Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
De hårdhudade tjackpundarna fanns väl också på 60-talet, och tidigare. Miljön framskymtar i tråden om "träskmorden" som avhandlas i en annan tråd i detta forum (där för övrigt en av de dödade var prostituerad narkoman fast mordet var inget sexmord).
Farsan jobbade som elektriker på byggen runt om i Stockholm under 60-talet efter han muckat från lumpen och han har berättat att såkallade "spanska flugor" var väldigt vanligt, man kunde jobba på som fasen och få bra på ackorden och ändå orka svira på Nalen och idrotta. Det fanns ganska lättillgängligt, då var detganska vanligt med arbetskraft från medelhavsländer på byggena, främst italienare, där några då kunde ha med sig mängder med tabletter från sina hemländer.
Ja precis... tack för komplettering!
Amfetamin blev poppis så snart det uppfanns, och visst fanns det tidigt kriminella busar som gick på tjack, men jag tänkte på den klassiska svenska tjackpundaren, en renodlad typ, som knappt finns längre. Denna typ förknippar jag med sjuttiotalet och åttiotalet...
Att jag kopplade ihop Vinof och tjack först nu, det irriterar mig rejält, och jag fattar inte att ingen annan i tråden gjort det...
Alla ledtrådar har varit synliga i flera år.
Tidigt i utredningen nämns Vinofs missbruk, och en av hans vänner (som jag pratat med) beskrev Vinofs spasmer, som vännen trodde var orsakade av "knark eller nåt".
Tics, spasmer och flaxighet är klassiska tecken på tjackmissbruk.
Och nu - när jag vet att man sköt tjack i Vinofs gäng - faller ännu en pusselbit på plats. Det är nästan bara tjackisar som orkar med tjackisar, och jag antar att Vinof använde tjack.
Hans mystiska smusslande med en läskflaska (källa: förundersökning/1977) får också sin förklaring. Troligen drack Vinof tjack som lösts i vatten.
Vinofs omtalade övervikt behöver fö inte stå i konflikt med tjackmissbruk. Han kan ha pundat i perioder, och de foton vi har tillgång till visar ingen grav övervikt.