2010-06-15, 19:03
Medlem

Jag förmodar att du då anser att det bästa hade varit att separera din systers och kompis barn från deras mödrar och deras negativa infytande på sina barn.
Citera
2010-06-15, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Ok, det är lite för svårt för dig.
Flickan är sårad i själen.
Det beror på de vuxna omkring henne.
De vuxna är de som sårar hennes själ.
De vuxna är de som måste se till att läka sig för att kunna läka såret i själen.
Hur det skall gå till vet jag inte, men nog vore det värt att prova att få låta flickan vara någonstans där hon kan läka sig själv medan ALLA vuxna lär sig att helt enkelt lära sig att flickan är den som är viktigast.
Som det är nu, där bara en part kan påverka flickans liv och det inte är positivt för henne är inte bra.
Så ja rakt ut, det behövs en drastisk förändring i flickans liv och det innan det är försent.
Bäst vore om föräldrarna skulle kunna samarbeta, men det kommer aldrig att hända.
Det har gått för långt nu.

Är jag tydlig nu?

Infektionen sitter hos de som kan påverka henne direkt varje dag personligen.
Jag är öppen för det mesta, men där är jag benhård, problematiken för flickan kan bara hennes mamma i nuläget påverka, direkt, dagligen och hennes allra största arbete just nu är att lära sig att förbereda flickan positivt inför umgänge, kan han inte det uppfyller hon inte en av de största kraven hon har på sig som boendeförälder.

Kan någon förklara för mig hur de kan veta att det inte skulle vara bra med ett utredningshem för flickan?

Men vad är det för svammel du kommer med?
Flickan mår bra och fungerar både i hemmet, på dagis och socialt bland kompisar. Det är en glad normal unge där det inte finns något att anmärka på. Flickan går inte omkring och är "sårad i själen", hur kan du få för dig något sådant?

Mamman fungerar och mår också bra i sin tillvaro i hemmet med ordnad ekonomi, hon fungerar också socialt med dagispersonalen och andra dagisföräldrar samt med vänner och andra närstående.

Den enda som inte fungerar och som inte mår bra är Daddy.
Han vill inte förstå att det tar tid att bygga upp den tillit han raserat på internet och IRL som förälder och ex. Han vill inte förstå att det är hans eget gränsöverskridande beteende med strider, inkluderat internet, som inskränkt hans umgänge. Tack vare detta har dottern inte kunnat knyta ann till honom och han är att betrakta som vilken avlägset bekant farbror som helst. Små barn har inte minnen eller tidsuppfattningar som vuxna har, de lever i nuet och det förflutna blir fort allt för avlägset. Det är inte konstigt att barnet någon gång inte vill lämnas av mamman till denna "avlägsna farbror". Speciellt inte om "farbrorn" ser för hemsk ut ("traumatiserad, avmagrad, hålögd, rättshaverist med sömnbesvär, som kan drabbas plötsliga gråtattacker", Daddys egna ord: http://daddys.blogg.se/2010/may/utkast-maj-22-2010.html)

Lösningen för Daddys egna problem skulle alltså vara ett utredningshem för fungerande dotter?
Hör du inte hur sjukt det låter?

Det Daddy måste lära sig, förutom att sluta med ansvarsförskjutande strid och hotfulla uthängningar på internet, är att ha tålamod i sin återanknytning till dottern.
Det tar tid att bygga upp en tillitsfull och trygg relation med ett litet barn. Speciellt när det är så långa tidsperioder mellan umgängena.
14 dagar är en för lång tidsperiod att överblicka för en femåring, det är ju en halv evighet. Minst en gång per vecka vore lämpligare att ha bevakat umgänge.

Om Daddy inte agerat så hotfullt på internet så hade detta säkert kunnat arrangerats på dagis. Nu är tyvärr läget sådant att både dagispersonal och dagisföräldrar skulle uppleva det mycket obehagligt då de inte kan lita på vad Daddy kan tänka sig att ta till för metoder i händelse av missnöje, så denna möjligheten är tyvärr stängd i dagsläget.

Men mammans fel är det inte att barnet inte ville bli lämnad till "avlägsne farbror Daddy" inte mormoderns fel heller. Det kan däremot vara starkt bidragande att det är så långt mellan umgängestillfällena att barnet inte känner sig tillräckligt trygg med Daddy. Detta kan man inte, hur väl man än pratar om den andra föräldern, övertyga barnet om. Barnet känner som barnet gör med personer de träffar sällan och som de inte har naturlig anknytning till. Naturlig anknytning kan man inte säga att ett så litet barn har till en person som bara träffar barnet 4 timmar var 14:e dag. Speciellt inte då det varit ett långt uppehåll dessförinnan.

Jag tycker att Daddy ska snacka med familjerätten om att få tätare bevakade umgängen, om han nu är beredd att seriöst engagera sig i att etablera en sund, trygg relation med sin dotter. Det är bättre med tätare korta kontakter för små barn än längre med långt tids-mellanrum.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-06-15 kl. 19:13.
Citera
2010-06-15, 19:20
Medlem
BogieBabys avatar
Jämförelsen med Daddy och ormar var ju lite småkul. Men, man kastar inte ner en ormfobiker i ett terrarium som chockterapi utan man brukar börja med att träna genom att se bilder eller filmer med ormar för att sedan närma sig dem och till slut känna sig bekväm med situationen och tillochmed låta ormen slingra sig om halsen.
Citera
2010-06-15, 19:28
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ
Jag tycker att Daddy ska snacka med familjerätten om att få tätare bevakade umgängen, om han nu är beredd att seriöst engagera sig i att etablera en sund, trygg relation med sin dotter. Det är bättre med tätare korta kontakter för små barn än längre med långt tids-mellanrum.
Hur skall det lösas med tanke på hur ni tänker?
Skall de bara ta flickan och lämna henne hos daddy trots att hon visar att hon är livrädd?
I de bästa av världar just nu skulle detta vara det allra bästa sättet, men nu är hon påverkad och livrädd.
Det andra svarar jag inte på, det är svammel och upprepningar i samma anda som vanligt.
Citera
2010-06-15, 19:29
Medlem
angelintheskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BogieBaby
Jämförelsen med Daddy och ormar var ju lite småkul. Men, man kastar inte ner en ormfobiker i ett terrarium som chockterapi utan man brukar börja med att träna genom att se bilder eller filmer med ormar för att sedan närma sig dem och till slut känna sig bekväm med situationen och tillochmed låta ormen slingra sig om halsen.
Men försök att förstå.
Det är självklart inte lika allvarligt med hundar, ormar och annat. Det handlar om ett barn och hennes föräldrar.
Citera
2010-06-15, 19:34
Bannlyst
Citat:
Skall de bara ta flickan och lämna henne hos daddy trots att hon visar att hon är livrädd?
I de bästa av världar just nu skulle detta vara det allra bästa sättet, men nu är hon påverkad och livrädd.
Det andra svarar jag inte på, det är svammel och upprepningar i samma anda som vanligt.
Men vad menar du med påverkad?
Det är ju inte konstigt att hon inte känner sig trygg med Daddy, det är inte konstigt att hon kanske inte vill bli lämnad med honom när hon träffar honom så sällan.
Det är Daddy som måste jobba upp ett förtroendekapital och ett sätt att göra det är att öka kontiuniteten, att få till tätatare bevakade umgängen än bara var 14:e dag som idag.

Hade han inte betett sig så destruktivt så hade han haft möjlighet att ha dessa bevakade umgängen på dagis, precis som jag skrev ovan. Han måste ju någon gång, vuxen som han är, lära sig att hans beteenden har konsekvenser. Nu får han försöka fixa detta på annat sätt.

Det går inte att övertyga ett barn att känna sig trygg med en person om de i hjärtat inte känner sig trygg med den personen. Detta är ett förtroende som måste byggas upp och det sker inte över en dag. Daddy har ett jobb här om han ser seriöst på problemet. Lägger han sig ner som offer och skyller på alla andra så är det dömt att misslyckas. Valet är Daddys och ingen annans.
Citera
2010-06-15, 19:41
Medlem
Citat:

Visst kan det bli lite problematiskt rent praktskt nu när daddy har bränt alla sina skepp.
Det ser inte ut som att någon som flickan känner sig trygg med, och som alltså skulle kunna delta i det övervakade umgänget, går fri från riskerna att bli uthängd eller förtalad av daddy.
Synd att daddy har ställt till det så för sig och sitt barn!
Citera
2010-06-15, 19:42
Medlem
Angelinthesky.

Citat:
Men försök att förstå.
Det är självklart inte lika allvarligt med hundar, ormar och annat. Det handlar om ett barn och hennes föräldrar.

Ja en del visar att det är viktigare att hoppa på person i stället för att prata om sak eller invänta ytterliggare utredningar.

Tyvärr så räcker det med att påstå för att börja sabbotera.

Lite här och där, då man väljer att undvika prata om lösning eller se vad den man pratar med pratar om. Man påstår sig vara förmer att dömma och vill ha sissta ordet i stället för att säga att man kan se hur orsak och verkan hänger ihop och att det kan finnas något i det som parter tar upp.

Man väljer en sida och vill bara sabbotera den andres syn eller ståndpunkt.

Tråkigt att konstruktiva förslag och svar på frågor omformuleras till nya frågor´, men det säger ju mer om den man diskuterar med än om frågan.

Ett djäkla dravel och svamlande. Frågan är väl för vems skull man agerar. Vilkens uppdrag eller uppsåt man skriver. Men det kan man så klart inte svara på.

Leroy
Citera
2010-06-15, 19:58
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Men försök att förstå.
Nu måste jag fråga, exakt vad är det du baserar dina påståenden om att flickan mår dåligt och att mamman är orsaken?
Jag hoppas innerligt att du har mer på fötterna än att flickan fick ett utbrott vid ett umgängestillfälle...tjejen är 5 år om jag förstått det rätt, och bör vara inne i eller närma sig en fas där det är ett vanligt och normalt beteende som handlar mer om hennes personliga utveckling snarare än omgivning.

Vet du hur flickan mår idag, och i så fall hur?
Vet du om mamman är rädd för daddy idag, i så fall på vilket sätt och hur har det kommit till din kännedom?
Vilka tecken är det du ser som gör att du drar slutsatsen att flickan måste komma bort från mamman?
Citera
2010-06-15, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
Angelinthesky
Ja en del visar att det är viktigare att hoppa på person i stället för att prata om sak eller invänta ytterliggare utredningar.
Lite här och där, då man väljer att undvika prata om lösning eller se vad den man pratar med pratar om. Man påstår sig vara förmer att dömma och vill ha sissta ordet i stället för att säga att man kan se hur orsak och verkan hänger ihop och att det kan finnas något i det som parter tar upp.
Tråkigt att konstruktiva förslag och svar på frågor omformuleras till nya frågor´, men det säger ju mer om den man diskuterar med än om frågan.
Ett djäkla dravel och svamlande. Frågan är väl för vems skull man agerar. Vilkens uppdrag eller uppsåt man skriver. Men det kan man så klart inte svara på.
Leroy
Jag har skrivit lösningsförslag till Daddy och det utifrån dotterns horisont, ville du inte läsa dem?
Menar du att ett "konstruktivt" förslag på lösning skulle vara att fungerande dotter lyfts från en trygg och harmonisk miljö till ett utredningshem bara för att Daddy har problem?
Nu får du nog förklara dig lite bättre vad du menar vara konstruktiva förslag på Daddys problem.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-06-15 kl. 20:02.
Citera
2010-06-15, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
Angelinthesky.

Leroy
Du är så oförskämd att hälften vore för mycket. Du kan läsa mitt första inlägg i denna tråd där jag vänder mig emot att man gör politik av en privat vårdnadstvist och strider om ett barn offentligt på ett mycket integritetskränkande sätt. Jag har skrivit allt jag har skrivit här för flickan därför att jag har i mycket gott minne hur det var att vara ett barn och därför att barn är de mest sårbara i samhället. Det är min linje och den följer jag konsekvent.
Senast redigerad av Berengar 2010-06-15 kl. 20:18. Anledning: korrfel
Citera
2010-06-15, 20:21
Medlem
HenrikJ.

Kan du då upprepa dina förslag på lösning .

Eftersom det finns en hel del som anser att det inte bara är en person som har eller sitter på problem, du har ju snart ägnat närmare 90% av dina inlägg till att visa på olämpligheten hos en förälder i stället för att foga dig till var själva tvisten kanske befinner sig. Du väljer att skriva och engagera dig utifrån att du inte gillar det trådstartaren skriver eller försöker uttrycka. Du påstår en massa konstigheter kring dennes läggning eller insinuerar. Du väljer att inte svara på direkta frågor utan i stället hopa på, ifrågasätta person i stälet för att diskutera sak.

Leroy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in