Citat:
Ursprungligen postat av Ståltomten
...Jag tycker inte myndigheterna har uppmuntrat och belönat smutskastning och umgängessabotage, i alla fall inte de första åren. Möjligen har myndigheterna varit oengagerade, inkompetenta och handfallna. Men det är en milsvid skillnad säger ju jag.
Genom att vara oengagerade, inkompetenta och handfallna så leder det i slutändan till att just smutskastning, umgängessabotage m.m. belömas. Genom att den s.k. kontinuitetsprincipen då tillämpas. Därför krävs ett resolut och tydligt agerande från myndigheternas sida från början. Ett agerande som dessutom är öppet och transparent, så att det går att granska i detalj.
Citat:
Du måste då tänka tanken fullt ut, hur "systemet" skulle se ut som börjar medla/lägga sig i mellan Joakim och mamman, kanske redan innan barnets födsel.
Gud bevare oss alla från en sån myndighet, säger ju jag. Och bevare oss från räkningen från Skatteverket. Det låter väldigt dyrt.
Gud bevare oss alla från en sån myndighet, säger ju jag. Och bevare oss från räkningen från Skatteverket. Det låter väldigt dyrt.
Tvärtom. Som det är nu har denna vårdnadstvist kostat oss skattebetalare miljontals kronor. Ett snabbare och resolutare agerande från myndigheterna hade sparat både pengar och lidande för de inblandade.
Citat:
Som jag ser det var Joakim helt enkelt bara varit mer osmidig än mamman, från ruta ett i spelet. Systemet må ha sina skavanker, men mycket av Joakims problem får han skylla sig själv för.
Det där får du gärna utveckla och exemplifiera. Vad skulle Joakim gjort istället?