Citat:
Jo, och nu kommer vi till ännu en märklig upptäckt. Eftersom min dotters mor valt att göra Rania till målsägande i det här målet så utses tydligen ett ombud även till henne. Detta ombud jobbar alltså för min dotter och har en plikt att företräda hennes intressen före eventuella andra. Men detta ombud, Sara Ottosson på advokatfirman Åberg i Göteborg bryr sig inte ens om att se vad min dotter har sagt i förhören. Den delen i början innan dom börjar leda henne genom att lägga konstiga ord i hennes mun så säger min dotter ”Pappa är snäll”. ”Jag vill vara med pappa samma tid”. ”Kan du prata med domaren och säga att pappa behöver vara med mig samma tid?”.
Här undrar jag om detta återigen är ett sätt att försöka smutskasta mamman, eller om du är så okunnig. Är du så okunnig så kastar det ju en hel del ljus över mycket i din blogg och ditt resonemang.
Mamman gör inte Ranja till målsägare. Vad i herrans namn har du fått det ifrån?
När det handlar om brottmål finns två parter, offer som är målsägande, misstänkt som vid åtal blir tilltalad.
När anmälan mot dig upprättades så blev Ranja helt i enlighet med svensk lagstiftning målsägande i målet.
Målsägarbiträde skall erbjudas vid sexualbrott ja, i vissa fall förordnas målsägarbiträde så kan till exempel ske när det gäller minderåriga barn och brott inom familjen.
När det gäller "samma tid" - "prata med domaren", så låter det i mina öron allt annat än spontana uttryck från en fyraåring måste jag säga - samma tid är väldigt abstrakt, och prata med domaren? Vad kommer det ifrån utan att en vuxen varit där och petat? Apropå påverka sitt barn.
Polisförhör med barn har jag sett ett antal. Det finns inget anmärkningsvärt i FL:s sätt att leda samtalet åt rätt håll. Man sitter liksom inte planlöst vecka ut och vecka in och väntar på att barnet skall komma till ämnet - man måste närma sig. Hon frågar om barnet sett din eller broderns snopp.
Leken berättar Ranja spontan om - den kommer från henne. Sen följer FL Ranja i sina frågor, även när hon förtydligar - det är Ranja som anger. Det är det viktiga i förhöret.
Citat:
En kompetent och objektiv jurist som gör sitt jobb skulle här börja resa frågetecken, men inte denna. Istället begär hon överprövan hos överåklagaren och begär att man skall återuppta förundersökningen. Väl medveten om att detta kommer att orsaka just det som hennes klient inte vill. Att tvingas leva separerad från sin far ännu längre. Hon skriver noga ner utdrag från förhören som hon menar skulle bevisa skuld. Hon skickar in bilder som Rania påstås ha ritat i Augusti, där man ser en huvudfoting med en snopp under hakan. Hon skickar med en dagbok som mamman sägs ha fört under denna period. Mig bryr hon sig inte ens om att kontakta. Hon talar inte med min son som var närvarande alla umgängeshelger eller hans mor. Inte heller bryr hon sig om att kontakta rektorn på Ranias dagis som tillbakavisat allt som Ranias mor har påstått om kidnappningsförsök och annat.
Ett målsägarbiträde kan inte hålla förhör med dig, eller med brodern och rektorn - hon vill alldeles säkert behålla sitt jobb lite längre än så. Det du vill att hon skall utföra är utredning i målet - det är polisiära uppgifter om målet öppnas igen, inte juristens uppgift.
Hon gör alltså sitt jobb - plockar fram det hon anser att man inte tagit i beaktande och ber om en granskning. Usch och fy vilken dålig jurist - eller hur?
Citat:
Där står vi idag. Överåklagaren har beslutat att inte ta upp ärendet och därmed skulle det, enligt vad mammans advokat tidigare uppgett, inte längre finnas några hinder för ett återupptaget umgänge.
Mammans advokat har väl inte beslutanderätten i de frågan? Finns inte TR beslut om hur umgänget skall ske?
Citat:
'Beslutet från tingsrätten kom den 5 Oktober och säger bland annat att tingsrätten med styrka nu beordrade socialtjänsten i Kungsbacka att se till att umgänget nu kom igång snarast. Ändå tog det över en månad. Men dom har ju visat denna sorts arrogans mot domstolen förr, och domstolarna köper tydligen detta som inte kan ses som annat än en utstuderad manipulation av rättsystemet.
4 timmar övervakat ja - så ta inte i så du spricker nu.
Citat:
Jag har övervakat umgänge 4 timmar varannan månad igen för en obestämbar framtid. Beslutet som fattades i tingsrätten var enligt mitt ombud så lagstridigt att det inte ens är verkställbart, men jag har förnekats prövningsrätt i både hovrätten och HD.
Lagvidrigt beslut - jaha. Nu kan vi dessutom till listan föra upp.
TR, HvR och HD.
Du har många emot dig Joakim - undrar vad alla dessa människor och instanser gång efter annan har emot just dig.
Citat:
Dessutom bryter mamman nu mot beslutet återigen. Nu med motiveringen att Rania inte vill ha något umgänge med mig längre. Samtidigt som jag fortfarande får försvara mig mot dessa illvilliga anklagelser i denna tråd. Jag tror inte det finns många föräldrar i detta land som skulle vilja byta plats med mig. Jag har försvarat mina och mitt barns mänskliga rättigheter på det enda sätt som står mig till buds. Genom att så gott jag kunnat offentliggöra det som gjorts mot oss.
Du försöker framhäva din rätt. Ditt barns rätt och ditt barns trygghet blundar du för. Om du öppnade ögonen och såg att det fanns fler än Joakim i den här historien - då kanske både mamman och myndigheterna kunde få en annan bild av dig - en som faktiskt försökte sätta sitt barn någonstans i främre rummen i alla fall.
Citat:
Jag har aldrig en enda gång under de fyra och ett halvt år som detta helvete pågått blivit överbevisad om en enda lögn. Motparten har ständigt överbevisats. Ändå vill vissa utmåla mig som skurken i dramat. Eller i alla fall en lika stor skurk som modern. För mig blir den sortens logik obegriplig.
Du menar att de finns de som inte köper att du vill måla ut modern som den stora skurken - och dig som den oskyldiga ängeln. Helt riktigt, jag erkänner mig skyldig till det.
Överbevisad om en enda lögn - du vinklar och vrider sanningen hela tiden, du sållar i materialet du lägger fram, tolkar det rätten och människor säger så man blir gråhårig - och vägrar frekvent ta något som helst eget ansvar i den situation som har uppstått, samtidigt som du vill hävda att du är en kompetent och ansvarstagande förälder. Det är ditt problem - för mig är den sortens logik obegriplig.