Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Betänk då också att det har varit två omgångar (vad jag vet) tjänstemän i Kungsbacka
där dom första inte direkt fick Daddy's godkännande medan dom nuvarande verkar falla
honom lite bättre i smaken. (fullt förståeligt, då dom var mer på hans "sida".
Kanske en tredje omgång då? Som varken sätter mamman eller Daddy i främsta rummet?
Jag tycker bara att Ramstedt skall få ha umgänge sin dotter, eftersom han och dottern har rätt att behandlas som alla andra. Så enkelt är ju alltihop i grunden. Jag förstår faktiskt inte vad du eller någon annan har emot det? Gunnar Jirvén och du förutsätter att om ni och ert ex skiljer sig, så har hon eller han inte rätt att helt sonika vägra låta er ha umgänge med ert gemensamma (fiktiva) barn. Men Ramstedt och hans dotter vill ni skall behandlas annorlunda. Jag har mycket svårt att förstå varför. Att Ramstedt kanske är en jobbig typ, har taskig musiksmak eller inte är en heltigenom perfekt människa och förälder ändrar knappast den saken. Det är fastslaget sedan länge att han inte är diskvalificerad som förälder enligt gängse normer.
Du är pigg på att dottern skall omhändertas. Om jag får gissa finns det antagligen inte störrre grund för det. Mamman ger henne nog omvårdnad, ser till att hon går i skolan, läser sagor och ger henne mat och kärlek. Problemet är ju bara det att hon vägrar ge den andra föräldern umgänge och ingjuter rädsla för honom. Hon är ju flickans trygghet, så det är inte konstigt att hon påverkar henne negativt med sin egen uppfattning om honom. Är det den här grejen med PAS som gör att du vägrar erkänna det allra lilla minsta att en förälder kan påverka sitt barn? Jag tar inte ställning för några teorier och syndrom, men det måste ju ses som sunt förnuft att anse att man som förälder kan påverka ett barn. Eller?
Så varför man skall sätta LVU på barnet är inte helt uppenbart för mig. Är det inte rimligare att se från myndigheternas sida till att umgänge kommer till stånd, kosta vad det kosta vill, därför att man ställt till det så förfärligt?
ETA. Ramstedt har en ny post uppe där han beskriver sin situation. Jag anser rakt av att han har rätt och att det inte får gå till så här i en rättstat. Någon måste bära ansvaret.