Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-28, 21:12
  #1
Medlem
Afloss avatar
Valde att göra en ny tråd eftersom jag tror att denna fråga inte platsar i Vista tråden eller någon av de andra trådarna om samma problem eftersom det har handlat om andra datorer.

Skulle formatera om datorn. Har en recovery CD som jag satte i, startade om datorn och valde CD-ROM från "Select a boot first device". Valde sedan "Packard Bell återställning" för att få en "fullständig ominstallation".Efter att det laddat klart startade jag datorn och fick upp felmeddelandet "BOOTMGR saknas, tryck på ctrl + alt + delete för att starta om datorn". Har googlat i någon timme utan att bli klokare, kan det vara så att min recovery CD inte har något operativsystem inlagt? Jag har inte bränt recovery CDn själv utan fick den av kompisen som jag köpte datorn av.

Operativsystem (innan jag började pyssla): Vista
Märkesdator: Packard Bell iXtreme J9426
Citera
2009-06-28, 22:23
  #2
Medlem
Andreasvbs avatar
Vista har troligen skrivit över din MBR/Boot Loader.
Kan vara så att din PB-recovery-skiva inte skapar en sådan.

Vista har en nyare Boot Loader och använder inte längre boot.ini bl.a. som XP gör.

Det du kan göra, om du har en XP-skiva är att boota med den och sedan starta Recovery Console från Repair och skriv:

fixmbr
fixboot


Då kommer den skriva över Vistas med XPs Boot Loader.
Sedan kan du återställa allt igen med din PB-skiva.
Citera
2009-06-28, 22:37
  #3
Medlem
Du startade väl inte om datorn manuellt innan recovery-proceduren var genomförd helt?

Recoveryproceduren startar om din maskin när den behöver.
Citera
2009-06-29, 13:45
  #4
Medlem
Afloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Vista har troligen skrivit över din MBR/Boot Loader.
Kan vara så att din PB-recovery-skiva inte skapar en sådan.

Vista har en nyare Boot Loader och använder inte längre boot.ini bl.a. som XP gör.

Det du kan göra, om du har en XP-skiva är att boota med den och sedan starta Recovery Console från Repair och skriv:

fixmbr
fixboot


Då kommer den skriva över Vistas med XPs Boot Loader.
Sedan kan du återställa allt igen med din PB-skiva.

Ok, dock har jag problem med att få tag i en XP skiva för tillfället men tack ändå! Kan det här felet uppstå om jag inte delat upp det i partioner? Finns det någon lösning om det är fallet?


Citat:
Ursprungligen postat av Dejntan
Du startade väl inte om datorn manuellt innan recovery-proceduren var genomförd helt?

Recoveryproceduren startar om din maskin när den behöver.

Nix, det stod "Finished" så jag klickade på NEXT och då startades den om.
Citera
2009-06-29, 13:52
  #5
Medlem
Andreasvbs avatar
Spelar nog ingen roll då Vista ersätter allt med boot när den installeras.

Enda sättet är att erästta den med XPs boot och det gör man med bl.a. en XP-skiva.
Citera
2009-09-20, 17:49
  #6
Medlem
Afloss avatar
Enda sen jag fick hjälp sist har jag haft det här problemet: Jag startar datorn som vanligt och den här texten kommer fram:
Verifying DMI Pool Data .....
Boot from CD:
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER


Sen händer inget mer. Startar jag datorn och pumpar f8 (BOOT menu) så kommer "Select boot first device" fram och alternativen "Hard disk" och "CD ROM". Jag väljer "Hard disk" och sen får jag välja "Hard disk drives" och alternativen "Ch2 M. :ST35..." och "Ch3 M. :ST35". Väljer jag "Ch3 M. :ST35..." så startar Vista som vanligt. Datorn fungerar precis som den ska förutom hela BOOT menu fipplet. Vad kan felet vara?
Citera
2009-09-20, 18:36
  #7
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aflos
Datorn fungerar precis som den ska förutom hela BOOT menu fipplet. Vad kan felet vara?
Du får ändra menyn med BCDEDIT eller VistaBootPRO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback