Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
Jo men.. jag tycker du verkar vettig ofta, men jag vill bara peka på nåt som har tagits upp i tråden förr: att man generellt ska vara försiktig med denna sortens cirkelresonemang.
Det jag menar är att vissa av Daddys anhängare, som The Lucky, Profum mfl försöker "trolla bort" det faktum att Daddy ses som skyldig av myndigheterna, genom att märka ord och medvetet missförstå detaljer.
Detta t ex genom att älta definitioner av ord.
Man vill på det viset dra bort uppmärksamheten från t ex. det faktum att det är Ramstedt som är anledningen till att hans ex får skyddad identitet, och att det är hans handlingar som är orsaken till att han dömdes till att umgås med sitt barn under övervakning.
"Det är inte alls besöksförbud.." Nej, måhända inte. Men det är fortfarande Daddys hotfullhet som gjort att hans fru fått skyddad identitet.
Så menade jag.
Citat:
Någon drog upp sovjettidens logik: Man är skyldig för att man är dömd, snarare än tvärtom.
Har man inte en paranoid och rättshaveristisk syn på myndigheternas och rättsväsendets arbete tycker jag inte det är konstigt att i Sverige 2010 utgå från att man som dömd också är skyldig. Att det finns underlag för en dom.
Exempelvis Bjästafallet. En pojke döms för våldtäkt. Två gånger. Då ska det mycket till innan man börjar relativisera domen tycker jag. Men Daddy och hans anhängare tycks mena att man aldrig kan utgå från att domen är korrekt, man måste alltid utgå från att den är fel. Själv har jag den tilltron till rättsväsendet att jag utgår från att en dom är korrekt. Och att jag börjar betvivla en dom först när bevis för dess felaktighet visas upp. I Bjästafallet lyckades inte Profum & Co att överyga vare sig mig eller nån annan om att domarna var fel. Vill man övertyga om att myndigheterna haft fel även i detta fall bör man ha mycket på fötterna.