag har bara sett ett torftigt sammandrag (en sorts minibiografi) som sammanställts med hjälp av Madeleines information, och jag undrar verkligen hur mycket Madeleine visste om Catrines liv.

Den bild som Madeleine förmedlade till polisen och som sedan vandrade vidare till allmänheten, är gravt förskönad. Jag förstår att Madeleine ville ha det så, men det var likväl polisens jobb att motverka beskrivningar av Catrines liv som var så förskönade att det var fånigt.

Och faktum kvarstår: den enda gång som Catrines två fängelsestraff överhuvudtaget nämns offentligt, är antagligen i denna tråd, vilket är helt absurt. Man undrar vilka andra intressanta faktabitar som är begravda, för att de inte passar ihop med den bild av Catrine som folk vill se.

När det gäller Palmemordet, är situationen tragikomisk, för Stockholmspolisen har påstått att da Costa-fallet föll i glömska pga Palmemordet (vilket iofs är sant) men Palme-utredningen var ju också misslyckad! Och da Costa-utredningen var ju redan trasig när Palme sköts. Så man sköt den misslyckade Da Costa-utredningen åt sidan för att misslyckas med Palme-utredningen, och jaga fel gärningsman - igen!

Jag tror aldrig polisen var intresserade att bedriva någon seriös utredning kring fallet Da Costa. Åklagarns intresse var uppenbart att till varje pris länka samman det med läkarnas skuld varken mer eller mindre.

Som sagt Fupen är inkomplett när det gäller många förhör. Förmodligen för de kan innehålla inkriminerande uppgifter som gick stick i stäv med åklagarens narrativ. Undras hur många fler som är bortsållade? Gypsys vet vi och mötet med den namngivne GM. Säkert en hel uppsjö.

Mammans original förhör har jag också letat efter med ljus och lykta under lång lång tid utan att hitta.
Citera
2024-12-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag tror aldrig polisen var intresserade att bedriva någon seriös utredning kring fallet Da Costa. Åklagarns intresse var uppenbart att till varje pris länka samman det med läkarnas skuld varken mer eller mindre.

Som sagt Fupen är inkomplett när det gäller många förhör. Förmodligen för de kan innehålla inkriminerande uppgifter som gick stick i stäv med åklagarens narrativ. Undras hur många fler som är bortsållade? Gypsys vet vi och mötet med den namngivne GM. Säkert en hel uppsjö.

Mammans original förhör har jag också letat efter med ljus och lykta under lång lång tid utan att hitta.

Jag upplever utredningen som ganska frisk fram till anhållandet av Härm.

Som flera har diskuterat tidigare i tråden, fanns det uppslag som polisen släppte som heta potatisar på hösten och vintern 1984, och eftersom man trots allt förhörde Vinof 1985, fanns det ett intresse för Eugenaivägen.

Man spanade på en lastbil på E-vägen, man förhörde en SJ-anställd på E-vägen, man tog honom till Hötorgsgaraget och bad honom kolla på en förare + fordon och man förhörde Gladh.

Det fanns frön av intelligens, som försvann snabbt efter anhållandet av Härm.

Efter 1985 var det definitivt bara skit med utredningen.

Och det är fan synd att JO kom in för sent. Som jag fattat det, kopplades han till da Costa-fallet 1986, och en sådan här polis vill man ju ha in dag 1 liksom ... han har ju själv sagt att han inte blev lyssnad på och att utredningen var sekteristisk. Hade JO och liknande personer fått inflytande från början, hade svensk kriminalhistoria sett annorlunda ut.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-18 kl. 20:19.
Citera
2024-12-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
-Ragge säger att han VET att CdC talade med honom ett visst datum. Visst kan man ta fel på datum men enda följdfrågan han får är -är du bergis på det? Istället för att fråga hur han vet det så säkert? Han kunde ju verifierat uppgifterna om han hade fått bättre frågor. Hans mamma kanske fyllde år samma dag som Catrine ringde och de firade i stugan eller något annat som gjorde honom säker.

Det hade varit pissenkelt för Polisen att med hjälp av dåvarande Televerket spåra varifrån samtalet kom. Men det gjordes inte.
Citera
2024-12-18, 20:30
Avstängd
pojkpingiss avatar
Bra text av Jonas Malmborg om Da Costa i dagens Aftonbladet. Där han betonar journalisternas skuld i häxjakten. Även skönt, att den fläckvisa stollen och foliehatten Borgnäs får sig en rejäl, en figur som minst sagt bidragit med mer elände än de flesta av sina kollegor genom åren; Palmemordet, Estonia och just Da Costa. Hans eftermäle lär inte bli snyggt. Tur att han gått i pension.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...a-costa-fallet
Citera
2024-12-18, 20:36
Medlem
Bigpoxs avatar
Har läst igenom tingsrättens dom. De sätter mycket stor tilltro till fotohandlarparet. Då inte minst för att de styckdetaljer de påstår sig sett på bilderna överensstämmer med de upphittade styckdetaljerna. Men vad jag kan förstå gör de inte det. De beskriver separata armar kapade i axelleden, men som det beskrivs var kroppen styckad som en husmorsslakt av en kyckling, alltså att arm och skulderblad var avskilt i ett stycke.

Den motsägelsen har jag inte hört om förut men det kanske redan varit uppe i den här långa tråden?

https://gofile.io/d/DDhfJH
Senast redigerad av Bigpox 2024-12-18 kl. 20:40.
Citera
2024-12-18, 20:45
Medlem
Jag såg avsnitt 4 av nya dokumentären i morses, och jag måste säga att jag tyckte att det var det svagaste avsnittet i hela dokumentärserien. De hade kunnat göra total slarvsylta av Jovan Rajs, Dagboksvittnet och Kammarrättsdomen från 1991, men man hann inte riktigt dit, även om tittarna säkert förstod dårskapen. Serien har stundtals hållit ett för långsamt tempo. Jag hade önskat att den hade tagit med allt som hände 1999-2009 kring läkarna. Ett femte avsnitt med teorier om alternativa gärningsmän hade heller inte varit fel.

Serien har inte presenterat något nytt av större dignitet. Inget omvälvande.

Samtidigt är jag är ändå glad att serien har gjorts och att den finns tillgänglig för vem som helst att ta del av på SVT Play. Den är trots allt väldigt välgjort. Och det känns också väldigt bra att fallet diskuteras i media igen.

Men jag undrar om inte "Styckmordet - Berättelsen om en rättskandal" från 2005 ändå är snäppet bättre på sina ställen.
Citera
2024-12-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under alla år som jag har följt detta fall, har jag inte sett en enda granskning av telefontrafiken mellan Ragge och andra personer i utredningen. Jag har inte heller sett någon granskning av någon annans telefontrafik. Ordet "telefonlista" (så kallades väl ett utdrag ur TELEVERKETS register) har jag inte sett nämnas en enda gång.

Och eftersom BO var kroniskt bostadslös, borde hon väl ha ringt påfallande mycket? Hon måste ha ringt torskar, langare, polare, SOC-arbetare, anhöriga osv. Da Costa var dessutom i behov av hjälp hela tiden.

Hennes telefontrafik borde ha varit en guldgruva.

Ja, varför kollade man inte varifrån hon ringde till Ragge?
Varför kollade man inte om hon ringde till Eugenaivägen 25?
Varför kollades inte Allgéns och Härms hemtelefoner och arbetstelefoner?

En frånvaro av telefontrafik mellan läkarna och BO skulle ju vara en extremt stark indikation på att de inte hade med BO att göra, vilket de inte heller hade. Varför tänkte ingen på det?

Så många frågor.....

Exactemente!
Man kunde knappat skicka sms på 80-talet och eftersom C bytte boende hejvilt var det knappast ett alternativ att skicka brev till henne för att hålla kontakt och boka möten. Man ringdes eller man sökte upp henne på stan.

C kanske t.o.m ringde från E-vägen 25. Eller ifrån någon annan av Vinofs adresser. Varför kontrollerade man inte Vinofs telefontrafik?
Citera
2024-12-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Bra text av Jonas Malmborg om Da Costa i dagens Aftonbladet. Där han betonar journalisternas skuld i häxjakten. Även skönt, att den fläckvisa stollen och foliehatten Borgnäs får sig en rejäl, en figur som minst sagt bidragit med mer elände än de flesta av sina kollegor genom åren; Palmemordet, Estonia och just Da Costa. Hans eftermäle lär inte bli snyggt. Tur att han gått i pension.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...a-costa-fallet

Palmemordet har Borgnäs varit lysande i, speciellt utfrågningarna på 90-talet när han ordentligt ställde åklagare och utredare mot väggen. I da costa dock som du säger har han tyvärr gjort bort sig fullständigt.
Citera
2024-12-18, 20:54
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag tror du har rätt i allt du skriver här och att just detta fall blivit så grundligt uppmärksammat, genomlyst och debatterat handlar nog huvudsakligen om två saker - mord på kvinnor, i detta fall en prostituerad och påfallande snygg prostituerad, kittlar fantasin.
För det andra har fallet Da Costa blivit en ideologisk stridsfråga, långt mer än en juridisk och polisiär. P.O Enquists pjäs Tupilak, som skulle kunna anklagas för att exploatera ett aktuellt fall, handlade om att utforska "mäns våld mot kvinnor" som övergripande samhällelig struktur. Idag är det kvinnors våld mot män som är på modet, så att säga - manliga offer för metoo, osv.

Anna Hedenmo skriver om sin roll i mediedrevet, och jämför med metoo:

https://www.expressen.se/kultur/ide/...rstiga-drevet/

Vi kan nog räkna med att det förekommer många brutala och ohederliga polisförhör, slarvigt genomförda förundersökningar, felaktigt genomförda vittneskonfrontationer och oskyldiga som sitter i fängelse (eller skyldiga trots att bevisningen inte höll - sånt förekommer ju också) även idag. Men för att det ska väcka journalisters intresse och allmänhetens engagemang och medlidande krävs något extra.

En skribent nämner Enquists Tupilak här:

Citat:
Lika ointresserad av de bägge åtalades eventuella skuld i fallet som Britt Edwall var, lika nyfiken på gärningsmännens inre känsloliv var den prisbelönte författaren P.O. Enquist. 1993 skrev han pjäsen ”Tupilak” som uruppfördes på Dramaten för att sedan spelas på Östgötateatern och Betty Nansen Teatret i Köpenhamn. Huvudkaraktären är en erkänd läkare som lockat till sig en utsatt kvinna men visar sig vara ondskan personifierad. Enquists obducent är inget uppenbart monster men väl en depraverad mördare som kämpar med sitt inre samvete. Att förebilden till Enquists teaterkaraktär frikänts i högsta instans nämns inte med en enda replik. Skuldfrågan är ju redan avgjord i mediernas egen folkdomstol. https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...a-costa-fallet

P.O Enquist kunde väl vara lite publikfriande ibland. Ta ett berömt fall, då blir det succéteater.
Katarina Frostenson ska ha anspelat på läkaren och obducenten i Joner också.
Citera
2024-12-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
I det sista avsnittet som jag såg tidigt i morse snackar BÅ om att det finns x antal förhör (100-tals!). Dessa har säkert inte på långa vägar kommit allmänheten till känna och säkert hör inte allt till CdC fallet heller.

I slasken finns förmodligen alla intressanta förhör som rör Da Costa fallet. Jag har ingen koll på storleken eller hur många det är totalt. Däremot vet jag att både Sabas, Vinhof, Gladh, MS, Ragge, BM
mfl saknas i materialet Kattmorfar var snäll att posta.

Precis, 2 telefonsamtal tom med Ragge och ett fysiskt möte med JE den 14:e mitt på Brogatan.

Hur många fler vittnesförhör polisen sitter på med kontaktuppgifter till CDC med datum efter pingsten vet nog ingen riktigt.

Gypsy framstår som en kille med finnromsk biokoppling med det kända W-son Kaj släktet. Sen är styvpappan fortfarande okänd men väldigt intressant då han framstår med en koppling till GM.

Hoppas lite mer fakta kring det hela sprider lite mer klarhet.

En dropbox med samtliga förhör ifrån den första utredningen inkl slasken hade varit en julklapp utan dess like för oss som är intresserade av att fånga upp detaljer som polisen kanske missade. För det finns uppenbarligen hur många detaljer som helst som de har missat eller inte brytt sig om att gå vidare med.

Och ang mannen som C sågs med på Gamla Brogatan. Vart var de på väg? På den gatan fanns det ställen där missbrukare/hemlösa kunde erbjudas en bit mat, kaffe etc. Om det var ett sådant ställe man hade besökt eller skulle besöka så skulle man kunna kolla upp vilka som arbetade då och fråga ut om man kommer ihåg besöket från C och den stressade mörkhårige mannen. Kanske skulle personalen t.o.m sitta på hans identitet?
Citera
2024-12-18, 20:56
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Palmemordet har Borgnäs varit lysande i, speciellt utfrågningarna på 90-talet när han ordentligt ställde åklagare och utredare mot väggen. I da costa dock som du säger har han tyvärr gjort bort sig fullständigt.

Visst har Borgnäs delvis varit hygglig i Palmemordet, hans första bok i ämnet var bra. Hans program var delvis bra, dock hade han ju en tydlig agenda med programmen (inte vidare objektiv), utfrågningarna hade sitt värde, dock har han kraftigt gått vilse i ämnet på senare år, han känns slut. Och hans engagemang i just Da Costa och även Estonia är häpnadsväckande uselt. Huvudlöst, rent av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in