2009-03-19, 20:37
Medlem
När man talar om trollen...

Idag fick jag svar från JK. Där står avslutningsvis:

"...Åklagarens besked att inte gå till domstol med en begäran om husrannsakan vid Karolinska sjukhuset, där vävnadsprover från den aktuelle mannen förvaras, kom bland annat med anledning av att Justitiekanslern i november 2008 ställde en fråga till Västerorts polismästardistrikt om vilka överväganden som gjordes i saken (Justitiekanslerns ärende med dnr 7436-08-22). Justitiekanslern har för avsikt att under våren 2009 avsluta det ärendet och får således hänvisa till det kommande beslutet."
Citera
2009-03-20, 00:41
Medlem
Tänker på boken :Under skalet finns vissa likheter med CdC fallet.
Styckningar-nekrofili, kannibalism -läkare –bårhus-piskor -avtagna huvuden -likdelar i svarta säckar-ögon- prostituerade etc.
Författaren ska ha bevittnat detta som barn.

Citat:
Gruppen verkade ha tillgång till bårhus, eller på andra sätt kunnat få tillgång till likdelar. Det finns definitivt en hel del likheter med de scenarier som avslöjades i styckmordrättegången. Författaren kontaktade också under skrivandet av boken professor Jovan Rajs för att diskutera vad hon mindes. Han bemötte henne med stor respekt och professionalism, vilket kanske betydde en del för att boken slutligen blev färdigskriven och utgiven.
http://www.bokrecension.se/9172036567

Sen blev det en pjäs men :
Citat:
Det har i sista stund framkommit uppgifter som eventuellt kan ifrågasätta trovärdigheten i berättelsen Radioteatern har planerat att sända idag. Eftersom föreställningen handlar om ett så känsligt ämne som övergrep mot barn har vi avstått från att sända den tills vi övertygas om trovärdigheten i den.
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=965&artikel=1570272
Detta gav debattörer och kvinnojoursaktivister bränsle att det förekommer något som är så hemskt att det tystas.

Lotta Lundberg:
Citat:
Jasenko Selimovic, chef på Radioteatern, läser en pjäs, gillar en pjäs, sätter en regissör och två skådespelare att arbeta med texten, lyssnar och ger klartecken, påar pjäsen, lägger ut information på nätet och sänder en check till skådespelare och pjäsförfattare.
Och i sista stund ”framkommer uppgifter som eventuellt kan ifrågasätta trovärdigheten”.
Jaha.
Vadå för uppgifter?
Den pjäs han läst och gillat och funnit så kvalitativt intressant och trovärdig att han tagit licenspengar och köpt; vad hände med dess trovärdighet i sista stund?
Pjäsen, ”Under skalet”, är som man säger based on a true story. Pseudonymen Linnéa Lilja träffar pjäsförfattaren Erik Grundström och berättar en historia ur sitt liv. Han gör en pjäs.

Det är det gamla hederliga sättet att arbeta på. Innan man tog heder och ära av folk och publicerade deras namn och sina egna dagboksanteckningar gjorde författare så. Gick ut i verkligheten, lyssnade och iakttog, sedan gick man hem, satte sig vid skrivbordet och gjorde om verkligheten till dikt.
Nu är inte bara världen upp ner. Nu går skam på torra land.
Nu ifrågasätts trovärdigheten i fiktionen två minuter före sändning. Det luktar hot, det luktar rädsla och brist på linje.Det är veligt och slarvigt använda licenspengar.
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article263583.ece

Monica Dahlström-Lannes:
Citat:
Linnéa Liljas pappa, nu död, har erkänt brotten och bekräftat hennes minnen. Han ville att Linnéa skulle berätta offentligt.Så vem har ifrågasatt trovärdigheten?
På ledarsidor förs en kamp för yttrandefriheten och för att få visa provocerande Muhammedbilder. Men var finns kampen för att synliggöra utsatta barns verklighet, när den inte ens får speglas i en *radioteater? Yttrande*friheten gäller väl också *Sveriges Radio?
Jasenko Selimovic *måste ändra sitt beslut och sända pjäsen!
http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_22537.svd
Hade nog varit bättre om man belyste allt istället för att mörklägga.
Nu kan man tro att det finns starka makter i samhället som vill tysta.
Senast redigerad av Hag22 2009-03-20 kl. 00:48.
Citera
2009-03-20, 11:16
Medlem
http://www.aftonbladet.se/debatt/article4693438.ab borgnäs om sina seriemördar teorier igen
Citera
2009-03-21, 01:25
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Tänker på boken :Under skalet finns vissa likheter med CdC fallet.
Styckningar-nekrofili, kannibalism -läkare –bårhus-piskor -avtagna huvuden -likdelar i svarta säckar-ögon- prostituerade etc.
Författaren ska ha bevittnat detta som barn.

Det finns en tråd om Liljas bok här: Under skalet - Linnea Lilja.
Jag tänkte också på likheterna med da Costa-fallet när jag läste den. Linnea Lilja verkade vara minst sagt inspirerad av Catrine och rättvisan.
Citera
2009-03-21, 07:35
Medlem
William Hainess avatar
Helt O/T, men "Under skalet" fick mig tänka på "Den bizarra kvinnokulten av "Överlevare" som påstår sig minnas incest"-tråden; dessvärre inget sällsynt fenomen.

Förträngda minnen är mer eller mindre förkastat av många minnesexperter numera...
Citera
2009-03-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Det finns en tråd om Liljas bok här: Under skalet - Linnea Lilja.
Jag tänkte också på likheterna med da Costa-fallet när jag läste den. Linnea Lilja verkade vara minst sagt inspirerad av Catrine och rättvisan.
Hon måste vara påverkad av Catrine och rättvisan.Det är lustigt att hon tar kontakt med Jovan Rajs.
Om hennes pappa har erkänt och hon själv minns vet hon ifall
alla i sekten är döda - är sekten utplånad?

Ofta handlar liknande historier om att gubbarna är högt uppsatta och umgås i slutna herrklubbar.Gubbar som har mycket att förlora ifall sanningen kommer fram.Jag skulle aldrig våga yppa ett ord om jag vart med om sådana onda makter.Risken stor att man tystas och dör men författaren som bevittnat allt är inte rädd.
Citera
2009-03-24, 06:27
Medlem
finde3213s avatar
Mycket bra tråd om en stor rättskandal, och jag håller med om att läkarna är oskyldiga. Skulle jag sätta pengar på vem som är den skyldige skulle jag satsa på den polske slaktarn.

Men om jag skulle spela djävulens advokat, och utgå från att läkarna är skyldiga. Nu när det kommit fram att läkarnas dna inte stämde med det hår som hittades på handduken och att fingeravtrycken på säckarna inte stämde överens med läkarnas.

Om man nu väljer att tro på moderns(barnets) berättelse och utgår från att läkarna är skyldiga och bildar teorier därefter.

1. Läkarna fixade fram nån annans hår och fingeravtryck. Kommentar: icke troligt, med tanke på att dna var lite av science fiction 1984. Det skulle dessutom var enklare att sätta dit nån annan genom att lämna ett föremål som tillhörde den personen. (Exempelvis post adresserat till den man ville sätta dit.) Dessutom skulle man väl kunnat dumpat säckarna utan för personens dörr.

2. En tredje person var inblandad. Kommentar: Då faller ju moderns berättelse helt, samt dagbokvittnets berättelse(Givetvis så tror jag själv inte på modern eller dagboksvittnet).Förvisso ska ju barnet ha sagt något i stil med "Fabror Tomt, pappa och du(mamman) var med "(enligt svt dokumentären).Och i så fall skull mamman kunna var den tredje personen.

3. Det är barnets hår. kommentar:Men vems är då fingeravtrycken?

4. Fingeravtrycken och håret tillhör någon okänd och har kommit dit av en slump.Kommentar: Känns inte speciellt troligt. Men visst.

5. En tredje person städade upp efter läkarna. Kommentar: Vem skulle denna tredje person vara i så fall? Och varför skulle han städa upp efter ett styckmord?

Teori 5. är den teori jag skulle villja ha synpunker på av er lite mer insatta än vad jag själv är. Som jag har förstått det så har man idag förkastat i stort sett all tidigare bevisning mot läkarna. Men de finnns ju många som är helt inställda på att läkarna skyldiga, och när motstånd dyker upp(exempelvis dna bevisningen) så försöker de forma nya teorier efter det. Givetvis borde de acceptera att läkarna är oskyldiga med tanke på det som kommit fram, men så sker icke. Scenario 5. är en teori jag kan tänka mig att dessa personer drar till med i brist på annat för att kunna avfärda dna bevisningen.

Förövrigt undrar jag om det finns nånstans på nätet där man kan läsa vad som sagts under rättegångerna. Vittnesförhör mm.

Mycket bra dokumentär som länkades i tråden(Tack till dig som la upp den).

Tror förövrigt att de som driver frågorna om utsatta barn och kvinnor, klasskamp osv gör sig själva en björntjänst när de använder det här fallet som slagträ. Men man får väl anta att det är ungefär så här det går till i de fall där Eva, Monica, Diesen mfl är med och utreder och diskuterar.

Citat:
Han lägger ner stor möda på att bevisa att de två läkarna är oskyldiga till styckmordet, men när han kommer mot slutet av boken tvekar han inte att utpeka en polsk (manlig) slaktare som skyldig till mordet. Uppenbarligen är även för Lindeberg döden en man.

Men det är skillnad på män och män. Lindeberg, Jan Guillou, Leif GW Persson och de andra som kommit till läkarnas förvar har haft anmärkningsvärt lätt att anklaga män som befinner sig lägre i den sociala hierarkin för styckmordet. Lindebergs anhängare inom Solnapolisen genomförde exempelvis, påhejade av Guillou och Persson, en klappjakt på några män i socialgrupp tre i Solna som hade oturen att stämma in på Perssons "gärningsmannaprofil". Utan skymten av belägg för att de skulle ha någon koppling till mordet togs de in på hårdhänta förhör. Den ene av dem fick sin lägenhet undersökt i flera månader.
http://www.consequentia.se/artiklar/kira/sexuella-overgrepp-fornekas

Suck.Att det alltid ska vridas och vrängas till att det handlar om en klasskamp. Kira glömmer att nämna att den polske slaktarn har tidigare dömts för ett styckmord.

(Ska försöka få tag på döden är en man.)
Senast redigerad av finde3213 2009-03-24 kl. 07:20.
Citera
2009-03-24, 07:51
Medlem
laserlasses avatar
En länk till
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramID=2519&Artikel=784652
Citera
2009-03-24, 08:01
Medlem
finde3213s avatar
Jesus Alcala

En annan sak. Som jag har förstått det var Jesus Alcala en av de skribenter som var väldigt drivande i drevet mot allmänläkaren och obducenten.

Efter Tito Beltran rättegången så skrev han en artikel om att den fällande domen var en rättskandal("Kändisarnas skvaller fällde Tito Beltrán", http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/10/akte-han-dit-att-han-var-utlanning). Vilket är lite förvånande med tanke på hur han såg på läkarna i styckmordsrättegången. I mina ögon var bevisningen i Tito fallet mycket bättre än i styckmordsrättegångarna. Alltså sannolikheten att Tito är skyldig, är mycket högre än att läkarna är skyldiga.

Har han på senare tid ändrat ståndpunkt i da costa fallet? Har han skrivit något om da costa fallet sen han mucka? Nått i stil med "Medias skvaller fällde Läkarna"?

en till artikel skriven av jesus om fallet tito:
http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/19/rattegangen-mot-tito-beltran-ar-en-internationell-skandal
Senast redigerad av finde3213 2009-03-24 kl. 08:07.
Citera
2009-03-24, 13:38
Medlem
finde3213
Citat:
Som jag har förstått det så har man idag förkastat i stort sett all tidigare bevisning mot läkarna.
Den enda bevisning som funnits har polisen själva förstört.
Efter de transporterat säckarna till rättsläkarstationen och tagit ur likdelarna var det fullt med likvätska och larver så polisen spolade säckarna rena .Alla ev fynd /fiber rann ut med spolvattnet.
Med facit i hand kan man tycka de borde ha analyserat likvätskan efter hårstrån/fibrer.

De fingeravtryck som hittades på säckarna var polisens egna och något oidentifierat .
Avtrycken granskades i London och polisen hade med sig massa fingeravtryck Teets och även Slaktarens mfl. men gick inte läsa.
Sen var det massa andra vändor tills SKL gjorde en analys av säckarna lyckades säkra avtryck ,det var inte läkarnas avtryck.
Rättsläkare samarbetar dagligen med polisen,problemet är att de utrett varandra istället för kalla in externa utredare.

Citat:
Givetvis borde de acceptera att läkarna är oskyldiga med tanke på det som kommit fram, men så sker icke
Polisen anser att det är oskyldiga [idag] ingen är dömd
Citera
2009-03-24, 17:15
Medlem
Har just läst Per Lindebergs Styckmordet, Efterspelt etc. Bra beskrivet om den hetsjakt som Lindeberg själv har fått utstå efter 1999.

För övrigt anser jag att Hanna Olsson:s DNA bör kontrolleras mot hårstråna. Hon har ju i 25 kämpat helhjärtat för att 2 oskyldiga personer skall fällas. Hon döljer troligen något.
Citera
2009-03-24, 18:31
Medlem
wafflespecials avatar
Jag har tänkt på fallet under årens lopp och efter att ha läst på lite kan jag inte bli annat än förskräckt över hur illa en polisundersökning kan skötas. Tyvärr kommer de båda oskyldigt utpekade antagligen aldrig få upprättelse för de fel/övergrepp som skedde och vi övriga kan väl bara knyta näven i byxfickan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in