Mycket bra tråd om en stor rättskandal, och jag håller med om att läkarna är oskyldiga. Skulle jag sätta pengar på vem som är den skyldige skulle jag satsa på den polske slaktarn.
Men om jag skulle spela djävulens advokat, och utgå från att läkarna är skyldiga. Nu när det kommit fram att läkarnas dna inte stämde med det hår som hittades på handduken och att fingeravtrycken på säckarna inte stämde överens med läkarnas.
Om man nu väljer att tro på moderns(barnets) berättelse och utgår från att läkarna är skyldiga och bildar teorier därefter.
1. Läkarna fixade fram nån annans hår och fingeravtryck. Kommentar: icke troligt, med tanke på att dna var lite av science fiction 1984. Det skulle dessutom var enklare att sätta dit nån annan genom att lämna ett föremål som tillhörde den personen. (Exempelvis post adresserat till den man ville sätta dit.) Dessutom skulle man väl kunnat dumpat säckarna utan för personens dörr.
2. En tredje person var inblandad. Kommentar: Då faller ju moderns berättelse helt, samt dagbokvittnets berättelse(Givetvis så tror jag själv inte på modern eller dagboksvittnet).Förvisso ska ju barnet ha sagt något i stil med "Fabror Tomt, pappa och du(mamman) var med "(enligt svt dokumentären).Och i så fall skull mamman kunna var den tredje personen.
3. Det är barnets hår. kommentar:Men vems är då fingeravtrycken?
4. Fingeravtrycken och håret tillhör någon okänd och har kommit dit av en slump.Kommentar: Känns inte speciellt troligt. Men visst.
5.
En tredje person städade upp efter läkarna. Kommentar: Vem skulle denna tredje person vara i så fall? Och varför skulle han städa upp efter ett styckmord?
Teori 5. är den teori jag skulle villja ha synpunker på av er lite mer insatta än vad jag själv är. Som jag har förstått det så har man idag förkastat i stort sett all tidigare bevisning mot läkarna. Men de finnns ju många som är helt inställda på att läkarna skyldiga, och när motstånd dyker upp(exempelvis dna bevisningen) så försöker de forma nya teorier efter det. Givetvis borde de acceptera att läkarna är oskyldiga med tanke på det som kommit fram, men så sker icke. Scenario 5. är en teori jag kan tänka mig att dessa personer drar till med i brist på annat för att kunna avfärda dna bevisningen.
Förövrigt undrar jag om det finns nånstans på nätet där man kan läsa vad som sagts under rättegångerna. Vittnesförhör mm.
Mycket bra dokumentär som länkades i tråden(Tack till dig som la upp den).
Tror förövrigt att de som driver frågorna om utsatta barn och kvinnor, klasskamp osv gör sig själva en björntjänst när de använder det här fallet som slagträ. Men man får väl anta att det är ungefär så här det går till i de fall där Eva, Monica, Diesen mfl är med och utreder och diskuterar.
Citat:
Han lägger ner stor möda på att bevisa att de två läkarna är oskyldiga till styckmordet, men när han kommer mot slutet av boken tvekar han inte att utpeka en polsk (manlig) slaktare som skyldig till mordet. Uppenbarligen är även för Lindeberg döden en man.
Men det är skillnad på män och män. Lindeberg, Jan Guillou, Leif GW Persson och de andra som kommit till läkarnas förvar har haft anmärkningsvärt lätt att anklaga män som befinner sig lägre i den sociala hierarkin för styckmordet. Lindebergs anhängare inom Solnapolisen genomförde exempelvis, påhejade av Guillou och Persson, en klappjakt på några män i socialgrupp tre i Solna som hade oturen att stämma in på Perssons "gärningsmannaprofil". Utan skymten av belägg för att de skulle ha någon koppling till mordet togs de in på hårdhänta förhör. Den ene av dem fick sin lägenhet undersökt i flera månader.
http://www.consequentia.se/artiklar/kira/sexuella-overgrepp-fornekas
Suck.Att det alltid ska vridas och vrängas till att det handlar om en klasskamp. Kira glömmer att nämna att den polske slaktarn har tidigare dömts för ett styckmord.
(Ska försöka få tag på döden är en man.)