Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att slita upp ett barn från sin invanda miljö är knappast något som är "bra" för ett barn. Det är en extraordinär åtgärd som man skall ta till om barnet far illa i hemmet.
Det finns inget som talar för att R far illa i hemmet gällande den dagliga omvårdnaden.
Läser du klippen så är inte heller R allienerad från J. Hon söker kontakt och interagerar med honom - enligt klippen. Den stora skada du befarar i det avseendet föreligger således inte.
Däremot talar klippen för att det finns en problematik som måste hanteras och inte utredas, fler utredningar kommer inte att leda någonstans. Det anser jag är vad som framgår av klippen - om vi utgår från att de visar en riktig bild av vad som framkommit på utredningshemmet.
Mammans problem, i den mån hon har några, beror inte på Joakim Ramstedt. Jag är inte psykolog, men har man problem av sådan art ligger de djupare än så. Jag litar helt och fullt på Roback. Utredningarna och de psykologiska utlåtande ger uppenbarligen en tydlig bild av problematiken. Hur man löser den frågan är inte något vi kan göra här eller jag kan uttala mig om.
Men om det är som allting tyder på och mamman har dessa problem med sig i bagaget redan när konflikterna börjar när barnet är mycket litet och det är de som är orsakerna tll konflikten, så är de handlingar som företagits inte bara förnuftsvidriga utan även djupt moraliskt och juridiskt förkastliga. Socialen borde för länge sedan ha insatt vad som hade hänt och agerat därefter. Deras egna utredningar ger nu svaret som Ramstedt förgäves har hävdat i flera år. Den enskilde utredaren Karlman, minst två psykologer, familjehemmet och socialens ansvariga chef Oliv själv. Att mammans problem skulle bero på vårdnadstvisten är inte rimligt.
Det du säger kan inte innebära att man kan handla på det sättet du tycks förespråka. Om problemen ligger i mammans problem och därav följande samarbetsproblem kan man inte få offra barnet och faderns relation och barnets och broderns relation och faderns psykiska hälsa, därför att barnet trots allt har tryggheten hos mamman. Det är orimligt och omänskligt.
Det går inte att en förälder skall få fortsätta att agera så, när grunden till hennes farhågor är ogrundade och det fastslås av alla som granskar saken. Jag stödjer Joakim Ramstedt, jag tror man måste tala klarspråk om det och att han är i sin fulla rätta att som sista utväg uppmärksamma världen på det, igen. Åren går ju och inget händer. Jag tror inte det finns en snöbolls chans i helvetet att utsagorna från utredningen är påhittade eller att utredare inte finns och talar med sig själva eller liknande bullshit.