Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Jag tror aldrig polisen var intresserade att bedriva någon seriös utredning kring fallet Da Costa. Åklagarns intresse var uppenbart att till varje pris länka samman det med läkarnas skuld varken mer eller mindre.
Som sagt Fupen är inkomplett när det gäller många förhör. Förmodligen för de kan innehålla inkriminerande uppgifter som gick stick i stäv med åklagarens narrativ. Undras hur många fler som är bortsållade? Gypsys vet vi och mötet med den namngivne GM. Säkert en hel uppsjö.
Mammans original förhör har jag också letat efter med ljus och lykta under lång lång tid utan att hitta.
Jag upplever utredningen som ganska frisk fram till anhållandet av Härm.
Som flera har diskuterat tidigare i tråden, fanns det uppslag som polisen släppte som heta potatisar på hösten och vintern 1984, och eftersom man trots allt förhörde Vinof 1985, fanns det ett intresse för Eugenaivägen.
Man spanade på en lastbil på E-vägen, man förhörde en SJ-anställd på E-vägen, man tog honom till Hötorgsgaraget och bad honom kolla på en förare + fordon och man förhörde Gladh.
Det fanns frön av intelligens, som försvann snabbt efter anhållandet av Härm.
Efter 1985 var det definitivt bara skit med utredningen.
Och det är fan synd att JO kom in för sent. Som jag fattat det, kopplades han till da Costa-fallet 1986, och en sådan här polis vill man ju ha in dag 1 liksom ... han har ju själv sagt att han inte blev lyssnad på och att utredningen var sekteristisk. Hade JO och liknande personer fått inflytande från början, hade svensk kriminalhistoria sett annorlunda ut.