2010-05-19, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Natrixnatrix
Det uppstår ideligen i denna tråd problem eftersom så mycket utelämnats av Daddy. Det kan ju finnas en möjlighet att somliga utom du själv känner till mycket av bakgrunden från verkliga livet men som inte kan eller vill gå in på dessa detaljer. Men du som känner Daddy privat påstår du och säger dig vara väl insatt kanske kan belysa dessa frågetecken en aning? Eller vill du inte?

Dessutom anser också jag att utelämnandet av det andra förhöret omöjliggör att man kan avgöra om det gjordes en falskanmälan eller ej.

Nu gällde frågan om vilken källa HJ stöder dessa uppgifter på?
Om han gör det på uppgifter från någon direkt inblandad så vore det väl bra att få reda på det. Det kan väl i så fall redovisas utan att för den sakens skull utpeka någon speciell person? Det betyder ju i så fall att det finns uppgiftslämnare även bland de direkt inblandade på Daddys motparts sida. Och då blir ju påståendet om att det endast framförs uppgifter från ett håll felaktigt.
Citera
2010-05-19, 19:06
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Stöd för eran tes menar du väl att om man inte är åtalad så är man oskyldig och den som då säger att man gjort något gör en falska anklagelse. Eran tes inte min. Men den bör ju gälla alla.

Vad ska jag lämna bort och varför. Är du körd eller? Jag har inte skrivit något om uselhet sitter du och hittar på?
Du vägrar alltjämt att underbygga dina påståenden med data eller argument. Inte ens ditt rövhålspåstående om att jag skulle ha resonerat på ena eller andra sättet. Din oförskämdhet förminskas inte av du tilltalar mig i plural majestaetis.
Såvida inte "er" och "ni" syftar på en grupp människor till vilken du sorterar mig - en i så fall odefinierad grupp med odefinierade utsagor på den odefinierade gemensamma meritlistan. Du förefaller ha svårt att skilja den ena från den andra, på vem som har gjort vad. En form av kognitiv regression som inte är helt ovanlig när dumskallar försöker greppa oöverstigligt svåra saker: Jag nämner det för att man kan se spår av samma sak i socialtjänstens utlåtanden i fallet Daddy.
Citera
2010-05-19, 19:09
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Kan du inte förklara i vilka frånvarao åtal bevisar anmälaren skuld till "falsk anklagelse" och i vilka fall frånvaro av åtal visar att den anmälda är lite skyldig ändå och anmälaren alltså inte är skyldig till "falsk anklagelse"?!

I det här fallet råkar det, som om av en händelse, sammanfalla på ett så lurigt vis att i båda händelserna leder till din slutsats till att Daddy är en buse.

Ska jag sammanfatt ditt resonemang så kan man tillämpa de okända principerna på detta fall som följer
  • om den icke åtalade är Daddys ex så är Daddy en buse (och bör inte komma i närheten av sitt barn)
  • om den icke åtalade är Daddy så är Daddy ändå en buse (och bör inte komma i närheten av sitt barn)
Du är ju riktigt klipskt

Jag anser att en anmälan inte betyder att man anmäler falskt även om det inte går till åtal. Jag anser att man anmäler för att få en utredning gjort på om det har hänt ett brott.
Citera
2010-05-19, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Det är så det är, Joakim ska klara ekonomin för att ha ett barn. Tror du han klarar det, han får ju matpengar av sonens mamma, är det kanske tänkt att hon ska sörja för dottern på heltid?

Med en dåres envishet försöker jag få BM att förstå skillnaden mellan fakta och skvaller, men det går helt enkelt inte in.

Istället för att presentera de fakta jag efterfrågar får vi endast mer skvaller.

Matpengar av sonens mamma? Har du fått reda på det också i denna Flashbacktråd, eller är det Monica Antonsson som är din insider?

skvaller:
idelt prat och spridning av rykten om andras privata och personliga affärer
Synonymer: sladder

faktum:
faktiskt föreliggande sakförhållande, obsetridlig information

Källa:http://sv.wiktionary.org/
Citera
2010-05-19, 19:14
Medlem
Citat:
Vad jag har förstått så är det andra förhöret med dottern, det med majskolven som är själva grundproblemet med hela situationen. Det är där själv knuten sitter.
Från bloggen "Något andra förhör med Rania blev det inte. Det lyckades jag sätta stopp för genom att kräva att få se på misshandeln på plats. Det vägrades jag av förhörsledare Maria Brage på barnhuset i Göteborg. "Vi skall inte ha några förövare här på barnhuset" var den exakta frasen hon använde i telefon med mitt ombud. Inte heller ville hon tala om för mig vilket brott som jag är skäligen misstänkt för."

Då måste det varit vid det första förhöret. Någon som vet om det är samma polis som gjorde förhöret som skrev rapporten?
Citera
2010-05-19, 19:16
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Arbetslöshetens orsak är ju av vikt när man gör en sån bedömning. Det beror ju på varför man är sjukskriven. Men när en människa inte känner instinktivt att det är rätt att ta ansvar för sig i en sån situation som läget är utan försöker tigga till sig pengar från okände människor på internet känns det tveksamt tillsammans med allt annat om Joakim faktiskt skulle orka med det ansvaret.

Dels ska han söka jobb, dagis, handla mat, kläder, laga mat, sjukdomar hos barnet, kontakt med dagis mm. mm. Dessutom planera ekonomin som inte kommer att överstiga existensminimum för att räcka till allt som behövs för ett barn.

Han prioriterar ju bredband före sonens mat för fyra veckor. Så mycket som ett barn kostar och så lite pengar så måste man kunna hushålla. Jag tycker det låter mycket vanskligt.
Bortett från att du inte har vidare övergripande insyn i Daddys liv (men likväl uttalar dig katekoriskt) så kan man påpeka att inget av det du nämner ovan har bäring i en vårdnadstvist.
Om man jämför med om soc hade börjat fundera på fosterhemsplacering enligt LVU, så inser man det stupida i Binkerbonken tjabbel. Såvida nu inte en person som varit sjukskriven eller arbetslös med någon automatik skall avhändas föräldraansvaret för sina barn. Så är det dessbättre inte.

Nu återstår för Bink att redogöra för vilka arbetslöshetsorsaker som kan sammanfalla med vårdnadsolämplighetsorsaker - och därefter leda i bevis att sådana ligger för handen hos Daddy.
Citera
2010-05-19, 19:22
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyfonen
Från bloggen "Något andra förhör med Rania blev det inte. Det lyckades jag sätta stopp för genom att kräva att få se på misshandeln på plats. Det vägrades jag av förhörsledare Maria Brage på barnhuset i Göteborg. "Vi skall inte ha några förövare här på barnhuset" var den exakta frasen hon använde i telefon med mitt ombud. Inte heller ville hon tala om för mig vilket brott som jag är skäligen misstänkt för."

Då måste det varit vid det första förhöret. Någon som vet om det är samma polis som gjorde förhöret som skrev rapporten?

Eller vid andra förhöret; Polisen valde nämligen att hålla ett sådant och sannolikt på grunda av sabotaget inte förvarna om när.

Citat:
Jag upplystes även av sagde åklagare om att ett andra förhör skulle hållas med min dotter. Detta var praxis menade han, och anledningen var att även min försvarare skulle ha rätt att närvara och via förhörsledaren ställa frågor. Min försvarare blev dock aldrig meddelad om detta förhör som alltså hölls ändå, utan hans närvaro.
Citera
2010-05-19, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Bortett från att du inte har vidare övergripande insyn i Daddys liv (men likväl uttalar dig katekoriskt) så kan man påpeka att inget av det du nämner ovan har bäring i en vårdnadstvist.
Om man jämför med om soc hade börjat fundera på fosterhemsplacering enligt LVU, så inser man det stupida i Binkerbonken tjabbel. Såvida nu inte en person som varit sjukskriven eller arbetslös med någon automatik skall avhändas föräldraansvaret för sina barn. Så är det dessbättre inte.

Nu återstår för Bink att redogöra för vilka arbetslöshetsorsaker som kan sammanfalla med vårdnadsolämplighetsorsaker - och därefter leda i bevis att sådana ligger för handen hos Daddy.

Nu är det ju så att barnet inte ska omhändertas ifrån Joakim, utan flyttas till någon varvid man gör en bedömning om barnet kommer att få det bättre. Och om man inte har pengar till mat så får barnet inte det bättre. Det är inte roligt att vara barn till en förälder som måste tigga matpengar på sin blogg. Tänk vad flickan ska bli retad.

Nej självklart ska inte sånt gå med automatik, många är utmärkta föräldrar trots sjukskrivningar eller arbetslöshet. Det är bara det att Joakims problem sammantaget ser annorlunda ut en varje enskild del för sig.

Att han skulle få vårdnaden och boendet om han behöver en hemmahosare och någon från kommunen som tar hand om hans ekonomi kanske inte är så troligt faktiskt.
Citera
2010-05-19, 19:24
Bannlyst
Det här visar Daddys inställning när hans sjukbidrag försvinner. Han gör likadant vid skatteskulder och uppmanar folk när han hade reklam att handla från Halléns för att han skulle få in en krona. Det känns inte bra att ett barn ska ha en öppet tiggande förälder även om det enskilt aldrig är en orsak att ta ett barn ifrån en förälder. Nu har ju inte Joakim heller något barn som ska tas ifrån honom utan eventuellt bo hos honom.

Citat:
Det går snart inte längre att lägga den nödvändiga tiden för att hålla denna blogg öppen. Jag kan inte leva på luft och jag har inte lust att leva på existensminimum resten av livet medan jag tvingas se mina skulder på kronofogden öka för varje månad. Ett nedläggande av bloggen skulle säkerligen glädja Uppsala kvinnojour och deras systerorganisationer som Amnesty International och Rädda Barnen. För att inte tala om dom kräldjur som baktalar mig på andra bloggar och forum.

Och jag vet inte om bloggen trots sin populäritet känns viktig nog för tillräckligt många människor att hållas vid liv. Men om det skall kunna ske så behöver jag hjälp. Det börjar bli akut. I annat fall får jag inom en snar framtid lägga ner bloggen då den kräver för mycket ideellt arbete. Jag har dessutom i så fall inte heller lust att lägga alla dessa timmar dag och natt.

Read more: http://daddys.blogg.se/#ixzz0oOdHpNt8
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Senast redigerad av Binkermuniten 2010-05-19 kl. 19:26.
Citera
2010-05-19, 19:25
Medlem
Citat:
Eller vid andra förhöret; Polisen valde nämligen att hålla ett sådant och sannolikt på grunda av sabotaget inte förvarna om när.
Men om majskolvhistorien inte framkommer i första förhöret utan det andra, hur vet vi det då?
Citera
2010-05-19, 19:26
Medlem
Logga-uts avatar
Citat:
Citat:
Förresten, det första förhöret måste varit det med majskolven då Jocke inte fått ta del av det andra och inte kan återge det med majskolven om han inte har det andra förhöret. Har jag fel eller rätt?

Fel.
Skriver du.

Men var har då majskolvhistorien kommit i från om det inte kommer från Jocke som du själv skriver inte fått ta del av det andra förhöret och majskolven inte nämns i det första förhöret? Hur menar du?
Han har inte tagit läst förhöret däremot har han läst socialas rapport till tingsrätten där delar ur andra förhöret finns med. Han skriver om det i bloggen att dom klippt och klistrat ur förhören.
Citera
2010-05-19, 19:34
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Jag anser att en anmälan inte betyder att man anmäler falskt även om det inte går till åtal. Jag anser att man anmäler för att få en utredning gjort på om det har hänt ett brott.
Då är vi eniga på den första punkten.
Delvis den andra också men vi måste kunna enas om att det finns utrymmer "falsk anmälan" också.

Vad gäller det önskade utredandet så är vi säkert eniga om att det vore bra om det gjordes snabbt och noggrant.
Vi kan säkert också principiellt enas om att det inte alls är bra om statstjänstemän börja utöva myndighet över medborgarna på grundval av utredningar som inte är noggrant gjorda.

Det för oss i flera riktningar, bland annat till frågan om hur man genomför en utredning väl och mer on topic om man har gjort det i Daddys fall.

Daddy hävdar att socialtjänsten inte har utrett några frågor väl, fram tills den nya verksamhetschefen tillträdde och anlitade utomstående utredare.
Han hävdar också att statstjänstemännen utövat myndighet mot honom, hans barn och för all del också mot barnets mor, utan att ha välgjorda utredningar som grund.

Daddy har delgivit oss dokumentation till stöd för sin tes om det handfallna utredandet och havererade tänkandet - vi får ta ställning själva till kvaliteten på myndighetens handläggningsprocess. Åtskilliga debattörer har dragit med i trådens hetta och företagit - lite på hobbybasis så där - alldeles egna utredningar och dragit egna stundtals tvärsäkra slutsatser på dubiöst nätmaterial, rykten, egna oprövade hypoteser, allt utan redovisning av data eller argument. Och bara utgått från att handläggningsprocessen måste ha varit oklanderlig.

Jag tror att det i sig utgör en alldeles utmärkt illustration på hur socialbyrån i Kungsbacka har fungerat långa stunder. (Och för att föregå en oundviklig fråga så påpekar jag att jag måste sätta mig en längre stund och hämta data ur soc.texterna för att kunna underbygga denna tes).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in