Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-28, 23:52
  #1
Medlem
tistatoss avatar
har vart lite sugen på att testa detta efter att man sett jimmy page, sigur ros och även Godspeed you! Black emperor gjort detta. har kollat runt lite och folk snackar om att ha Cellostråke istället för Violinstråke

tänkte fråga ifall någon här har koll på varför de säger detta? är det för att violinstråken är lite kort för att kunna spela utan att behöva böja sig?
Citera
2009-06-29, 00:09
  #2
Medlem
snattacks avatar
Skillnaden mellan en cello- och en violin-stråke är att den förstnämnda är grövre och tyngre. Ingen aning om hur detta skulle påverka ljudet på en elgitarr dock.
Citera
2009-06-29, 00:12
  #3
Medlem
The Meatballs avatar
Har testat att spela med fiolstråke på bas, förutom att jag inte hade någon aning om vad jag gjorde och det lät rätt illa, så kommer jag ihåg att stråken inte var tillräckligt kraftig och vek sig eller liknande (detta var några år sen, minnet är lite luddigt).

Så du borde nog satsa på en cellostråke direkt, eftersom att jag antar att gitarrsträngar är tjockare än de på en fiol.
Citera
2009-06-29, 00:16
  #4
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Har testat att spela med fiolstråke på bas, förutom att jag inte hade någon aning om vad jag gjorde och det lät rätt illa, så kommer jag ihåg att stråken inte var tillräckligt kraftig och vek sig eller liknande (detta var några år sen, minnet är lite luddigt).

Så du borde nog satsa på en cellostråke direkt, eftersom att jag antar att gitarrsträngar är tjockare än de på en fiol.

Den tjockaste fiolsträngen (G) motsvarar väl D-strängen på en gitarr i tjocklek kanske.
Citera
2009-06-29, 00:17
  #5
Medlem
tistatoss avatar
okok, får ta och leta runt lite bland de lokala musikaffärerna och hitta någon billig stråke tack för svaren såhär sent på söndagsnatten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback