2012-04-25, 19:42
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag brukar faktiskt störa mig på att man sällan anger BÅDE antalet dagsböter och den summa
som skall betalas. Men det beror väl på hur man vill vinkla artikeln. Brottet är inte allvarligare
ju högre summa som skall betalas. Och för t ex en välbeställd VD kan sexköp kosta rejält ...

Det är viktigt att se hur olika människor handskas med liknande utsatthet och kvällens Kalla fakta tar upp ett annat fall med samma problematik. Jag tror Daddys kamp har uppmärksammats mer än han själv förstår, eller rättare sagt jag vet!

"Efter ett ödesdigert telefonsamtal från socialtjänsten tog Marcus Björck, 25, livet av sig. Beskedet var att hans utlovade umgänge med sin dotter ställts in. När hans far Stellan sökte upp socialtjänsten var han ursinnig över de misstag som begåtts. Då polisanmäldes han."

http://www.tv4.se/1.2620918/2012/04/24/kalla_fakta_granskar_tragiskt_sjalvmord
Senast redigerad av MyfairLady 2012-04-25 kl. 19:48.
Citera
2012-04-25, 19:43
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Jag brukar faktiskt störa mig på att man sällan anger BÅDE antalet dagsböter och den summa
som skall betalas. Men det beror väl på hur man vill vinkla artikeln. Brottet är inte allvarligare
ju högre summa som skall betalas. Och för t ex en välbeställd VD kan sexköp kosta rejält ...

Med dagsböter avses att brottets straffvärde, det vill säga hur allvarligt brottet anses vara, bestäms utifrån ett visst antal dagsböter, t.ex. 30 för lindrigare slag av vårdslöshet i trafik. Därutöver bestäms också ett "pris" per dagsbot utifrån bland annat personens inkomstsituation. Vill man i mycket grova drag beräkna den totala bötessumman för ett brott kan man ta bort de tre sista siffrorna i bruttoårsinkomsten och multiplicera med antalet dagsböter. Exempelvis olovlig körning begånget av en person som tjänar 210.000 kr per år: 50 dagsböter x 210 kr = 10.500 kr

Vilket är en struntsumma i sammanhanget, jag tror dessutom inte att domen håller i Hovrätten.
Citera
2012-04-25, 20:21
Medlem
OldWolfs avatar
Det är ju för sent. "Kalla fakta" klampar in efter att tragedier har ägt rum. Fast det kanske måste till tragedier för att sätta strålkastarna på problemen. En läkare eller sjuksköterska som begår ett fel anmäls enligt lex Maria och det blir påföljder. Personer inom det sociala klarar sig alltid och ställs aldrig till svars för sina misstag.
Senast redigerad av OldWolf 2012-04-25 kl. 20:34.
Citera
2012-04-26, 00:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
I dag dömdes den man från Tjörn som lagt ut information om sin dotter på sin blogg på nätet till dagsböter. Tingsrätten gör bedömningen att pappan kränkt dottern genom att publicera bland annat en vårdnadsdom på sin blogg.

– Jag är inte förvånad, men det betyder inte att jag håller med om att jag skulle ha kränkt min dotter på något sätt, säger den dömda pappan till P4 Väst.

Mannen la ut en vårdnadsdom, förfrågningar till socialtjänsten om en barnavårdsutredning och ett polisförhör med dottern på sin blogg. Enligt tingsrättens dom är uppgifterna av rent privat karaktär och det är därför inte försvarbart att sprida uppgifterna på nätet. Att pappan velat uppmärksamma allmänheten på hur myndigheterna behandlat hans dotter och honom själv i samband med vårdnadstvisten hjälper inte anser tingsrätten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5080069

Någon som har länken till intervjun med Göran Gräslund?
Citera
2012-04-26, 10:00
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det är ju för sent. "Kalla fakta" klampar in efter att tragedier har ägt rum. Fast det kanske måste till tragedier för att sätta strålkastarna på problemen. En läkare eller sjuksköterska som begår ett fel anmäls enligt lex Maria och det blir påföljder. Personer inom det sociala klarar sig alltid och ställs aldrig till svars för sina misstag.

Lite som när gamar och andra asätare vågar sig fram. Tycker att min jämförelse med "kalla fakta" fallet haltar nu när jag sett programet. Det du belyser om socialtjänstemän (vilket namn på outbildade ansvarslösa soc tanter) är garverande, att personer med sådan makt över ingrepp i medborgares liv kan agera hej vilt utan att kunna ställas till ansvar med konsekvenser. Är som jag ser det fullkomligt vedervärdigt.

Ditt blogginlägg förtjänar mer uppmärksamhet;
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/
Senast redigerad av MyfairLady 2012-04-26 kl. 10:06.
Citera
2012-04-26, 10:17
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5080069

Någon som har länken till intervjun med Göran Gräslund?

Funderar på det här uttalandet,

"Assistentåklagaren Henrik Johansson tycker domen är intressant för framtida fall:

– Vad gäller brott mot personuppgiftslagen så finns det inte så mycket domar så givetvis är det intressant att få domar som behandlar ämnet."

Menar karln att detta är ett expriment som han tycker är "intressant" som om det för honom är en lekstudie vilken jävla hycklare precis som att han inte är helt och hållet införstådd i hela sammanhanget.

Jag blir mer och mer övertygad myndighetspersonerna här samarbetar för att nagla dit Daddy för hans fräckhet att ifrågasätta och avslöja deras maktmissbruk!

Och ingen av dem har brytt sig om flickans bästa.
Citera
2012-04-26, 10:18
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
50 dagsböter med låg inkomst blir en ganska liten summa, knappt värd att ens nämna
i sammanhanget ...
50 dagsböter á 100 kr, plus att han fick ersätta staten med 6 655 kr avseende en del av arvodet för försvararen; samt den sedvanliga avgiften om 500 kr till brottsofferfonden.

Summa summarum 12 155 kr.
Citera
2012-04-26, 12:28
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
50 dagsböter á 100 kr, plus att han fick ersätta staten med 6 655 kr avseende en del av arvodet för försvararen; samt den sedvanliga avgiften om 500 kr till brottsofferfonden.

Summa summarum 12 155 kr.

Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden över summan inte för att raljera över mindre bemedlade, utan för att Ramstedt med band i dagarna fått ett två årigt skivkontrakt i USA inklusive en låt i Bruce Willis nya actionfilm.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/article14735055.ab
Citera
2012-04-26, 13:21
Medlem
Togaxmeds avatar
Göran Gräslig med anhang vilar inte på hanen. Idag har ytterligare tre websidor polisanmälts. Det gäller avpixlat.se, fria tider, samt en till. Polisanmälningarna gäller samma sak, publicerande av offentliga domar. Denna gång i migrationsdomstolen.

http://www.idg.se/2.1085/1.445630/datainspektionen-polisanmaler-sajter

Gårdagens tingsrättsdom är givetvis offentlig den också. FUCK YOU GRÄSLUND!
https://www.annonhost.net/dpz8342ppd46.html

Är det någon fler än jag som undrar hur tingsrätten drar slutsatsen att det är Ramstedt som kränker dottern? Själv har jag svårt att skaka av mig känslan av en tingsrätt som näst intill slår knut på sig själv för att försöka förklara bort alla undantag från PUL lagen. Han skulle fällas helt enkelt. Så enkelt är det. Möjligen kan vi se en orsak till det i och med dagens polisanmälningar. Ramstedt användes som murbräcka för att komma åt dom större fiskarna, samtidigt som sadisterna fick straffa en redan blåslagen farsa lite till.

Hallå media...hallåååå....var äääär ni???
Citera
2012-04-26, 14:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Domen i sin huvudsak:

Del 1:
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-04-26 kl. 14:18.
Citera
2012-04-26, 14:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Domen, del 2:

Citera
2012-04-26, 14:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Domen, del 3

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera