2024-12-18, 17:34
Medlem
eutanasis avatar
Drog Jovan Rajs in Teet i det här på grund av att Teet var lovande och kunde bli en konkurrent? JRs utspel om det rättsliga rådet i sista avsnittet av nya dokumentären visar ju på en självbild som är minst sagt storslagen.
Citera
2024-12-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Annika S är den prostituerade kvinna vars kranium påträffades på TH:s rum.

Vilket han självsvåldigt knyckt. Utan de anhörigas vetskap .Men önska god jul du, säkert en hedersknyffel.
och det var tyvärr inte helt ovanligt att rättsläkare på den tiden sparade delar av sina "fall" för att ha i biblioteket. Oetiskt visst men å andra sidan kan det ha haft ett syfte när liknande fall senare kommer in för att göra jämförelser och öka sin kunskap. Om jag inte minns fel var det en annan rättsläkare som hade sparat delar av en känt offer. tyvärr kommer jag inte ihåg vem men det framkommer i en av lindebergs böcker.
Citera
2024-12-18, 17:39
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Nu har jag inte sett sista avsnittet av den senaste dokumentärserien men jag har följt fallet sen det var en följetong i medierna på 80-talet. Men vet verkligen dottern om att hon är "barnvittnet".

Frågade samma sak för ett tag sedan, fick då reda på att i slutet av eftertexterna på avsnitt 3 (Runt 58:50) står det att de vart i kontakt med dottern och erbjudit henne att ta del av deras research men hon tackade nej Så tyvärr vet hon om det och tror på sin mors berättelse

Väldigt konstigt ställe att skriva det på enligt mig, tycker det ska stå precis i början av eftertexterna för det va väldigt lätt att missa och det är en viktig detalj enligt mig.
Senast redigerad av surfrider 2024-12-18 kl. 17:41.
Citera
2024-12-18, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Gypsy brevet är intressant på många vis. Inte minst för att det är målande i både detaljer, bilder och känslor. Språket är också intressant och hur killen väljer att benämna personer.

Det står inget om att någon av männen talade eller bröt på finska, såvida det inte är blurrat. Man förstår att den ene mannen som skrämmer skiten ur Gypsy känner till både honom och hans familj och att de rörde sig lite på samma ställen.

Gypsys namn har framkommit tidigare i tråden och spårats tillbaka till Finland och finnromer, khale eller hur man nu väljer att benämna.

BM har jag ingen bild av hur han såg ut? Sen TÅ hör väl till en av de personerna runt CdC som bäst blev förhörd. Tror det framgick att han var hemma i Gisslaved och jobba i väntan på att CdC skulle komma vilket hon klart inte gjorde. Sen finns också vittne ända fram till fredagkväll 14/6 som placerar CdC mitt i STH. Var TÅ i STH då?

Men utredningen är också undermålig så möjligheterna är många.!

Tack för att du rättade till min förvirring.
Jag fick det hela om bakfoten då det har nämnts att ”Gypsy” gick att spåra mot finska romsläkten.

Känner du till om det finns flera förhör (t.ex från den berömda slasken) som saknas i dropboxen som Kattmorfar så generöst delade?

Om C ringde Ragge så sent som den 13 juni ’84 så undrar man naturligtvis. Var ifrån ringde hon?
Citera
2024-12-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Annika S är den prostituerade kvinna vars kranium påträffades på TH:s rum.

Vilket han självsvåldigt knyckt. Utan de anhörigas vetskap .Men önska god jul du, säkert en hedersknyffel.

Det finns en mängd svar om detta, vilket är sant eller inte?
En ny obducent som blev tillrådd av äldre obducent att koka kraniet för att fastställa dödsorsak och att kraniet fanns diariefört och återbördades dit det skulle.

https://www.flashback.org/sok/?query...18&so=weight&=
Citera
2024-12-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
BO kan fortfarande ha ringt Ragge den 10 juni för att gratta honom innan hon försvann, det firades säkert en hel del på hans födelsedag och när dimmorna lättade så var det kanske inte så lätt att komma ihåg detaljer?

Det finns inte ett skit som tyder på att "Ragge" söp under dagarna då telefonsamtalet skulle ha ringts.
Senast redigerad av TomasoRocchi 2024-12-18 kl. 18:24.
Citera
2024-12-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden

Om C ringde Ragge så sent som den 13 juni ’84 så undrar man naturligtvis. Var ifrån ringde hon?

Under alla år som jag har följt detta fall, har jag inte sett en enda granskning av telefontrafiken mellan Ragge och andra personer i utredningen. Jag har inte heller sett någon granskning av någon annans telefontrafik. Ordet "telefonlista" (så kallades väl ett utdrag ur TELEVERKETS register) har jag inte sett nämnas en enda gång.

Och eftersom BO var kroniskt bostadslös, borde hon väl ha ringt påfallande mycket? Hon måste ha ringt torskar, langare, polare, SOC-arbetare, anhöriga osv. Da Costa var dessutom i behov av hjälp hela tiden.

Hennes telefontrafik borde ha varit en guldgruva.

Ja, varför kollade man inte varifrån hon ringde till Ragge?
Varför kollade man inte om hon ringde till Eugenaivägen 25?
Varför kollades inte Allgéns och Härms hemtelefoner och arbetstelefoner?

En frånvaro av telefontrafik mellan läkarna och BO skulle ju vara en extremt stark indikation på att de inte hade med BO att göra, vilket de inte heller hade. Varför tänkte ingen på det?

Så många frågor.....
Citera
2024-12-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
och det var tyvärr inte helt ovanligt att rättsläkare på den tiden sparade delar av sina "fall" för att ha i biblioteket. Oetiskt visst men å andra sidan kan det ha haft ett syfte när liknande fall senare kommer in för att göra jämförelser och öka sin kunskap. Om jag inte minns fel var det en annan rättsläkare som hade sparat delar av en känt offer. tyvärr kommer jag inte ihåg vem men det framkommer i en av lindebergs böcker.

Frykman?
Citera
2024-12-18, 18:40
Medlem
Jag är verkligen väldigt ledsen hur lärarna drabbats på ett maximalt vidrigt sätt. Hoppas TA och TH kan få någon ro i att de allra flesta förstår att dom är totalt oskyldiga.
Citera
2024-12-18, 18:56
Medlem
UT64s avatar
Sista delen av Dokument inifrån sänds ju ikväll. Och jag tror också att vi nu ser slutet på denna rättsröteskandal. Denna eminenta dokumentär blir sista spiken i kistan för de rättshaverister som med näbbar och klor kämpat för att bilden av Härm och allgén som mördare bibehållits.

De psykologer, snutar och kommunister som orsakade alltihopa säger inte så mycket längre, vilket är begripligt, då de är utskämda. Catrine då? Tyvärr - Ingen brydde sig så mycket om henne. Hon var bara ett lämpligt verktyg för dessa skojare att göra sig märkvärdiga och berömda.
Citera
2024-12-18, 19:06
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Under alla år som jag har följt detta fall, har jag inte sett en enda granskning av telefontrafiken mellan Ragge och andra personer i utredningen. Jag har inte heller sett någon granskning av någon annans telefontrafik. Ordet "telefonlista" (så kallades väl ett utdrag ur TELEVERKETS register) har jag inte sett nämnas en enda gång.

Och eftersom BO var kroniskt bostadslös, borde hon väl ha ringt påfallande mycket? Hon måste ha ringt torskar, langare, polare, SOC-arbetare, anhöriga osv. Da Costa var dessutom i behov av hjälp hela tiden.

Hennes telefontrafik borde ha varit en guldgruva.

Ja, varför kollade man inte varifrån hon ringde till Ragge?
Varför kollade man inte om hon ringde till Eugenaivägen 25?
Varför kollades inte Allgéns och Härms hemtelefoner och arbetstelefoner?

En frånvaro av telefontrafik mellan läkarna och BO skulle ju vara en extremt stark indikation på att de inte hade med BO att göra, vilket de inte heller hade. Varför tänkte ingen på det?

Så många frågor.....

Ja, varför tänkte ingen på det? Eller kan det finnas sådana som inte redovisats? I det här fallet blir man ju inte förvånad av något.
Nu fanns väl fortfarande på den tiden möjlighet att ringa från telefonkiosker men även från dem borde det väl vara möjligt att spåra samtal.
Citera
2024-12-18, 19:15
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Gypsys namn finns i tråden och hans signalement har diskuterats i PM. Jag har svaga kunskaper om resande och romer, men jag uppfattar honom som en "gypsy", utan tvekan. Kläder och ansiktsdrag ger tydliga signaler.
Tack, jag hittade efter lite hjälp partierna där namnet diskuterades. Jag tror dock, efter att ha studerat genomblödningarna i brevtexten, att brevskrivaren har ett annat efternamn än det som presenterades i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in