Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jag kan hålla med om att styckningen utgjorde en central del av bevisningen för åtalspunkten mord, MEN inte att detta indicium vare sig visar att ens mord begåtts eller vem som utfört styckningen. Rajs verkar ju även vela något på om styckningen var fackmannamässigt utfört eller inte.
Även om Helin drog en rövare där som väl kanske gränsar till tjänstefel innebär det inte att det var lämpligt att TR i skälen argumenterar för att styckningen nog skett vid rättsläkarstation och av dessa.
Togs det upp i huvudförhandlingen i TR att CdC hade en bekant med kriminellt våldsamt förflutet som händelsevis hade verksamhetsokal rätt nära där säckarna återfanns?
Tingsrätten har ju ett övervägande lekmannainslag så deras dom är väl, om man ska vara lite sarkastisk (och varför inte, det får väl alla i en maktposition tåla?), demokratisk. Och förmodlugen bestod lekmannainslaget av hyfsat rött medelklass folk med inte alltför hög utbildning eller annan erfarenhet än att nött sittfläsket på partisammanträden tillräckligt lång tid för att förtjäna en plats där de får vara med och bestämma lite. Precis typen av folk som inte kan kalla en spade en spade, en medeklassmänniska i majoritet som ambitiöst och nitiskt driver utvecklingen till bananrepublikstadiet i sin iver att paketera händelser och personer i utstyrslar som överensstämmer med deras uppfattning om vad som är gällande norm (oavsett om uppfattnungen är riktig eller ens rimlig).
Det är ungefär samma fenomen när man ser rubriker som "småbarnspappa mördad" och det visar sig att "småbarnspappan" levt på ett sätt med tung och våldsam kriminialitet (all tung kriminalitet är inte direkt våldsam, jag avser straffvärdets mätning i antal år) på ett sätt som knappast tar hänsyn till hens barns intresse av att ha fader tillgänglig. Det där förment empatiska förhållningssättet i argumentation uppfattas lätt som rätt påklistrat och falskt av en hel del. Inte nu att man för densskull ska sparka på den som ligger, det finns mycket som yttras om folk på den såkallade skuggsidan som i sak är rätt smaklöst och småaktigt.... MEN ett gäng kriminella och prostituerade som ev ljuger (kanske med goda skäl) är för densskull inte oantastliga. Även om det av olika skäl av polis och åklagare ses som ogjort att utreda det.
Det är lite som proffsofferargumentet när statsråd begått bedrägerier eller annat. Även om personens position omöjliggör åtal så är ju handlingen i sig kriminell, och det är alltså inte "kampanj" att låta bli att vara tyst.
Vad indicierna visar eller inte visar har jag inte sagt något om. Vad skulle åklagaren ha gjort för någon som eventuellt kan ha varit tjänstefel? Stödjer du dig på något i rättegångsbalken, eller någon praxis, när du behandlar olämpligheten i domskälen?
Tror knappast att den alternativa gärningsmannen du syftar på togs upp under huvudförhandlingen, men jag vet inte. Kan väl egentligen bara folk som var där, och eventuellt har ett gott minne, svara på.