2009-06-29, 18:41
Medlem
Rembrandths avatar
Kan en katt bli förkyld? Jag tar det hela från början...
Vi har en katt som är lite mer än 4 år gammal. För några veckor sen skaffade vi en till katt, en kattunge den här gången. Den kan inte vara mer än någon månad gammal. Den satt ute på våran gård i världens ösregn och var oerhört undernärd. Den var så undernärd att man praktiskt taget såg benen. Så vi tog in den i huset i alla fall, och nu är den hur pigg och glad som helst. Den stora katten ogillade det den första veckan, men nu är allt ok.
Men nu har den stora katten börjat bete sig konstigt... den äter dåligt och "mjauar" knappt längre. Den låter rentav hes. Så nu undrar jag, kan den lilla katten ha smittat den stora med en förkylning eller något? Den lilla går liksom runt och nyser hela tiden, men den stora är bara hes. Det låter nästan som att den stora katten härmar den lillas mjauande... Båda katterna är hanar förresten.
Citera
2009-06-29, 18:43
Bannlyst
Har ni kollat upp kattungen hos veterinär? det kan vara något farligt
Citera
2009-06-29, 18:46
Medlem
KryddAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Encounter
Har ni kollat upp kattungen hos veterinär? det kan vara något farligt
... och kanske därför den var dumpad. :/
Citera
2009-06-29, 18:55
Medlem
Broddas avatar
Ja en katt kan bli förkyld det har våra varit ett dusintals gånger ett tips är att gå till en vetrinär och få medicen för det. Katter ska tydligen ha det svårare att överleva förkylingar låter konstigt men så sa våran vetrinär.
Citera
2009-06-29, 19:01
Medlem
Rembrandths avatar
Men han är vaccinerad mot kattsnuva och några fler grejer som det går att vaccinera katter mot. Han är inte särskligt slö eller så, bara hes. Och att han inte äter så mycket kan bero på att den lilla äter upp nästan all mat hela tiden, men det tar vi inte så allvarligt på med tanke på att den stora väger nästan 10 kg och behöver gå ner i vikt.
Men är det inte något med att nosen känns varm om katten är sjuk? Den känns som vanligt i alla fall.
Citera
2009-06-29, 19:24
Medlem
Rembrandths avatar
Jag ska ringa vetrinären imorgon och höra om katten kan vara förkyld eller sjuk på annat sätt. Är han det så får han åka dit på undersökning.
Citera
2009-06-29, 19:25
Medlem
Eliza CTs avatar
Förkylda katter är SJUKA katter. Dom drabbast hårt pga luftvägarna är lite trånga. Det kan bli komplikationer som kräver penicillin.

Vad gäller maten så måste du ju se till att båda katterna får vad DOM ska ha - den lille ska inte äta den storas mat "för den gamla är för tjock".
Tycker inte alls det är gulligt på något sätt att uttrycka det så.
Du ska definitivt låta en veterinär kolla den sjuka katten!
Mvh
Citera
2009-06-29, 19:34
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Förkylda katter är SJUKA katter. Dom drabbast hårt pga luftvägarna är lite trånga. Det kan bli komplikationer som kräver penicillin.

Vad gäller maten så måste du ju se till att båda katterna får vad DOM ska ha - den lille ska inte äta den storas mat "för den gamla är för tjock".
Tycker inte alls det är gulligt på något sätt att uttrycka det så.
Du ska definitivt låta en veterinär kolla den sjuka katten!
Mvh

Ok, jag uttryckte mig lite dumt där... Vi har fått besked från vetrinären förut att den stora katten vägde 3 kg för mycket, så han mår nog bara bra om han får gå ner lite. Vetrinären sa dessutom att vi knappt skulle mata honom alls förrän han nått sin normalvikt, vilket vi självklart gör ändå.
Citera
2009-06-30, 02:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Ok, jag uttryckte mig lite dumt där... Vi har fått besked från vetrinären förut att den stora katten vägde 3 kg för mycket, så han mår nog bara bra om han får gå ner lite. Vetrinären sa dessutom att vi knappt skulle mata honom alls förrän han nått sin normalvikt, vilket vi självklart gör ändå.

Onekligen ett knepigt utttryck av en veterinär. Även om det kan ses som en liten "fördel" att katten går ner i vikt så bör det vara en frisk katt det gäller. Där håller jag med helt.
Men äter inte en frisk katt - ja, då verkar den nog sjuk i mina ögon.
Bäst är väl att anpassa och ge katten lightfoder mot övervikten.
Mvh
Citera
2009-06-30, 03:03
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Onekligen ett knepigt utttryck av en veterinär. Även om det kan ses som en liten "fördel" att katten går ner i vikt så bör det vara en frisk katt det gäller. Där håller jag med helt.
Men äter inte en frisk katt - ja, då verkar den nog sjuk i mina ögon.
Bäst är väl att anpassa och ge katten lightfoder mot övervikten.
Mvh

Jo, det gör vi också. Vi ger den något sorts specialfoder som kostar 250 spänn för 1 kg. Jag och min familj älskar verkligen den stora katten mer än något annat, och alla är riktigt oroliga nu. Men vi matade honom för några timmar sen för sista gången idag, och då åt han utan problem. Men han har nog nåt i halsen, för det låter som att han harklar sig och dessutom dricker han väldigt mycket (vilket han inte gör ananrs).
Jag upptäckte för övrigt att anledningen till att den lilla katten nyser hela tiden är (förhoppningsvis) att han springer under skåp och möbler hela tiden, där det är väldigt dammigt, och hela hans nos var full av damm.
Jag har även fått för mig att den stora katten blivit deprimerad eller nåt, så jag tar extra mycket hand om honom nu. Stängde in den lilla katten i badrummet innan när vi matade den stora för att han inte skulle ta all mat, så den lilla fick äta efteråt.
Citera
2009-06-30, 11:48
Medlem
AnnaMs avatar
Jag har hört att nä en katt går omkring och nyser kan det vara ett tacken på mask.

Är inte 100 % säker utan har bara hört det.

Edit: Hittade en sida om katters hälsa.
http://www.katterian.se/halsa.asp
Citera
2009-06-30, 14:34
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Jag har hört att nä en katt går omkring och nyser kan det vara ett tacken på mask.

Är inte 100 % säker utan har bara hört det.

Edit: Hittade en sida om katters hälsa.
http://www.katterian.se/halsa.asp

Jaha, ok! Det kan mycket väl vara så att den lilla har mask. Vi får kolla upp det också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in