2016-12-04, 01:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borde inte teorin om tagna trofeer och fotografering helt peka bort från din nyligen återuppväckta teori om knarksmuggling som orsak till Catrines död och styckning?
Nej, naturligtvis inte. Det där är ju bara din och Borgnäs egen teori om att Teet Härm skulle ha styckat da Costa, och att han skulle ha sparat hennes huvud eller bröst som trofé. Detta är ju rent dravel. Ni resonerar utifrån en "Jack the ripper" som ni själva har skapat.

Citat:
Återkom gärna med en reflektion och förklara på vilka grunder du har uteslutit bildinlämningen av en styckad kropp?
Enkelt. Det är ju känt nu vilket tilltro man kan fästa vid "fotohandlarparets" historia:
https://www.youtube.com/watch?v=PmYm3oMwmDA&list=PL412FB5DF66B8FDAE

Det är dags att lägga ner myten om "obducenten och allmänläkaren" nu. Det är bara du och Lars Borgnäs som fortfarande driver den där skiten. Tror du verkligen själv på det där?
Senast redigerad av Draifos 2016-12-04 kl. 01:28.
Citera
2016-12-04, 01:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ok, jag förstår din undran här men nu är bakgrunden till det hela att när fotohandlarparet till slut hamnade i den här soppan så har det till viss del med att göra med att det finns inga andra kända fall av likstyckning i Sverige sommaren 1984, eftersom man kunde fastställa tidpunkten då bildinlämningen ägde rum med hjälp av vittnet Rolf Rubens dagboksanteckningar och detta ligger i direkt linje med Catrine da Costa försvinnande i mitten juni så går det väl nästan att utesluta att det var frågan om något annat offer på bilderna som då fotohandlarparet tog emot?

Långt innan du engagerade dig i detta fall har vi avhandlat dokumentering i samband med grova brott.

Min fråga till dig Draifos först och främst går ut på följande: Utesluter du helt att en fotografering av styckningen kan ha ägt rum i syfte att dokumentera den av de skäl som GW pratar om i länken ovan?

En annan tanke i samband med dokumenteringen är att GW anger att ibland tar man med sig något från offren, till och med kroppsdelar, vad har du för åsikt om detta?

Det saknades ju som bekant alla möjliga kroppsdelar från Catrine och dessa har aldrig återfunnits? Borde inte teorin om tagna trofeer och fotografering helt peka bort från din nyligen återuppväckta teori om knarksmuggling som orsak till Catrines död och styckning?

Allt det här hänger ju definitivt ihop med fotohandlarparets berättelse om en mycket märklig bildinlämning och deras berättelse hänger väl dessutom ihop med hur Catrine styckades ur ett rent tekniskt perspektiv.

Återkom gärna med en reflektion och förklara på vilka grunder du har uteslutit bildinlämningen av en styckad kropp?

Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna vara knarkrelaterat, även om jag inte tror att CdC just kring tillfället i alla fall smugglat narkotika. Arkitektens uppgift om att hon var "stor i heroin" kan väl stämma, ivart fall sett till förfluten tid. Som smugglare passade väl hennes man isåfall bättre om han inte var tung narkoman. CdC s roll är väl då att lägga ut det på gatunivå, hon verkar ha ett bra kontaktnät och kan väl bli av med hyfsat mycket på kort tid utan att behöva hitta någon som vill köpa 10gram eller mer åt gången. Priset på gatunivå är väl också det högre, men jag är ändå fundersam över "stor inom heroin", om uppgiften syftar på hennes aktiviteter i förfluten eller om man slentrianmässigt tillskriver vad man känner till om mannens "meriter" till henne, eller gav hon bort det gratis om hon måste ragga ett par kunder om dagen på stritan (som eljest väl är utmärkt camo om man kränger knark?)?

Knarkhandlare/smugglare kan väl också möjlugtvis vara benägna att ta trofeer, även om jag isåfall skulle anta att sättet det är gjort på kanske skulle vara att mörka. Frågan är väl om Ragnar Lindgren vet att det var CdC som uppgav att hon väntade sin man, om denna info lämnas om samtalet skedde per telefon.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 01:40.
Citera
2016-12-04, 07:56
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag och "Lawn" är inte samma person. Jag har inte surrat om detta tidigare, jag uppmärksammade omständigheterna kring denna "Kristin" mer i detalj nu.

Jag ber verkligen om ursäkt om du uppfattade det så.
Det var som 'Draifos' skriver helt i förebyggande syfte. Detta ämne har tragglats i tråden ett otal gånger.
Citera
2016-12-04, 10:54
Medlem
Är det någon som har koll på ungefär i vilken utsträckning en rättsläkare deltar i utredningar som de tilldelas till (antar att de tilldelas uppdrag enligt något slags administrativ rutin, kanske baserat på respektive läkares ev specialicering men kanske inte nödvändigtvis och s a s inte väljer liken själv efter eget val)?
Härm sägs varit ovanligt aktiv i en del prostitutionsmord där han deltog i utredningarna (han besökte väl brotts-/fyndplatsen avseende dels Annika med huvudet-i-hyllan och dels platsen i tunneln som vi diskuterat något ovan)..... skulle samma mått av aktivitet hos rättsläkare idag riskera att framstå som överambitöst? Någon som har en uppfattning om inställning på rättsmedicinenheterna och ev. hos åklagare/polis?

Jag kan ju anta, exempelvis, att man från polis eller åklagare anser det vara något suspekt, och samtidigt kan jag i någon mån förstå incitamentet att liksom gå ut ur labbet ock kolla brottsplats.... speciellt om polis och åklagare ställer frågor där man förväntas göra diverse antaganden om GMs konstitution, inställning etc...
Citera
2016-12-04, 11:22
Medlem
Det jag funderar kring denna "Kristin" är det kanske förvisso är någon som "jobbar på stritan" men kanske inte just tillhandahåller sedvanliga trick & treats? Även om det förstås skulle kunna vara någon som är dr vid enstaka tillfällen bara, men hon skulle alltså fått "förtroende" av CdC som skulle vilja gömma sig, och denne "Kristin" har såpass "förtroende" för Möller & Åberg när de frågar efter CdC kring Malmskillnads?
Citera
2016-12-04, 11:35
Medlem
Härm var duktig och ambitiös. Som alla förstår gillades inte det av de svenska snutar som hade ålagts att lösa ev svåra brott. Härm höll sig ajour och var nogrann vilket inte heller kännetecknar svensk polis. Sen måste det provocerat att han hade en underskön fru och att det unga paret hade sexuellt umgänge. Kan tänka mig att snutarna med ful tråkig gnällkärring hade nära till skvaller och ryktesspridning. Vilken polis anno 1982 gillar en besserwisser som dessssutom är jäkligt skicklig, gillar USA och hänger med moderater? Det fanns poliser som inte hade problem med Härm och bland dessa återfinns landets bästa utredare.
Citera
2016-12-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Härm var duktig och ambitiös. Som alla förstår gillades inte det av de svenska snutar som hade ålagts att lösa ev svåra brott. Härm höll sig ajour och var nogrann vilket inte heller kännetecknar svensk polis. Sen måste det provocerat att han hade en underskön fru och att det unga paret hade sexuellt umgänge. Kan tänka mig att snutarna med ful tråkig gnällkärring hade nära till skvaller och ryktesspridning. Vilken polis anno 1982 gillar en besserwisser som dessssutom är jäkligt skicklig, gillar USA och hänger med moderater? Det fanns poliser som inte hade problem med Härm och bland dessa återfinns landets bästa utredare.
Frågan är ju, vad som hade blivit av ärendet, ifall dessa "landets bästa utredare" hade fått råda över utredningen? Istället för en av landets sämsta Åklagare - Anders Helin?
Idag sitter dessa fd utredare med huvudvärk...svår sådan dessutom.
Citera
2016-12-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer

Men skärp dig, nu tycker jag du kommer med en något amatörmässig förklaring av känslomässig karaktär (av födsel och ohejdad vana uttrycker jag mig i underdrifter). Jag påstår inte polisen är felfri men däremot att tankegången är att vissa företeelser i detta fall kanske inte direkt är observerbara. Jag tror du precis som feministdårarna överdriver betydelsen av vem och hur folk knullar med. Nej, jag tror faktiskt det ska mer till för att polis systematiskt skulle avsiktligt felutreda en misstänkt än att de skulle vilja sätta på Härms sambo, snutar är väl kanske inte ofta einsteins precis men knappast jag tror många skulle riskera jobbet för att typ dagdrömma om att doppa i Härms tant (fru eller sambo beroende på när man avser, - 82levde väl ännu frun som begick självmord) ... hör du inte hur befängt det låter?!?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 12:10.
Citera
2016-12-04, 12:12
Medlem
Citat:
Men skärp dig, nu tycker jag du kommer med en något amatörmässig förklaring av känslomässig karaktär (av födsel och ohejdad vana uttrycker jag mig i underdrifter). Jag påstår inte polisen är felfri men däremot att tankegången är att vissa företeelser i detta fall kanske inte direkt är observerbara. Jag tror du precis som feministdårarna överdriver betydelsen av vem och hur folk knullar med. Nej, jag tror faktiskt det ska mer till för att polis systematiskt skulle avsiktligt felutreda en misstänkt än att de skulle vilja sätta på Härms sambo, snutar är väl kanske inte ofta einsteins precis men knappast jag tror många skulle riskera jobbet för att typ dagdrömma om att doppa i Härms tant (fru eller sambo beroende på när man avser, - 82levde väl ännu frun som begick självmord) ... hör du inte hur befängt det låter?!?
Men dock: snutarna som utredde hade "fullt förtroende" för Jovan Rajs. Mycket därför gick allting
med detta ärende helt åt skogen.
Citera
2016-12-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Frågan är ju, vad som hade blivit av ärendet, ifall dessa "landets bästa utredare" hade fått råda över utredningen? Istället för en av landets sämsta Åklagare - Anders Helin?
Idag sitter dessa fd utredare med huvudvärk...svår sådan dessutom.

Ja, det är åklagaren som vanligtvis är förundersökningsledare och "styr" vad som ska granskas, när och hur. Det finns väl inte sådär jättestort utrymme för dem som tycker en annan vinkel är intressant, det kommer väl inte heller alltid fram om schismer finns mellan de som utreder och ledning. Det vanliga är väl kanske att man lämnar över och signar upp för något annat om det går mot en inriktning man absolut inte tycker sig kunna medverka i.

Lol... legion migraine med ömma käkmuskler av att bita ihop och vara artig..... tell me about it..
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 12:19.
Citera
2016-12-04, 12:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det är åklagaren som vanligtvis är förundersökningsledare och "styr" vad som ska granskas, när och hur. Det finns väl inte sådär jättestort utrymme för dem som tycker en annan vinkel är intressant, det kommer väl inte heller alltid fram om schismer finns mellan de som utreder och ledning. Det vanliga är väl kanske att man lämnar över och signar upp för något annat om det går mot en inriktning man absolut inte tycker sig kunna medverka i.

Lol... legion migraine med ömma käkmuskler av att bita ihop och vara artig..... tell me about it..

Jovan Rajs ställde naturligtvis till det ordentligt i början, men oavsett hur misstankarna mot Härm och Allgén startade så berodde väl den fortsatta utvecklingen sedan på de här vanliga mekanismerna som tunnelseende, "confirmation bias" och ren feghet. Man lägger all energi på att bekräfta den bild man har, och så lyckas man tillsammans bygga upp en komplicerad historia, ungefär som i "Kejsarens nya kläder":
Citat:
Bokens sensmoral används ofta för att symbolisera hur människor anpassar sig till gruppen, även när det är uppenbart för dem själva att gruppen har fel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Det blir svårare och svårare att backa, och till slut har man målat in sig i ett hörn. Vi har sett samma sak hända flera gånger, senast i t.ex. Quick- och Kalamarksfallet.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-04 kl. 12:29.
Citera
2016-12-04, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jovan Rajs ställde naturligtvis till det ordentligt i början, men oavsett hur misstankarna mot Härm och Allgén startade så berodde väl den fortsatta utvecklingen sedan på de här vanliga mekanismerna som tunnelseende, "confirmation bias" och ren feghet. Man lägger all energi på att bekräfta den bild man har, och så lyckas man tillsammans bygga upp en komplicerad historia, ungefär som i "Kejsarens nya kläder":

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Det blir svårare och svårare att backa, och till slut har man målat in sig i ett hörn. Vi har sett samma sak hända flera gånger, senast i t.ex. Quick- och Kalamarksfallet.

"confirmation bias" kan ju bero på att man inte känner igen det man ev. ser, för att företeelsen är obekant i något avseende.
Man skulle väl lika gärna kunna argumentera att: öh, men korgossar är väl van att få det uppkört?!?

Förekom det på rättsläkarstationen att rättsläkarna gick ut på brottsplatser? Om så var fanns det någon rutin för hur man då gjorde, praxis för dokumentation... etc? Avvek Härm i något avseende från det i såfall?

Orsaken till att jag frågar är att det på exempelvis da Costa bloggen framställs som så extrem duktighet att man kan få intryck att åtgärden var apart på något vis (om superlativen delvis har en ursäktande innebörd) . Jag kan ha viss förståelse att de (rättsläkare som yrkesgrupp överlag) skulle vilja se brottsplatsen, och samtidigt begripa att exempelvis polis blir misstänksam om föremål dyker upp efter brottsplatsundersökningen är avslutad (sådana märkligheter kanske beror på hur och när fallen tilldelas viss rättsläkare, folk kanske ligger veckor i kylrum innan de hamnar hos någon och då är väl såklart brottsplatsundersökning i regel redan avklarat)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-04 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in