2016-11-12, 17:55
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det sista kan du fråga polisen om.
Ifall dom inte redan har "lagt ner firman" alt. inte vill svara och sätter sekretessstämpel över sin inkompetens!

Varför ska jag fråga utredarna i fallet om något som du själv har skrivit, kan du berätta hur logiskt det är att göra så? Jag ställer frågan till dig helt enkelt eftersom det var du som skrev inlägget.

Vad menar du med <lagt ned firman>? Fallet är preskriberat, hur skulle <firman> kunna vara ännu mer nedlagd än den redan är?

Vad är under sekretess i fallet som inte borde ha varit det? Vänligen svara med källhänvisning och den praxis som finns, och inte dina egna ihopsnickrade föreställningar som du brukar vara ute på hal is med.
Citera
2016-11-12, 19:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Polisens mindre lyckade utredningen betyder heller inte att någon blivit utsatt för ett så kallat justitiemord, det är också en felaktig slutsats du drar.
En polisutredning som pekar ut fel gärningsmän leder naturligtvis inte med automatik till att någon utsätts för ett justitiemord, det skall ju till en domstol också. Samtidigt måste man ju inse att det i det här fallet var just utredningen som låg till grund för justitiemordet. Carl-Anton Spak formulerade ju knappast domskälen fritt ur sitt eget huvud, inspirationen fick han väl just från den "mindre lyckade" utredningen.
Senast redigerad av Draifos 2016-11-12 kl. 20:11.
Citera
2016-11-12, 19:57
Medlem
En god indikation om något på ett vansinnigt dåligt polisarbete (som lade grunden för två justitiemord) är att polisen nu 32 år senare försöker att mörka existensen hos vissa kumpaner till Saba. Man bommade kumpanerna 1984 - och man är dumma nog att prova att gömma namn nu.
Korruption var bara förnamnet, hos "firman" i fritt fall.
Citat:
Varför ska jag fråga utredarna i fallet om något som du själv har skrivit, kan du berätta hur logiskt det är att göra så? Jag ställer frågan till dig helt enkelt eftersom det var du som skrev inlägget.

Vad menar du med <lagt ned firman>? Fallet är preskriberat, hur skulle <firman> kunna vara ännu mer nedlagd än den redan är?

Vad är under sekretess i fallet som inte borde ha varit det? Vänligen svara med källhänvisning och den praxis som finns, och inte dina egna ihopsnickrade föreställningar som du brukar vara ute på hal is med.
Citera
2016-11-12, 20:00
Medlem
habets avatar
Citat:
Först får man nog börja med att skilja på själva mordet, om det är ett sådant, och styckningen. Att det skulle vara flera mördare inblandade håller jag för osannolikt, det skulle tala för att gärningen var planerad och jag har inte sett några sådana antydningar hittills.

Styckningen är en annan sak och det kan vara ett stort projekt. Flytta kroppen från ett rum till ett annat, skaffa fram verktyg till styckningen som sedan ska påbörjas, städa och göra sig av med kroppsdelarna och verktygen. Eventuellt också kläder och annat som ingått i processen. Att en eller flera personer hjälp till att sopa undan spåren tror jag betydligt mer på.

Men för att besvara din fråga, som egentligen var till en annan flitig användare, så tror jag personligen inte att statistiken vad gäller inblandade personer i ett mord med styckning förändrats något genom åren. Vad skulle kunna ligga bakom en sådan förändring?

Frågan var som sagt ställd till en annan användare och var också direkt kopplad till den användarens postningshistorik så den kan bara svaras på av den personen.
Citera
2016-11-12, 21:16
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Frågan var som sagt ställd till en annan användare och var också direkt kopplad till den användarens postningshistorik så den kan bara svaras på av den personen.

Jo, egentligen. Jag försökte bara nyansera frågeställningen genom att skilja på mordet, om det var ett sådant, och själva styckningen. Ett mord behöver inte ta många sekunder att genomföra, och de flesta mord sker i affekt. En styckning däremot innehåller många moment och där kan en hjälpande hand vara att föredra.

Håller du med mig om att man bör se nyanserat på termen <styckmord>? I väntan på svar från skribenten som frågan riktade sig till.
Citera
2016-11-12, 21:22
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
En god indikation om något på ett vansinnigt dåligt polisarbete (som lade grunden för två justitiemord) är att polisen nu 32 år senare försöker att mörka existensen hos vissa kumpaner till Saba. Man bommade kumpanerna 1984 - och man är dumma nog att prova att gömma namn nu.
Korruption var bara förnamnet, hos "firman" i fritt fall.

Av flera frågor lyckades du faktiskt inte besvara en enda. Är det för att du är svarslös eller helt enkelt nöjer dig med att raljera på ditt egna speciella sätt?

Det jag funderar på är alltså: varför ska jag fråga utredarna i fallet om något som du själv har skrivit? Vad menar du med <lagt ned firman>? Fallet är preskriberat. Vad är det polisen försöker mörka, så här 32 år senare? Vänligen besvara sista frågan med källhänvisning och den praxis som finns.
Citera
2016-11-12, 21:23
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En polisutredning som pekar ut fel gärningsmän leder naturligtvis inte med automatik till att någon utsätts för ett justitiemord, det skall ju till en domstol också. Samtidigt måste man ju inse att det i det här fallet var just utredningen som låg till grund för justitiemordet. Carl-Anton Spak formulerade ju knappast domskälen fritt ur sitt eget huvud, inspirationen fick han väl just från den "mindre lyckade" utredningen.

Eventuellt är det media som har det största ansvaret, för att ett justitiemord tillåts ske. Beror också på det politiska klimatet i samhället.
Citera
2016-11-12, 21:41
Medlem
habets avatar
Citat:
Jo, egentligen. Jag försökte bara nyansera frågeställningen genom att skilja på mordet, om det var ett sådant, och själva styckningen. Ett mord behöver inte ta många sekunder att genomföra, och de flesta mord sker i affekt. En styckning däremot innehåller många moment och där kan en hjälpande hand vara att föredra.

Håller du med mig om att man bör se nyanserat på termen <styckmord>? I väntan på svar från skribenten som frågan riktade sig till.

Den frågan får DU ställa till den aktuelle användaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawn
Det måste inte ha varit en ensam gärningsman och det är inte jätteviktigt men jag har tidigare försökt förklara för dig att statistiken talar mot att det var flera inblandade personer eftersom fallet Catrine da Costa trots allt handlar om ett styckmord
(min fetning)
Citera
2016-11-12, 22:47
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Den frågan får DU ställa till den aktuelle användaren.

Jag ställer frågan till dig till att börja med, det kan ge en inblick i vad för svar du förväntar dig av användaren.

Håller du med mig om att man bör se nyanserat på termen <styckmord>? Handlar ju både om ett mord och en styckningsprocess.
Citera
2016-11-12, 23:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Eventuellt är det media som har det största ansvaret, för att ett justitiemord tillåts ske. Beror också på det politiska klimatet i samhället.
Det är staten som har "dömt" dem, och staten kan knappast skylla på att man delvis byggde målet på den bild av läkarna som hade målats upp i kvällspressen. Sedan är det väl en sak att det gick snett, fel kan det ju bli alla system. Problemet är att staten ännu idag inte har tagit ansvar för sitt misstag och gett Härm och Allgén upprättelse.
Citera
2016-11-12, 23:10
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är staten som har "dömt" dem, och staten kan knappast skylla på att man delvis byggde målet på den bild av läkarna som hade målats upp i kvällspressen. Sedan är det väl en sak att det gick snett, fel kan det ju bli alla system. Problemet är att staten ännu idag inte har tagit ansvar för sitt misstag och gett Härm och Allgén upprättelse.

Fast det är självklart att domstolar och andra myndigheter påverkas av den mediala bilden som förmedlas.
Citera
2016-11-12, 23:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag ställer frågan till dig till att börja med, det kan ge en inblick i vad för svar du förväntar dig av användaren.

Håller du med mig om att man bör se nyanserat på termen <styckmord>? Handlar ju både om ett mord och en styckningsprocess.

Man vet väl inte att det är fråga om ett mord om man ska vara petig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in