2019-07-20, 02:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Robert är åxo (tillsammans med Vinof) en av de personer som slår sönder polisens teorier.

Polisens huvudteori har hela tiden varit en sista sexkund på Malmskillnadsgatan. På vad sätt slår Robert sönder denna teori?

Citat:
Ett flertal tunga alkoholister fanns på Eugeniavägen 25. De umgicks, söp och jobbade 200 m från FP2.

Det är inget indicium för deras inblandning. Det fanns massvis med företag på Eugeniavägen och säkert flera sexköpare som inte alls var alkoholister, Karolinska sjukhuset ligger strax norrut också och detta bör inte förringas i spekulationerna kring FP2:s placering.

Citat:
Alkisarna gick såklart på Eugeniavägen, när de inte kunde köra bil, och Robert var både körkortslös och berusad i stort sett varje dag

Det var han säkert men det är väl samtidigt inget bevis för inblandning i ett styckmord på en gatuprostituerad kvinna?

Citat:
Och Vinof sa själv att man körde förbi FP2, och han fattade ingenting. Hur kunde alla missa säckarna?

Men dom var ju gömda i rätt hög vegetation? Man såg inte de två dubbelsäckarna från vägen.

Citat:
Vinof gav polisen guldmaterial, som polisen sket i.

Exakt vad för guldmaterial? Han träffade inte ju ens da Costa i slutskedet av hennes liv, att utreda det sista vittnet arkitekten hade istället varit guld värt men polisen ignorerade tyvärr detta högst intressanta spår med förgreningar upp till Täby Kyrkby.

Citat:
Vinof dödade inte Catrine, men han satt på massor av intressanta detaljer.

Tyvärr, den som satt på massvis med intressanta detaljer var nog kanske istället arkitekten.

Citat:
Säckarna låg nog inte på Eugeniavägen särskilt länge.

Om dom dumpades strax innan midsommarafton 1984 så låg dom där cirka en månad innan upptäckt.

Citat:
Resten kan Robert fylla i

Vad exakt ska han fylla i?
Citera
2019-07-20, 15:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt så var gatuprostituerade på 80-talet utsatta för hot och våld från torskar och da Costa var prostituerad som du kanske kommer ihåg?

Din fixering påverkar tyvärr tråden i en negativ riktning. Oklart varför du fortsätter att tjata om dina missbrukare hela tiden, man kan nästan tro att du är påverkad själv.

"Varför"....? Jag skrev det precis, och du citerade det i din kommentar, men tar det igen, man brukar sägaatt repetition är kunskapens moder, och vissa behöver mer repetition än andra. ..

Har du missat att BO var missbrukare? Gissa fyra gånger vad statistik ger för bakgrund på en GM när en missbrukare är BO för en våldsgärning?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-07-20 kl. 16:13.
Citera
2019-07-20, 16:04
Medlem
Citat:
Polisens huvudteori har hela tiden varit en sista sexkund på Malmskillnadsgatan. På vad sätt slår Robert sönder denna teori?

Det är inget indicium för deras inblandning. Det fanns massvis med företag på Eugeniavägen och säkert flera sexköpare som inte alls var alkoholister, Karolinska sjukhuset ligger strax norrut också och detta bör inte förringas i spekulationerna kring FP2:s placering.

Det var han säkert men det är väl samtidigt inget bevis för inblandning i ett styckmord på en gatuprostituerad kvinna?

Men dom var ju gömda i rätt hög vegetation? Man såg inte de två dubbelsäckarna från vägen.

Exakt vad för guldmaterial? Han träffade inte ju ens da Costa i slutskedet av hennes liv, att utreda det sista vittnet arkitekten hade istället varit guld värt men polisen ignorerade tyvärr detta högst intressanta spår med förgreningar upp till Täby Kyrkby.

Tyvärr, den som satt på massvis med intressanta detaljer var nog kanske istället arkitekten.

Om dom dumpades strax innan midsommarafton 1984 så låg dom där cirka en månad innan upptäckt.

Vad exakt ska han fylla i?

Var var hon (eller kvarlevorna) mellan ca 10 juni och midsommar? Jag är lite tveksam på att de skulle legat där en månad, men har inget specifik som styrker det annat än att jag har intryck av att kvarlevorna var i hyfsat gott skick, så jag tänker de kan inte legat överdrivet länge inpackat i plast i högsommarvärme.
Men hursomhelst, vegetationen brukar väl vanligtvis inte vara värst hög i början av juni.
Citera
2019-07-20, 16:11
Medlem
Citat:
Samtidigt begår du ett stort misstag när du spekulerar, de flesta av hennes kunder på Malmskillnadsgatan (där hon med stor sannolikhet träffade GM) var inte alkoholister och narkomaner som missbrukargänget på den förhållandevis långa Eugeniavägen där ett par av säckarna återfanns utan detta spann av sexköpare och torskar på MS-gatan löpte genom alla samhällsklasser och yrkeskategorier och många av torskarna var dessutom helt ostraffade sen tidigare.

Vi kan också ha i minnet att helt andra styckmord med inblandning av tunga missbrukare brukar ofta klaras upp väldigt snabbt tack vare de inblandades klantighet och oförmåga att undgå upptäckt som i det här aktuella fallet där narkotikapåverkade manspersoner lät stycka och bortforsla en nedmonterad kropp i södra Stockholm.

(FB) Tre häktade i dec 2018 för styckmord södra Stockholm, 2018-10-26

Styckmordet på Catrine da Costa handlar dock med tydlighet om något helt annat eftersom den eller de personer som låg bakom brottet verkar ha haft någon typ av kallt beräknande planering som gick i lås och det bevisas ju av den totala frånvaron av bevis som binder misstänkta GM till brottet och vittnen och uppgiftslämnare som hört och sett vad som hände.

Sammantaget indikerar detta ingen inblandning av alkoholister och missbrukare och personer med låg tröskel vad gäller våldsanvändning för såna personer resonerar och agerar sällan på ett rationellt sätt när de begår brott utan brotten präglas ofta av kaos och omständigheter som gör att dessa klaras upp rätt omgående eller i vissa fall bara några månader tack vare alla misstag som begås.

Da Costa-fallet har inga såna ingredienser, GM har både lyckats träffa BO som sedan avlider utan att någon ser eller observerar detta, GM har dessutom genomfört styckningen och utplaceringen av kroppsdelarna helt utan upptäckt. Ingen normalt funtad människa tror väl att alkoholister och drogmissbrukare är kapabla att genomföra allt detta utan att lämna några som helst spår efter sig?

Helin ska visst varit glad i vin. Vi vet inte om de lämnade spår. Det kan ha funnits mycket spår på platsen där parteringen skedde men man har inye sökt någon sådan plats i den kretsen. Det fanns ju dock en handduk, som sedan försvann. Är inte det lite typiskt fyllstäd?
Citera
2019-07-20, 21:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du missat att BO var missbrukare? Gissa fyra gånger vad statistik ger för bakgrund på en GM när en missbrukare är BO för en våldsgärning?

Har du missat att BO var gatuprostituerad?

Om vi beaktar att GM var väldigt intresserad av att avlägsna områden med sexuell koppling på BO:s kropp så går det att göra en fullt rimlig gissning att dessa avvikande moment i styckningen kan ha haft en direkt koppling till BO:s försäljning av sexuella tjänster?

Allt det där pekar nämligen envist bort från teorin om ett simpelt bråk i missbrukarkretsar eftersom det inte fanns någon anledning att grotta ner sig i gräsliga detaljer som avlägsnande av könsorgan om inte det fanns något perverst intresse i detta och det är där teorin om en sista sexkund med udda böjelser kommer in i bilden.

Nu är antagligen det här en överkurs i tänkande för en halvmärklig figur som dig men du kan väl åtminstone anstränga dig lite.
Citera
2019-07-21, 01:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vi vet inte om de lämnade spår. Det kan ha funnits mycket spår på platsen där parteringen skedde men man har inye sökt någon sådan plats i den kretsen.

Tänker du möjligtvis på det sista vittnet arkitektens bostad på Östermalm? Da Costa övernattade ju hos honom i anslutning till sitt mystiska försvinnande den 10 juni. Arkitektens bostad genomgick aldrig undersökning/husrannsakan och vi kan bara spekulera i vad en sådan hade kunnat ge.

Citat:
Det fanns ju dock en handduk, som sedan försvann. Är inte det lite typiskt fyllstäd?

Arkitekten var glad i alkohol, faktum är att när han avled så var hans lägenhet till viss del belamrad med både grov porr och tomma alkoholflaskor och en sjusärdeles röra, anser du att han kan räknas bort från de misstänktas led?
Citera
2019-07-21, 06:06
Medlem
För ett tag sedan diskuterades injektionsställen och riskerna IV-missbrukare tar.

Att veteranen Catrine börjat vandra med nålen vet vi - det finns noterat i FU. Hon sköt i händerna, och på armarna fanns fula ärr. Armarna var helt enkelt utslitna.

Ärriga kärl är svåra, och de flesta pundare behöver exploatera händer och fötter, och ibland också halsen.

En av Catrines pojkvänner var visst duktig på injektioner, och kunde sticka i halsen, vilket självklart är livsfarligt.

I juni 1984 visade Catrine blåmärken på halsen för en kompis. Dessa uppkom troligen efter misshandel, som är vardagsmat för pundare, men blåmärken får man också av misslyckade injektioner...
Citera
2019-07-22, 14:00
Medlem
På åttiotalet fanns uppskattningsvis 2000 IV-missbrukare i Stockholm, som innehöll ung 1 miljon innevånare.

IV-missbrukarna sköt amfetamin eller opiater, eller pendlade, och nödverktygen (tabletter hasch och alkohol) samsades man såklart om...

Det fanns nog inte en missbrukare som inte tog en holk ibland, och haschet är fortfarande den stora gemensamma drogen.

Detta var alltså en liten krets, som dessutom rörde sig i hela länet. Tittar man bara på gruppen citypundare så blir pundarkretsarna oerhört små.

Frånsett utflykter till Portugal och små resor med TÅ, snurrade Catrine runt i samma små kretsar i flera år.

Det var främst innerstan som intresserade såklart. Där fanns knark, torskar, pengar, knarkkunder och polare.

De tunga IV-missbrukarna i innerstan bör inte varit fler än ett par hundra, och möjligheten art undvika en aktiv missbrukare i ens egen ålder bör ha varit mikroskopisk.

Missbrukare är också sociala djur, som delar bostäder, sexpartners, droger, allt....

Att Catrine var bekant med Robert & Co är mer än sannolikt.
Citera
2019-07-22, 17:26
Medlem
Qualatexs avatar
Hej Eremona, och tack för din inbjudan till en PM konversation. Jag kan tydligen inte PM’a dig än, eftersom jag inte författat tillräckligt med inlägg (50st).

Jag, likt dig, är väldigt intresserad av ”Roberts” kunskap och erfarenheter gällande Catrine, och kretsen kring henne, runt tiden för hennes försvinnande.

Eftersom jag arbetar som analytiker, så skulle jag (om man får till stånd ett möte med ”Robert”) vilja samla material för en nätverksanalys.

Denna stora frågan är dock hur man ska kunna övertyga ”Robert” att inte bara berätta, men att berätta sanning (”Robert” kan ju vara inblandad, så vi löper risken att han ger oss villospår, snarare än värdefull kunskap.

Jag har nämnt mina tankar gällande att ”belöna” honom genom att tex betala hans hyra en månad. En annan tankegång vill jag inte skriva här öppet, annat att strategin bygger på sentimentalitet.
Jag erkänner att båda strategier har fler nackdelar än fördelar, men jag kan inte komma på några alternativ.

Jag bor ej i Stockholm, inte ens i Sverige; men jag ställer gärna upp med analys; och naturligtvis med pengar.

På tal om analys: du har givetvis kommit mycket längre än mig, men när gäller att fastställa Catrines rörelsemönster i tid och rum, under den aktuella perioden; så skulle jag vilja identifiera hennes kran(ar). Hon förhöll sig ju mestadels i City, men som heroinist antar jag att hon behövde påfyllning i varje fall varannan dag. Vart gick hon i detta ärende? Lever dessa kranar idag? Eller i varje fall deras respektive vid tillfället? Det skulle spela en viktigt roll i att fastställa tidpunkter relativt till andra händelser.

Sammanfattningsvis så vill jag stödja dina efterforskningar och få till stånd ett samtal med Robert. Jag kan bidra finansiellt, om det är vad som krävs.

Jag tycker arbetet du lagt ner på fallet är fantastiskt; och jag skulle verkligen uppskatta om du kan PM’a mig medans jag kvalificerar mig för att svara, och dela med dig av ditt material om ”Robert”, så jag kan förkovra mig.

Tack!
Citera
2019-07-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Hej Eremona, och tack för din inbjudan till en PM konversation. Jag kan tydligen inte PM’a dig än, eftersom jag inte författat tillräckligt med inlägg (50st).

Jag, likt dig, är väldigt intresserad av ”Roberts” kunskap och erfarenheter gällande Catrine, och kretsen kring henne, runt tiden för hennes försvinnande.

Eftersom jag arbetar som analytiker, så skulle jag (om man får till stånd ett möte med ”Robert”) vilja samla material för en nätverksanalys.

Denna stora frågan är dock hur man ska kunna övertyga ”Robert” att inte bara berätta, men att berätta sanning (”Robert” kan ju vara inblandad, så vi löper risken att han ger oss villospår, snarare än värdefull kunskap.

Jag har nämnt mina tankar gällande att ”belöna” honom genom att tex betala hans hyra en månad. En annan tankegång vill jag inte skriva här öppet, annat att strategin bygger på sentimentalitet.
Jag erkänner att båda strategier har fler nackdelar än fördelar, men jag kan inte komma på några alternativ.

Jag bor ej i Stockholm, inte ens i Sverige; men jag ställer gärna upp med analys; och naturligtvis med pengar.

På tal om analys: du har givetvis kommit mycket längre än mig, men när gäller att fastställa Catrines rörelsemönster i tid och rum, under den aktuella perioden; så skulle jag vilja identifiera hennes kran(ar). Hon förhöll sig ju mestadels i City, men som heroinist antar jag att hon behövde påfyllning i varje fall varannan dag. Vart gick hon i detta ärende? Lever dessa kranar idag? Eller i varje fall deras respektive vid tillfället? Det skulle spela en viktigt roll i att fastställa tidpunkter relativt till andra händelser.

Sammanfattningsvis så vill jag stödja dina efterforskningar och få till stånd ett samtal med Robert. Jag kan bidra finansiellt, om det är vad som krävs.

Jag tycker arbetet du lagt ner på fallet är fantastiskt; och jag skulle verkligen uppskatta om du kan PM’a mig medans jag kvalificerar mig för att svara, och dela med dig av ditt material om ”Robert”, så jag kan förkovra mig.

Tack!

Tack för respons och uppskattning!

Hur man ska kommunicera med Robert tål att tänkas på - Robert var ingen duvunge på åttiotalet, och vill nog inte riva upp gamla sår.

Han kan nog snacka på, om han slipper prata om egna brott och egen skuld. Han har misshandel, hot, inbrott och allt möjligt skit i sin historik.

Kontakten med Vinof är nog också känslig. Robert och hans bror var Vinofs thugs, som användes i slagsmål och hotfulla situationet osv...

Vi vet ju också hur Robert behandlade Monika på åttiotalet.

Jag gissar att Eugeniagänget ägnade sig åt märkningar, vid sidan av indrivning, hot och utpressning.

De "våldsamma killar" som Vinof hotade med på våren 1984 var inte påhittade.

Det var såklart Robert, brorsan, Masen osv.

Jag återkommer....
Citera
2019-07-23, 13:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att Catrine var bekant med Robert & Co är mer än sannolikt.

Varför är det sannolikt?

Catrine hade massvis med kontakter via sin gatuprostitution och alla möjliga yrkeskategorier förekommer där.

Varför har du låst dig vid Robert av alla människor? Han brukade väl inte besöka Malmskillnadsgatan?

Det finns ju inga personer överhuvudtaget (inte ens en kvinnlig polis) som vittnat om att dom sett honom i sällskap med Catrine?
Citera
2019-07-23, 18:30
Medlem
En så belastad person som Catrine lämnar såklart spår efter sig överallt, och kartläggningen av hennes liv är nu oerhört detaljerad.

Hon hade kontakt med flera äldre alkoholister, och kontakterna med Vinof, Anckers och TÅ föregicks av Isaksson, som Catrine träffade 1983 och 1984.

Isaksson var 30+, bodde med sin mor i en förort, och hamnade slutligen hos Samhall.

Ytterligare ett problembarn...

Det var Isaksson som satt på Catrines ID-kort i ett halvår. Det var pant.

Vanan att skuldsätta sig höll Catrine fast vid till slutet...

Varför Isaksson och Catrine firade nyår (1983/84) och kände varandra, det vet jag inte.

Troligen var Isaksson en torsk, som Vinof, Anckers och TÅ.

Jösses, vilka öden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in