2010-12-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinglaklara
Utredningen är undertecknad av utredaren och enhetschefen. Samt bilagor av andra.

Att utredaren kallar sig utredaren är icke konstigare än tex benämningen undertecknad.

Det beror kanske på att det inte skall kunna missförstås vem som säger vad
, eller vad tror du.

Nej, man skriver inte om sig själv i tredje person ("utredaren") utan man skriver om sig själv som "undertecknad". Det är inte samma sak och därav uppstår oklarheter.

I en utredning kan man förmoda att man börjar med att beskriva uppdraget man fått och av vem, sen beskriver man sina egna kunskaper/erfarenheter inom området för att befästa trovärdigheten och seriositeten i utredningen. Där skriver man inte "viss erfarenhet". Fullständigt befängt påstående.
Citera
2010-12-15, 12:55
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det finns inget språklig oriktighet, utredningen är inte partisk, den är gjord precis så grundligt och med den önskvärda hänsyn till barnet man förväntar sig, den visar dessutom att Jr's invändningar tidigare är riktiga.

Detta klargörande blir kanske dråpligt för den som känner sig avslöjad eller ser detta som en motgång, (barnet kommer aldrig att göra det och det är viktigast, det ända viktiga.)

Vilket skulle kunna vara orsak till att flickan straxt efter börjar agera på ett sätt hon aldrig gjort förut, hon visar rädsla för en tidigare mycket älskad person, nämligen sin far.

Detta får närvarande kontaktperson att reagera, eftersom konaktpersonen är väl insatt i turerna så inser denne att det är någon utom fadern som påverkat flickan till denna rädsla, soc tillsätter en barnpsykologi utredning, för att gå till botten med detta, som sedan utmynnar till åtgärd, utredningshem.

Tack så mycket, det där var en bra summering av händelseförloppet.
Det friska i det hela är att soc till slut inser att de inte längre kan gå på vad en partisk person berättar.
Senast redigerad av TheLucky 2010-12-15 kl. 12:57.
Citera
2010-12-15, 12:56
Medlem
micro113s avatar
[quote=TheLucky]
Citat:

Det friska i det hela är att soc till slut inser att de inte längre kan gå på vad en partisk person berättar.
Och därför tillsätter en ny utredning igen. För det var ju vad som hände.
Citera
2010-12-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Jahaja, du & PK, mfl har alltså pratat med mamman om detta? Ni vet hur soc tänker, ni vet RK säger och ni tycker ungen ska LVU:

Ok; finns det öht någon verklighetsförankring runt JR?
Citera
2010-12-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoSugarcoat
Nej, man skriver inte om sig själv i tredje person ("utredaren") utan man skriver om sig själv som "undertecknad". Det är inte samma sak och därav uppstår oklarheter.

I en utredning kan man förmoda att man börjar med att beskriva uppdraget man fått och av vem, sen beskriver man sina egna kunskaper/erfarenheter inom området för att befästa trovärdigheten och seriositeten i utredningen. Där skriver man inte "viss erfarenhet". Fullständigt befängt påstående.

Det är helt befängt att ens diskutera saken. Det är precis så som du säger NSc, utredningarna följer en mall.

En sådan utredning ska väl inte TR behöva gissa sig till vad som skrivits, vem som vad? Å hur fan skulle de kunna göra det då ni "Daddyister" den ena månaden vet att det RKs bedömning och nästa är det någon annan. Vet ni inte vad ni gör heller? Eller skiter ni i att ni åker av banan stup i minuten?

Men nu vet vi väl att JR skapat dokumenten och att BTD lagt ut den här. Och att inte RK vill kännas vid den.

Och nu vet de flesta av oss att "Daddyisterna" varken kan svenska, förstår hur en text som ska presenteras är uppbyggd. Eller vad skillnaden är mellan åsikt och fakta. Så många dårar och så lite sunt förnuft!
Citera
2010-12-15, 13:24
Bannlyst
Citat:
Det är uppenbart BTD's inlägg, tvivlar du på det?

Vilka ni?? Sluta upp att nia mig, jag är inte ni. Jag vet vad utredningen säger och att den som gjort den är högt respekterad.

Jag har hela akten inkl. denna utredning och kan se exact vilka citat som är hämtade där, och var BTD skriver egna meningar, detta ändrar iof inte andemeningen, men förklarar frågan jag besvarade, hur någon kan få för sig att en utredare talar om sig själv i tredje person, dessutom måste du väl ändå förstå att utredningen är avsevärt mycket mer omfattande.

Jag skiter uppriktigt sagt i varför någon slutar sin tjänst eller vad du insuinerar eller tror, jag har dessa handlingar i forskningssyfte och inte för att övertyga någon rabiat anonym belackare.
Det är mig fullkomligt egalt vad du tror, men påstå inte att du vet för det gör du inte.

Jo den nya utredningen tydliggjorde behovet av andra åtgärder.

Ny chef = ny utredning, ( rättare sagt en riktig utredning) = utredningshem = barnet får nu träffa sina båda föräldrar, och vägen tillbaka till sina självklara rättigheter har påbörjats.

Denna chefen från början så skulle mycket tid innan, sparats flickans och föräldrarnas lidande.

JO jojo jag tackar, även om jag kan förstå människors frustrationer ibland så måste jag nog upplysa om att det är sällan sådana anmälningar leder dit anmälaren vill, ring upp jo själv och fråga så får du en natutrlig förklaring på hur det fungerar, så behöver du inte dra felaktiga slutsatser, det betyder inte ett smack.

Lämna gärna källa på dina upprepade påståenden om bättre positioner i arbetslivet inte viktigt men som lite kuriosa. Jag tror att du gissar, gissar på det du önskar för att du är så förbannad på daddy, inte svårt att förstå, men det klär dig bättre att vara ärlig.

Btw diskuterat? Menar du Hj och nån likasinnad, hallå kallar du det pysslandet för diskussion.

Citat:
Du måste vara helt dum i huvudet, kan du inte läsa, BTD har återgivit citat ur utredningen.

Citat:
Aha det hade jag missat, är det ur detta inlägg enkom man drar slutsatsen "utredaren pratar om sig själv i tredje person"? Då förstår jag att det kan man naturligtvis tolka in, eller så väljer man att inse att BTD är den som beskriver, i vissa delar blandat med exakta citat. Själv tycker jag det är lätt att se, jag har iofs läst hela.

Kronologin i ärendet är hur som helst idag glasklar, efter en lång tid lyssnar man till JR, chefen på soc har bytts ut, samt viss annan personal, nya chefen förordnar om den nya utredningen, som klargör att det har begåtts felaktigheter och att flickan inte har den bäst önskvärda situation, vilket föranleder att modern och barn idag vistas på utredningshem, där som det framgått här i tråden framsteg och tom försoning, det måste väl ändå ses som positivt.

När du kikar in kan du ju länka till de uppgifter som finns från mammans ombud som du säger ska finnas i tråden. Jag finner dem inte.

Det vi har är alltså BTDs egenhändiga ihoptotning av utredningen. Och trots att den inte skulle offentliggöras så har BTD kommit åt utredningen och sprider den i en alldeles egen egen tolkning.

Du säger att felaktigheter begåtts och att en chef bytts ut samt viss personal, det är Joakims tolkning eller finns det någon källa till det här?

Jag menar om personl byts ut, det kan ju bero på vad som helst, och om man vill tolka det som att det gjorts för ens egen skull kan man som musikpriset, svart som blir vitt i olika versioner och nu efter ett halvår så är BTDs version inte längre den äkta utredningen. Vi har blivid lurade förr.
Citera
2010-12-15, 13:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
En vårdnadsutredares uppgift är att ta reda på vilken lösning som blir bäst för barnet. I 9 av 10 utredningar där man finner att enskild vårdnad är bäst så förordar man modern. Det gjorde man även i daddys fall. Därav den förlorade vårdnaden. Trots att alltså tingsrätten knappast kan sägas ha varit överrens med soc utredning den gången.

I Karlmans utredning däremot förordas väl gemensam vårdnad trots att daddy åter anses vara den som är mest mogen att ta ansvar för barnet,

Det där är intressant. I proposition 1990/91:8 om vårdnad och umgänge sägs att:

"Bedömningen görs av socialarbetaren själv. Det går inte att komma ifrån att det kan vara av stort värde om utredaren, som är väl insatt i ärendet, redovisar sina egna ståndpunkter. I praktiken går det knappast heller att hindra att en utredare, som anser det vara befogat, på ett eller annat sätt ger uttryck för sin uppfattning".

Vilka konsekvenser denna partiskhet får har vi ju sett åtskilliga gånger. I detta fall handlar det om att fadern först döms bort helt, för att i en mer grundläggande utredning av en utomstående person, bedöms vara den förälder som är bäst lämpad. Man skulle gärna vilja veta vilka reaktioner det blev på soc när den nya utredningen sa att jocke faktiskt var den som borde ta hand om barnet.
Citera
2010-12-15, 14:14
Medlem
Så denne Karlman ansågs partisk det är alltså därför de måste till en lång kostsam utredning på utredningshem.
Kanske det behövdes en djupare utredning för att se hur denne fantastiska far fungerar i vardagen under en längre tid och det inte räckte med samtal och kortare observationer.

Utredningshem är inget som kan ses som positivt för varken barn eller föräldrar, tyder på att farhågor finns om ett mycket tveksamt föräldraskap.
Citera
2010-12-15, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Så denne Karlman ansågs partisk det är alltså därför de måste till en lång kostsam utredning på utredningshem.
Kanske det behövdes en djupare utredning för att se hur denne fantastiska far fungerar i vardagen under en längre tid och det inte räckte med samtal och kortare observationer.

Utredningshem är inget som kan ses som positivt för varken barn eller föräldrar, tyder på att farhågor finns om ett mycket tveksamt föräldraskap.
För mamman är det ju positivt på så sätt att svårigheterna äntligen blir väl dokumenterade ner på detaljnivå av opartiska och kompetenta utredare. Joakim kan då inte längre skylla på att mamman ljuger och saboterar för honom.
Det finns äntligen hopp för att hon och flickan kan få lite lugn och ro, då var avsättningen av denna tiden en god investering för framtiden.

Hur lugnt det blir för Joakim återstår att se.
Förnärvarande jobbar två stycken åklagare med förundersökningar rörande hans bloggeriverksamhet och uthängningar på internet.
Senast redigerad av HenrikJ 2010-12-15 kl. 14:26.
Citera
2010-12-15, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoSugarcoat

Om en utredning inte är offentlig och förmodligen belagd med sekretess så skulle inte du eller någon annan ha tillgång till denna och följaktligen inte heller ha möjlighet att lägga ut citat. Man får inte tillgång till en utredning för att man "förstår att den inte skall offentliggöras", det görs med andra ord ingen karaktärsbedömning innan man lämnar ut en icke offentlig handling. Du sa tidigare att du har utredningen i "forskningssyfte" Kan du avslöja några parametrar som den forskningen består av? Frågan är endast av ren nyfikenhet.

De som har lämnat ut utredningen (Kungsbacka socialtjänst? Tingsrätten?), om det nu stämmer det Pinglaklara säger, så vet de ju till vilken forskare det är som har utredningen. De bör ju snarast kontakta dennes handledare på universitet eller högskola eller var PK nu kan vara knuten och stoppa denne.

Det är väl vad man kan tycka i alla fall. Forskare som sitter med utredningar i knäet och diskuterar dem på FB låter inte vettigt. De som befinner sig i vårdnadstvister ska inte behöva finna sig i att forskare sitter och diskuterar deras fall på internet.

Edit; Frågan är ju om utredningar lämnas över i identifierbart skick? Och hur har forskaren hittat hit? Det är nåt lurt här.
Senast redigerad av JanHemming 2010-12-15 kl. 14:55.
Citera
2010-12-15, 14:28
Medlem
Det är bara så onödigt att låta barn vistas in en sådan konstlad miljö under så lång tid med en massa människor som iakttar och observerar allt, speciellt när det gäller barn som är så pass stora som flickan.

Vet de som varit på längre utredning där ena parten framställts som mindre lämplig och det hela utmynnat i mycket begränsat umgänge med kontaktperson. Har varit svårt för den andra att behöva genomgå utredningen just pga vetskapen att man själv inte brister.
Citera
2010-12-15, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är bara så onödigt att låta barn vistas in en sådan konstlad miljö under så lång tid med en massa människor som iakttar och observerar allt, speciellt när det gäller barn som är så pass stora som flickan.

Vet de som varit på längre utredning där ena parten framställts som mindre lämplig och det hela utmynnat i mycket begränsat umgänge med kontaktperson. Har varit svårt för den andra att behöva genomgå utredningen just pga vetskapen att man själv inte brister.
Ja det är säkert inte lätt men betänk att mamman och dottern varit utsatta i flera år nu och då kan det vara värt att satsa några månader av sin tillvaro för att kanske äntligen få lugn och ro.
Joakim har inte så mycket att komma med sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in