Citat:
Ursprungligen postat av BangTheDrum
Ett mycket bra inlägg som tydliggör den dolda skillnaden i behandlingen av fäder och mödrar i dessa sammanhang. Det sker, men vi ser det inte därför att vi sedan barnsben fått lära oss att tänka på det sätt som fosforera beskriver. Män och pappor demoniseras, medan mammor urskuldas med argumentet att dom ju bara bryr sig om barnen. Detta tänk är nu så fastrotat i vårt medvetande att vi blundar och bortser från uppenbar diskriminering mot män inom ett flertal områden. Inte minst inom föräldrabalken.
KiaW som försöker se saken objektivt kan ändå märkas vara fast i just detta svartvita tänkande. Mamman kan ju tänkas ha gjort fel, men då måste det i så fall finnas en oskyldig förklaring.
Nej, även du missförstår!
Jag tog upp de vanligaste argumenten i tråden, de argument som förts av de båda sidorna mot mamman eller mot daddy, jag utgick också från det man anser i tråden, att mamman(generellt) alltid anses som den som bör vara vårdnadshavaren...detta för att båda sidor skulle förstå.
Att jag gav exempel på att en pappa kan vara mördare och ändå älskad av sina barn var just för den schablon män ges, det var just ytterligheten som var poängen...
Det ÄR så att även om vi haft jämställdhetsdiskussioner i samhället så finns det gamla, traditionella synsättet kvar....
Under min andra graviditet insjuknade jag i en ganska handikappande sjukdom, och under det barnets första år var det min man som tog hand om allt praktiskt. Vi hade då ett barn på ett och ett nyfött barn, och jag lovar att vi fått ta del av vår skärda del av fördommar och gammalmodigt synsätt...
För oss var det inget konstigt, men omvärlden accepterade inte utan att ha fått en förklaring, och även då ifrågasatte man ifall pappan verkligen kunde klara att ta hand om två barn själv.
Detta var dock inte från myndigheters sida, utan i vardagen i affären, grannar, andra barns föräldrar och så småning om dagis...fanns det något att klaga över? Nej, men "det kunde bli"...(Typ, det är svårt nog för en ensamstående mamma att fixa det, så...)
Det går inte att blunda för att attityden ute hos Svensson inte är fullt ut så förändrad som man kanske kan tro, för när man pratar med dessa människor om just jämnställdhet så låter det väldigt jämställt.
En annan sak som avslöjar det är att om ett par går skillda vägar och pappan har barnet var fjortonde dag, så är allt som det ska, inget konstigt....om det är tvärt om att mamman är den som får ha barnen var fjortonde dag blir det genast underligt, det måste vara något fel på mamman...
Jag är klumpig och använder fel ord många gånger, jag vet inte hur jag ska få fram det jag vill ha sagt alltid och i min tidigare text försökte jag verkligen använda ord så att båda sidor kände igen sig och tog till sig det jag ville ha sagt...även det blev fel.