2010-05-21, 16:35
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
"Kidnappning" är ett dramtiskt ord på svenska. Det är allmänsvenska och inte juristlingo (en blandning av två diskurser som ibland förvirrar debatter: jämför exempelvis juridiken våldtäkt med vardagsspråkets våldtäkt).

Vad som är otvistigt i Daddyfallet är att
Modern förde bort barnet från fadern (vårdnadshavare).
Modern var också vårdnadshavare och därmed faller egenmäktighet med barn. Daddy var informerad om var barnet befann sig.
Citat:
Modern förde bort barnet från sin mantalsskrivningsadress.
Ja mantalsskrivningsadress därför att båda vårdnadshavarna var mantalsskrivna där inte för att det var sagt att barnet skulle bo på just den adressen för evigt.
Citat:
Modern vägrade en en period därefter att låta barnet träffa fadern (modern bodde hos mormor).
Daddy söp under en period och bad inte om att få träffa på barnet. När han ställde krav på att få träffa barnet fick han göra det. Det modern krävde var däremot att så skedde med bevakning.
Rätt eller fel? Det råder det delade meningar om. Vårdnadsutredningen och tingsrätten går sedan på moderns linje i alla fall.
Citat:
Härvid har hon gjort sig skyldig till 7:4-brott (vilket hon aldrig kommer åtalas för).
Det är det som somliga kallat "kidnappning".

Jag kan för egen del inte se det moraliskt berättigande i hennes agerande.
Hur anser du att hon skulle ha agerat? Hon ville inte längre leva tillsammans med honom.
Citat:
Socialtjänst och Tingsrätten brydde sig dock inte om att lägga något negativt vid detta handlande. Det i sig innebär inte att det inte var fel av modern. Det visar snarast att svensk rätt idag har överseende med kidnappning (eller vad man vill kalla det) om det görs av en kvinna i en vårdnadstvist.
Eller av en man enligt Massimos exempel tidigare. Alltså ingen diskriminering i det.
Senast redigerad av Logga-ut 2010-05-21 kl. 16:47.
Citera
2010-05-21, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Modern var också vårdnadshavare och därmed faller egenmäktighet med barn. Daddy var informerad om var barnet befann sig.

Ja mantalsskrivningsadress därför att båda vårdnadshavarna var mantalsskrivna där inte för att det var sagt att barnet skulle bo på just den adressen för evigt.

Daddy söp under en period och bad inte om att få träffa på barnet. När han ställde krav på att få träffa barnet fick han göra det. Det modern krävde var däremot att så skedde med bevakning.
Rätt eller fel? Det råder det delade meningar om. Vårdnadsutredningen och tingsrätten går sedan på moderns linje i alla fall.
Härvid har hon gjort sig skyldig till 7:4-brott (vilket hon aldrig kommer åtalas för).
Det är det som somliga kallat "kidnappning".

Hur anser du att hon skulle ha agerat? Hon ville inte längre leva tillsammans med honom.

Eller av en man enligt Massimos exempel tidigare. Alltså ingen diskriminering i det.

Citat:
Låt mig berätta hur det gick till när mamman till min dotter fick nollor i sitt personnummer. Efter att hon tidigt en morgon medan jag låg och sov tog med sig vårt barn och försvann så fick jag snabbt reda på att hon hade flyttat in hos sin mor. Att hon lämnade mig till slut kändes som en stor berfrielse, men däremot ville jag ju träffa och umgås med min dotter som jag hade gemensam vårdnad om. Detta blev mer och mer omöjligt. När jag ringde så var telefonen "trasig". Dvs att jag hörde dom alldeles utmärkt men i deras ände var det tydligen helt tyst. Eller så sket dom i att svara helt enkelt. Det gick månader och jag försökte med allt. Vädjanden, logik, förnuft och en tro på att hon någonstans förstod att detta var viktigt. Efter ett tag får jag ett brev från en advokat där "älskade" jag, nu plötsligt beskrevs som hotfull, farlig, psykiskt sjuk och alkoholist. Våra tidigare gemensamma bekanta beskrev hon nu som missbrukare och kriminella.

Read more: http://daddys.blogg.se/2009/january/vad-ska-man-med-4-ars-studieskulder-till.html#ixzz0oZj1TAST
Citat:
Före förlossningen hade Joakims och mammans relation blivit allt sämre under en lång tid. En morgon när Joakim vaknade, en tid efter att dottern fötts, var plötsligt mamman borta och hade tagit deras dotter med sig. Under perioden som följde fick Joakim och dottern träffas mycket lite och mötena skedde alltid under mammans övervakning och på hennes villkor. Till slut kontaktade Joakim en advokat och lämnade in en stämning till tingsrätten. Han ville ha ett normalt umgänge med sin dotter.

Citat:
Joakim Ramstedt missbrukade alkohol under några veckor efter separationen. Sedan dess har han inte druckit. Mamman anklagar honom också för att ha adhd.

http://www.fokus.se/2008/01/darfor-far-mammorna-vardnaden/

Här är nån slags beskrivning av det hela, men som vanligt så fattas det bitar. Daddy har ju på annan plats medgivit att han söp under flera veckor efter separationen. Han får det att låta som att den här beskrivning som hotful, farlig, psykiskt sjuk och alkoholist kommer helt ur det blå.

En tydligt vinkling från hans sida om att mamman bara lämnade med barnet och sen vägrade att låta honom träffa dem.

Finns det nåt samband mellan att Joakim träffade dottern mindre efter separationen pga alkoholmissbruket i kombination med obehandlad ADHD eller har mamman okynnesvägrat honom?
Senast redigerad av Binkermuniten 2010-05-21 kl. 16:55.
Citera
2010-05-21, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut

Gospode maltjik!

Gemensam vårdnad är GV alla dagar i veckan vilket innebär att båda föräldrarna har veto-rätt beträffande barnen, om du och jag köper en kiosk tillsammans med lika rättigheter och kontrakt som säger att vi båda är lika mycket bestämmande över denna näring innebär det inte att du kan sälja kiosken utan mitt godkännande bara för att du är en av dem som har bestämmanderätt.

Detta är förskolelogik eller möjligen särskolelogik.
Citera
2010-05-21, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Read more: http://daddys.blogg.se/2009/january/vad-ska-man-med-4-ars-studieskulder-till.html#ixzz0oZj1TAST

Här är nån slags beskrivning av det hela, men som vanligt så fattas det bitar. Daddy har ju på annan plats medgivit att han söp under flera veckor efter separationen. Han får det att låta som att den här beskrivning som hotful, farlig, psykiskt sjuk och alkoholist kommer helt ur det blå.

En tydligt vinkling från hans sida om att mamman bara lämnade med barnet och sen vägrade att låta honom träffa dem.

Finns det nåt samband mellan att Joakim träffade dottern mindre efter separationen pga alkoholmissbruket i kombination med obehandlad ADHD eller har mamman okynnesvägrat honom?

Har du några bevis för detta, menar utskrifter från någon alkoholklinik (promillehalt sista månaderna etc) eller är det lösa spekulationer avsedda att köra en halmgubbe, svartmålning ich insinuationsteknik igen?
Citera
2010-05-21, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo71
Gospode maltjik!

Gemensam vårdnad är GV alla dagar i veckan vilket innebär att båda föräldrarna har veto-rätt beträffande barnen, om du och jag köper en kiosk tillsammans med lika rättigheter och kontrakt som säger att vi båda är lika mycket bestämmande över denna näring innebär det inte att du kan sälja kiosken utan mitt godkännande bara för att du är en av dem som har bestämmanderätt.

Men Daddy missbrukade ju alkohol och hade obehandlad ADHD. Han kanske uppförde sig minst sagt underligt?
Citera
2010-05-21, 16:58
Bannlyst
Citat:

Vi vet att modern knarkat också, har du några synpunkter på detta? menar om du ska vara stringent och konsekvent så borde väl mamman få utstå samma svartmålning som Daddy, det är ju hon som bevisligen utfört de grövsta brotten.

Varför är du så förbannat tyst om det?
Citera
2010-05-21, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, vi vet bara att daddy påstår att det gått till så, vi vet inte att det gått till så...eller har jag missat något?

Snälla tänk ett steg till, jag är övertygad om att du har vad som krävs att förstå utan att det behövs förklaras, du är för smart för det till skillnad mot andra som förklaringar är nödvändiga för.
Citera
2010-05-21, 17:04
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Vi vet att modern knarkat också, har du några synpunkter på detta? menar om du ska vara stringent och konsekvent så borde väl mamman få utstå samma svartmålning som Daddy, det är ju hon som bevisligen utfört de grövsta brotten.

Tror du inte att Daddy grundligt skulle ha beskrivt mammans missbruk om något sådant funnits i sin blogg, precis som han har delat med sig av det mesta annat i sitt liv?
Citera
2010-05-21, 17:05
Bannlyst
Citat:

Daddy beskriver att han inte får träffa barnet och tar inte på samma ställe upp att han missbrukade alkohol vid den tidpunkten.

Det är ju det jag menar med att hela tiden försöker få det att se ut som om han är utsatt för något. Man förstår ju varför han inte fick träffa barnet då han missbrukade, men ändå ska han liksom klaga och säga att mamman hindrade honom att träffa barnet. Det är det jag menar med att Daddy inte riktigt verkar förstå så bra. Han förstår inte att folk som missbrukar alkohol inte ska ha hand om småbarn. Vi andra förstår det, gör du?

Massimo, handen på hjärtat, tycker du att de som missbrukar alkohol ska ha hand om spädbarn? Är det det du står för så säg det rakt ut?
Citera
2010-05-21, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Tror du inte att Daddy grundligt skulle ha beskrivt mammans missbruk om något sådant funnits i sin blogg, precis som han har delat med sig av det mesta annat i sitt liv?

Du måste förklara för mig hur du menade nu, hur är detta relevant till min frågeställning Binkern fick?

Varför kritiseras inte mammans knarkande lika mycket, är knark mer acceptabelt än alkohol?

Jag tror personligen inte att någon av dem är hårt beroende men det är mest för att belysa inkonsekvensen hos några debattörer som jag tar upp detta.
Citera
2010-05-21, 17:11
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Gospode maltjik!

Vid en separation måste någon ta vården av barnet i första skedet så enkelt är det. Det mamman gjorde är inte egenmäktighet i lagens mening. Det är bara att svälja det.
Citera
2010-05-21, 17:12
Bannlyst
Citat:
Daddy beskriver att han inte får träffa barnet och tar inte på samma ställe upp att han missbrukade alkohol vid den tidpunkten.

Det är ju det jag menar med att hela tiden försöker få det att se ut som om han är utsatt för något. Man förstår ju varför han inte fick träffa barnet då han missbrukade, men ändå ska han liksom klaga och säga att mamman hindrade honom att träffa barnet. Det är det jag menar med att Daddy inte riktigt verkar förstå så bra. Han förstår inte att folk som missbrukar alkohol inte ska ha hand om småbarn. Vi andra förstår det, gör du?

Massimo, handen på hjärtat, tycker du att de som missbrukar alkohol ska ha hand om spädbarn? Är det det du står för så säg det rakt ut?

Jag är inte så säker att mamman är knarkare eller att pappan är alkoholist så det vore spekulativt av mig.

Fakta vi har är att båda föräldrarna är lämpliga, alltså inte att de är knarkare eller alkoholister.
Om du har bevis ta gärna fram den i form av handlingar från berättigad myndighet, läkare eller institution där det kan styrkas. Att någon säger på en blogg att man krökat för mycket är inte ett tecken på alkoholism, att man säger att man aldrig krökat för mycket hade däremot varit en mycket starkare varningssignal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in