Citat:
Ursprungligen postat av Logga-ut
Jag anser att en anmälan inte betyder att man anmäler falskt även om det inte går till åtal. Jag anser att man anmäler för att få en utredning gjort på om det har hänt ett brott.
Då är vi eniga på den första punkten.
Delvis den andra också men vi måste kunna enas om att det finns utrymmer "falsk anmälan" också.
Vad gäller det önskade utredandet så är vi säkert eniga om att det vore bra om det gjordes snabbt och noggrant.
Vi kan säkert också principiellt enas om att det inte alls är bra om statstjänstemän börja utöva myndighet över medborgarna på grundval av utredningar som inte är noggrant gjorda.
Det för oss i flera riktningar, bland annat till frågan om hur man genomför en utredning väl och mer on topic om man har gjort det i Daddys fall.
Daddy hävdar att socialtjänsten inte har utrett några frågor väl, fram tills den nya verksamhetschefen tillträdde och anlitade utomstående utredare.
Han hävdar också att statstjänstemännen utövat myndighet mot honom, hans barn och för all del också mot barnets mor, utan att ha välgjorda utredningar som grund.
Daddy har delgivit oss dokumentation till stöd för sin tes om det handfallna utredandet och havererade tänkandet - vi får ta ställning själva till kvaliteten på myndighetens handläggningsprocess. Åtskilliga debattörer har dragit med i trådens hetta och företagit - lite på hobbybasis så där - alldeles egna utredningar och dragit egna stundtals tvärsäkra slutsatser på dubiöst nätmaterial, rykten, egna oprövade hypoteser, allt utan redovisning av data eller argument. Och bara
utgått från att handläggningsprocessen måste ha varit oklanderlig.
Jag tror att det i sig utgör en alldeles utmärkt illustration på hur socialbyrån i Kungsbacka har fungerat långa stunder. (Och för att föregå en oundviklig fråga så påpekar jag att jag måste sätta mig en längre stund och hämta data ur soc.texterna för att kunna underbygga denna tes).