Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
...
(1) Vet du varför man ska vittna på plats i rätten? Vet du varför man anser att videoförhör kan godkännas men är det näst bästa?
Vet du varför man inte godkänner att du läser upp en pappersbit i rätten.
...
(2) Det du talar om är vad man ska lägga vikt på och inte. Det betyder inte att det som sker är betydelselöst och endast orden i sej betydelsebärande. Absolut inte.
(3) Återigen, man kan utifrån det skrivna förhöret se hur orden har sagts, vem som har sagt vad, vem som har gått före och vem som har följt efter.
I flickans fall så går hon före och FL följer upp med frågor inte tvärtom som Daddy påstod.
1) Din retoriska fråga är ett försök att vägra argumentera genom att i frågans retoriska form påstå att det finns något jag inte förstår. Men om det nu är något jag, och andra läsare, bör förstå som vi inte förstått, så kan du väl yttra det istället för nedlåtande utlåtanden om mina kunskaper. Håll dig till saken, liksom.
I så fall hade du kunnat redogöra för argumenten bakom omedelbarhetsprincipen (och när den frångås), om förekomsten av och värderingen av sakkunnigas utlåtanden över vittnesutsagor, kanske om EMR och lite till.
2) Natruligtvis ordar jag om vad man kan lägga vikt vid och vad man inte kan lägga vikt vid. Det är det som är argumentationens väsen.
Det informativa värdet av av att betrakta en film- eller ljudupptagning är icke noll. Vad jag påpekade var att man inte på något annat sätt än en ren utsagesanalys kan avgöra sanningshalten i en utsaga. Allt annat man observerar med sina ögon och öron kan för all del kännas oerhör viktigt, men det är inte det när det gäller att bedöma sanningshalten i ett påstående.
Detta är ett ganska väl utforskat område och några fynd är solida: Ett exempel är att observatörer som tror sig kunna bedöma om en person talar sanning eller ljuger inte är bättre än om de hade kastat tärning. Graden av upplevd säkerhet hos observatören korrelerar noll med hur sant den observerade faktiskt talar. Dvs, den som tenderar att vara riktigt säker på om den observerade ljuger eller talar sanning är också den som är bäst på att övertyga sig själv.
3) Återigen återigen. Man kan, som du skriver, utläsa allt möjligt av en text.
Det var ju sällsynt observant av dig att du märkt att man kan upptäcka i vilken ordning saker och ting är nedskrivna i en text.
Men nu gällde det ju den där analysen av texten som du måste ha gjort för att kunna uttala dig om daddy, den som du säger inte kan göras, eller om den nu kanske kan det.
Du synes mig trots allt ha påbörjat någon slags analys av förhöret. Du menar väl inte att det där är allt du gjort? Eller menar du att det enasom räcker så på något vis.