Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Dom är rätt få i förhållande till vad? Nöj dig med att dom existerar och att rätt många mördade prostituerade kvinnor råkat ut för denna typ av mördare runt om i världen. På nåt sätt känns det här som gamla invanda fördomar, en gatuprostituerad kvinnan hittas styckad och vips så måste detta vara ett verk från personer som har koppling till den kriminella världen när statistiken säger att det istället rätt ofta var en till synes helt vanlig kund till kvinnan som var gärningsmannen och likstyckaren.
Våldsbrott missbrukare emellan är en sak, likstyckning med sexuella förtecken är nåt helt annat, speciellt när det gäller en kvinna som arbetade som gatuprostituerad,
Har du ens läst förhören med de två huvudmisstänkta männen på 80-talet? Det handlade inte bara om uselt minne kring vissa helger utan också om helt andra saker. Nu påstår inte jag att männen ljög men att skylla på dåligt minne kan ibland vara ett sätt att komma ur väldigt besvärliga situationer som inte kan förklaras med annat än att det kanske fanns något att dölja? Man får läsa mellan raderna ibland och fylla i själv, ungefär som att jag gjort en analys av ditt och Draifos hastiga uppdykande här i tråden, ni är väldigt pigga på att utesluta vissa teorier samtidigt som ni vill påskina att ni är seriösa och ser på fallet med nyfikna ögon när ni i själva verket har betongklossar till skor i debatten.
Ingen av vare sig Draifos och mig har uteslutit något. Inomkriminalutredningar liksom imycket annat arbetar man ofta utifrån antagande om sannolikheter. Människor, hög som låg, gatuprostituerade, knarkarjävlar som juristprofessorer som Diesen tenderar. att bete sig enligt invanda beteendemönster. Som man sällan själv observerar och reflekterar över.
När LGW Persson uttalade sig om Anna Lindhs "försvunne" mördare och påpekade att han tog av till höger i motsats till vad vittnen som försökte följa honom påstod. Detta beror inte på att LGWP de facto visste eller att vittnen medvetet ljög, det beror på att LGWP genom sitt yrke vet att personer som bevittnat eller varit med om en traumatisk händelse ofta är sämre vittnen än andra (de flesta vittnen är inte lysande). Och att han likaså genom sitt yrke vet att människor i flykt oftast tar till höger. Och när man började fråga i motsatt område än vad vittnena uppgav hittade man alltså en frisör som hade haft en märkkig kund som efterfrågat en klippning på stört.
Sedan kan jag dock förstå en viss aversion hos polisen mot att göra djupare utredningar bland hennes bekanta.
Det finns förmodligen ett antal orsaker till varför de kan och sannolikt far med osanning om vissa saker, de kan vara rädda (och då rimligtvis mindre rädd för en torsk, även om argumentationen i media säkert har något pedagogiskt uppfostrande värde i att skrämma bort så väl köpare som säljare från Malmskillnadsgatan till "förmån" till diverse individer som likt bin beger sig dit för att leta en "sanning" som väl aldrig kommer att vara alltigenom bekväm för någon.
Eller att de faktiskt uppriktigt vill hjälpa till men blir överambitiösa och kanske börjar hota sådana de uppfattar att veta något. Även vid vanliga överdoser och olyckor så går det otroligt snabbt fantastiska rykten till varför det hänt och vilka som påstås vara inblandade. Jag har själv hört saker om folk i min närhet som jag uppfattat som ytterst osannolikt men som ändå kan vara sant även om jag aldrig befunnit mig i en sådan situation som motiverar denna uppfattning om just personen som var föremål för ryktesspridningen.
Jag tänkte på det idag igen när jag läste intervjun med Madeleine Ekfalks (hon som hittades ingjuten i betong vid Upplands Väsby) föräldrar och bror. De ger uttryck för dels obehag att inte veta vad som hänt, de har inte heller ens ett exakt dödsdatum på stenen. Och upplevelsen att det sågs som mindre värt när hon anmäldes försvunnen för att hon var missbrukare.
Men det har nog inte enkelt de orsakerna, visst finns väl polis m. m. som ser ned på missbrukare men oftast beror nog den jargongen på att det kan vara ett tröttsamt och slitigt del av arbetet. Oftast är det ju så att missbrukaren eskalerar de självdestruktiva inslagen är de dessutom formellt sett vuxna finns inte mycket polis kan göra bara för att de inte hör av sig. Det är ju en del av sidan som blir det jobbiga för de anhöriga, får polis uppgift om misstänkt kriminalitet hos den försvunne missbrukaren så har de ju större utrymme att agera. Men samtidigt så skyddar vår lagstiftning anhöriga i viss krets från att ens behöva vittna i domstol vid allmänna brott, det har väl inte bara grund i att vi inte vill uppmuntra ett Stasisamhälle men även att anhöriga ska kunna distansera sig från kriminella familjemedlemmar. Har du ingen plikt att berätta något så behöver du heller inte ha reda på allt om den kriminelle anhöriges umgänge, det blir lättare att hålla dem på avstånd.