Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 01:50
  #26281
Medlem
Draifoss avatar
För barnpsykiatern Frank Lindblad blev barnets frånvaro av de förväntade reaktionerna vid vallningen på rättsläkarstationen till ett stöd för uppfattningen att hon i själva verket hade upplevt något traumatiskt där. För Lawn blir den klumpigt utförda styckningen ett stöd för att det i själva verket var ett proffs som ville dölja sin identitet (Teet Härm). Det här liknar ju onekligen de förvrängningar av verkligheten som religiösa människor ibland uppvisar.

Jan Olsson, som själv var med i utredningen, menar att det är samma mekanismer som har styrt utredarna i styckmordsmålet som i fallet med Thomas Quick.
Citat:
- Man blir troende här också. Tänk att det har lett till att två oskyldiga mäns liv har slagits i spillror, vilken tragedi.
http://www.dn.se/arkiv/sondag/jan-ol...utredning-kan/
__________________
Senast redigerad av Draifos 2016-12-03 kl. 01:57.
Citera
2016-12-03, 02:06
  #26282
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Eller kan du visa på något som helst objektivt stöd för den här teorin?

En av Catrines väninnor berättade en väldigt märklig historia för polisen, om den sedan har någon verklighetsanknytning kan självklart diskuteras som så mycket annat runt det här fallet men den innehåller en återkoppling till teorin om en snitsare som ville dölja sina egentliga yrkeskunskaper.

http://s1033.photobucket.com/user/da...08312.jpg.html

Det går också att notera att det var exakt samma väninna som i polisförhör berättade om att CdC tänkte blåsa några killar med hjälp av fultjack och att väninnan "varnade" CdC för att genomföra en blåsning då hon visste att en av killarna hade ett rätt vilt temperament och det var dessutom samma gamla väninna som vittnade om att CdC brukade träffa en gubbe (arkitekten?) med jämna mellanrum, CdC visade också upp strypmärken (i början av juni) för väninnan.

Var tror du egentligen om väninnans trovärdighet i stort? Talade hon sanning i det stora hela i polisförhören eller går det att avfärda precis allt hon sa?

Jag vet inte heller direkt vad du menar med objektivt stöd för teorin om en snitsare, vissa moment i styckningen indikerade trots allt ett anatomiskt kunnande medan andra pekade på raka motsatsen. Borde inte en sammantagen bedömning trots allt peka på att vissa moment ändå kan ha utförts med flit på ett sätt som kunde förvilla?
Citera
2016-12-03, 02:18
  #26283
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En av Catrines väninnor berättade en väldigt märklig historia för polisen, om den sedan har någon verklighetsanknytning kan självklart diskuteras
Jag förstod inte vad den där historien ville säga. Studenternas trovärdighet verkar för övrigt vara i nivå med menederskans, och den där uppsatsen är nog inget de ser tillbaka på med någon stolthet. Som jag har förstått det handleddes de här studenterna av Christian Diesen, en av förgrundsfigurerna i drevet mot Härm och Allgén på 80-talet. Har du bara insinuationer att komma med, och existerar ens det förhör som det talas om i uppsatsen?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2016-12-03 kl. 02:23.
Citera
2016-12-03, 02:57
  #26284
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har du bara insinuationer att komma med, och existerar ens det förhör som det talas om i uppsatsen?

De stackars studenterna som fått lida ovett i tråden har bara hämtat allt sitt material från förundersökningen, det finns också källhänvisning på många sidor, jag gissar att hela förhören är fortfarande sekretessade eftersom det gäller rätt känsliga saker.

Väninnan som berättade allt detta för polisen gav också ett signalement på gärningsmannen som inte alls stämde in på någon av de på 80-talet huvudmisstänkta läkarna, detta väcker faktiskt frågor om inte den verklige gärningsmannen kan ha varit en helt annan person som var anställd på rättsmedicin än den då misstänkte "obducenten"?

Ja du läste rätt, jag utesluter inte alls att gärningsmannen kan ha varit en person som arbetade på samma arbetsplats som TH men att han då i sin tur är totalt oskyldig och har fått ta på sig skulden för någonting som han inte alls gjort sig skyldig till. Hänger du med här? CdC:s väninnas uppgifter i polisförhören är intressanta, om vi förkastar uppgifterna om hur mordet gick till så då borde vi väl samtidigt förkasta allt som väninnan uppgav i polisförhören? Man kan nog inte anses tillförlitlig som uppgiftslämnare bara delvis? Antingen snackar man sanning eller så kan nog allt avfärdas som lögn och dikt?

Att arbeta med flera olika arbetshypoteser innebär faktiskt att man kan ha flera olika teorier samtidigt som inte alls behöver sammanverka på något sätt, om man har ett ärligt uppsåt med sin närvaro i debatten så borde inte det gå att utesluta något alternativ överhuvudtaget och det här kommer jag att försöka vidareutveckla inom en snar framtid.
Citera
2016-12-03, 03:15
  #26285
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
jag gissar att hela förhören är fortfarande sekretessade eftersom det gäller rätt känsliga saker.
Du vet alltså inte ens om "förhören" existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
jag utesluter inte alls att gärningsmannen kan ha varit en person som arbetade på samma arbetsplats som TH men att han då i sin tur är totalt oskyldig och har fått ta på sig skulden för någonting som han inte alls gjort sig skyldig till.
Det du skriver nu blir helt obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att arbeta med flera olika arbetshypoteser innebär faktiskt att man kan ha flera olika teorier samtidigt som inte alls behöver sammanverka på något sätt
Det alla dina "teorier" har gemensamt är att du i slutändan antyder en koppling till Teet Härm, oavsett om du sedan går via "barnets berättelse", arkitekten, eller som nu "en person som arbetade på samma arbetsplats". Är du helt besatt av tanken att Härm på något sätt måste ha en koppling till brottet?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2016-12-03 kl. 03:18.
Citera
2016-12-03, 08:09
  #26286
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Inte om vi utgår ifrån en teori om att gärningsmannen ville dölja sina egentliga kunskaper trots att han var väl insatt i anatomi som t.ex. en kirurg eller liknande.

Var inte det du eller någon annan skribent som var inne på liknande tankar häromdagen då ni förde fram en teori eller lösa diskussioner att gärningsmannen eller männen ville att det skulle se ut som en styckmord med sexualsadistiska förtecken trots att det enda man ville var att plocka ut förpackningar med heroin?

Teorin om att gärningsmannen var en riktig "snajdare" som ville dölja sina kunskaper är gammal men den kan trots detta inte avfärdas, jag kan köpa att vissa moment i styckningen var amatörmässigt utförda men det finns också andra moment som var av professionell karaktär och det är här teorin om en snitsare som ville dölja sin rätta identitet kommer in i bilden.

Den teorin bygger väl på Wykmans yttrande. Som jag finner lite märklig, det är lite att han bestämmer sig för vad som ska visas. De olika sätten styckningen är utförd på anses vara en mörkning för att det nog är en person som är utförare....? Varför skulle inte kunna vara fler, sexualsadister brukar kanske inte ägna sig åt "grupparbeten" men vad säger att inte just de tecknen är del av mörkande om man nu är såpass konspiratorisk att man antar att GM/styckare medvetet gjort något "fel" i syfte att vilseleda?
Citera
2016-12-03, 08:20
  #26287
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
De stackars studenterna som fått lida ovett i tråden har bara hämtat allt sitt material från förundersökningen, det finns också källhänvisning på många sidor, jag gissar att hela förhören är fortfarande sekretessade eftersom det gäller rätt känsliga saker.

Väninnan som berättade allt detta för polisen gav också ett signalement på gärningsmannen som inte alls stämde in på någon av de på 80-talet huvudmisstänkta läkarna, detta väcker faktiskt frågor om inte den verklige gärningsmannen kan ha varit en helt annan person som var anställd på rättsmedicin än den då misstänkte "obducenten"?

Ja du läste rätt, jag utesluter inte alls att gärningsmannen kan ha varit en person som arbetade på samma arbetsplats som TH men att han då i sin tur är totalt oskyldig och har fått ta på sig skulden för någonting som han inte alls gjort sig skyldig till. Hänger du med här? CdC:s väninnas uppgifter i polisförhören är intressanta, om vi förkastar uppgifterna om hur mordet gick till så då borde vi väl samtidigt förkasta allt som väninnan uppgav i polisförhören? Man kan nog inte anses tillförlitlig som uppgiftslämnare bara delvis? Antingen snackar man sanning eller så kan nog allt avfärdas som lögn och dikt?

Att arbeta med flera olika arbetshypoteser innebär faktiskt att man kan ha flera olika teorier samtidigt som inte alls behöver sammanverka på något sätt, om man har ett ärligt uppsåt med sin närvaro i debatten så borde inte det gå att utesluta något alternativ överhuvudtaget och det här kommer jag att försöka vidareutveckla inom en snar framtid.

Det där måste vara det tramsigaste inlägget jag sett på länge....

Du utesluter inte att det kan vara någon annan GM än T. Härm men att hen isåfall måste vara helt oskyldig...!?!?!? Say what!?!

Och rent principiellt, självfallet är det möjligt att delvis ljuga eller utelämna eller ha fel/missminna sig om delar i en utsaga utan att nödvändigtvis allt är lögn.
Citera
2016-12-03, 09:14
  #26288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstod inte vad den där historien ville säga. Studenternas trovärdighet verkar för övrigt vara i nivå med menederskans, och den där uppsatsen är nog inget de ser tillbaka på med någon stolthet. Som jag har förstått det handleddes de här studenterna av Christian Diesen, en av förgrundsfigurerna i drevet mot Härm och Allgén på 80-talet. Har du bara insinuationer att komma med, och existerar ens det förhör som det talas om i uppsatsen?

Diesen borde utredas av Statens ansvarsnämnd.
Citera
2016-12-03, 12:03
  #26289
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Diesen borde utredas av Statens ansvarsnämnd.

Jag får ibland intryck att vittnen kan blivit om inte preppade så manipulerade. Jag tror inte det är Diesen som gjort det även om han gett dem en megafon, men ska ett vittne få uppvisa bristande trovärdighet? Ska någo fpå systematisera och sortera vittnesmål på ett ett sätt som kan tolkas som partiskt, eller en viss markör för bias? Ja varför inte?
Citera
2016-12-03, 12:37
  #26290
Medlem
bradgardsindianens avatar
Det är ju inte bara Wykman, Ormstad som antagit att det är någon med särskild kunskap i anatomi (mänsklig få man förmoda), men behöverinte bet da att såär fallet.

Lawn, är fundersam över din kommentar om GM som ärhelt oskyldig? Är du då inne på en händelse som skulle involverat nödvärn eller olyckshändelse?

Jag har funderat på olycksteorin. Om uppgiften att hon var blodfattig indikerar att hon har blött, och inte tecken på leukemiliknande förhållande, så antar jag det är mindre sannolikt med olyckshändelse. Visst, hon skulle kunna ha ramlat och slagit sig varpå hon blött kraftigt.
Men med tanke på hennes dåliga skick så borde det väl vara risk att hjärtat ger upp rätt snart efter medvetslöshet, eller alternativt andningsstillestånd, om man tänker sig överdos?
Antingen måste alltså CdC avlidit på ett sätt som medför stor blodförlust eller så har styckningen påbörjats direkt hon råkat utför vad som nu hände.
Det senare skulle väl vara lite märkligt om hon råkade ut för en olycka? Att hennes ev. sällskap skulle konstatera "åh fan här ramlade hon och slog i skallen illa,/tog hon sin sista macka" och börjat dela upp henne direkt?
Hon bör rimligtvis ha blött av annan orsak än styckningen.


(ibland skulle jag önska en typ av forum där man kunde dela upp trådar i olika teman, hurstyckningen är gjord, vittnen etc så det inte blir så hoppigt för man får gå till baka och kolla om något specifikt som sagts).
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-03 kl. 12:44.
Citera
2016-12-03, 12:47
  #26291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Diesen borde utredas av Statens ansvarsnämnd.
Diesen är inte kvar på Stockholms universitet längre. Så kan det gå när man ljugit 300 gånger för mycket.
Citera
2016-12-03, 12:53
  #26292
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Diesen är inte kvar på Stockholms universitet längre. Så kan det gå när man ljugit 300 gånger för mycket.

Han borde väl vara pensionär, eller har han fått gå av någon oegentlighet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback