Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Det vore ju kul om TheLucky kunde presentera några argument för sina ståndpunkter än att bara kalla motståndarna för idioter.
Presentera argument? Det är precis det jag gör. Vet inte om du förstår detta, men jag gör ett försök. En myndighet måste vara opartisk. Vi tar det igen, en myndighet måste vara opartisk. Och det sätt som en myndighet ska arbeta efter har jag redan nämnt. Men jag måste tydligen göra det igen för din skull.
"Regeringsformen 1 kap 9, föreskriver att både saklighet och opartiskhet och likhet inför lagen skall gälla vid all myndighetsutövning. Utredningsarbete och utredningstexter måste följa dessa krav.
- Grundprinciper inom kritisk-vetenskaplig metodik. Dessa grundprinciper ska även gälla för utredningar av t.ex. socialförvaltningar och BUP-kliniker. Bland dessa krav kan nämnas: Tydlighet, angivande av explicit frågeställning, metodredovisning, medtagande av relevanta uppgifter, tillförlitlighet, preciserade uppgifter, källredovisning, källkritik, osäkerhetsmarkörer, beskrivning av konkreta situationer och beteenden, logiken måste vara hållbar, alternativa tolkningar och vårdalternativ skall anges, hypotestänkande, för/mot prövning med lika ansträngning, inte använda secret evidens. Redovisning av alla stadier i utredningsprocessen med bl.a. tankegångar som leder fram till slutsatser och bedömningar, användandet av kritisk diskussion om metoder - resultat - slutsatser, använda sakligt språk, noggrannhet med avseende på etiska aspekter mm.
- I utredningsarbete och utredningstexter ska även missförhållanden, felkällor mm i myndigheternas arbetssätt, agerande och bemötande framgå. Texterna får inte vara partiska till myndigheten eller någon av parterna.
- Logiska principer och sannolikhetsprinciper som t.ex. att man inte kan hävda att något gäller trots att vissa fakta inte stämmer eller saknas, eller t.ex. att vända sannolikheter i motsatt riktning mot den de konstaterats gälla."
I fallet daddy har inget av ovanstående beaktats.