2016-10-25, 00:20
Medlem
Lite mer om Hanna Olsson...
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/10/25/en-reaktionar-ragata/
Citera
2016-10-30, 01:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Har försökt göra en vettig och ärlig analys av fallet Catrine da Costa och vägt in tidigare kända fall i kombination med kriminologiska mätdata blandat med allmän statistik som rör sexualmord eller fall som kan sägas vara förknippade på nåt sätt med brott inom denna kategori.

Det är väldigt svårt att förstå vissa personers totala motvilja till att ens våga överväga möjligheten av en sexualsadist/lustmördare här, det är också svårt att förstå varför teorin om en lustmördare skulle peka mot en viss yrkesgrupp som förekommer rätt rikligt i den digra förundersökningen som om det nu skulle vara förklaringen till den allmänna motviljan att erkänna att det finns en hel del som pekar mot ett lustmord?

Jag menar, vad är det som säger att inte mördaren och styckaren kan ha varit både lustmördare och exempelvis slaktare/styckmästare eller jägare likväl som att mördaren i teorin kan ha varit läkare eller chaufför?

Varför måste vi begränsa oss till en teori om yrkestillhörighet när det inte tycks gå att utesluta något av de andra alternativen?

Jag har också försökt jämföra med någorlunda liknande fall i Sverige där mördaren har haft ett sadistiskt tillvägagångssätt i hanteringen av offret och fallet Catrine da Costa passar väl in i denna grupp av mord då den gemensamma nämnaren är just riktade angrepp mot offrens könsdelar och/eller bröst. Det är i princip omöjligt att bortse från allt detta om man har ett ärligt uppsåt med sin närvaro i debatten och det är högst önskvärt att vissa skribenter omvärderar sin ståndpunkt vad gäller detta.

Jag tror också att framtiden har en del stora överraskningar i beredskap vad gäller fallet Catrine da Costa och jag är i nuläget rätt övertygad om att da Costas baneman kan ha drivits av sexuella perversa motiv i nedmonteringen av henne och det baserar jag inte på spekulationer utan på verkliga fakta i hanteringen av da Costas kvarlevor och då speciellt avlägsnandet av de delar som rör det sexuella området.

Det kan nämligen inte sägas vara normalt ens i styckmordssammanhang att avlägsna bröst och könsdelar på detta sätt såvida det inte handlar om ett lustmord.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-30 kl. 02:46.
Citera
2016-10-30, 02:32
Medlem
Nehejdå, det väntar inga stora överraskningar öht i daCostafallet.
Inga sexualsadister kommer att uppenbaras, inga specialkonstiga ritualstyckare kommer att ringas in.
Utan två läkare kommer att (få) fortsätta med att vara justitiemördade, enbart pga en antagen beröring med daCostas död.
Att sedan Eremona gräver rent praktiskt i fallet är en intressant händelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har försökt göra en vettig och ärlig analys av fallet Catrine da Costa och vägt in tidigare kända fall i kombination med kriminologiska mätdata blandat med allmän statistik som rör sexualmord eller fall som kan sägas vara förknippade på nåt sätt med brott inom denna kategori.

Det är väldigt svårt att förstå vissa personers totala motvilja till att ens våga överväga möjligheten av en sexualsadist/lustmördare här, det är också svårt att förstå varför teorin om en lustmördare skulle peka mot en viss yrkesgrupp som förekommer rätt rikligt i den digra förundersökningen som om det nu skulle vara förklaringen till den allmänna motviljan att erkänna att det finns en hel del som pekar mot ett lustmord?

Jag menar, vad är det som säger att inte mördaren och styckaren kan ha varit både lustmördare och exempelvis slaktare/styckmästare eller jägare likväl som att mördaren i teorin kan ha varit läkare eller chaufför?

Varför måste vi begränsa oss till en teori om yrkestillhörighet när det inte tycks gå att utesluta något av de olika alternativen?

Jag har också försökt jämföra med någorlunda liknande fall i Sverige där mördaren har haft ett sadistiskt tillvägagångssätt i hanteringen av offret och fallet Catrine da Costa passar väl in i denna grupp av mord då den gemensamma nämnaren är just riktade angrepp mot offrens könsdelar och/eller bröst. Det är i princip omöjligt att bortse från allt detta om man har ett ärligt uppsåt med sin närvaro i debatten och det är högst önskvärt att vissa skribenter omvärderar sin ståndpunkt vad gäller detta.

Jag tror också att framtiden har en del stora överraskningar i beredskap vad gäller fallet Catrine da Costa och jag är i nuläget rätt övertygad om att da Costas baneman kan ha drivits av sexuella perversa motiv i nedmonteringen av henne och det baserar jag inte på spekulationer utan på verkliga fakta i hanteringen av da Costas kvarlevor och då speciellt avlägsnandet av de delar som rör det sexuella området.

Det kan nämligen inte sägas vara normalt ens i styckmordssammanhang att avlägsna bröst och könsdelar på detta sätt såvida det inte handlar om ett lustmord.
Citera
2016-10-30, 03:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror inte att det är någon här som har en "total motvilja" mot något annat än inlindade antydningar om att de två tidigare utpekade läkarna, dvs. Härm och Allgén, fortfarande skulle vara intressanta som möjliga gärningsmän. Jag tror att det du skriver ofta uppfattas just så, även om det kanske inte är det du egentligen menar.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-30 kl. 03:44.
Citera
2016-10-30, 08:24
Medlem
Hela den sagosoppa som kokats ihop hittills om fallet daCosta, med läkare som dödar/ styckar på
rättmedicin och sedan far omkring med bil och tippar av sopsäckar med kroppsdelar, seriemördare som slår till runt om i Stockholmsområdet och sedan lustmordsstyckar. Den har vävts av mordutredarna, av Lars Borgnäs Leif GW samt av landets feminist-tokor. Under 1980- och 90tal.
Dags att glömma den skiten - och tänka något annat och bättre!
Hur gick det egentligen och troligen till, när säckarna lämandes av?
För att ta Eugeniavägen: Är det verkligen så sannolikt, att GM kom farande i bil på E-vägen, stannade till, dumpade flera säckar och sedan körde vidare?? Eller kom säckarna dit via en annorlunda "manöver"? Det tror då jag. Och då kan/det återigen vara de figurer som i juni/juli 1984 hade ärenden på företagen på E-vägen som borde varit utsatta för granskning med Lupp!
OM V.O. hade blivit förhörd med tumskruvarna påsatta, så är jag rätt säker på att ett antal mkt intressanta namn hade kommit upp på listan. Den förmodligen rätt så mentalt skadade personen "X" kunde kommit till granskning - en som kunde gått iland med hela processen med "hanterandet" av daCosta.
Citera
2016-10-31, 01:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hela den sagosoppa som kokats ihop hittills om fallet daCosta, med läkare som dödar/ styckar på
rättmedicin och sedan far omkring med bil och tippar av sopsäckar med kroppsdelar, seriemördare som slår till runt om i Stockholmsområdet och sedan lustmordsstyckar. Den har vävts av mordutredarna, av Lars Borgnäs Leif GW samt av landets feminist-tokor. Under 1980- och 90tal.
Dags att glömma den skiten - och tänka något annat och bättre!
Hur gick det egentligen och troligen till, när säckarna lämandes av?
För att ta Eugeniavägen: Är det verkligen så sannolikt, att GM kom farande i bil på E-vägen, stannade till, dumpade flera säckar och sedan körde vidare?? Eller kom säckarna dit via en annorlunda "manöver"? Det tror då jag. Och då kan/det återigen vara de figurer som i juni/juli 1984 hade ärenden på företagen på E-vägen som borde varit utsatta för granskning med Lupp!
OM V.O. hade blivit förhörd med tumskruvarna påsatta, så är jag rätt säker på att ett antal mkt intressanta namn hade kommit upp på listan. Den förmodligen rätt så mentalt skadade personen "X" kunde kommit till granskning - en som kunde gått iland med hela processen med "hanterandet" av daCosta.

GW Persson har väl aldrig trott på teorin om ett lustmord som inträffar på rättsmedicin och jag har då aldrig någonsin hört honom uttrycka tankar om att de ouppklarade prostitutionsmorden kunde hänga ihop på nåt sätt i en seriemördarteori? Var har du snappat upp det där?

Och det finns en sak som fortfarande tycks ha gått dig spårlöst förbi och det är att da Costa hade dokumenterad kontakt med ett antal män ur läkarkåren då hon haft dom som kund och dom här männen var på tapeten i utredningen redan innan misstankarna fokuserades på allmänläkaren och obducenten, egentligen så har lustmördarteorin inget med yrkestillhörighet att göra för gärningsmannen kan ha haft i princip vilken yrkestillhörighet som helst om vi ska tro på de personer som hävdar att styckningen var amatörmässigt gjord. Själv så är jag övertygad om motsatsen och tror att det är här da Costas läkarkontakter kommer in i bilden och du kan väl inte på fullt allvar mena att vi ska ignorera dessa så intressanta delar i utredningen?

Det har faktiskt aldrig uppstått något bättre spår än i den riktning som säger att da Costas mördare och styckare med stor sannolikhet var en av hennes kunder och att det är där som mördaren går att finna, problemet är bara att ingen vet exakt vilka kunder som träffade da Costa i anslutning till hennes försvinnande förutom arkitekten då men annars verkar det vara rätt tomt på uppgifter om dessa män?

Alla vana trådläsare vet dessutom sen länge att du är oerhört fixerad vid Vinof (VO) och hans firmas geografiska position i förhållande till den ena fyndplatsen men detta kan omöjligt vara någonting att bygga en teori runt för hela Eugeniavägen var nedlusad med olika företag och ingen normalbegåvad person inbillar väl sig att Vinof var den enda torsken som huserade inom detta område? Likstyckare och lustmördare opererar dessutom också mkt sällan i grupp då nio av tio såna fall är en enmansoperation och Vinof var knappast ensam på sitt företag på Eugeniavägen 25 och verkar minst av allt ha varit någon lustmördarkandidat? Om du på fullt allvar inbillar dig att Vinof var hjärnan eller hade vetskap om vem som låg bakom den utstuderade styckningen av offret så är du ute på väldigt hal is.......

Jag tror istället att det är nödvändigt att fokus förflyttas helt från Vinof och Eugeniavägen och att det istället görs en grundlig analys där vi försöker ringa in de kunder till offret som både hade kunskapen att nedmontera en människokropp utan större psykisk/mental ansträngning samtidigt som vi åtminstone försöker hitta sexköpare på Malmskillnadsgatan under den tidsperiod då offret sålde tjänster där som var avvikande i den meningen att dom kan ha haft väldigt udda sexuella önskemål som dom var villiga att betala bra för i form av pengar eller andra tjänster? En sexuellt avvikande person alltså som kan ha passat på att få utlopp för abnorma lustar när offret helt plötsligt dog av okänd anledning, kanske fick denna person en kick av hanteringen och det är där lustmördarteorin kommer in i bilden.

Vinof passar inte alls in i detta mönster av det jag har läst om honom och de ibland förhållandevis lösa uppgifter som florerar kring hans person, det här borde du faktiskt åtminstone reflektera över. Vinof och hans bekanta känns väldigt osannolika som möjliga gärningspersoner.....
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-31 kl. 02:13.
Citera
2016-10-31, 02:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror istället att det är nödvändigt att fokus förflyttas helt från Vinof och Eugeniavägen och att det istället görs en grundlig analys där vi försöker ringa in de kunder till offret som både hade kunskapen att nedmontera en människokropp utan större psykisk/mental ansträngning samtidigt som vi åtminstone försöker hitta sexköpare på Malmskillnadsgatan under den tidsperiod då offret sålde tjänster där som var avvikande i den meningen att dom kan ha haft väldigt udda sexuella önskemål som dom var villiga att betala bra för i form av pengar eller andra tjänster?

Jag tror nämligen att det är där som gåtans lösning står att finna......

Oavsett vad man tror om Vinof och Eugeniavägen så tror jag att det är dags att släppa det här med Härm och Allgén nu. Inget tyder på att de någonsin hade köpt sex av da Costa, i själva verket hade de väl aldrig ens träffat henne. Det finns inte heller något skäl att tro att gärningsmannen måste ha varit t.ex. en rättsläkare. Den här "kunskapen att nedmontera en människokropp" är nog inte så avancerad som det låter. Det finns många som har styckat kroppar utan att ha någon som helst medicinsk utbildning. Att de skulle ha varit avvikande, och haft väldigt udda sexuella önskemål, stämmer inte heller. De där fantasierna byggde på "barnets berättelse" om att de hade sex med offret och med varandra. Det är nog ingen som tar det där på allvar längre.
Citera
2016-10-31, 03:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
. Det finns inte heller något skäl att tro att gärningsmannen måste ha varit t.ex. en rättsläkare. Den här "kunskapen att nedmontera en människokropp" är nog inte så avancerad som det låter. Det finns många som har styckat kroppar utan att ha någon som helst medicinsk utbildning.

Du begår ett stort misstag här och det är att du måste sortera ut fallet Catrine da Costa från andra fall av likstyckning eftersom hon faktiskt arbetade som gatuprostituerad, det gjorde inte de allra flesta andra offren och det är HÄR som teorin om en pervers lustmördare kommer in i bilden då mördaren hade ägnat stort intresse åt hennes bröst och könsdelar och sedan avlägsnat dessa. Du är helt enkelt inte trovärdig när du för fram kritik och du har inget faktaunderlag att stå på heller.

Det må finnas många andra fall av likstyckning där gärningsmannen inte hade någon medicinsk utbildning men det finns ett stort problem med ditt resonemang eftersom vissa moment tycks ändå ha krävt anatomiska kunskaper i någon form och ingen expert har kunnat fastslå att det går att utesluta läkarinblandning i nedmonteringen av da Costas kropp.

Att du sen verkar kunna utesluta allt och alla som inte passar dina teorier för stå för dig.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-10-31 kl. 03:13.
Citera
2016-10-31, 03:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det må finnas många andra fall av likstyckning där gärningsmannen inte hade någon medicinsk utbildning men det finns ett stort problem med ditt resonemang eftersom vissa moment tycks ändå ha krävt anatomiska kunskaper i någon form och ingen expert har kunnat fastslå att det går att utesluta läkarinblandning i nedmonteringen av da Costas kropp.
Naturligtvis går det inte att "utesluta läkarinblandning", och lika lite går det att utesluta t.ex. brevbärarinblandning, polisinblandning eller taxiförarinblandning. Det är väl svårt att tänka sig någon yrkesgrupp alls som just genom sin utbildning eller erfarenhet skulle gå att utesluta. Experterna har antagligen rätt här.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-31 kl. 03:45.
Citera
2016-10-31, 04:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Naturligtvis går det inte att "utesluta läkarinblandning", och lika lite går det att utesluta t.ex. brevbärarinblandning, polisinblandning eller taxiförarinblandning. Det är väl svårt att tänka sig någon yrkesgrupp alls som just genom sin utbildning eller erfarenhet skulle gå att utesluta. Experterna har antagligen rätt här.

Men du tycks helt glömma bort att det fanns tydligen väldigt få brevbärare, poliser och taxichaufförer bland da Costas dokumenterade kunder/kontakter till skillnad från yrkesgruppen läkare och då går det ur ett rent statistiskt perspektiv att komma till en slutsats att läkare borde vara mer sannolika gärningsmän sett till det totala antalet personer som utreddes misstänkta för inblandning i da Costas död/styckning.

Experterna kan ha rätt men dom kan också ha fel då vissa yrkesgrupper troligtvis faller bort på sin egen orimlighet. Dvs, dessa yrkesgrupper hade inte de nödvändiga anatomiska kunskaperna.
Citera
2016-10-31, 10:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men du tycks helt glömma bort att det fanns tydligen väldigt få brevbärare, poliser och taxichaufförer bland da Costas dokumenterade kunder/kontakter till skillnad från yrkesgruppen läkare och då går det ur ett rent statistiskt perspektiv att komma till en slutsats att läkare borde vara mer sannolika gärningsmän sett till det totala antalet personer som utreddes misstänkta för inblandning i da Costas död/styckning.

Experterna kan ha rätt men dom kan också ha fel då vissa yrkesgrupper troligtvis faller bort på sin egen orimlighet. Dvs, dessa yrkesgrupper hade inte de nödvändiga anatomiska kunskaperna.
Efter att ha tittat på din postningshistorik har jag förstått nu att det är som flera andra tidigare har skrivit i tråden, att du Lawnmoverman2011 troligen drivs av ett personligt intresse av att upprätthålla bilden av två perversa läkare som styckar da Costa på rättsläkarstationen i Solna. Det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att du år ut och år in fortsätter att skriva om läkare, sex och könsorgan. Det är också omöjligt att diskutera med dig eftersom du varken kan eller vill ta till dig det nya material som har tillkommit sedan åttiotalet. Om du vill fortsätta diskutera dina perversa sexualsadistiska läkare så får du göra det med någon annan, men du skall veta att det är oetiskt det du håller på med.
Senast redigerad av Draifos 2016-10-31 kl. 10:12.
Citera
2016-10-31, 13:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Efter att ha tittat på din postningshistorik har jag förstått nu att det är som flera andra tidigare har skrivit i tråden, att du Lawnmoverman2011 troligen drivs av ett personligt intresse av att upprätthålla bilden av två perversa läkare som styckar da Costa på rättsläkarstationen i Solna. Det är svårt att tänka sig någon annan anledning till att du år ut och år in fortsätter att skriva om läkare, sex och könsorgan. Det är också omöjligt att diskutera med dig eftersom du varken kan eller vill ta till dig det nya material som har tillkommit sedan åttiotalet. Om du vill fortsätta diskutera dina perversa sexualsadistiska läkare så får du göra det med någon annan, men du skall veta att det är oetiskt det du håller på med.

Men det har ju inte framkommit ett uns av ny bevisning mot någon annan misstänkt gärningsman sen slutet på 80-talet, vad är det för nytt material du nämner? Jag antar att det är Eremonas grävande du tänker på? Vad finns det för nya häpnadsväckande uppgifter som har dykt upp där?

Det tråkiga i det hela är att du har inte ens orkat läsa förundersökningen utan trampar på i de fotspår som stakats ut av andra skribenter långt innan du gjorde entre i tråden, en sak måste du dock ha klart för dig att när jag eller någon annan pratar om läkare så åsyftas först och främst de olika män som antingen återfanns i offrets telefonbok och som haft dokumenterad kontakt med henne då dom skrivit ut mediciner/tabletter eller skjutsat henne i sin bil och även tagit hem henne till sin bostad och/eller praktik. Dom här läkarna återfanns alltså i exakt samma telefonbok som Vinof men av någon anledning så är dom helt ointressanta för dig trots att flera utreddes bristfälligt eller inte alls likt Vinof. Kan inte du förklara varför Vinof är så intressant bara för att han råkade känna offret när detta inte alls tycks gälla de olika läkarna trots att dom i flera fall hade känt offret lika länge eller ännu längre?

Och om du har gått igenom min trådhistorik så borde du inse att jag har ändrat uppfattning, jag tror nu att styckningen var ett enmansjobb (likstyckningar och lustmord är för det mesta detta) och då duger det inte att du hänger kvar vid den gamla teorin om två inblandade män.

För att göra en sammanfattning så att inga missförstånd uppstår i fortsättningen: Min huvudteori går i nuläget ut på att offret träffar en kund som brukar betala för perversa former av sex då denne kund inte kan nå tillfredsställelse via normala sexuella aktiviteter och att denna för oss okända sexkund råkar döda offret och att kunden då drabbas av någon form av förhöjd mordisk berusning som utmynnar i en komplett genomförd styckning (med enskilda perversa moment) av offret då särskild uppmärksamhet ägnas åt offrets bröst och könsdelar. Det hela är sjukt, abnormt, hemskt och extremt avvikande och udda ja, men det går nästan inte att komma till någon annan slutsats efter att ha studerat liknande fall av lustmord. Vart någonstans kan du se att denna teori handlar om två perversa läkare som utför ett rituellt sadistiskt styckmord?

Ingen vet fortfarande vilken profession gärningsmannen hade men en sak vet vi, i offrets telefonbok återfanns flera läkare (plus den uttjatade Vinof) men det har aldrig framkommit hur dessa olika kontakter gestaltade sig på ett mer exakt sätt och hur offret betalade för de olika tabletter och annat som hon fick utskrivna av vissa läkare, offret var trots allt gatuprostituerad och sålde tjänster och hon kan i teorin ha betalat i natura för de utskrivna preparaten men om detta vet vi ingenting men det går givetvis att komma med olika teorier.

Ber om ursäkt för ett långt svar men nu borde väl ändå du kunna göra ett inhopp i debatten igen då jag har förklarat lite mer utförligt vad min huvudteori med en gärningsman går ut på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in