2010-05-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
michelle418: Vill du "bara" plugga astronomi eller vill du verkligen jobba som astronom. Fr att jobba som astronom, och med det menar jag forskare inom astronomi, s mste du frst g en fysikutbildning och sedan doktorera inom astronomi. Det tar troligen mellan 8 och 10 r. Med andra ord br du stta fart s fort som mjligt.

Jag pratar sjlvfallet om ett sug att jobba som astronom, allts som forskare inom astronomi, men frstr frsts att det r en jttelng vg dit. Jag kan inte sga att jag har en plan p att genomfra det men vill nu underska mjligheterna.

Varje gng jag stller mig sjlv frgan om det r vrt s mycket besvr s blir svaret, kanske ngot klich-aktigt; man lever bara en gng och att under detta enda liv f sysselstta sig med ngot som verkligen intresserar och engagerar mste vara av oerhrt stort vrde och drmed motivera den lnga vgen dit.

Mjligen skulle det kanske rcka att utveckla intresset som n s lnge bara varit lapning av lttsmlt infromation via tv, internet och tidningar, till en ngot mer aktiv hobby involverande stjrnskdning eller ngot dylikt? Jag vet inte n. Jag vet bara att jag grna frdjupar mig p omrdet samtidigt som jag knner ett behov av att vxla till ett mer engagerande yrke.
Citera
2010-05-09, 11:43
Medlem
Vad kul att det blev lite liv i trden! Tack fr alla svar! Det hjlper.

Citat:
Ursprungligen postat av michelle418
h va roligt! Jag satte mig just fr att f mer information om vad som behvs fr att bli astronom och snubblade ver den hr trden - som passade mig perfekt!

- Jag r fantastiskt intresserad av universum och eggas av tanken att f vara med och ska vetenskapliga svar p stora som sm frgor p omrdet.

- Jag har ntt ett tillstnd dr jag knner ett behov av att sysselstta mig med ngot som jag brinner fr, men jag vet absolut ingenting om vad som behvs fr att bli astronom.

- Jag har alltid haft mycket ltt fr att lra mig och behvde aldrig riktigt plugga i skolan s jag gled igenom ganska smrtfritt. r absolut inte ngot geni fr det men hyfsat klipsk.

- Jag har ingen fullstndig gymnasieutbildning; hoppade av efter r tv (vilket jag genomfrde med 70% frnvaro) och brjade jobba istllet.

Frutom detta s r jag 27 r och jobbar som systemutvecklare, bosatt i stockholm.

Vi kanske kunde synka vra strvan och peppa varandra att n ett ml? Eller iaf dela med oss av varandras erfarenheter p vgen? Mitt enda orosmoln med att ge sig in i ett snt ventyr r ekonomin d jag blivit hyfsat bekvm med en ganska bra ln (IT-kille som sagt...), men det r vl smsaker nr allt kommer kring.

Fan va hftigt, jag knner igen mig otroligt mycket. Skickar ett PM med mitt namn (facebook, antar att du har det) s vi kan snacka lite
Dock har jag ingen gymnasieutbildning alls. Jag ska brja plugga upp grunderna (Svenska A, B, Engelska A, B, Samhllskunskap A, Matte A, B) fr att sedan frdjupa mig i de mnena som krvs fr att bli astronom. Fr mig r det en sjlvklarhet att man ska syssla med ngot som man brinner fr, och fr mig r det astronomi! Det r skitsamma om det tar 2 r eller 10, bara att kra! Tnk bara vilka sjuka saker som kommer upptckas de kommande 50 ren.
Citera
2010-05-13, 20:59
Medlem
Ngra har kanske noterat min nya trd, och sledes ven mitt intresse fr astronomi. Denna trd r klockrent fr vrigt.

Dremot s har jag i denna trd upptckt att man behver matte D (eller kanske rom E) som behrighet, och jag kunde inte ens klara matte B ?

Varfr mste dom lgga in s mycket ondigt skit, ja menar matte D-E? Kan det VERKLIGEN vara som s att man har nytta av det i astromyrkesvardagen?

Knns liksom som att matte till en sn hg niv (matte D) bara r ondigt, extra frustrerande fr mig nu nr jag precis ftt reda p att min strsta drm och intresse aldrig kan g i uppfyllelse pga nn ondig jvla matte D

Citera
2010-05-13, 21:04
Medlem
NettoThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1967
Ngra har kanske noterat min nya trd, och sledes ven mitt intresse fr astronomi. Denna trd r klockrent fr vrigt.

Dremot s har jag i denna trd upptckt att man behver matte D (eller kanske rom E) som behrighet, och jag kunde inte ens klara matte B ?

Varfr mste dom lgga in s mycket ondigt skit, ja menar matte D-E? Kan det VERKLIGEN vara som s att man har nytta av det i astromyrkesvardagen?

Knns liksom som att matte till en sn hg niv (matte D) bara r ondigt, extra frustrerande fr mig nu nr jag precis ftt reda p att min strsta drm och intresse aldrig kan g i uppfyllelse pga nn ondig jvla matte D

Det knns som om du aldrig frsttt att fysik r mycket matematiskt grundad?
Citera
2010-05-13, 21:37
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Frsk att lgga tid p att lra dig matematiken istllet fr att bara ge upp. Om jag frstr rtt s r astronomi mycket mera teoretiskt n andra inriktningar inom fysiken, och teorierna r ofta grundade p just matematiska berkningar.

S plugga basr eller komvux, helst med lite studier p egen hand om du vill f lite mera tid till att frst matematiken. Sen r det bara att kmpa p.
Citera
2010-05-13, 21:41
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Vad fan tror du man gr som astronom? Str och diskuterar hur coola svarta hl r? Nej, man jobbar med data, och matematiska berkningar som antagligen skulle f dig att skita i brallan vid frsta anblick.
Citera
2010-06-02, 14:28
Medlem
Klockren trdstart.

Hr har ni en till som r fruktansvrt intresserad utav astronomi, jag har byggt upp ett vldigt stort intresse och lser mer eller mindre allt vad som behandlar mnet i frga varje dag.

Jag har inte s bra grund att st p d jag i skolan lste elteknisk utbildning, dr jag sjlvklart har godknda betyg, men inte mycket mer.

Jag har starka funderingar p att lsa naturvetenskaplig basr nsta r (var tyvrr ute lite vl sent i r, det kankse var bra eftersom att "astronomi" fr mig r relativt nytt, har varit intresserad 6-7 mnader, man vill inte att intresset ska frsvinna).

Sverige r frmodligen inte det bsta landet att bo i om man har astronomi som sitt strsta intresse, jag vill inte st p ett Universitet och frelsa? Jag vill p mornar g till "mitt" laboratorium, stta igng datorn och studera den "nya informationen som kommit in?" och rkna drefter eller kankse stta mig bakom kikaren.

Jag vet att det inte r genomfrbart p den korta tiden, men jag vill vara med nr all information frn exempelvis "kepler" samlas in och studera resultatet, d antar jag att man fr sikta HGT, men ingenting r omjligt.
Citera
2010-06-02, 14:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Sverige r frmodligen inte det bsta landet att bo i om man har astronomi som sitt strsta intresse, jag vill inte st p ett Universitet och frelsa? Jag vill p mornar g till "mitt" laboratorium, stta igng datorn och studera den "nya informationen som kommit in?" och rkna drefter eller kankse stta mig bakom kikaren.

Vill du ha en karrir som astronom kommer du behva gra bda delarna. Vldigt f personer forskar utan att undervisa (utom i kortare perioder i deras karrir). Det r inte heller s att varje dag bestr av ny data som ska tolkas utan mer troligt r att du gr observationer intensivt under en kortare tid d du ftt teleskoptid och sedan spenderar du mnader p att tolka denna data och skriva artiklar. Att "spontansitta" bakom en kikare (?) r nog inget som hr till vanligheterna.

Om ditt huvudsakliga intresse r att studera natthimlen och gra observationer med teleskop kanske du bara vill behlla astronomin som en hobby. Det finns serisa hobbyastronomer som gr viktigt arbete som hjlper forskarna. Det finns mycket himmel som ska observeras och lite tid att gra det p. En forskare i astronomi r dock ute efter kvantitativa resultat, mtningar som kan analyseras matematiskt. r du intresserad av fysik och matematik? Detta r en frutsttning.
Citera
2010-06-02, 14:58
Medlem
orkaskaffanicks avatar
Citat:

Haha tack, du gjorde min dag! Du borde nog ta och underska lite vad en astronom gr om dagarna och skaffa en mer realistisk drm utifrn dina frutsttningar.
Citera
2012-11-16, 07:27
Medlem
Frostells avatar
Citat:

.........aaaaaaaaaaAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA HAHAAHHAHAH AAHAH ahahahahahaa, ja undra vad man ska med matte till om man ska bli astronom. Hela kandidatprogrammet r i princip bara matte och fysik.
Citera
2013-01-12, 21:58
Medlem
Malfaitors avatar
Hur gr det nu d?
Citera
2013-02-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malfaitor
Hur gr det nu d?

Tror hen sitter p en parkbnk och dricker brs. Hens dator verkar ha supits bort under 2010 d inga nya inlgg har skrivits sen dess Hen kanske satsar p en ny karrir som astronaut nsta gng hen loggar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in