2016-10-04, 15:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Kan inte du svara på en rak och enkel fråga så att vi får klarhet en gång för alla, är Vinofs ställes placering i förhållande till fyndplatserna till hans nackdel
Den frågan borde du ställa till någon som har sysslat med geografisk analys, jag kan inget om sådant. Som lekman skulle jag dock kunna tycka att närheten till Vinofs lokal är intressant, särskilt om det nu finns sådant som tyder på att det skulle ha rört sig kriminella och våldsbenägna personer i den kretsen. Samtidigt kan det ju vara någon som bara har velat få det att se ut som om Vinof var inblandad. Det kan också ha varit en helt annan gärningsman som inte har någon koppling alls till platsen. Jag vet inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
...och gäller detta då även SRL?
Jag vet inte vad SRL är, men jag antar att du syftar på "obducenten och allmänläkaren". Det där spåret är kallt sedan lång tid tillbaka. Misstankarna mot läkarna på 80-talet byggde på en fantasifull historia om farbror tomt som bibbade ett tant i Båtland, och ett fotohandlarpar som fick hjälp att peka ut "rätt" person hos polisen. I kombination med de märkliga vittnesmålen och den hysteri som uppstod blev också säckarnas placering till nackdel för de här läkarna, men det där är ju passerat nu.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-04 kl. 15:50.
Citera
2016-10-04, 15:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den frågan borde du ställa till någon som har sysslat med geografisk analys, jag kan inget om sådant. Som lekman skulle jag dock kunna tycka att närheten till Vinofs lokal är intressant, särskilt om det nu finns sådant som tyder på att det skulle ha rört sig kriminella och våldsbenägna personer i den kretsen. Samtidigt kan det ju vara någon som bara har velat få det att se ut som om Vinof var inblandad. Det kan också ha varit en helt annan gärningsman som inte har någon koppling alls till platsen. Jag vet inte.

Exakt, du vet inte men eftersom du inte vet så är det djupt olyckligt att du aldrig någonsin har något att anmärka på de teorier som lanseras av Eremona här i tråden där Vinof och hans hejdukar är återkommande hela tiden, den totala avsaknaden av kritik från din sida är märkbar och då kan man faktiskt fråga sig hur pass ärlig du egentligen är? Jag har tidigare påpekat för dig och tråden att det relativt lilla industriområdet där Vinof huserade med sin firma befolkades också av minst 300 andra personer på den andra företagen, för en lekman som dig så är det här kanske ointressant men du borde väl åtminstone ta med detta i beräkningen? Vinof var knappast den enda torsken i detta industriområde, eller hur? Samtidigt så var offrets arbetsplats Sveriges mötespunkt nr 1 för de prostituerade och deras kunder vid tidpunkten för brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte vad SRL är, men jag antar att du syftar på "obducenten och allmänläkaren". Det där spåret är kallt sedan lång tid tillbaka. Misstankarna mot läkarna på 80-talet byggde på en fantasifull historia om farbror tomt som bibbade ett tant i Båtland, och ett fotohandlarpar som fick hjälp att peka ut "rätt" person hos polisen. Om säckarnas placering är till nackdel för de här läkarna så är de nog till nackdel för alla som bodde eller arbetade i Solna vid den här tiden.

SRL = obducentens dåvarande arbetsplats. Anledningen till att han åter poppar upp är ju att arbetsplatsen var belägen i närheten av de båda fyndplatserna och då Vinof ses som högst suspekt pga firmans placering så är det nästan oundvikligt att samtidigt bortse från SRL:s geografiska position. Både Vinof och obducenten besökte ibland Malmskillnadsgatan som var offrets arbetsplats men det gjorde långt ifrån alla personer som bodde eller arbetade i Solna vid den här tiden. Man brukar beräkna att cirka 10% av alla män har någon gång köpt sexuella tjänster och den siffran kan ha varit ännu högre på 80-talet när det var lagligt att köpa dessa tjänster, sammantaget så ger det här ett statistiskt underlag för att plocka ut manspersoner som figurerar i förundersökningen och som hade koppling till dumpningszonen samtidigt som dessa manspersoner hade eller kan ha haft någon form av koppling till brottsoffret C och det är här den kvinnliga polisens observation några månader innan offrets död kommer in i bilden. Självklart så betyder inte det att alla som kände eller hade kontakt med brottsoffret C i någon form är misstänkta men så har vi då teorin om en personkoppling till den zon där säckarna dumpades och då Vinof ses som suspekt pga firmans position till de båda fyndplatserna så borde väl samma sak gälla även SLR och den då på 80-talet misstänkte mannen?

När det gäller den statistiska delen vad gäller personer i Solna som kan tänkas ha köpt sexuella tjänster 1984 så sorteras alla personer av kvinnokön inom dumpningszonen ut för det är ohyggligt ovanligt att kvinnor dödar andra kvinnor som arbetar som prostituerade och så sorteras även cirka 90% av männen ut då dessa inte köpte såna här tjänster, en viss del kan också ha varit för unga eller för gamla för att vara intresserade av att besöka Malmskillnadsgatan och de andra prostitutionsstråken på 80-talet. Kvar finns alltså en rätt begränsad grupp män som alla har en sak gemensamt, de bodde eller arbetade inom det område där säckarna med kvarlevor återfanns och så brukade dom besöka stritan, dvs offret arbetsplats. Deras åldersspann bör ha legat på 18-65 år på ett ungefär med vissa förbehåll?

Har en fråga som du borde kunna svara på, går det att utesluta precis alla eller bara vissa sexköpare inom detta rätt begränsade område runt fyndplatserna i Solna för en i teorin möjlig inblandning eller är det bara vissa personer som Vinof tex som kan anses vara intressanta eller kan spannet av andra möjliga gärningsmän utökas med anledning av kopplingen till Solna plus kopplingen till offrets arbetsplats på stritan i centrala Stockholm?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-04 kl. 16:33.
Citera
2016-10-04, 16:18
Medlem
Biverkningar

Alla tunga missbrukare får tydliga biverkningar, och när en person är så nedgången och komplex som Olausson krävs det nog en vaken läkare och ett par tester innan symptom och orsaker kan sorteras. Det finns inte mkt att säga 10 år efter hans död, om man är lekman och inte har träffat honom. Snubben var ett moras, det fattar man ju, men inte mkt mer ...

Men kramper, spasmer och konstiga anfall får ju inte vilken missbrukare som helst, och när vi har diskuterat blodproppar, sprit, EP och neuroleptika återstår nog bara benso/fludder (roppar, valium osv), som kan intas hur som helst, men benso knapras oftast, i pillerform.

Och bensotorskar beskriver ibland hur det "smäller till" i skallen, och de får spastiska anfall, det är som stark elström i kroppen, och det är tydligen jävligt läskigt. Benso är en trolig orsak till Olaussons konstiga ryck, som gjorde omgivningen illa berörd ...

Jag vill också minnas att Catrines vänner beskrev hennes kramper, och att hon tuggade på händerna vid ett tillfälle. Catrine var bla tablettmissbrukare, och köpte tabletter på stan.

Det är såklart möjligt att Olausson och Catrine hade likartade upplevelser, men vi får troligen inte tillgång till de exakta detaljerna. Det har gått förvånansvärt bra med personkällorna, men man kan också notera en viss skygghet.

Ingen vill sammankopplas med det här fallet, och stämningen kring Olausson är fortfarande usel, 11 år efter hans död. Detta är inte nån som det är roligt att prata om, och det märks i mail och under telefonsamtal, med de som interagerade med Olausson.

Och efter idogt grävande har vi hittat en massa personkällor och en masstsa text, men ingen har något positivt att säga om Olausson, inte ett ord ... detta var troligen en mkt destruktiv person, och när man tar del av hans liv upphör man aldrig att förvånas.

Hur lågt kunde han sjunka? Väldigt, väldigt lågt, av allt att döma ... och Catrine var nog inte den enda personen som kände Olausson som blev mördad. F.n. känner vi till två mordfall till som antagligen kan kopplas till Olaussons kretsar. Detta var inte heller kretsar där dödsmisshandel, allmänt konstiga dödsfall och mord var sensationer ... våld var vardagsmat ...

Det verkar också som om Olaussons kretsar var lite mer planerande, kallare, våldsammare och råare än Catrines normala pundarkretsar, som kunde vara nog så otrevliga. Jag betvivlar att Catrine och hennes heroinberoende pojkvänner kunde hävda sig om de blev osams med Olausson och hans söndersupna, avtrubbade kroppsarbetare ...

Undrar om hon till slut tog sig vatten över skallen ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-10-04 kl. 16:31.
Citera
2016-10-04, 18:16
Medlem
Benso är säkerligen det som fick Martin Jonson att slå ihjäl sin fd "flickvän" i Ulvsunda i somras. Anabola bidrar men överdosering av benso är ju farligt avtrubbande. De psykologiska personlighetsförändrande effekterna är nog värre än vid heroinmissbruk.

Har någon kontrollerat huruvida Da Costas pillerläkare skrev ut även till Vinof? Hade jag varit en dålig läkare och skrivit ut stora mängder Valium till Vinof och Da Costa och sedan läser hur hon hittas i sopsäckar nära Vinof så hade jag nog packat väskan.

Lawn: jag ber dig, dra inte iväg i några påhittade framkrystade skitpoänger nu om läkare. Vi fattar, du vill framställa en bevisligen oskyldig och totalt polisiärt avfärdad Teet Härm som pervers. Vidrigt av dig, men du har fått fram ditt budskap. Lägg ner nu.
Senast redigerad av Noicer 2016-10-04 kl. 18:19.
Citera
2016-10-04, 19:24
Medlem
I Anders Jallais bok "Anton Modin - I rikets tjänst" tar svensk underrättelsetjänst, med hjälp av en läkare på Karolinska, hand om en prostituerad som har skadats av en politiker. Böckerna är fiktiva men bygger delvis på hans egna teorier men också mycket fakta. Vad tror ni om den teorin?
Citera
2016-10-04, 19:26
Medlem
Godag min furers!

Finns det några läsvärda böcker i fallet? Gärna båda sidor så att säga.
Citera
2016-10-04, 20:07
Medlem
Ärligt sagt så låter det inte som om Jallais fantasiskriverier har ett jota med spörsmålet här, om hur, när, var och av vem/vilka daCosta dödades/styckades
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
I Anders Jallais bok "Anton Modin - I rikets tjänst" tar svensk underrättelsetjänst, med hjälp av en läkare på Karolinska, hand om en prostituerad som har skadats av en politiker. Böckerna är fiktiva men bygger delvis på hans egna teorier men också mycket fakta. Vad tror ni om den teorin?
Citera
2016-10-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann

En fantasi utan minsta bäring i fallet men däremot i justitiemordet på de två polisiärt avfärdade läkarna de sk. "Allmänläkaren och Obducenten". Nu kommer Lawnmoverman göra volter framför tangentbordet och skriva femton inlägg om hur vi inte kan utesluta Anders Jallais idiotier.
Citera
2016-10-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Godag min furers!

Finns det några läsvärda böcker i fallet? Gärna båda sidor så att säga.

Döden är en man av Per Lindeberg är bibeln - utan den förstår du ingenting av fallet och justitiemordet. Det är den enda boken om du ska välja en. Googla som förstår du. Någon annan sida finns inte idag.

Tidigare trodde många på Hanna Olssons Catrine och Rättvisan. Den innehåller floskler och fantasier och förtal. Den stod i alla bokhyllor 1991 och idag är den fullständigt passé och snarast en skrämmande relik från en svunnen tid. En fruktansvärd påminnelse om hur fel det kan gå när besjälade amatörpsykologer ska tolka brott och rättegångar. Idag är det bara Kakan Hermansson som tror på den. Gissningsvis eftersom både hon och Hanna Olsson är aktiva i FI. Hanna själv har säkert berättat om sin viktiga bok. Hanna Olsson var en av Margit Norells lärjungar. Thomas Quick du vet.

Sen finns Lars Borgnäs paranoida konspirationsteori som går ut på att återigen förtala den sk Obducenten genom att nu utmåla honom som en seriemördare som mördade kvinnor med försvenskade förnamn på några av de påstådda offren för den hypotetiska seriemördaren Jack the Ripper. Detta skulle skett i samråd med en arkitekt (som felaktigt pekas ut som Da Costas sista kontakt) och en polis. Nej, ingen tar Borgnäs på allvar.

Nyligen kom en mycket läsvärd och nödvändig bok, en slags fristående fortsättning eller faktaspäckat tillägg till Per Lindebergs bok: "Styckmordet/epilogen" av Kim Larsson.
Citera
2016-10-04, 22:42
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Döden är en man av Per Lindeberg är bibeln - utan den förstår du ingenting av fallet och justitiemordet. Det är den enda boken om du ska välja en. Googla som förstår du. Någon annan sida finns inte idag.

Den boken går väl ut på att säga till folk vad de ska tycka om fallet? Istället för att ifrågasätta och lägga fram fakta. Inget journalistiskt hantverk, som jag minns den. Går bort.
Citera
2016-10-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Den boken går väl ut på att säga till folk vad de ska tycka om fallet? Istället för att ifrågasätta och lägga fram fakta. Inget journalistiskt hantverk, som jag minns den. Går bort.

Den var bra, tror vi talats vid förr va? Döden är en man inget journalistiskt hantverk?

http://www.mediemordet.com/boken.html
http://www.d-intl.com/2014/06/11/per-lindeberg-min-bok-var-en-ovalkommen-sanning/

Svenska Deckarakademins pris för Bästa Faktabok år 1999

Grävande Journalisters Guldspade år 2000

Guldpennan år 2000

"Ett journalistiskt storverk av ett slag som saknar motstycke eller ens något att jämföra med."
Jan Guillou i Aftonbladet

"...en svår och grannlaga uppgift... Han har enligt min mening löst den med all den finkänslighet som tragedierna påkallar, men också med den omutlighet som krävs om ett nytt ingrepp skall kunna löna sig. Och han har utfört en anmärkningsvärd forskningsbragd. Boken är därtill briljant skriven."
Knut Ahnlund i Svenska Dagbladet

"...en beundransvärd bok... Mig har Lindeberg övertygat om att ett justitiemord begåtts... "
Per Olov Enquist i Expressen

"En av de mest skakande böcker jag läst på länge. Jag har sträckläst den... Den är en utmaning helt enkelt för dem som vill förstå någonting av det samhälle som vi lever i... Han skriver på ett sådant skoningslöst faktaspäckat vis att man blir helt skakad. Allt det man ´visste´ faller ihop som ett korthus... Det är väldigt spännande läsning."

Lena Birgersdotter i TV2

"...ensidig, högröstad och utlämnande journalistik... Han frossar i ovidkommade detaljer och lämnar ut både de döda och de levande... Uppgifterna är totalt irrelevanta... svepande misstänkliggörande och rena spekulationer. Ja, ibland kan Lindeberg inte avhålla sig från rena tarvligheter... gränsar till rent förtal...missat chansen att sakligt och nyanserat diskutera rättssäkerhet och medieetik..."
Jesús Alcalá i Dagens Nyheter

"En förfärligt bra och gedigen redogörelse för allt som hände i det här målet och runtomkring målet också..."
Förre chefsåklagaren Anders Helin i Rapport

"Han skildrar skeendet med förståelse för vad som är rättsligt relevant... Vi vill med det här inlägget nominera honom till Advokatsamfundets journalistpris."
Advokaterna Mats Björkenfeldt och Ingemar Folke i Advokaten

"...det är en fascinerande, beundransvärt klar och opartisk framställning Lindeberg presterat. Den väcker många frågor, men skriver inte läsaren svaret på näsan... Var och en som intresserar sig för verklighetens kriminalfall bör läsa den."
Förre nämndemannen i styckmålet John-Henri Holmberg i Sydsvenskan

"...den är spännande som en thriller... möjlighetenfinns att deär oskyldiga offer för en obehaglig suggestionsprocess, där medierna spelat en central roll. Efter att ha läst Lindebergs bok tror jag att det är så."
Ernst Klein i Östgöta Correspondenten
Senast redigerad av Noicer 2016-10-04 kl. 23:34.
Citera
2016-10-05, 01:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Benso är säkerligen det som fick Martin Jonson att slå ihjäl sin fd "flickvän" i Ulvsunda i somras. Anabola bidrar men överdosering av benso är ju farligt avtrubbande. De psykologiska personlighetsförändrande effekterna är nog värre än vid heroinmissbruk.

Har någon kontrollerat huruvida Da Costas pillerläkare skrev ut även till Vinof? Hade jag varit en dålig läkare och skrivit ut stora mängder Valium till Vinof och Da Costa och sedan läser hur hon hittas i sopsäckar nära Vinof så hade jag nog packat väskan.

Problemet med din teori eller vad man ska kalla den är att vid en olaga förskrivning av narkotika eller valium och annat fludder så är det oerhört svårt att veta exakt vad en för oss okänd läkare kan ha skrivit ut och inte minst till vem?

Du har också en märklig tendens att föra in Vinof i nästan alla dina inlägg, oavsett om han fick 10 kg valium utskrivet i månaden av en pillerläkare så bevisar inte det någon inblandning i da Costas död och det vet du.

Och varför kan inte pillerläkaren själv ha varit inblandad i brottet? Det skulle ju förklara varför han "packar" väskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in