2017-06-11, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse2017
Ja verkligen! Han är ute och cyklar duktigt i detta fall.

Denne Gonerka då, vilken koppling finns det att dra till CdC där?
Han nämner även någon häst-slaktare och ett "sista tips"... Vad är detta mer konkret?

Sen tycker ju jag att han missar att nämna Arkitekten i sammanhanget, men det är ju bara min teori verkar det som.
Gonerka
http://s1033.photobucket.com/user/da...Gonerka?page=1
Hästdödaren
http://s1033.photobucket.com/user/da...ent%20Olausson
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/209...ör-Palmemordet
Sista tipset
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/251...–-30-år-senare
Citera
2017-06-11, 02:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Gonerka
http://s1033.photobucket.com/user/da...Gonerka?page=1
Hästdödaren
http://s1033.photobucket.com/user/da...ent%20Olausson
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/209...ör-Palmemordet
Sista tipset
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/251...–-30-år-senare

Tror inte alls på vare sig Gonerka eller hästdödaren som gärningsman för dessa två manspersoner var inte i närheten av att ro i land ett sånt här udda uppdrag som bestod i att först stycka/sönderdela en gatuprostituerad kvinna på ett väldigt märkligt sätt som för tankarna åt en extrem form av sexualperversion och sen placera ut kvarlevorna helt utan spår på minst två fyndplatser där det rätt tydligt framgår att kvarlevorna förr eller senare var menade att hittas, varken Gonerka eller den omtalade hästdödaren var denna typ av gärningsman och det framgår klart av deras tidigare kriminella CV och i hästdödarens fall av hans senare aktiviteter inom det kriminella området.

Det har visserligen aldrig någonsin gjort en riktig professionellt utförd gärningsmannaprofil av da Costas mördare och styckare men så mycket är säkert att både Gonerka och hästdödaren går med rätt så stor sannolikhet att utesluta som gärningsmän pga många olika sammanverkande orsaker och fakta som omgärdar dessa två män och med detta så är det oundvikligt att vi återigen är tillbaka på ruta ett med siktet inställt på den verklige mördaren.
Citera
2017-06-11, 17:59
Medlem
”Bosse” själv var styckmästare till yrket.

Bland annat sades ”Bosse” vara sjukligt intresserad av att diskutera mordfall, men ”tystnade alltid när da Costa-fallet kom på tal”. Han ska också ha passerat den ena fyndplatsen för da Costas styckade kropp och tagit en säck som han påstod sig ha lämnat in till polisen.
(saxat från sista tipset-länken)

Detta finns det belägg för eller? Skulle denne Bosse haft någon känd koppling till CdC?
Blev denne Bosse granskad alls?

Det intressanta måste väl vara att få till en vidarekoppling från Arkitekten, där han påstår sig ha lämnat av CdC i kungsan för att sen bara gå upp i rök fysiskt... Ragnar och novell-skrivarens svammel kan vi lägga åt sidan, men om nu CdC hade Gonerka inlagd i tel-boken, så blir ju han genast intressant tänker jag... Men vet man att CdC och Gonerka hade kontakt eller att de var bundis på något sätt?

Vinoff släpper jag...

Arkitekten är fortfarande huvudmisstänkt i detta, dock är Gonerkas tidigare styck-skills kusligt lika i tillvägagångssättet vad gäller CdC...
Citera
2017-06-11, 20:50
Medlem
Två saker (minst) är lite märkliga här:
HUR kan Arkitekt Anchers vara "huvudmisstänkt"? Låter ungefär som barnspråkets "Huvudspåret"!
Det finns säkert 5-10 gubbs, plus ett kvinns, som är kval. intressanta att studera och sedan ev. avföra.

Och hur kan du så enkelt släppa Vinof då? Hur kan du tro, att inte denne VO som kände cdc kan ha förmedlat en kontakt mellan cdc och den som blev hennes bane-person?
VO kände/umgicks med folk som hade ett påtagligt våldskapital!
Citat:

Bland annat sades ”Bosse” vara sjukligt intresserad av att diskutera mordfall, men ”tystnade alltid när da Costa-fallet kom på tal”. Han ska också ha passerat den ena fyndplatsen för da Costas styckade kropp och tagit en säck som han påstod sig ha lämnat in till polisen.

Detta finns det belägg för eller? Skulle denne Bosse haft någon känd koppling till CdC?

Det intressanta måste väl vara att få till en vidarekoppling från Arkitekten, där han påstår sig ha lämnat av CdC i kungsan för att sen bara gå upp i rök fysiskt... Ragnar och novell-skrivarens svammel kan vi lägga åt sidan, men om nu CdC hade Gonerka inlagd i tel-boken, så blir ju han genast intressant tänker jag... Men vet man att CdC och Gonerka hade kontakt eller att de var bundis på något sätt?

Vinoff släpper jag...

Arkitekten är fortfarande huvudmisstänkt i detta, dock är Gonerkas tidigare styck-skills kusligt lika i tillvägagångssättet vad gäller CdC...
Citera
2017-06-11, 22:55
Medlem
Citat:

Vinoff släpper jag...

Nej "Bosse" har ingen känd koppling till CdC , däremot kunde Bosses dotter peka ut CdC som någon hon träffade, dottern var hundvakt i en lägenhet i porten bredvid, där den sk Väktaren bodde med Catrines väninna periodvis. Det framgår väl i artikeln att Bosse aldrig granskades?

Gonerka har ingen känd personkoppling till da Costa. Ragnar kan vi inte alls lägga åt sidan, det är ett av de viktigaste vittnena i hela utredningen, eftersom förhöret från 1984 visar att C sannolikt levde efter pingst, vilket Jan Ericsson, som du kallar för "novell-skrivaren" också bekräftar genom de uppgifter han lämnade 2006.

Arkitekten är ett villospår utlagt av Lars Borgnäs, det finns tex inget som binder honom till fyndplatserna, han kan knappast vara huvudmisstänkt i en seriös diskussion om da Costa-fallet, möjligen för de som tror allt de ser på TV.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-06-11 kl. 22:59.
Citera
2017-06-12, 00:50
Medlem
E.Morses avatar
Att ni inte fått ordning på detta ännu. Och att man med hänvisning till förundersökningen kan vara övertygad om läkarnas skuld är för mig fullständigt obegripligt. Särskilt inte om man läser igenom det omtag som gjordes med ny utredningsgrupp efter frikännandet där bland annat Jan Olsson deltog.

Att detta styckmord skulle ha extrema, sexuella övertoner är det inte många som är överens om. Det finns andra rättsläkare än Rajs som uttryckt starka tvivel mot detta. Det finns många exempel, inte minst från USA, där gärningsmän i en styckningssituation hängett sig åt att skära bort intima delar trots att styckningen till en början inte var motiverad av några lustar eller udda böjelser. Om man går på Rajs tidiga utlåtanden i kombination med granskningen som gjordes senare av andra rättsläkare så är det en god amatörmässig styckning utförd med en såg med karaktäristiska tänder. Styckningen är inte så pass skickligt utförd att den är utförd av någon med ingående kunskaper i att stycka människokroppar, men snittytor tyder på att personen som utfört styckningen sannolikt inte är helt novis. Jägare eller liknande är troligt. Det är inte helt okomplicerat att stycka en kropp, det finns rättsfall där människor försökt stycka kroppar, men givit upp. Det är inte direkt en trevlig verksamhet. Erfarenhetsmässigt kan man dra slutsatsen att styckningen sker i ett badrum i en privatbostad, förslagsvis i ett badkar.

Alla tankar på läkarna kan vi släppa. Som jag varit inne på tidigare finns det tidsmässigt helt enkelt ingen lucka mellan Da Costas försvinnande och kroppens upphittande där läkarna tillsammans skulle hinna med att genomföra ärendet framför ögonen på Allgéns dotter. Väljer man att bortse från barnets berättelse så finns det inte längre ett enda bevis som knyter någon av läkarna till brottet. Allgén kan inte ens knytas till Malmskillnadsgatan eller till offret som sådant. Han har bevisligen aldrig en träffat henne och definitivt inte lämnat in några bilder på hennes lik. Det kan ni glömma direkt. Vad gäller Härm är det möjligt att han träffat henne, men att gå därifrån till att han mördat henne är helt enkelt ett väldigt stort steg att ta. Det finns då många andra med såväl bättre motiv som möjlighet att ta henne av daga. Vad gäller Härms fru så tror inte ens Jovan Rajs att hon blev mördad. Ingen tror det förutom Borgnäs, som saknar trovärdighet som utredare.

Vad vissa foliehattar här glömmer är att läkarna frikänts för mordet. Tingsrätten har kommit fram till att det inte finns några bevis som binder läkarna till Da Costas död. På barnvittnets berättelse skriver man dock i domskälen att man anser att vittnets uppgifter gör att rätten finner det sannolikt att läkarna styckat kroppen. Vill man hävda detta som ett led i bevisningen så måste man alltså fästa tilltro till barnvittnet, vilket väl inte ens gräsklipparmarodören gör numera. Vad gäller rätten så är rättens ledamöter inte alls särskilt insatta i ärendet. Man läser inte ens förundersökningen i normalfallet. Man tar del av det som åklagarsidan och försvaret lägger fram. Mycket av det som åklagarsidan lade fram är felaktigt och går att motbevisa idag. Vidare anser inte ens åklagare Helin idag att läkarna är skyldiga. Dessutom har läkarna fått stöd av JK eftersom domen är felaktig. Därmed kan vi reda ut en gång för alla att domen som sådan har noll tillförlitlighet för dessa diskussioner. Vill man hävda läkarna skuld behöver man alltså belägga detta med mer bevis än att en polis eventuellt observerat Härm tillsammans med offret (inte ens samma dag), att en fotohandlare eventuellt fått in bilder som aldrig återfunnits av en person som kan se ut som Allgén (eller två av de andra i samma konfrontation, som båda pekades ut) och att Allgéns dotter skulle ha bevittnat mordet i mycket tidig ålder och ändå kunna minnas det i detalj. Dessa bevis är nämligen inte mer än vanligt, hederligt trams. Teknisk bevisning efterlyses.

Det finns DNA-spår i anslutning till kroppsdelarna. Hittar vi bäraren av detta DNA så hittar vi också lösningen. Läkarna är testade och det var inte deras DNA.

Hur tror jag detta har gått till då?

Da Costa befinner sig hos kund, en eller möjligen två kunder, alternativt hos en vän/bekant. Detta sker i en privatbostad. Någonstans under detta besök hos kund/bekant avlider Da Costa, antingen överdos/sjukdom, olycka eller medvetet mord. Dödsorsaken kan inte fastställas, å andra sidan saknas huvudet och jag får för mig att det kan vara våld mot huvudet som är dödsorsak, det är bara en känsla. I vilket fall som helst måste bostadens innehavare göra sig av med liket. Han tar in det i badrummet, lägger liket i badkaret och styckar det. Huvudet kanske han kastar i sopnedkastet invirat i något för att bli av med det. Resten packas i sopsäckar. Jag får för mig att han bara har två säckar först, som han fyller och dumpar med bil. Under färden går en säck sönder och blod etc. rinner ut i bilen, varpå gärningsmannen torkar ur bilen med en handduk som sedan kvarblir på platsen. Vederbörande köper sedan fler plastpåsar, åker hem och packar resten av kroppen i dubbla säckar för att slippa mer söl. Dessa dumpas sedan.

Jag tror att Da Costa kände gärningsmannen mer än ytligt. Stamkund, nära bekant eller torrtorsk. Personen har så pass ordnade förhållanden att han har tillgång till bil och egen bostad. Han har viss erfarenhet av djurstyckning, kan vara jägare eller exempelvis uppvuxen på bondgård. Ungefär det tror jag om honom. Han är sannolikt också äldre än Da Costa. Däremot tror jag inte att han är alltför gammal, att hantera en kropp med styckningsförfarande, lyfta säckar och så vidare är inte en helt enkel uppgift för en äldre man. Säg att spannet 30-50 är någorlunda rimligt. Och nu spekulerar jag vilt, men jag tror inte han menar att döda henne. Någon lek som gick snett, hon föll och slog i huvudet olyckligt, ett raserianfall där han huggit tag i ett tillhygge och bara slagit till i huvudet... Jag tror det är den typen av dödsfall vi talar om. Mer sannolikt dråp än regelrätt mord.

All text som kommer efter meningen"Hur tror jag detta har gått till då?" utgörs av rena spekulationer baserat på vad jag vet om fallet. Det är alltså inte fakta.
Citera
2017-06-12, 01:58
Medlem
Citat:
Nej "Bosse" har ingen känd koppling till CdC , däremot kunde Bosses dotter peka ut CdC som någon hon träffade, dottern var hundvakt i en lägenhet i porten bredvid, där den sk Väktaren bodde med Catrines väninna periodvis. Det framgår väl i artikeln att Bosse aldrig granskades?

Gonerka har ingen känd personkoppling till da Costa. Ragnar kan vi inte alls lägga åt sidan, det är ett av de viktigaste vittnena i hela utredningen, eftersom förhöret från 1984 visar att C sannolikt levde efter pingst, vilket Jan Ericsson, som du kallar för "novell-skrivaren" också bekräftar genom de uppgifter han lämnade 2006.

Arkitekten är ett villospår utlagt av Lars Borgnäs, det finns tex inget som binder honom till fyndplatserna, han kan knappast vara huvudmisstänkt i en seriös diskussion om da Costa-fallet, möjligen för de som tror allt de ser på TV.

Ok men en CdC fysiskt levande (sista iakttagelsen) borde ju vara den viktigaste tampen att ta tag i... så är det då likt förbannat hos/med Arkitekten spåren slutar i mina ögon!
Ragnar går bort med sina luddiga telefon-samtal, gubben har ingen koll.
Novell-skrivaren kommer först efter ett tiotal år och drar sin vals, han är en pajas helt enkelt!
Så att om även du skulle (bara för en sekund) bortse ifrån dessa, inte likt de usla utredarna sätta värde på sånt svammel och istället utröna klart varför inte Arkitekten kunnat ha haft CdC legat död hos sig under dagen (alibi med middag, polisman, m.m.), för att sedan ordna upp röran därefter...?
Det hävdar jag ligger mer nära sanningen med allt vad vi vet om detta, det är väl solklart!
Senast redigerad av Lasse2017 2017-06-12 kl. 02:02.
Citera
2017-06-12, 01:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ragnar kan vi inte alls lägga åt sidan, det är ett av de viktigaste vittnena i hela utredningen, eftersom förhöret från 1984 visar att C sannolikt levde efter pingst, vilket Jan Ericsson, som du kallar för "novell-skrivaren" också bekräftar genom de uppgifter han lämnade 2006.

Känner du till minnesexperten Elizabeth Loftus?

"En av vår tids ledande minnesforskare, Elizabeth Loftus, brukar säga att minnet är som Wikipedia. Det ändras och förnyas hela tiden. Och det är öppet för alla att gå in och göra ändringar. Skillnaden är att inga gamla versioner av våra minnen sparas, vi har bara den aktuella att lita till.

Elizabeth Loftus har ägnat sig åt forskning på minnet sedan mitten av 70-talet, från början vid University of Washington, och de resultat och den forskning som bygger vidare på hennes upptäckter har radikalt förändrat hur vi ser på vår förmåga att minnas viktiga händelser i livet.

Vi vet idag att det till exempel är helt möjligt att minnas saker som aldrig har hänt.
"

Borde inte Loftus forskningsframsteg till viss dela kunna peka på att Jan Ericsson i teorin då kan ha intalat sig själv att han faktiskt träffade Catrine da Costa den 15/6 -84?

http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...rradiska-minne

Och det där "vittnet" Ragnar har vi avhandlat många gånger tidigare men en sak borde vi ändå kunna enas om och det är att denne åldrige man drack väldigt mycket alkohol 1984 och det kan i sin tur vålla problem med närminnet.

https://www.paihdelinkki.fi/sv/datab...ohol-och-minne

Citat:

Man kan fråga sig om det är du själv som försöker lägga ut villospår? Du vet mycket väl att polismannen som skötte förhören med arkitekten hade honom överst på listan över möjliga gärningsmän och vem är du att ifrågasätta denna högst kompetenta polismans omdöme?

Arkitekten spelade bevisligen en viktig roll i da Costas sista tid i livet till skillnad från i princip var enda en av de andra misstänkta männen och det gör att arkitekten intar en närmast unik plats i utredningen. Och jag kan meddela dig att det finns en något långväga koppling mellan arkitekten och de två kända fyndplatserna men allt detta känner du redan till men väljer att förtiga.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-06-12 kl. 02:00.
Citera
2017-06-12, 02:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och jag kan meddela dig att det finns en något långväga koppling mellan arkitekten och de två kända fyndplatserna men allt detta känner du redan till men väljer att förtiga.
Det är ju bara du som anser att en sådan "något långväga koppling" finns. Då är det väl bättre att du själv redogör för hur du menar att kopplingen ser ut, i stället för att bara insinuera:
http://www.journalisten.se/debatt/ni...t-journalistik
Senast redigerad av Draifos 2017-06-12 kl. 02:58.
Citera
2017-06-12, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ju bara du som anser att en sådan "något långväga koppling" finns. Då är det väl bättre att du själv redogör för hur du menar att kopplingen ser ut, i stället för att bara insinuera:
http://www.journalisten.se/debatt/ni...t-journalistik

Men varför skulle det vara tvunget med en uppenbar koppling till en dump-plats???
Att dump-platserna måste vara i dumparens tidigare "bevandrade livsruta" är ju lite för enkelt, det är väl snarare så att man som dumpare försöker välja en plats utan koppling gissar jag...
Här är ju närområdet en faktor. Östermalm-Valhallavägen-Fyndplats 2-Fyndplats 1, en naturlig väg med bil och med lite stresspåslag blir dump-platserna därefter... kanske stressen vid Eugeniav. gjorde att det blev två platser och inte en...
Tycker det vore bra om alla tog av sig skygglapparna och gick på sista (FYSISKT LEVANDE CdC) spåret (nyktert då, utan Ragge m.fl), då kanske det skulle kunna gå att få ett någorlunda vettigt utgångsläge för fortsatt diskussion och spånande... men där krävs ju att Arkitekten granskas i sömmarna.

Den polisman som förhörde Arkitekten, vad framkom där? och varför i helvete finns inget förhör med honom att läsa någonstans?
Senast redigerad av Lasse2017 2017-06-12 kl. 03:28.
Citera
2017-06-12, 03:45
Medlem
Citat:
Men varför skulle det vara tvunget med en uppenbar koppling till en dump-plats???
Att dump-platserna måste vara i dumparens tidigare "bevandrade livsruta" är ju lite för enkelt, det är väl snarare så att man som dumpare försöker välja en plats utan koppling gissar jag...
Här är ju närområdet en faktor. Östermalm-Valhallavägen-Fyndplats 2-Fyndplats 1, en naturlig väg med bil och med lite stresspåslag blir dump-platserna därefter... kanske stressen vid Eugeniav. gjorde att det blev två platser och inte en...
Tycker det vore bra om alla tog av sig skygglapparna och gick på sista (FYSISKT LEVANDE CdC) spåret (nyktert då, utan Ragge m.fl), då kanske det skulle kunna gå att få ett någorlunda vettigt utgångsläge för fortsatt diskussion och spånande... men där krävs ju att Arkitekten granskas i sömmarna.

Den polisman som förhörde Arkitekten, vad framkom där? och varför i helvete finns inget förhör med honom att läsa någonstans?
Polismannen Pim Martinsson som förhörde anckers menade att man måste vara begåvningshandikappad om man trodde att läkarna var inblandade. Martinsson är en klok polis som vittnade för läkarna i skadestånds målet.
Citera
2017-06-12, 06:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Lars Borgnäs och Lawnmoverman2011 tycker sig se en viss koppling (om än något långväga) mellan arkitekten och dumpningsplatserna, och det här utgör deras huvudsakliga argument för att arkitekten skulle vara inblandad i da Costas försvinnande. Om du inte själv gör den kopplingen blir det svårt att förstå ditt intresse för arkitekten.
Senast redigerad av Draifos 2017-06-12 kl. 07:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in