Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Faktiskt inte, för det strider mot regel 0.09 om falsk ryktesspridning. Däremot får man tycka vad man vill om saker och ting, så länge det inte bryter mot svensk lag, exempelvis paragrafen om hets mot folkgrupp. Personligen anser jag att det borde vara som du säger, men det tycker inte svensk lagstiftning. Jag tror på att folk får ta ett personligt ansvar här och att de faktiskt kommer att göra det också i slutänden, om de betraktas som ansvariga individer. Sedan kan man komma undan med mer tveksamheter på Flashback, kanske.
När det gäller Daddys vårdnadstvist är det inte heller det du säger som gäller, utan det är de fakta vi har som gäller. Enligt dessa har Daddy inte gjort sig skyldig till något alls över huvud taget, vilket man lätt kan få för sig när man läser här.
Det är möjligt att han har stora personliga brister, men som pappa är han fullt tillräcklig för att ha vårdnaden och han har inte heller gjort några fel som har kunnat konstateras objektivt.
Tyvärr har svenska myndigheter varit behjälpliga i att få bilden att se ut sådan genom sitt sätt att behandla Daddy när det gäller vårdnadsvisten. Allt talar för att det är en stor skandal, precis som Daddy säger, eftersom myndigheten ställt sig på mammans sida även när hon sysslat med rent umgängessabotage. Det mesta tyder också på att detta beror på en systematik i vårdnadstvister där lagar och utbildning samverkar till att ge en del olyckliga effekter.
Den svenska feministiska statsideologin har förstås inverkat på detta, även om jag tror att Daddy och andra debattörer faktiskt är rätt fel ute på många punkter, även om de är rätt ute på andra.
Klart är att den ändrade lagstiftningen som inte längre går ut på att få separerade föräldrar att samarbeta om vårdnaden ligger i centrum av den här debatten. Och den tycker inte jag man kan beteckna som feministisk i så måtto att den programmatiskt missgynnar män i förhållande till kvinnor, även om den kanske gör det i praktiken. Däremot är den feministisk i så måtto att den är antikonservartiv och anti traditionella familjevärden. Den är även i grunden antiliberal även om den i långa stycken också som sagt är individbaserad, snarare än familjebaserad.
Nu vill jag bara säga en sak...det klagas väldigt mycket om lögner och förtal, och jag tror att man i många fall blandar ihop åsikt med fakta. Nu menar jag att de allra flesta av oss skriver våran åsikt i förkortad konstaterande form vilket kan uppfattas som ren lögn av någon annan. Ibland är det tydligt att det handlar om en åsikt, men uppfattas ändå som en lögn av en del...
Ett exempel på åsikt i förkortad konstaterande form finns här i ditt inlägg:
Citat:
eftersom myndigheten ställt sig på mammans sida även när hon sysslat med rent umgängessabotage.
Detta är inte konstaterat, det är inte belagt i dokumentationen utan vi har bara fått ta del utav ena sidan som påstår detta, den som blir anklagad har inte blivit hörd och vi vet alltså inte hur den versionen låter om samma händelser.
Däremot så förstår jag att du har dragit den slutsatsen utifrån materialet, det är något du har talat om tidigare och hänvisat till olika händelser, men det är som sagt din åsikt och inte fakta.
Den som känner till den andres version, eller som drar helt andra slutsatser ur samma material kan då uppfatta det som lögn och smutskastning.
Precis så är det ju även för Daddy, och jag kan förstå att han anser att han blir beljugen, smutskastad och förtalad när åsikter framställs i konstaterande form, men åsikter måste vi väl alla ha rätt att framföra och man kan ju inte alltid under diskussionens gång förklara samma saker om och om igen.
Du HvS har förklarat hur du har kommit fram till slutsatsen att det rör sig om umgängessabotage längre bak i tråden, och det blir ju orimligt att förklara det varje gång du tar upp detta efterhand som diskussionen går vidare.
Det samma gäller alla, men betyder det att man ljuger och smutskastar?
Vad gäller HenrikJ så har han lämnat uppgifter som inte är verifierade och det är upp till var och en att bedömma trovärdigheten, precis som alla uppgifter från Daddy som inte är verifierade.