• 1
  • 2
2009-06-30, 23:52
Medlem
Tjena. Frst innan mina frgor kommer kan jag bertta lite snabbt om mig sjlv och mitt "pluggande".

Shr r det! Jag har alltid haft mycket, mycket ltt att lra mig saker. Problemet r att jag har aldrig var den pluggande typen.
I hgstadiet skolkade jag mycket och insg inte att jag kanske skulle ha stor nytta av en utbildning i framtiden.

S det slutade med att efter hgstadiet s blev det ett halvr p IV, sen brjade jag jobba.

Nu, "4-5 r senare" har jag jobbat 2 r som sljare inom bensinbranschen och jag VET och knner inom mig att jag r mmad att gra ngot mycket strre n detta. Jag vill lra mig. Jag vill plugga.

Nu till nsta steg. Jag vill bli astronom. Det finns inget som fascinerar mig s mycket som astronomi etc, lran om livet, varfr finns vi, hubble, galaxer, universum etc etc etc. Jag inser att steget dit r enormt, och kommer bli mycket, MYCKET svrt att n. Jag har INGEN gymnasiekompetens, ingenting.

Vad ska jag brja med? Vart?
Vad ska jag lsa fr att kunna ha chans att bli astronom? KAN ja ens bli det? Jag vet ingenting. Bara vad jag verkligen vill och jag vet att jag kan lyckas.

Ngon som har tips eller varit i en liknande situation med inom ngot annat omrde/utbildning? Jag har letat och lst men allt blir bara en enda stor omjlig rra knns det som.

Tacksam fr svar.
Citera
2009-07-01, 00:41
Medlem
Hr str det vl en del:
http://www.astro.uu.se/grundutb/astroutbildning.html#p2

"Gymnasiet
Att du har genomgtt naturvetenskaplig linje eller motsvarande.
Universitetet

* Grundutbildning Hr lser man vanligtvis naturvetarprogrammet (med inriktning fysik), men det gr ven bra med civilingenjrsprogrammet. Efter 2,5 rs studier inom naturvetarprogrammet kan man brja lsa astronomi p grundniv hos oss vid observatoriet. Om man inte gr p naturvetarprogrammet men vill lsa astronomi krvs det att man minst lst 20 pong matematik och 40 pong fysik, men de flesta har lst mer (tex de som gr naturvetarprogrammet). Astronomistudierna tar ca 1.5-2 r (normalt 60 pong). Detta inkluderar ocks ett examensarbete i en termin (20 pong). D har du en bred grundutbildning i astronomi.

MEN...

* Forskarutbildning Alla som jobbar som astronomer har ocks genomgtt en forskarutbildning i astronomi som slutar med en disputation. D blir doktorandens forskningprojekt utsatt fr en utomstende granskning och om man godknns s blir man doktor i astronomi. Forskarutbildningen tar ca 4-6 r, beroende p frsrjningsmjligheterna vid institutionen och ens egen arbetsinsats. Normalt har man ln under sin forskarutbildning, dock max i fem r. Inom forskarutbildningen lser man ett antal kurser (60 pong) men framfr allt utfr man ett forskningsprojekt, dr man lr sig att sjlvstndigt forska men ven att samarbeta med sina kollegor p observatoriet och ute i vrlden. "
Citera
2009-07-01, 01:03
Medlem
evolutes avatar
Steg ett r givetvis att skaffa den gymnasiebehrighet (p komvux) som krvs fr att lsa ex. fysikprogrammet eller teknisk fysik p ett universitet.

Sen r det ungefr fljande steg som gller.

1. Skaffa en grundexamen inom relevant omrde, allts fysik med en inriktning mot astronomi. Lmpligt r ex. fysikprogrammet eller teknisk fysik. Se till att plugga ordentligt och f bra betyg.
2. Undersk vilka forskargrupper som hller p med sdan forskning som du r intresserad av och frsk gra din C/D-uppsats (kandidat/magister-uppsats) hos dem. Tala samtidigt med dem om mjligheten att doktorera hos dem.
3. Sk doktorandtjnster. Du fr d forska och utbilda dig inom ett smalare omrde. Det avslutas efter 4-5 r (frhoppningsvis) med en doktorsexamen. Kanske br du ska dig utomlands fr detta om ditt specialomrde inte finns i Sverige eller om du helt enkelt vill doktorera med en speciell forskare som handledare.
4. Nu fljer antagligen ett antal r dr du drar runt bland olika universitet i vrlden p kortare uppdrag som forskare. Du fr nu erfarenhet som mer sjlvstndig forskare och denna erfarenhet, dina forskningsresultat, blir viktig om/nr du sker fast jobb p universitet.
5. Ska du verka i Sverige vill du antagligen bli docent eftersom du d fr handleda egna doktorander vilket r en frutsttning fr att i framtiden bygga upp en egen forskningsgrupp. Detta krver ngra rs forskning efter doktorseamen.
6. Sk tjnster p universitet med sikte p att bli fast anstlld forskare, lektor/assisterande professor. Dessa utlyses i branschtidningarna.
7. Nu arbetar du som forskare och spenderar troligtvis mycket tid p att ska bidrag och undervisa ocks. r du framgngsrik och har tur kan du till slut bli professor genom att ska en av de f tjnster som ibland utlyses. Du r d troligen i 40-rsldern eller ldre.

I varje steg ovan sker en utgallring, dels p grund av kompetens men ocks p grund av att folk trttnar och vill gra ngot annat.

Din ln (i Sverige) gr frn kanske 20-25000 som doktorand, 30-35000 som forskare, sen upp till 50-80000 som professor. Lite grovt tillyxat.
Citera
2009-07-01, 23:18
Medlem
Tack fr svaren!! Tack verkligen.

Ska "forska" vidare lite nu med hjlp av det ni delat med er av!
terkommer skert i trden nr jag brjar komma igng och ftt en strre bild av hur det hela ska g till.

Tack igen.
Citera
2010-03-21, 05:58
Medlem
MegaSkurts avatar
Hur gr det?

Kikade lite, frutom allmn behrighet, verkar det smart att se till att ha minst Kemi A, Fysik B och Matte E....
Citera
2010-04-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yesah
Tack fr svaren!! Tack verkligen.

Ska "forska" vidare lite nu med hjlp av det ni delat med er av!
terkommer skert i trden nr jag brjar komma igng och ftt en strre bild av hur det hela ska g till.

Tack igen.

Hehe, r ocks nyfiken Hur gr det?
Citera
2010-04-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NekinieH
Hehe, r ocks nyfiken Hur gr det?

Hehe det gr vl framt! Jobbar just nu i Oslo fr att f ihop massa pengar till en resa och ven de framtida studiekostnaderna.
Planerar att brja plugga p distans, det brjar jag med a.s.a.p. Har varit i kontakt med psyokonsulenter och handlggare etc. Bara ett mte som saknas, det blir nsta gng jag r hemma i Sverige.

Lng lng vg kvar. Men jag tror verkligen p att man ska gra det man r intresserad av, s det r bara att kra p, det ska bli kul.

Matte E allts, intressant...
Citera
2010-05-02, 20:10
Medlem
Var ocks inne p astronomiutbildningen ett tag. Det r Omrdesbehrighet 8 som gller, dvs du behver Matematik D, Fysik B, Kemi A.
SU har bde en kandidat- och masterutbildning i astronomi. http://www.astro.su.se/ dr kan du lsa en del.

Matematik E, som skrev innan, kan vara bra att ha fr du fr meritpong fr det d det "bara" r Ma D som krvs. Meritpongen kar ju ditt betyg.

Det du kan gra r ju att lsa lite kurser p komvux, g ett basr. Ett tekniskt basr p t.ex. KTH med matematik och fysik finns ju ven, om du hellre vill lsa p Hgskolan n p komvux.

Jag tror i alla fall inte att det r en omjlighet. Eller, jag VET att det inte r en omjlighet. r du sugen p att forska eller undervisa r det klart att du ska satsa p astronomi.
Citera
2010-05-02, 21:04
Medlem
Se till att gra hgskoleprovet ngra gnger, det kan ka dina chanser att komma in.
Citera
2010-05-03, 01:20
Medlem
one_sizes avatar
Tja, du har ju utbildningar p grundniv (kandidat) i Uppsala, Stockholm och Lund.
Verkar som Ma D, Ke A och Fy B rcker bde p SU och LU medan Uppsala krver Ma E.
Fr en oinvigd verkar alla tre rtt s snarlika: frst grunder inom fysik och sista ret kommer frdjupningen i astronomin.
Krvs inte heller s mycket fr att komma in: Uppsala hade 11.98 som grns p betyg, LU hade 10.95 betyg och 1.1 i hp och SU hade 15 som kom in i gruppen vrigt s antar att alla som skte kom in (tog informationen frn antagningsstatistik.se).
Citera
2010-05-03, 22:23
Medlem
h va roligt! Jag satte mig just fr att f mer information om vad som behvs fr att bli astronom och snubblade ver den hr trden - som passade mig perfekt!

- Jag r fantastiskt intresserad av universum och eggas av tanken att f vara med och ska vetenskapliga svar p stora som sm frgor p omrdet.

- Jag har ntt ett tillstnd dr jag knner ett behov av att sysselstta mig med ngot som jag brinner fr, men jag vet absolut ingenting om vad som behvs fr att bli astronom.

- Jag har alltid haft mycket ltt fr att lra mig och behvde aldrig riktigt plugga i skolan s jag gled igenom ganska smrtfritt. r absolut inte ngot geni fr det men hyfsat klipsk.

- Jag har ingen fullstndig gymnasieutbildning; hoppade av efter r tv (vilket jag genomfrde med 70% frnvaro) och brjade jobba istllet.

Frutom detta s r jag 27 r och jobbar som systemutvecklare, bosatt i stockholm.

Vi kanske kunde synka vra strvan och peppa varandra att n ett ml? Eller iaf dela med oss av varandras erfarenheter p vgen? Mitt enda orosmoln med att ge sig in i ett snt ventyr r ekonomin d jag blivit hyfsat bekvm med en ganska bra ln (IT-kille som sagt...), men det r vl smsaker nr allt kommer kring.
Citera
2010-05-03, 22:32
Medlem
evolutes avatar
michelle418: Vill du "bara" plugga astronomi eller vill du verkligen jobba som astronom. Fr att jobba som astronom, och med det menar jag forskare inom astronomi, s mste du frst g en fysikutbildning och sedan doktorera inom astronomi. Det tar troligen mellan 8 och 10 r. Med andra ord br du stta fart s fort som mjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in