2016-04-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Jo det stämmer det där med Kenta men frågan är om Catrine hade en kompis som var så genuin (?) som han verkade vara. Den där filmatiseringen är ju för övrigt lite speciell med föregångaren 'Dom kallar oss mods", jag menar inte att det var fake men nog inte riktigt jämförbar med Catrine. Som kvinna var hon extra utsatt. Hade hon en riktig vän som fanns till för henne, ville henne väl - försökte få henne att sluta leva det liv hon levde?
Jag får en känsla av att de tjejkompisar hon hade var mer av det ytliga slaget, och ingen som hade kraft och vilja att ordna upp sina liv (och än mindre att dra med henne på den vägen...).

Nja, allmänläkaren var väl mer förskonad än 'obducenten' på det sättet...Den känslan du pratar om bland missbrukare gällde nog inte för honom. Tvärtom så tror jag att rätt många bland både missbrukare/prostituerade kände sig tämligen säkra på vem GM var.

Det fanns fler personer som försökte hjälpa Catrine, förutom hennes familj, den portugusiske ex-maken försökte, Tor Åberg, och säkert socialarbetare mfl. Scenen med yxan är ju fake, men sägs ha varit baserad på en verklig händelse. I Sverige är vi ju rätt lugna och sansade, men säkerligen borde något drabbat en person som styckat, ätit av och kanske även mördat en utsatt narkoman. Det tisslas och tasslas säkert när Thomas går på ICA och handlar, men det är väl allt.

Citat:
Catrine hade bevisligen kontakt med läkare. Hon gick på Malmskillnadsgatan. Dessa två omständigheter räckte säkert för att TH skulle betraktas som misstänkt bland hennes bekanta.

Fast utan TA finns ju inget vittnet som binder TH till styckningen, rimligen borde även TA misstänkas av missbrukarna.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-04-27 kl. 12:03.
Citera
2016-04-27, 12:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tidigt i utredningen hittade man också andra otrevliga personer, förutom denne Finn-Pekka, vars biografi är gömd under tidens sand.

Man hittade en knepig, svartsjuk torsk, man hittade hot och "obehagliga" knarkkunder, och man hittade en personlighetsstörd torsk, med missbruk och färsk brottslighet i bagaget. Det fanns allt möjligt att ta tag i.

Och eventuella färska konflikter saknades inte heller; svartsjuka, blåsningar och skulder kan noteras som problemområden. Och möjligheten att offret dödades av en hastigt uppdykande sexkund kan inte utealutas. Detta är dock ett mindre troligt scenario.

Var det en sexkund var det nog en utvecklad kontakt. Mord hör samman med utvecklade relationer, oavsett offrets proffession.

En av fördelarna med "sexstråken" är ju också att kontroll finns - i någon mån kan kollegor, vänner och pojkvänner se vad som händer. Färger på bilar, konstiga typer och regnummer kan noteras. Ytterst sällan försvinner en kvinna i ett svart hål, spårlöst.

Och om da Costa åkte hem till en ny torsk utan att meddela någon, då betedde hon sig märkligt, milt uttryckt.

Jag tror som OT, att Saba snackade skit om da Costa, och att hennes oförsiktighet har överdrivits. Det finns ingenting som tyder på att da Costa skulle ha varit en idiot.

Hon kan ha varit oförsiktig och desperat efter pengar, hennes beteende i juni tyder ju på att hon var just detta och hon tänkte ju t.o.m blåsa en person i en knarkaffär den 8 juni, om vi betänker detta så kan hon i ett svagt ögonblick klivit in i helt fel bil på Malmskillnadsgatan trots att magkänslan sa nej. da Costa kan i teorin också ha blåst en stamkund på återbetalningen och han kan ha varit förbannad på henne just därför att han blev utnyttjad hela tiden, din tanke om en sexkund i en utvecklad relation kan faktiskt stämma i ett sådant här scenario.

Eftersom da Costa stod på Malmskillnadsgatan kvällar och nätter så förstår ju vem som helst att i skydd av mörkret så är det nog rätt svårt att se i exakt vilken bil hon kan ha klivit in i, visst höll de prostituerade koll på varandra av naturliga anledningar eftersom det fanns torskar som kunde vara livsfarliga, det var också rätt tomt på stritan vid vissa klockslag och det tar inte ens 1 minut att hoppa in i en bil och försvinna med kunden och hur skulle da Costa "hunnit" att meddela någon då i en tid utan en mobiltelefon i handväskan? Tror knappast att hon bad torsken stanna vid närmaste telefonkiosk så att hon kunde göra ett försök att nå bästa kompisarna som inte heller dom hade några mobiler för att meddela att hon åkte hit eller dit. Och jag tror knappast att da Costas pojkvänner&bekanta stod på stritan och antecknade regnummer på torskarnas bilar, dom hade nog fullt upp med sitt eget missbruk och sina egna problem.

Och faktum är att det finns nog inget yrke där offren dödas så ofta av för dom helt okända personer som just de gatuprostituerade, det ska väl i så fall vara taxichaffisar som ligger nästan lika risigt till sett i ett internationellt perspektiv och det bevisas också av statistiken.

Och Saba ja, varför skulle hon överdriva, hennes väninna kan fortfarande ha varit omtöcknad och påverkad vid vissa tillfällen på stritan och det finns skäl att anta att väninnans omdöme inte alltid var det bästa. Alla som sett en heroinist/tung missbrukare under ruset håller nog med mig här på denna punkt, ett heroin-rus varar mellan 4-6 timmar. Hemskt javisst, men verkligheten är inte så vacker ibland.
Citera
2016-04-27, 13:07
Medlem
Så du har nu tagit på dig att kolla igenom alla sexkunderna med namn xx, vilka befann sig på striitan i sin bil med nr yy, sommaren 1984??
Är det rätt uppfattat?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon kan ha varit oförsiktig och desperat efter pengar, hennes beteende i juni tyder ju på att hon var just detta och hon tänkte ju t.o.m blåsa en person i en knarkaffär den 8 juni, om vi betänker detta så kan hon i ett svagt ögonblick klivit in i helt fel bil på Malmskillnadsgatan trots att magkänslan sa nej. da Costa kan i teorin också ha blåst en stamkund på återbetalningen och han kan ha varit förbannad på henne just därför att han blev utnyttjad hela tiden, din tanke om en sexkund i en utvecklad relation kan faktiskt stämma i ett sådant här scenario.

Eftersom da Costa stod på Malmskillnadsgatan kvällar och nätter så förstår ju vem som helst att i skydd av mörkret så är det nog rätt svårt att se i exakt vilken bil hon kan ha klivit in i, visst höll de prostituerade koll på varandra av naturliga anledningar eftersom det fanns torskar som kunde vara livsfarliga, det var också rätt tomt på stritan vid vissa klockslag och det tar inte ens 1 minut att hoppa in i en bil och försvinna med kunden och hur skulle da Costa "hunnit" att meddela någon då i en tid utan en mobiltelefon i handväskan? Tror knappast att hon bad torsken stanna vid närmaste telefonkiosk så att hon kunde göra ett försök att nå bästa kompisarna som inte heller dom hade några mobiler för att meddela att hon åkte hit eller dit. Och jag tror knappast att da Costas pojkvänner&bekanta stod på stritan och antecknade regnummer på torskarnas bilar, dom hade nog fullt upp med sitt eget missbruk och sina egna problem.

Och faktum är att det finns nog inget yrke där offren dödas så ofta av för dom helt okända personer som just de gatuprostituerade, det ska väl i så fall vara taxichaffisar som ligger nästan lika risigt till sett i ett internationellt perspektiv och det bevisas också av statistiken.

Och Saba ja, varför skulle hon överdriva, hennes väninna kan fortfarande ha varit omtöcknad och påverkad vid vissa tillfällen på stritan och det finns skäl att anta att väninnans omdöme inte alltid var det bästa. Alla som sett en heroinist/tung missbrukare under ruset håller nog med mig här på denna punkt, ett heroin-rus varar mellan 4-6 timmar. Hemskt javisst, men verkligheten är inte så vacker ibland.
Citera
2016-04-27, 13:14
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
TA och TH var utan tvekan några av landets mest avskydda personer (trots att de inte ens träffat offret ifråga), och frånsett massiva förtalskampanjer, hot och indragna läkarleg klarade de sig - men TH:s förstörde förvisso hörseln pga sucicidförsöket - men hur som helst har jag svårt att förstå att denna aspekt av historien (den uteblivna hämnden) inte har diskuterats oftare.

Människor som missbrukar som da Costa gjorde har iofs väldigt få nära och friska kontakter, men visst fanns det omsorg, och visst fanns det människor som tyckte tillräckligt mkt om henne för att vilja hämnas. Man kan undra var BM, TÅ, CB, Saba, Kicki, Nils K och de andra tänkte 1990 ... om man trodde att läkarna var skyldiga måste ju deras frikännande ha varit extremt provocerande, men ingen vän skipade egen rättvisa ...
För att du ska slippa att diskutera i evighet med samma personer så ska jag här komma med en motsatt åsikt.

Min erfarenhet säger mig att motivet hämnd ofta är överskattat när det gäller brott mot personer som inte tillhör något gäng eller har mycket starka familjeband. Ilska och hämndbegär i teorin är en sak, men att utföra hämndaktioner när någon har blivit utsatt för ett grovt brott tror jag är ovanligare än vad många tror. Jag tror också att det är ännu ovanligare bland missbrukare och personer med en psykisk sjukdom eftersom de ofta har nog med sig själva och därför inte har kraft eller förmåga nog att planera en hämnd. Detta tror jag alltså gäller i de fall där gärningsmannen finns utanför den närmaste vänkretsen. Jag tror alltså inte att varken TA eller TH löpte någon större risk att drabbas av hämnd från CdC:s vänner. Däremot fick de nog ofta höra ett och annat okvädningsord från allmänheten, men det är ju en annan femma.
Citera
2016-04-27, 13:19
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Människor som missbrukar och inte har jobb att gå till, är väl extra farliga och benägna att göra överilade saker? Var det inte Kenta som kastade in en yxa i ett skyltfönster efter att kamraten Stoffe dog? Både allmänheten och missbrukare hade nog gett sig på allmänläkaren på något sätt, att ingen gjort det pekar väl på att det hela bara var ett skådespel som ingen tog på riktigt allvar. Kanske fanns det också en känsla bland missbrukare att det inte var rätt GM?
Som jag nämnde ovan så tror jag inte så mycket på hämndspåret. Dessutom tror jag inte att hela missbrukarkollektivet hade en gemensam uppfattning i skuldfrågan. Det gör att jag tror att om det skulle vara rimligt med hämnd så skulle genomförandet inte hindras av att alla som kunde stå för hämnden inte trodde på läkarna som gärningsmän. Om det var sannolikt att läkarna skulle drabbas av hämnd så fanns det nog garanterat någon som trodde på deras skuld som hade kunnat utföra den.
Citera
2016-04-27, 14:03
Medlem
I och med att TH hade setts på Malmskillnadsgatan så fanns det en annan koppling till offret. Jag tror inte att alla, missbrukare såväl som 'vanligt folk' hade full koll på vem som hade gjort vad alla gånger. Även om media skrev om horribla detaljer så tror jag att det huvudsakliga budskapet (åtminstone för Catrines kompisar på gatan) var kombinationen torsk-läkare som fastnade. Just ordet Obducent gjorde naturligtvis inte saken bättre.

Hur som helst så blev de ju båda friade och ev. hämndtankar har följaktligen klingat av (om de någonsin fanns) men visst kan jag tänka mig att det tisslas och tasslas än när TA går till ICA...

Situationen i Sverige var år 1984 ljusår från hur det ser ut idag med gängrelaterade mord/våldsuppgörelser, en helt annan dimension på kriminaliteten. Det jag har undrat är hur CdC fallet påverkade "affärerna" på Malmskillnadsgatan....drog sig kvinnorna nämnvärt tillbaka av rädsla en tid efteråt?
Citera
2016-04-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
För att du ska slippa att diskutera i evighet med samma personer så ska jag här komma med en motsatt åsikt.

Min erfarenhet säger mig att motivet hämnd ofta är överskattat när det gäller brott mot personer som inte tillhör något gäng eller har mycket starka familjeband. Ilska och hämndbegär i teorin är en sak, men att utföra hämndaktioner när någon har blivit utsatt för ett grovt brott tror jag är ovanligare än vad många tror. Jag tror också att det är ännu ovanligare bland missbrukare och personer med en psykisk sjukdom eftersom de ofta har nog med sig själva och därför inte har kraft eller förmåga nog att planera en hämnd. Detta tror jag alltså gäller i de fall där gärningsmannen finns utanför den närmaste vänkretsen. Jag tror alltså inte att varken TA eller TH löpte någon större risk att drabbas av hämnd från CdC:s vänner. Däremot fick de nog ofta höra ett och annat okvädningsord från allmänheten, men det är ju en annan femma.

Instämmer helt.
De båda läkarna var nog,då, allt annat än lättåtkomliga rent fysiskt dessutom.
Citera
2016-04-27, 17:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Och vilka vänner kunde tänkas utkräva en hämnd då? Som det är nu så presenteras ju bara CdC:s vänner som en stor anonym massa. Tänkte du möjligtvis på personer som TÅ, Solnamannen, Arkitekten, SS, MS, NK, BM, CB, JcD, RL, RG mfl? Ingen inbillar väl sig på fullt allvar att dessa personer skulle ta risken att få skaka galler efter en "hämndaktion" för att ett par läkare misstänktes för inblandning på 80-talet? Var dom ens kapabla att genomföra en hämndaktion som var förenad med rätt stor fara, och vad skulle vinningen bestå av i en sådan här aktion? Det finns en mycket envis skribent här i tråden som har gjort det till sin specialitet att föra fram helt osannolika teorier i hopp om att någon ska nappa, du gjorde helt uppenbart detta som vissa andra men du dissade också "hens" spekulationer och för det ska du ha ett stort tack.
Citera
2016-04-27, 17:08
Medlem
En väninna till CdC försökte ju förvisso få obducenten fälld för en påstådd misshandel, men det ärendet lades ned. TH väckte enskilt åtal för förtal men förlorade, händelsen visar ju att kretsen kring C ville ge igen på nåt sätt. Flygblad med läkarnas foton och allmänläkarens arbetsplats spreds av ROKS, så nog fanns det information om läkarna.
Domen i Nacka TR:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Juridiska%20handlingar%201988-2009/Nacka%20Tingsratt%201993-10-04
Flygbladet:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Flygblad_zps4eaa7590.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-04-27 kl. 17:23.
Citera
2016-04-27, 17:24
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
En väninna till CdC försökte ju förvisso få obducenten fälld för en påstådd misshandel, men det ärendet lades ned. TH väckte enskilt åtal för förtal men förlorade, det visar ju att kretsen kring C ville ge igen på nåt sätt. Flygblad med läkarnas foton och allmänläkarens arbetsplats spreds av ROKS, så nog fanns det information om läkarna.
Domen i Nacka TR:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Juridiska%20handlingar%201988-2009/Nacka%20Tingsratt%201993-10-04
Flygbladet:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Flygblad_zps4eaa7590.jpg.html
Du har helt rätt förstås. Jag var dessutom lite otydlig med vad jag menade med hämnd. Jag tänkte snarare på fysisk hämnd i form av misshandel etc.
Citera
2016-04-27, 17:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så du har nu tagit på dig att kolla igenom alla sexkunderna med namn xx, vilka befann sig på striitan i sin bil med nr yy, sommaren 1984??
Är det rätt uppfattat?

Nej, jag sållar givetvis och fokuserar på ett urval personer som redan existerar i förundersökningen, att CdC sedan kan ha stött på en i utredningen icke existerande sexkund som blev hennes mördare är givetvis fullt möjligt i teorin men samtidigt så pekar en del på att hon hade någon form av relation med gärningsmannen. Jag tror också att denna gärningsman fortsatte att umgås med prostituerade efter CdC:s död och att det finns personer ute i landet som har icke tidigare känd information att lämna om denna kund trots att det har gått över 30 år, snittåldern på de gatuprostituerade låg väl på 20-30 år ungefär 1984 och det innebär att många av kvinnorna som extraknäckte eller som hade sin profession i denna bransch fortfarande kan vara i livet, alla var inte tunga missbrukare, antalet kvinnliga heroinister på stritan/gatan var ett hundratal men det stora flertalet var inte extrema missbrukare och kan därför antas vara i livet. Om det är någon trådläsare som har ny information att lämna så var inte tyst utan berätta.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-27 kl. 17:35.
Citera
2016-04-27, 18:09
Medlem
Citat:
Du har helt rätt förstås. Jag var dessutom lite otydlig med vad jag menade med hämnd. Jag tänkte snarare på fysisk hämnd i form av misshandel etc.

En person försökte ju komma åt Bengt H Nilsson under TR1, så uppretade känslor fanns det som kunde urarta, men visst stämmer det nog att grova brottslingar kanske inte direkt attackeras. Idag är det kanske annorlunda, med uppvigling på nätet osv. Misshandeln av Haga-mannen är väl ett nutida exempel men ett undantag från regeln rent allmänt.
Lite om incidenten i TR:
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1988/DN%2019880211_zpsidsto7wx.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-04-27 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in