2013-12-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Jösses, du är ju den sista person som ska märka ord och avkräva intellektuell och semantisk stringens av en meddebattör Visst är Vincent misstänkt, ja, men det finns flera saker han kan vara misstänkt för. Och visst, jag tror inte att han styckade da Costa, jag tror inte att han dödade henne, men han är misstänkt, och jag skulle lika gärna skunna skriva "suspekt" eller "skum", om du blir gladare av det. Jag tror att Vincent var skyldig till någonting centralt, att han skyddade en brottsling, att han blåljög för polisen, att han kanske försatte Catrine i en farlig situation, och jag tror absolut att han kan ha underlåtit att skydda henne från uppenbar fara, tex en våldsam bekant, och jag kan absolut tänka mig att Vincent kunde förmedlat en farlig kund, och att han därigenom kunde ha bidragit till Catrines död. Det finns mkt Vincent kunde vara skyldig till, förutom mord och brott mot griftefrid.
Det finns inga som helst indikationer på det, ej heller indicier eller bevis. Vad har du fått allt det här ifrån? Det är bara en väv av påhitt.
Citera
2013-12-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vad har du fått allt det här ifrån?

Alla mina texter om Vincent och E-vägen baseras på mkt insatta personkällor, helt verifierade uppgifter, hopsamlade offentliga handlingar. Mitt och andras grävande uppskattas verkligen, och jag får hjälp från många håll, från insatta personer. Och den centrala grunden kommer direkt från polisen, närmare bestämt polisens spaningsuppslag (från 1984). Jag jobbar helt enkelt vidare med det som polisen fick fram. Vincent var ett hett spaningsobjekt på hösten 1984. Hade han inte varit det hade jag inte skrivit om honom, hans brott, hans närmiljö och hans bekanta. Just nu känns det som att repa upp en kofta, man tar i en tråd och så säger det bara swooosh, och allt lossnar, det är mkt spännande Polisens utredning luktar sämre än ett vitryskt reningsverk
Senast redigerad av Eremona 2013-12-29 kl. 16:35.
Citera
2013-12-30, 01:01
Medlem
slemwalkers avatar
Är denne "Robert" fortfarande i livet?
Citera
2013-12-30, 01:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vincent, Robert osv har inget med det här att göra. De var människor med problem, men råkade bara befinna sig i närheten av sjukhusområdet.

Nej Robert och Vincent är helt uppenbart två problemfyllda personer som råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, närheten till Eugeniavägen och då främst nummer 25 är av allt att döma bara en slump.
Om vi vecklar ut en karta över området så slås man istället direkt av närheten till E4:an och Karolinska sjukhuset sett från FP2, om vi sedan hoppar över till FP1 så är det återigen närheten till E4:an som är uppenbar, istället för KS är det Sankt Görans sjukhus som ligger cirka 500 meter bort.

Har det någonsin gjorts en riktig geografisk analys vad gäller de båda fyndplatsernas placering ?
Polisutredningen har ju som bekant fått mycket kritik, dvs den ska tydligen ha varit fruktansvärt illa skött, om en sån här viktig analys nu aldrig blev genomförd så sällar jag mig till skaran som totaldissar polisens utredning.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-30 kl. 02:02.
Citera
2013-12-30, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej Robert och Vincent är helt uppenbart två problemfyllda personer som råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle, närheten till Eugeniavägen och då främst nummer 25 är av allt att döma bara en slump.
Om vi vecklar ut en karta över området så slås man istället direkt av närheten till E4:an och Karolinska sjukhuset sett från FP2, om vi sedan hoppar över till FP1 så är det återigen närheten till E4:an som är uppenbar, istället för KS är det Sankt Görans sjukhus som ligger cirka 500 meter bort.

Har det någonsin gjorts en riktig geografisk analys vad gäller de båda fyndplatsernas placering ?
Polisutredningen har ju som bekant fått mycket kritik, dvs den ska tydligen ha varit fruktansvärt illa skött, om en sån här viktig analys nu aldrig blev genomförd så sällar jag mig till skaran som totaldissar polisens utredning.
Varför skulle de ha dumpat liket precis utanför skjulet där de höll till och hade sig? Och resten av kvarlevorna 2 km därifrån?

Jag försökte göra en geografisk och logisk analys av fyndplatserna förut, men sen började det babblas osammanhängande hit och dit och Vincent, Gonerka och Robert osv.

Så klart att polisen bortsåg från Vincent och Robert. Det finns inget som tyder på att de hade med det här fallet att göra.
Senast redigerad av Putsch 2013-12-30 kl. 02:13.
Citera
2013-12-30, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Är denne "Robert" fortfarande i livet?

"Robert" och en fd kollega (som jobbade på E-vägen 25) är faktiskt i livet. Ganska otroligt att denne "Robert" lever, med tanke på den destruktiva livsföringen. Det är hur som helst viktigt att skydda namnen. Många tabbar har gjorts genom åren, och man ska inte exponera levande personer. En fd narkoman nära Catrine pekades tex ut som likstyckare för några år sedan. Helt galet. Finns inte ett jota som talar för det.
Citera
2013-12-30, 11:13
Medlem
Citat:
Varför skulle de ha dumpat liket precis utanför skjulet där de höll till och hade sig? Och resten av kvarlevorna 2 km därifrån?

Jag försökte göra en geografisk och logisk analys av fyndplatserna förut, men sen började det babblas osammanhängande hit och dit och Vincent, Gonerka och Robert osv.

Så klart att polisen bortsåg från Vincent och Robert. Det finns inget som tyder på att de hade med det här fallet att göra.

Din florentinska tolkning är ju att närheten tyder på att någon ville att säckarna skulle hittas.
Stanislaw Gonerka orkade slänga någon säck i soptunnan och någon blev kvar på balkongen - huvudet hittades aldrig för övrigt. Han ville inte bli upptäckt.
Citera
2013-12-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Ett stort TACK! -till 'echoesofglory' för din diskussion och din sammanställning av relevanta publikationer och artiklar!

Ett lika stort TACK! till dem som här i tråden försöker utöka kunskapen kring detta dubbel-justitiemord som begicks med delvis samma personer + myndigheter inblandade, som när det gäller Sture Bergwall.

Hanna Olsson går igen.

Svinhugg med, Hanna. Kom ihåg det!

Moderator får ursäkta men lite beröm kanske får postas här med tanke på all skit som passerar.

Tack Echoesofglory. Stort tack från alla som uppenbarligen läser tråden. Den här tråden borde ingå i KB:s samlingar och utgöra obligatorisk läsning för blivande poliser och journalister.
Senast redigerad av Noicer 2013-12-30 kl. 11:29.
Citera
2013-12-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Din florentinska tolkning är ju att närheten tyder på att någon ville att säckarna skulle hittas. Stanislaw Gonerka orkade slänga någon säck i soptunnan och någon blev kvar på balkongen - huvudet hittades aldrig för övrigt. Han ville inte bli upptäckt.

Läkarlyncharnas logik är totalt sjuklig. Den är som hämtad från 1600-talet. För läkarlynchare är logiken en formlösa massa som man hanterar precis som man vill. När de pratar om Härm är säckarnas placering tydligen ett tecken på Härms skuld, men att säckarna faktiskt hittats i ett slumområde, nära grova alkisar och vana våldsverkare, det talar tydligen emot dessa personers skuld Så löjligt så man bara dör

Och om man tittar på likstyckningar så utmärks de i 99% av fallen av ren idioti. Gonerka lämnade faktiskt en hel torso på sin egen balkong, och han dumpade personliga brev tillsammans med kroppsdelar, och det finns hur många idioter som helst att studera, likstyckare som sprider likdelar runt sommarstugan, stuvar likdelar i källaren, lämnar stora jack i golvet, kör likdelar i taxi och pratar bredvid mun och blir så skärrade att omgivningen fattar misstankar direkt.

Och man måste ju också fattat hur bråttom en likstyckare har och hur äcklig hanteringen är. Om styckaren/dumparen fanns på Eugenivägen är det inte ett dugg konstigt att likdelar hamnade på Eugenivägen, kanske pga stress, rädsla, fylla, äckel, narkotikapåverkan osv. Det finns massor med mänskliga svaghetsfaktorer att räkna med.

Eugenivägen kan också ha använts som bas, en första anhalt, varefter likdelar hämtades för vidare transport, och dumparen eller dumparna kan ha avbrutits, och kanske pallade de helt enkelt inte att slutföra jobbet. Inte ens en så empatistörd person som Gonerka klarade ju av att fullfölja det han påbörjat ...

Man kan förresten notera att det fanns rätt många likdelar på Eugenivägen. Det kanske betyder ngt. På E-vägen hittades övre bålen, armarna, underbenen och ett bröst. Sex st delar alltså, en tämligen stor del av kroppen. Vid Karlberg hittades bara bäckenet och låren, rätta mig om jag har fel. Kanske talar detta för att likdelar spreds med E-vägen som bas, som jag föreslog ovan. Bara en lös tanke iofs, att ha och mista ...
Senast redigerad av Eremona 2013-12-30 kl. 12:05.
Citera
2013-12-30, 18:48
Medlem
Det är ju skenheligt så det räcker, att nu även dra in de anhörigas lidande o trauma.
Ty de är ju också de offer för detta totala rättsliga fiasko.
Pga polisens usla spanings- och utredningsarbete gick allt åt h.e och de skyldiga fick tid attt smita undan.....
Kvar står ett par svenska syndabockar - de två läkarna.....

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Trevligt med nya debattörer, vi ska inte glömma bort att läkarna fälldes faktiskt i den första rättegången men den var tvunget att tas om pga "rättegångsfel", i den andra rättegången i Stockholms tingsrätt så ogillade rätten samtliga åtal mot läkarna men samtidigt så fastslog rätten i sina domskäl att det var ställt utom allt rimligt tvivel att de anklagade styckat offrets kropp.
JK har senare (1989) riktat kritik mot bla hovrättens intervention i ärendet, JK ansåg att de påstådda grova rättegångsfelen inte var skäl nog för en ny rättegång.

Vittnena då, deras trovärdighet har ifrågasatts genom årens lopp men det finns egentligen ingen anledning att betvivla att vittnena har avlämnat ytterligt besvärande vittnesmål till läkarnas nackdel.

Det är egentligen rätt så märkligt att det hela tiden fokuseras nästan enbart på läkarna, brottsoffret Catrine gick ett hemskt öde till mötes och så här i Juletid borde vi alla skänka en tanke åt hennes anhöriga och deras livslånga trauma.
Citera
2013-12-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf2
Trådens brott är för "städat" för att man ska kunna tillskriva exempelvis polacken Gonerka det. Hans brott var väldigt kaotiska i jämförelse. Inte så särskilt märkligt att han snabbt åkte dit.

Knappast "städat", två av säckarna dumpades vid ett motionsspår, en handduk återfanns med koppling till offret med hårstrån från ett flertal okända personer nära fyndplats 1, offrets fingrar fanns med, säckarna hade ännu oidentifierade fingeravtryck på sig. En rättsläkare hade nog inte låtit polisen hitta offrets fingrar eller dumpat säckarna så nära sin arbetsplats.

Gonerka "åkte aldrig dit" för mord, utan för vållande till annans död eftersom huvudet saknades. Det finns ingen dokumenterad personkoppling mellan CdC och Gonerka, den senare brukade besöka restaurang Monte Carlo några kvarter från Malmskillnadsgatan, flera prostituerade kvinnor på M-gatan vittnade om att de träffat Gonerka som efterfrågat deras tjänster. Gonerka skall ha hatat narkomaner, kvinnor och svenskar, en person skall ha tipsat polisen om att handduken skall ha använts vid det sjukhus Gonerka vistades på innan han slutligen lämnade psykvården för gott.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-30 kl. 19:34.
Citera
2013-12-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolf2
Helhetsbilden är sådan att da Costabrottet är "städat" i jämförelse med vad Gonerka gjort sig skyldig till, i form av våldsbrott. Ingen prostituerad har någonsin anmält Gonerka för att ha varit våldsam mot henne. Däremot har en prostituerad vittnat mot obducenten, i en rättssal, om att han hade försökt strypa henne.

Men att Gonerka bevisligen styckat en kvinna och med allra största sannolikhet också mördat henne, och en annan kvinna till några år senare, visar väl att detta är en person med en rätt skev kvinnobild och som kunde vara extremt våldsam mot kvinnor? Åtalet om misshandel mot obducenten ogillades f.ö, du sätter ju rätt stor tilltro till vad rätten kommer fram till? Du litar på tingsrätten ibland och ibland inte?

Citat:
Om man ska tro vad som skrivits om klientelet på Eugeniavägen 25, så får det rent spontant en att tänka på hur kaotiskt det blivit, om någon där hade legat bakom Catrine da Costas tragiska öde. Och varför dumpades delar av hennes kropp nära Karlberg slott, om det nu var någon från Eugeniavägen?

Hur personen/personerna som placerade ut likdelarna tänkte vet ingen, det kan knappast vara en ovanlighet att styckmördare placerar ut sitt offer vid olika platser. Att GM har placerat ut vissa likdelar vid ett motionsspår som folk passerar varje dag och andra relativt synliga vid ett skjul visar väl rätt uppenbart att det är ett verk av amatörer eller gjort i all hast??
Senast redigerad av echoesofglory 2013-12-30 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in