2012-04-11, 15:01
Bannlyst
Bara hängt med sporadiskt, finns det någon sammanfattning?
Citera
2012-04-18, 19:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Betänk då också att det har varit två omgångar (vad jag vet) tjänstemän i Kungsbacka
där dom första inte direkt fick Daddy's godkännande medan dom nuvarande verkar falla
honom lite bättre i smaken. (fullt förståeligt, då dom var mer på hans "sida".

Kanske en tredje omgång då? Som varken sätter mamman eller Daddy i främsta rummet?

Jag tycker bara att Ramstedt skall få ha umgänge sin dotter, eftersom han och dottern har rätt att behandlas som alla andra. Så enkelt är ju alltihop i grunden. Jag förstår faktiskt inte vad du eller någon annan har emot det? Gunnar Jirvén och du förutsätter att om ni och ert ex skiljer sig, så har hon eller han inte rätt att helt sonika vägra låta er ha umgänge med ert gemensamma (fiktiva) barn. Men Ramstedt och hans dotter vill ni skall behandlas annorlunda. Jag har mycket svårt att förstå varför. Att Ramstedt kanske är en jobbig typ, har taskig musiksmak eller inte är en heltigenom perfekt människa och förälder ändrar knappast den saken. Det är fastslaget sedan länge att han inte är diskvalificerad som förälder enligt gängse normer.

Du är pigg på att dottern skall omhändertas. Om jag får gissa finns det antagligen inte störrre grund för det. Mamman ger henne nog omvårdnad, ser till att hon går i skolan, läser sagor och ger henne mat och kärlek. Problemet är ju bara det att hon vägrar ge den andra föräldern umgänge och ingjuter rädsla för honom. Hon är ju flickans trygghet, så det är inte konstigt att hon påverkar henne negativt med sin egen uppfattning om honom. Är det den här grejen med PAS som gör att du vägrar erkänna det allra lilla minsta att en förälder kan påverka sitt barn? Jag tar inte ställning för några teorier och syndrom, men det måste ju ses som sunt förnuft att anse att man som förälder kan påverka ett barn. Eller?

Så varför man skall sätta LVU på barnet är inte helt uppenbart för mig. Är det inte rimligare att se från myndigheternas sida till att umgänge kommer till stånd, kosta vad det kosta vill, därför att man ställt till det så förfärligt?

ETA. Ramstedt har en ny post uppe där han beskriver sin situation. Jag anser rakt av att han har rätt och att det inte får gå till så här i en rättstat. Någon måste bära ansvaret.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-04-18 kl. 19:19.
Citera
2012-04-20, 23:23
Moderator
Pentyls avatar
En av ämnets centrala aktörer granskas av Socialstyrelsen:
Citat:
Socialstyrelsen ska granska individ- och familjeomsorgen i Kungsbacka efter klagomål gällande utredningar som rör barn.
Mellan november 2010 till april 2012 har elva klagomål lämnats in till Socialstyrelsen efter att individ- och familjeomsorgen fattat beslut som rör barn.
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.921790-omsorg-granskas-efter-klagomal
Citera
2012-04-25, 11:36
Medlem
kolvass avatar
JR blev fälld i tingsrätten för brott mot PUL

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dagsboter-for-bloggtexter-om-dottern_7106505.svd

Citat:
Mannen förlorade en vårdnadstvist och startade en blogg där han lade ut känslig information om sin dotter och före detta sambo. Det var ett brott mot personuppgiftslagen ansåg åklagaren och åtalade mannen vid Uddevalla tingsrätt som dömer mannen till 50 dagsböter.
Citera
2012-04-25, 12:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
JR blev fälld i tingsrätten för brott mot PUL

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dagsboter-for-bloggtexter-om-dottern_7106505.svd

Ja, inte förvånande direkt. Man kan påpeka igen att Ramstedt faktiskt inte förlorade vårdnadstvisten. Han återfick ju vårdnaden, men får däremot inget umgänge för det.

50 dagsböter är inte världens undergång för en så grov brottsling direkt. Det är ett skämt i alla avseenden. Vad är det bra för?

Domen är förstås ett skämt också totalt och ett hån mot all riktig rättvisa.
Citera
2012-04-25, 12:06
Medlem
50 dagsböter med låg inkomst blir en ganska liten summa, knappt värd att ens nämna
i sammanhanget ...
Citera
2012-04-25, 12:41
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
50 dagsböter med låg inkomst blir en ganska liten summa, knappt värd att ens nämna
i sammanhanget ...
för en med låg inkomst är alla böter en betydande summa

Som jämförelse: 100.000 kr kanske inte är mycket för dig men det kanske är mycket för någon annan
Citera
2012-04-25, 12:43
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, inte förvånande direkt. Man kan påpeka igen att Ramstedt faktiskt inte förlorade vårdnadstvisten. Han återfick ju vårdnaden, men får däremot inget umgänge för det.

50 dagsböter är inte världens undergång för en så grov brottsling direkt. Det är ett skämt i alla avseenden. Vad är det bra för?

Domen är förstås ett skämt också totalt och ett hån mot all riktig rättvisa.

Allt i hela den här härvan är en stor rättsskandal, om det inte blir någon slags upprättelse så lär det finnas idioter som kommer att använda denna härvan som prejudicerande.
Citera
2012-04-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
för en med låg inkomst är alla böter en betydande summa

Som jämförelse: 100.000 kr kanske inte är mycket för dig men det kanske är mycket för någon annan

Jag brukar faktiskt störa mig på att man sällan anger BÅDE antalet dagsböter och den summa
som skall betalas. Men det beror väl på hur man vill vinkla artikeln. Brottet är inte allvarligare
ju högre summa som skall betalas. Och för t ex en välbeställd VD kan sexköp kosta rejält ...
Citera
2012-04-25, 16:14
Medlem
Togaxmeds avatar
Även om domen var väntad så kan man inte riktigt hålla tillbaka illamåendet. Fy fan vad jag skäms för att vara svensk idag.
Citera
2012-04-25, 17:54
Medlem
Togaxmeds avatar
Hörde just Göran Gräslig på radion där han menar att han polisanmält just detta fall för att det var en så "flagrant" kränkning av den personliga intigriteten. I det här fallet dotterns.

På ett internet där människor hängs ut med namn och bild som varandes pedofiler. Där namngivna personer hängs ut som våldtäktsmän och mördare. Där till och med åklagarmyndigheten på sin hemsida publicerar namn och personnummer på en av domstolen friad sos operatör.

På detta intenet är en offentlig dom från en tingsrätt det mest flagranta Göran Gräslig kan hitta. Kan nån sponsra karln med ett par glasögon?

Var kommer alla jävla puckon i statsförvaltningen ifrån?
Citera
2012-04-25, 18:50
Medlem
MyfairLadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Togaxmed
Hörde just Göran Gräslig på radion där han menar att han polisanmält just detta fall för att det var en så "flagrant" kränkning av den personliga intigriteten. I det här fallet dotterns.

På ett internet där människor hängs ut med namn och bild som varandes pedofiler. Där namngivna personer hängs ut som våldtäktsmän och mördare. Där till och med åklagarmyndigheten på sin hemsida publicerar namn och personnummer på en av domstolen friad sos operatör.

På detta intenet är en offentlig dom från en tingsrätt det mest flagranta Göran Gräslig kan hitta. Kan nån sponsra karln med ett par glasögon?

Var kommer alla jävla puckon i statsförvaltningen ifrån?

Jag tror det finns jäv/vänskapsband i bakgrunden även det inte kommer att kunna bevisas.
Varför radion valde att icke låta Daddy svara för sig och ge sin syn är också en märklig omständighet ty så var det planerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in