Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du säger samma sak som jag säger - så jag vet inte riktigt varför du tror att du rättar mig eller protesterar mot det jag säger.
I Joakims fall så ligger det till grund för bedömningen i utredningen 2007, och man tar upp att han medicinerar och fungerar bättre i domen 2008.
Du kanske vill bortse från det - men det är din personliga åsikt.
För bedömningen av hans föräldraförmåga har det ansetts relevant. Det är inte jag som gjort dessa utredningar - jag har bara läst det utredarna kommit fram till, det mamman, och det Joakim själv skriver i saken -- du får klaga på dem om du anser att de felaktigt har uppgivit att ADHD har gett Joakim problem. Främst är det väl Joakim du får klaga på, eftersom det är han som beskriver sin problematik, han som söker hjälp, blir utredd och väljer att medicinera. Om han bara hittar på allt detta för att vara besvärlig - så är det honom du skall kritisera.
Personligen tror jag nog uppgifterna äger sin riktighet och väljer att värdera det som finns i dokumentationen som riktiga uppgifter helt enkelt.
Och detta anser du vara bra agerat av soc? En man har en lättare form av ADHD som tydligen går att medicera så jäkla bra att han bara månader senare har fått en utmärkt föräldraförmåga enligt TR, men istället för att föräldrarna fås att samarbeta och trots att man vet att mamman riktat diverse anklagelser mot Daddy som inte ens har stöd i hennes egen redogörelse, så slår man till med den briljanta åtgärden att man tar ifrån honom vårdnaden och tvingar honom till övervakade umgängen. Allt på grund av ett tillstånd som inte är hans fel och som uppenbarligen är lätt att bota. Straffar vi sjuka människor på det sättet i det här landet?
Och den stackars sonen? Under denna tid har Daddy hand om honom. Varför räddar inte soc också honom från detta råsupande ADHD-monster? Varför utsätter de honom för denna fara?
Nej visst nej. Det är ju inget problem där. Föräldrarna samarbetar och mamman tycker det fungerar utmärkt. Men du hävdar att de föräldrarna har fel och Daddy kan ha varit en fara för även det barnet under denna tid. För min del tror jag det är närmare sanningen att eftersom det fungerar väl så är det också väl. Är inte det det mest logiska ändå?
Och inte nog med att mamman till Daddy son intygar att han tar bra hand om honom och ger honom god omvårdnad; hon vittnar också om hur mamman till dottern beter sig knepigt och inte samarbetar och ställer märkliga krav. Men det bortser du ifrån i likhet med rätten, trots att hon har direkt insyn i förhållandena. Ljuger hon både om den andra mamman och om Daddys goda omvårdnad av sonen?
Daddy har fortfarande inte gjort någonting i detta läge som gör att han skall bestraffas av rätten. Om nu än TR dom bygger på vad han själv sagt, så rör allting fortfarande helt hypotetiska faror, eller hur?
Daddy har
inte vanvårdad dottern, misshandlat henne osv och det samma gäller hans beteende mot modern. Han har
inte misshandlat henne, förfölj henne etc. Det bevakade umgänget och fråntagna vårdnaden bygger inte på något som har inträffat, utan på mycket vaga farhågor.
Och återigen, grunden till alltihop är inte någon utomståendes observationer - kontaktpersonen med de absurda farhågorna om att dottern skall trilla i dammen, eller Daddys egen upplevelse om sig själv - hans egna ord som du säger. Grunden är mammans farhågor och den faktiska basen för dessa farhågor är - nada, inget, noll. Hon vill inte dela vårdnaden med Daddy, även om han medicineras. Hon vill inte samarbeta om det gemensamma barnet, utan vill med stöd av mormodern ha egen vårdnad. Grunden är hennes misstänksamhet och oro mot Daddy som hon får soc att dela. De baserar sitt beslut på en känsla. Det är lika med rättslöshet.