2010-07-17, 16:39
  #9061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det fetade är inte korrekt.

mer än 50% är en majoritet
Citera
2010-07-17, 16:45
  #9062
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ett samhälle "där kvinnor förväntas vara offer" - struntprat. Idag förväntas kvinnor yrkesarbeta och män förväntas dela halva ansvaret för hemmet. Skilsmässa är tillåtet, även om en del skulle vilja förbjuda det... Kvinnor förväntas idag absolut inte vara offer utan tvärtom stå på sina egna ben. Av de tio procent vårdnadstvister som finns dömer staten ungefär hälften av gångerna till delad vårdnad. De övriga: varje fall är ett enskilt fall.
Om Daddys blogg gjort att lagstifningen är på väg att ändras (lagändringar tar tid) så hoppas jag det handlar om ökat skydd när det gäller barns integritet på nätet.
Problemet med daddyisterna är bland annat att de menar att brottsoffer inte ska anmäla. Man får titta på vilka de försvarara och vilka de angriper för att göra sig en klar bild av vad det egentligen är för ena. De använder "jämställdhet" och "offer" på mycket underliga vis.
Jag delar dina förhoppningar gällande barnens skyddade integritet.
KiaW var tidigt i tråden inne på just detta med männens engagemang i sina barn och att dela halva ansvaret. Man kan inte begära att en frånvarande/oengagerad pappa helt plötsligt ska kunna rycka en unge från sin trygga invanda miljö bara för att pappan då är oense med mamman, pappan måste se till att hans miljö är minst lika trygg innan separationen. Det är inte pappan det handlar om från myndigheternas sida, det är barnet och det är barnet som äger rättigheterna.
Citera
2010-07-17, 18:48
  #9063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Var tog det personliga vuxna ansvaret vägen?
Det är knappast myndigheternas fel att Daddy har ett gränsöverskridande beteende och ett sjukt kontrollbehov som mamman värjer sig mot.
Mamman har ställt upp på alla umgängen där hon själv sluppit bli utsatt för Daddy, hon vill inte bli utsatt för Daddy. Detta har Daddy haft svårt att acceptera.
Daddy gick så långt att mamman till och med fick skyddad identitet, det krävs en hel del för att få det.

Myndigheterna kan inte trolla och få osansade personer att ta sitt förnuft till fånga när dessa personer inte vill det själva.
Daddy har haft alla chanser och han har försuttit dom, vägrar ta ansvar och skyller på alla andra.

Det myndigheter kan göra när två föräldrar inte kommer överens är att se till barnets bästa.
Gemensam vårdnad är aldrig barnets bästa när föräldrar inte kommer överens.
Det är inte heller barnets bästa att slita upp det från sin trygga ordnade miljö.
Myndigheterna har hjälpt barnet så långt de kan, nu är det upp till Daddy om han vill att hans dotter ska ha umgänge med honom. Men först måste han välja att sluta sina krig, det är hans ansvar och hans val, inte myndigheternas. Maken till ansvarsförskjutning har man väl sällan skådat.




Du skriver: Myndigheterna kan inte trolla och få osansade personer att ta sitt förnuft till fånga när dessa personer inte vill det själva.
Med det så hoppas jag att du menar både mamman och pappan....och i så fall så har vi ju kommit en bit på väg.....när det blir en sådan här låsning i en vårdnadstvist...det är då myndigheterna ska gå in och se till att den förälder som inte samarbetar tvingas till det...det är det enda som är rätt mot barnet...som själv är helt maktlös..och som har rätt till båda sina föräldrar.
Citera
2010-07-17, 19:18
  #9064
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DingaLinga
Du skriver: Myndigheterna kan inte trolla och få osansade personer att ta sitt förnuft till fånga när dessa personer inte vill det själva.
Med det så hoppas jag att du menar både mamman och pappan....och i så fall så har vi ju kommit en bit på väg.....när det blir en sådan här låsning i en vårdnadstvist...det är då myndigheterna ska gå in och se till att den förälder som inte samarbetar tvingas till det...det är det enda som är rätt mot barnet...som själv är helt maktlös..och som har rätt till båda sina föräldrar.


Men Dingalinga - det beror ju sig på - inte sant? Man får ju fråga sig vad det bristande samarbetet kommer sig av också inte sant? Det kan ju finnas en god anledning till det! För ett antal år sedan tvingade man just en kvinna nere i Halland, att med hot om vite lämna ut sitt barn till pappan. Enligt kvinnan hade mannen hotat att mörda barnet, men det fanns ju givetvis inga vittnen. Till slut pallade inte kvinnan trycket med alla betalningsföreläggande och lämnade ut sitt barn - några timmar efteråt var barnet dött - en extra absurd detalj var att kvinnan ändå tvingades att betala de uppkomna betalningsföreläggandena och åklagaren i fallet ansåg inte att han hade någon skuld utan han hade ju agerat korrekt enligt sig själv. Synpunkter?
Citera
2010-07-17, 19:22
  #9065
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
mer än 50% är en majoritet

Tack för den upplysningen. Då vet du kanske också att i snitt 90 procent av de vårdnadstvister som avgörs i tingsrätterna "vinns" av mamman. Det finns det som man säger "papper på". Hur kan det komma sig, tror du?
Citera
2010-07-17, 19:30
  #9066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Tack för den upplysningen. Då vet du kanske också att i snitt 90 procent av de vårdnadstvister som avgörs i tingsrätterna "vinns" av mamman. Det finns det som man säger "papper på". Hur kan det komma sig, tror du?
hmmm...men var det inte i de fall då det döms enskild vårdnad(om det är samma siffror som debatterats i tråden tidigare)? och det är i mindre än hälften av de fall som når domstolen. Alltså siffran 90 procent är i de fall då det döms enskild vårdnad. Vilket det endast kan göra när båda yrkar på enskild vårdnad.

Blanda nu inte och ge som ni finner bäst.

Som vanligt så finner man en siffra som låter bra och då kör vi på den.

Likaså den stackaren som skulle bevisa att majoriteten av barnmisshandlarna var av kvinnor. hmmm gick ju bra. Han skulle återkomma med de siffror som han fann bäst. We are waiting.

Det finns skithögar av båda könen. Vissa är större skithögar än andra.

Kanske en gång vart 50 år så får vi ett icke svar.
Citera
2010-07-17, 19:34
  #9067
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Tack för den upplysningen. Då vet du kanske också att i snitt 90 procent av de vårdnadstvister som avgörs i tingsrätterna "vinns" av mamman. Det finns det som man säger "papper på". Hur kan det komma sig, tror du?
Var hittar man papper på det?

Är det som i fallet med Lund där det påstås att mammorna vinner i 100% av fallen, när sanningen är att man i 20 av fallen dömde gemensam vårdnad och i 26 fall enskild vårdnad till mamman, alltså ganska långt från 100%.

Lund som ska vara skräckexemplet på hur det döms.
Citera
2010-07-17, 19:36
  #9068
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Tack för den upplysningen. Då vet du kanske också att i snitt 90 procent av de vårdnadstvister som avgörs i tingsrätterna "vinns" av mamman. Det finns det som man säger "papper på". Hur kan det komma sig, tror du?

Det är ju en intressant diskussion i sig, men man måste ju också titta på vad det är som gör att dessa vårdnadstvister alls blir av? Totalt sett så är ju gemensam vårdnad det vanligaste, så något har ju gått snett redan då man begär samhällets stöd för att lösa en tvist - inte sant?

Sedan får man ju titta på de skäl som anges till varför kvinnan så ofta blir den som tilldöms ensam vårdnad och då tror jag att man får tita på fallen ett och ett, ta med i beräkningen hur mycket mannen tidigare varit engagerad och knutit an till barnet etc.

Jag har alltså inte särskilt svårt at tänka mig att en del beror på fördomar och en förhandsinställning att män inte är lika kompetenta, men man kan inte, utan att ha granskat allt material utgå ifrån att detta är den enda anledningen.
Citera
2010-07-17, 19:41
  #9069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roback
Tack för den upplysningen. Då vet du kanske också att i snitt 90 procent av de vårdnadstvister som avgörs i tingsrätterna "vinns" av mamman. Det finns det som man säger "papper på". Hur kan det komma sig, tror du?

När det döms till enskild vårdnad ja, då får kvinna oftare vårdnad.
Men i mer än 50% av fallen som kommer upp i domstol så dömer man till
gemensam vårdnad.
Citera
2010-07-17, 20:27
  #9070
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
När det döms till enskild vårdnad ja, då får kvinna oftare vårdnad.
Men i mer än 50% av fallen som kommer upp i domstol så dömer man till
gemensam vårdnad.

Inte i den tingsrätt jag, "inspirerad" av bla. den här tråden, ett par dagar i våras satte mig ner och gick igenom för de tre senaste åren. Har ingen lust att säga vilken tingsrätt det var. Den vanligaste "domen" bland samtliga var enskild vårdnad och bland dessa inte nittio men väl 80 procent till kvinnan dock med rätt till umgänge. I de få fall där mannen fick enskild vårdnad var barnen dels relativt "vuxna" och modern, (obs!) enligt rätten (inte enligt mig), mer eller mindre skogstokig. Det var faktiskt en minoritet av fallen där det dömdes till gemensam vårdnad.

Men, det skall sägas, jag hittade i det materialet också riktiga svikarfarsor (ej närvarande och utan adress som enligt min mening borde ha offentligt stryk på närmaste torg) men också par som gjorde upp i godo inför rätten. Men, som sagt, min "bild" av den lilla undersökning jag gjorde stämmer inte riktigt med vad du säger.
Citera
2010-07-17, 20:30
  #9071
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Men Dingalinga - det beror ju sig på - inte sant? Man får ju fråga sig vad det bristande samarbetet kommer sig av också inte sant? Det kan ju finnas en god anledning till det! För ett antal år sedan tvingade man just en kvinna nere i Halland, att med hot om vite lämna ut sitt barn till pappan. Enligt kvinnan hade mannen hotat att mörda barnet, men det fanns ju givetvis inga vittnen. Till slut pallade inte kvinnan trycket med alla betalningsföreläggande och lämnade ut sitt barn - några timmar efteråt var barnet dött - en extra absurd detalj var att kvinnan ändå tvingades att betala de uppkomna betalningsföreläggandena och åklagaren i fallet ansåg inte att han hade någon skuld utan han hade ju agerat korrekt enligt sig själv. Synpunkter?

Jo, att det inte är något vidare empatiskt av dig att ta upp det fallet i den här kontexten. Dessutom anför du som typiskt är vid anekdoktisk argumentering ingen som helst källa. För ett antal år sedan...

Att det förhöll sig så i det fallet - om det förhöll sig så i det fallet- är inget generellt skäl till att den ena parten i en vårdnadstvist inte skall ådömas vitesföreläggande vid umgängessabotage. Det har heller ingenting med Daddys fall att göra eftersom Daddy inte kommer att ta död på dottern. Han har inte hotat att döda henne. Eller mamman för den delen. För i det här fallet är det inte nog med att man inte kunnat bevisa något hot eller våld mot närstående från Daddys sida: Det finns över huvud taget inga skäl att misstänka något sådant.

Har du någon källa förresten? Annars får vi kalla in kavalleriet i form av Tuesday.
Citera
2010-07-17, 20:32
  #9072
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av downset1975
Dem förändringarna har redan skett, för länge sen.
Familjelagstiftningen pratar bara om föräldrarna, där nämns aldrig kön.
Den beskriver exakt det du efterfrågar, så vad ska förändras.

Mer än 90% av vi som skiljer oss kommer överens om umgänget.
Därefter döms majoriteten till gemensam vårdnad.
Kommer inte ske några förändringar pga av att en lite minoritet inte klara av att samarbeta.
Eftersom du och fler med dig tycks tro att hela ansvaret ligger hos mamman samt myndigheterna kommer denna konflikten aldrig lösa sig. Det är först när man ser sin egen del i det hela som man kan gå vidare och lösa det.

Du har nog begränsade alternativt inga kunskaper om dessa frågor i din samtid, om du har ärligt syfte kan jag rekomendera att du svarar inför dig själv på dessa frågor, http://www.pappamanualen.se/valspecial/10_pappafragor.pdf ,
var medveten om att samtliga riksdagspartier gör så, om du letar på riksdagen så finner du motioner från båda blocken, angående förändringar framför allt gällande 2006 års konfliktskapande lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in