Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-01, 14:15
  #1
Medlem
Hej,

nu har jag tröttnat rejält på min kropp och min s.k. träning. Till att börja med kan jag säga att jag har gått på gym i cirka tre-fyra månaders tid förut men slutade när mitt kort gick ut. Gick ner ungefär 8-10 kg give and take under den perioden. Fick lite bättre kroppshållning och blev betydligt mindre kroppsmässigt.

Har även sedan December gått två promenader på 2-5 kilometer varje dag. Går i halvrasktakt - går dock med hunden så jag måste stanna 1-2 gånger så hon får göra ifrån sig. Det tar ungefär 30 minuter och första promenaden görs innan frukost, tidigt på morgonen, den andra görs på eftermiddagen.

Eftersom att jag slutat gått på gym så har jag tagit upp nåt annat för att kunna underhålla kroppen och musklerna, jag började cykla. 40 minuter varannan dag i högt tempo (20-22 km/h) och några tunga uppförsbackar. Det är cirka 1,3-1,4 mil vi pratar om. När jag kommer hem så gör jag situps, ungefär 15-20x3.

Såhär har jag hållit på i cirka 3-4 veckor men känner att jag står helt still. Varför? Jag kämpar riktigt hårt när jag cyklar men blir bara tröttare och tröttare för varje gång och idag blev jag bara förbannad för det gick så tungt.. (en anledning var den kvava sommarluften)

Så tycker ni att jag borde lägga ner cyklandet och gå på gym istället? Eller kanske kombinera cyklande och gym?

Sen har jag en annan fråga också, jag är 1,82m lång och väger enbart 56-57kg. Ändå är jag tjock, jag menar inte smällfet. Men jag har hängiga bröst och en väldigt ful kropp. Jag är ganska svag, så jag antar att det är för att jag saknar muskler som jag väger så lite?

Egentligen skulle jag behöva posta en bild på mig själv för att verkligen förklara hur min kropp ser ut, men det är lite för pinsamt just nu. Kanske senare. Men när jag har kläder på mig ser jag relativt spinkig ut, jag har riktigt smala armar, smala ben (vältränade dock, likt löparben/cykelben) och ett riktigt spinkigt ansikte. Jag är egentligen ganska liten, men har en tjock överkropp.

Kan även lägga till att jag inte äter för mycket, jag ligger förmodligen på kaloriunderskott. Äter ganska lite, min lunch består oftast av en macka eller en tallrik med mjölk och flingor/musli. Frukost - en macka, tallrik mjölk och musli. Middag, en portion enligt samma mått som står på paketen. Äter aldrig godis i princip. Man kan räkna på fingrarna hur många gånger jag äter pizza osv. om året.

Midjemått runt midjan: 79cm
Runt naveln: 71-73cm
__________________
Senast redigerad av MrColon 2009-07-01 kl. 14:20.
Citera
2009-07-01, 14:24
  #2
Medlem
Grentars avatar
Ang. din kropp så sitter nog mycket i ditt huvud, att du känner dig tjock har nog att göra med att du har lite högre kroppsfett och lite mindre muskler. Fortsätter du träna så fixar det till sig.

Ofta är det svårt, väldigt svårt att bara acceptera att saker kommer ta lite längre tid än vad man egentligen vill att det ska ta. Man vill bli stor och stark på några månader, men så fungerar det inte.

Fortsätt träna som du gör, kanske hitta någon annan sport som du tycker är rolig att hålla på med. Sätt upp lite mål med din träning, starta en träningsjournal här på FB eller kolozzeum!

Man behöver inte äta som en världsmästare eller träna som ett djur för att se resultat, det tar lite tid bara.
Citera
2009-07-01, 14:25
  #3
Medlem
mjohanssons avatar
Det här låter snarare som ett komplex än ett faktiskt viktproblem. Ledsen att behöva säga det men jag tror it's all in your head.
Citera
2009-07-01, 14:28
  #4
Medlem
apintofstellas avatar
Ar du tjej eller kille? Om man kollar pa ditt namn "MrColon" antar jag att du ar en kille.. men sen till vikten och langden, 56kg pa 182cm. Midjematt pa 71

Jag ar 180cm, 85kg och har ett midjematt pa 91cm...

Edit: Och jag ar verkligen inte fet eller overviktig pa nagot satt. Magrutorna syns inte sa bra men man ser att jag har dem.
Citera
2009-07-01, 14:34
  #5
Medlem
Jag kan lägga upp en bild senare idag så ni får se. Sen angående vad jag har för mål med min träning så är det varken magrutor eller stora muskler, jag vill gärna vara lite spinkig av mig, har ingen suktan efter att bli stark som ett troll.

Förövrigt är jag kille.
Citera
2009-07-01, 14:52
  #6
Medlem
Jobbig situation! Som jag förstår det är du smal men har ändå mycket fett vid bröstet och magen?

Om du ligger på kaloriunderskott så är detta troligen anledningen till att du känner dig svagare. Om jag vore du skulle jag inte stressa bort nå mer vikt eftersom du redan är smal, istället börja bygga på gymmet, äta mer och ta det som ett långsiktigt projekt. Fortsätt med cykling och promenader, det gör susen för fettförbränningen utan att belasta knän och leder.
Jag tror nog att du bör sluta ligga på kcalunderskott och antingen ligga jämnt med vad du gör av med eller över.

Rom byggdes inte på en dag som folk brukar säga, kämpa på mannen!
Citera
2009-07-01, 14:55
  #7
Medlem
Läste inte igenom ditt sista inlägg. Om du nu vill vara lite spinkig så vill du väl ändå ha lite muskelbetoning? Hur som helst borde du börja med att bygga först banta sen när du är nöjd med din storlek i min mening.
Citera
2009-07-01, 15:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f33l1cks
Jobbig situation! Som jag förstår det är du smal men har ändå mycket fett vid bröstet och magen?

Om du ligger på kaloriunderskott så är detta troligen anledningen till att du känner dig svagare. Om jag vore du skulle jag inte stressa bort nå mer vikt eftersom du redan är smal, istället börja bygga på gymmet, äta mer och ta det som ett långsiktigt projekt. Fortsätt med cykling och promenader, det gör susen för fettförbränningen utan att belasta knän och leder.
Jag tror nog att du bör sluta ligga på kcalunderskott och antingen ligga jämnt med vad du gör av med eller över.

Rom byggdes inte på en dag som folk brukar säga, kämpa på mannen!

Helt korrekt.

Här är förövrigt bilderna jag utlovade:
http://img22.imageshack.us/img22/1279/dsc01542gla.jpg
http://img148.imageshack.us/img148/8066/dsc01541.jpg

Hoppas ni förstår nu vad jag menar.
Citera
2009-07-01, 15:15
  #9
Medlem
pyromanzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColon
Helt korrekt.

Här är förövrigt bilderna jag utlovade:
http://img22.imageshack.us/img22/1279/dsc01542gla.jpg
http://img148.imageshack.us/img148/8066/dsc01541.jpg

Hoppas ni förstår nu vad jag menar.

alltså du måste skaffa lite muskler hehe
skit i att cykla och börja gå på gym och träna styrketräning och kom ihåg att du inte ska gå ner när du styrketrännar utan du ska gå upp och efter några månader så börjar du diffa och efter det så gör du om hela processen.
och förhoppningsvis så kommer du att se lite mer manlig ut
Citera
2009-07-01, 15:31
  #10
Medlem
mjohanssons avatar
Är det möjligt att du utelämnar något i din kost? Godis, chips etc?

Annars är det väl bara att börja bygga muskler. Muskler bränner fett som man så enkelt brukar uttrycka det.
Citera
2009-07-01, 15:38
  #11
Medlem
Det var verkligen inte mycket fett du hade, det mesta satt nog faktiskt i ditt huvud, men klart.. lite överflödigt fett fanns det. Tycker verkligen inte du ska sluta cykla. Det är bra för att hålla igång fettförbränningen, men du kanske borde korta ner sträckorna lite. Se till att fokusera på bra mat, gymmandet och byggandet så kommer det här gå skitbra. Men det kommer ta tid tro inget annat. Läs lite i 'nyttiga trådar' tråden om kost och träning. Finns mycket bra att lära sig.

Lycka till som fasiken.
Citera
2009-07-01, 15:42
  #12
Medlem
apintofstellas avatar
Du skulle kunna rakna ut ditt dagliga behov av energi med Harris&Benedict formeln. Men da skulle vi behova ha reda pa din alder forst. Om du gar efter den, och inte satter i dig mer energi an vad den ekvationen kommer ge dig, sa kommer du att tappa vikt. Det du kommer fa ut ar hur mycket energi du behover for att ligga och glo i taket en hel dag. Sen multiplicerar man det med en aktivitetsfaktor = hur mycket arbete man utsatter kroppen for.

Citat:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback